2014-10-23, 00:10
Medlem
styrlunds avatar
Jag gissar att polsk ubåt som "jagades".
Det var just den som fiskaren såg på väg hem. Troligtvis en Kilo-ubåt.
Polen har 1 kilo och fyra Kobben.

Även ryssen har båtar i kilo-modellen. Så en FF blir trovärdigare då.
Citera
2014-10-23, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Jag är gammal och gjort lumpen på den tiden vi faktiskt hade ett försvar. Dock har jag förstått att man måste anpassa sig för att överleva. Om FM vill överleva så behöver allmänheten veta någonting av substans, absolut inte allt men jag behöver få något trovärdigt för att motivera att vi bränner massa pengar och inte massa insinuationer, mer än så är det inte. Får jag inte det så kommer jag rösta för fortsatta nedskärningar.

Under kalla kriget fanns viss logik i att Ryssland var här, den finns inte längre. Ryssland har ingen möjlighet att göra något större företag mot ett etablerat väst stat. De är på gränsen till bankrutt, korrupt och totalitärt. Tror du det är något som kommer göra Putin långlivad?. Kalla kriget finns bara i nostalgikers (läs Göran Frisk) orgasmiska nattdrömmar.

Ok, du har gjort lumpen inom den Sovjetiska armen! Det betyder inte att du står bakom den Svenska armen per definition! Försök att visa det i så fall (och snacka inte så jävla mycket skit).
Citera
2014-10-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, vi har förstått vad du förmedlar, vänligen berätta vilken information som Försvarsmakten kan lämna ut utan att riskera operationen. Om du nu vet vilken information det nu handlar om kan väl lika gärna du öppna ditt hjärta och tala ut, vi är många som är nyfikna.

Att operationen är klar och att man har observerat aktivitet men inte hittat något fysiskt. Därför försöker man få saken att självdö i media, att glömmas bort. Man gick ut hårt men hittade inget. Det är aningen pinsamt och inget man stoltserar med.
Citera
2014-10-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Godmorgon, du måste ha sovit gott och länge.

En ryskspråkig radiosändning från skärgården och ett svar från Kaliningrad har fångats upp och spelats in. Det är att fånga ryssarna med byxorna nere.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-avslojar-skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden_4023427.svd
Finns det där att läsa någonstans förutom på SVD?
Är det uppgifter som Försvarsmakten redovisat?
Jag personligen har svårt att tro på saker som skrivits i en tidning som mer eller mindre är nära konkurs.
Gör om gör rätt, visa lite fler källor om den där trafiken.
Citera
2014-10-23, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man har tillgång till ett moderskepp ja.

Först tar sig en mindre ubåt sig in med dockningsstation. Dockar av "huset" på botten och ger sig iväg.
Därefter - oberoende, tar sig de s.k miniubåtarna till " huset " - dockar. ( sluss ) aktiverar den teknik som är behövlig. Utför uppdragen och ( släcker tekniken ) tar sig därifrån. Man kan se det som; huset är tältet och miniubåten är "madrassen". För detta ändamål behövs inget moderfartyg förutom just upphämtningen av miniubåtarna.
Citera
2014-10-23, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovhalet
Att operationen är klar och att man har observerat aktivitet men inte hittat något fysiskt. Därför försöker man få saken att självdö i media, att glömmas bort. Man gick ut hårt men hittade inget. Det är aningen pinsamt och inget man stoltserar med.

TILLÄGG: Problemet med FM är att de tycker sig vinna respektpoäng av fi genom att inte stoltsera med sina framgångar. Visst, jag förstår neandertalmetodiken, men att vinna fiendens respekt är inte hälften så viktigt som att vinna sin familjs respekt. Du lägger grunden innan du reser huset.
Senast redigerad av rovhalet 2014-10-23 kl. 00:25.
Citera
2014-10-23, 00:23
Medlem
Ovcharkas avatar
Båten är redan plockad. För länge sedan. Nu letar man minor samt besättning, och kontrollerar vattnet för att se till att inget kommer in/ut.
Citera
2014-10-23, 00:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Jag är gammal och gjort lumpen på den tiden vi faktiskt hade ett försvar. Dock har jag förstått att man måste anpassa sig för att överleva. Om FM vill överleva så behöver allmänheten veta någonting av substans, absolut inte allt men jag behöver få något trovärdigt för att motivera att vi bränner massa pengar och inte massa insinuationer, mer än så är det inte. Får jag inte det så kommer jag rösta för fortsatta nedskärningar.

Under kalla kriget fanns viss logik i att Ryssland var här, den finns inte längre. Ryssland har ingen möjlighet att göra något större företag mot ett etablerat väst stat. De är på gränsen till bankrutt, korrupt och totalitärt. Tror du det är något som kommer göra Putin långlivad?. Kalla kriget finns bara i nostalgikers (läs Göran Frisk) orgasmiska nattdrömmar.

Är du det bästa som Putin kan prestera i form av psyops så känner jag mig trygg. Ingen lyssnar på ditt skitprat. Vi som förstår oss på den pågående underrättelseoperationen avfärdar dig som en simpel nätkrigare och låter oss inte påverkas. Det finns visst trådar för psykiskt instabila personer, håll dig där och låt oss andra diskutera den pågående insatsen seriöst, det är ett önskemål.

Ryssland har all anledning att inkräkta i svenska farvatten, vi är många som förstår det, just därför tar vi operationen på allvar och vill diskutera den med fakta som grund.

Ett tips, gå en kurs i svensk grammatik så får du kanske löneförhöjning med ett visst antal rubel i månaden, du är patetisk.
Citera
2014-10-23, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Används Belos i operationen?
Finns än så länge ingen U-båt att bärga ^^ eller för den delen att rädda besättning ifrån.
Citera
2014-10-23, 00:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Först tar sig en mindre ubåt sig in med dockningsstation. Dockar av "huset" på botten och ger sig iväg.
Därefter - oberoende, tar sig de s.k miniubåtarna till " huset " - dockar. ( sluss ) aktiverar den teknik som är behövlig. Utför uppdragen och ( släcker tekniken ) tar sig därifrån. Man kan se det som; huset är tältet och miniubåten är "madrassen". För detta ändamål behövs inget moderfartyg förutom just upphämtningen av miniubåtarna.

Bra, då är det kanske en sådan undervattenslekstuga som marinