2014-10-22, 21:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Okey......låt oss säga att Erik är en statist från FM....hur kommer det sig att ingen känner igen killen med "jugendhår" plus röst.
Jag ids inte söka upp videon men om jag kommer ihåg rätt så var snubben ca 180 - 185 lång ...ljushårig.
"Dialekten" han snacka kan en språkforskare troligtvis ringa in i en radie på 10 mil.
Torde väl vara en 08 om man äger en stuga i Stockholms skärgård,

Om Erik jobbar för försvaret så är det inte så konstigt om hans vänner håller tyst, om de ens känner till vad han jobbar med, vissa vänner kan säkert också räkna ut att man inte bör avslöja honom. Men det förstår bara folk som har varit engagerade inom Försvarsmakten tror jag. Folk som älskar sitt land motarbetar inte genom att berätta sådant som är hemligt.
Citera
2014-10-22, 21:58
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
2 saker:

1."Erik" och fotot. Är det någon som utrett hur det var med den familj som påstod att kortet var taget på deras tomt?, var det så och hade de uppsikt över sin tomt aktuellt datum kortet skulle vara taget?,finns familjen?. Det är även fishy att Erik vill vara anonym, varför, hur hittade Aftonbladet honom?

2. Kan det vara så att (om nu Eriks historia och bild är sann) att det är den mer än lovligt hjärndöda hobbyubåt ägarens båt, som bevisligen varit ute och tuffat under pådraget(tänker på Djurö bilder).

Finns inget mer än Eriks bild som är "trovärdig källa", att kreti/pleti sett både det ena & andra betyder inget alls. Om ni tror att försvarsmakten sitter med info som de inte går ut med så är ni och cyklar. Bara i eran våta fantasi gör de en "henlig deal med ryssland", om löven går ut och säger vi ska höja anslag till 5% av BMP inom närmsta veckan är jag villig att tro på att en sån deal gjorts.

Lika säker som lytes Frisk är på Ryssen är jag på att detta är en improviserad 100miljoners övning.

Jag befarar att det hela började som ett oskyldigt jippo för ett företag inom ubåtshyrningsbranchen men urartade i en fullständigt makaber uppvisning av nonsens av både FM och Media, och ingendera kan erkänna klavertrampet,
Citera
2014-10-22, 21:58
Medlem
En annan sak som är lite mysko med Erik är att AB var hemma hos honom och stod och pekade ut på fjärden och höll på, men först dagen efter avslöjar SVT att bilden inte tagits där försvaret angett. Den slutsatsen kan väl inte AB missat att dra? Om det handlar om att skydda källor kunde dem köra typ samma sak som SVT, att de kört runt i en båt och inte hittat platsen.

AB känns ju inte som dem som skulle missa en konspirationsteori.
Citera
2014-10-22, 22:01
Medlem
"De här kommunikationsbojarna sitter fast på ubåtar. De skickar kodade signaler till satelliter om allt från dieselläckage, bränsleproblem och Spetsnazförband. Det ryska militära systemet är mycket centralt styrt, ryssarna kommunicerar systematiskt mellan varandra.
Har kommunikationsbojar slitits av är det jobbigt för ubåten just nu säger Göran Frisk"

Allting makes sense om man tänker som Göran.

Teoretiskt scenario

1. Ubåten tappar en kommunikationsboj och kan inte kommunicera med omvärlden
2. Ubåten måste upp till ytan och skicka nödsignal via en öppen nödfrekvens, nödsamtalet fångas upp
3. En stridsbåt kör på den tappade kommunikationsbojen
4. Allmänheten ser ubåten när den är uppe på ytan för att försöka kommunicera
5. Pga ubåten har svårt att kommunicera med hemlandet så kan den ej heller ta sig ut hem och det är därför den uppehållit sig så länge i skärgården.
6. Försvaret letar efter ubåten och eventuell besättning som kan ha gått iland
7. Förvaret har fångar upp signaler om var ubåten ligger och gömmer sig och har stängt flyktvägarna.
8. Nu inväntar de att syret tar slut eller att ubåten ska gå upp till ytan pga något annat och då är man framme med bordningsstyrkan.
9. Man bedömer att ubåten kommer ligga kvar på botten ett tag och därför skickar man hem några fartyg (bordningsstykan och några andra fartyg ligger kvar) för att vara pigga till när de behövs för att säkra gränsen när ubåten är avslöjad.

Va tror ni? Troligt scenario eller önsketänkande?
Senast redigerad av leffe800 2014-10-22 kl. 22:04.
Citera
2014-10-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Till er som funderar kring vittnet Erik:

(Lång text nedkortad) Denne har troligen fått avlägga sekretesslöfte, och som kompensation ska denne slippa jagas av journalister.

Låter fullt rimligt.
Man ska ju tänka på att det för ett sådant vittne, om uppgifterna är korrekta, inte bara kan jagas av journalister utan även presumtivt av aktörer för främmande makt, dvs ha en reell fysisk hotbild mot den egna personen. Det är högst troligt att man gör allt för att skydda en sådan person, skyddar identitet och andra uppgifter, sätter på personskydd med mera. Åtminstone tillfälligt.

Det är ju inte fråga om fia med knuff.
Citera
2014-10-22, 22:03
Medlem
Men vad är det för muppar som jobbar inom försvarsmakten egentligen? Det är ju tydligt att hissen inte går hela vägen upp på flera av de.
Kallar till presskonferenser där de ändå inte kan säga något av värde. Varför? Lägg alla kort på bordet och informera svenska folket vad som pågår i stället. Det är en självklarhet att få veta vad ens skattepengar går till. Bara tramsigt att hemlighålla en massa grejer. Hade önskat det funnits en tv-kanal som sände live från vad som händer i "jakten" på ubåten så att man ser vad som pågår eller om det bara är så att det lite spännbögar och småpåvar från försvarsmakten som ska leka viktiga och som plötsligt tyckte det blev häftigt att leka krig efter många år av tristess och därför har simulerat närvaro av en ubåt.

Nej, fram med allt på bordet och låt oss följa allting i realtid. Det är 2014 och vi lever i ett informationssamhälle och inte 1960 då man kommunicerade med brevduvor.
Citera
2014-10-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Låter fullt rimligt.
Man ska ju tänka på att det för ett sådant vittne, om uppgifterna är korrekta, inte bara kan jagas av journalister utan även presumtivt av aktörer för främmande makt, dvs ha en reell fysisk hotbild mot den egna personen. Det är högst troligt att man gör allt för att skydda en sådan person, skyddar identitet och andra uppgifter, sätter på personskydd med mera. Åtminstone tillfälligt.

Det är ju inte fråga om fia med knuff.

Nej det gör dem verkligen inte. Vet du hur många som har reella hotbilder mot sig men som inte får något skydd? Han har inte varit spion i Ryssland utan tagit ett foto i sin trädgård som han gladeligen visar upp i tv.
Citera
2014-10-22, 22:07
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om Erik jobbar för försvaret så är det inte så konstigt om hans vänner håller tyst, om de ens känner till vad han jobbar med, vissa vänner kan säkert också räkna ut att man inte bör avslöja honom. Men det förstår bara folk som har varit engagerade inom Försvarsmakten tror jag. Folk som älskar sitt land motarbetar inte genom att berätta sådant som är hemligt.
Du har nog tittat för mycket på amerikanska patriotmovies :-)..,.i verkligheten har varenda en av oss bekanta som är utanför vår egen snävaste bekantskapskrets..
Oberoende vad du jobbar med.
Lite rödvinsfilosofi från mig...apropå din åsikt...,den som älskar sitt land vågar ifrågasätta makthavare o myndigheter o inte svälja allt med hull o hår.
Citera
2014-10-22, 22:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffe800
"De här kommunikationsbojarna sitter fast på ubåtar. De skickar kodade signaler till satelliter om allt från dieselläckage, bränsleproblem och Spetsnazförband. Det ryska militära systemet är mycket centralt styrt, ryssarna kommunicerar systematiskt mellan varandra.
Har kommunikationsbojar slitits av är det jobbigt för ubåten just nu säger Göran Frisk"

Allting makes sense om man tänker som Göran.

Teoretiskt scenario

1. Ubåten tappar en kommunikationsboj och kan inte kommunicera med omvärlden
2. Ubåten måste upp till ytan och skicka nödsignal via en öppen nödfrekvens, nödsamtalet fångas upp
3. En stridsbåt kör på den tappade kommunikationsbojen
4. Allmänheten ser ubåten när den är uppe på ytan för att försöka kommunicera
5. Pga ubåten har svårt att kommunicera med hemlandet så kan den ej heller ta sig ut hem och det är därför den uppehållit sig så länge i skärgården.
6. Försvaret letar efter ubåten och eventuell besättning som kan ha gått iland
7. Förvaret har fångar upp signaler om var ubåten ligger och gömmer sig och har stängt flyktvägarna.
8. Nu inväntar de att syret tar slut eller att ubåten ska gå upp till ytan pga något annat och då är man framme med bordningsstyrkan.
9. Man bedömer att ubåten kommer ligga kvar på botten ett tag och därför skickar man hem några fartyg (bordningsstykan och några andra fartyg ligger kvar) för att vara pigga till när de behövs för att säkra gränsen när ubåten är avslöjad.

Va tror ni? Troligt scenario eller önsketänkande?

En mycket bra teori, stämmer med vad vi har sett.

Jag är intresserad av vilka flygfarkoster som ingår i operationen, det kan säga något om läget och vad operationen går ut på. Likaså vilka markförband som ingår och var de opererar. Inte särskilt svårt att lägga pussel om man är insatt i hur det fungerar.

En analys kommer troligtvis att styrka din teori anser jag, har ju själv varit inne på ungefär samma teori.
Citera
2014-10-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet inte om Concord fortfarande är intressant, dock noterade jag att hon mötte ett annan liberiaflaggat fartyg rakt öster om Hiiumaa(Ön), de möttes nära, strax efter försvann det fartyget från marinetraffic och jag har inte sett det därefter. Ersättare till Concord? Minns tyvärr inte vad fartyget heter.

Mycket skumt fartyg iaf, fortfarande intressant skulle jag anse det som. Nu ligger hon ju för ankar utanför st: petersburg. Har väl mött upp något till fartyg säkert.
Citera
2014-10-22, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Om jag bossar för en försvarsmakt så den första jag hade skjutit ner hade varit medias helikoptrar. Snacka om att ge en direktrapportering "här finns vi o här gör vi". Å jävla skvallerbyttor om det nu är sant eller ej men som rapporterar om bojar mm, man hoppas på 200 kr från aftonblaskan för att man såg ett fartyg köra på en boj (som var en boj till ett fisknät kanske?!).. jakten på lite spritpengar från AB gör att folk gör vad som, även förfalskar bilder om så behövs.. å lägger till en ubåt hit eller dit.

Är du på riktigt???

Jag hoppas media rapporterar ännu direkt så att man ser vad våra skattepengar går till och det är deras skyldighet i informationssamhället att visa och redovisa vad militären håller på med. Svenska folket har rätt att veta i realtid om vad som pågår. Det är 2014 och inte 1960 då det gick att smussla med det mesta när det gäller det svenska försvaret.
Fiskar de inte upp någon ubåt hoppas jag innerligt att alla bidrag till försvaret dras in för lång tid framöver. Bara bortkastade pengar, så det är bäst för försvaret att de hittar en ubåt att spränga, så att de kan motivera sina höga kostnader. Annars kan vi ta dessa kostnader att lägga på vård, skola och omsorg i stället, där gör de mer nytta.
Citera
2014-10-22, 22:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Men vad är det för muppar som jobbar inom försvarsmakten egentligen? Det är ju tydligt att hissen inte går hela vägen upp på flera av de.
Kallar till presskonferenser där de ändå inte kan säga något av värde. Varför? Lägg alla kort på bordet och informera svenska folket vad som pågår i stället. Det är en självklarhet att få veta vad ens skattepengar går till. Bara tramsigt att hemlighålla en massa grejer. Hade önskat det funnits en tv-kanal som sände live från vad som händer i "jakten" på ubåten så att man ser vad som pågår eller om det bara är så att det lite spännbögar och småpåvar från försvarsmakten som ska leka viktiga och som plötsligt tyckte det blev häftigt att leka krig efter många år av tristess och därför har simulerat närvaro av en ubåt.

Nej, fram med allt på bordet och låt oss följa allting i realtid. Det är 2014 och vi lever i ett informationssamhälle och inte 1960 då man kommunicerade med brevduvor.

Jag skulle vilja påstå att det är media som har skickat fel journalister, nämligen folk utan militär kunskap, de ställer inte de rätta frågorna och kan därmed inte få fram intressant information att lägga pussel med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in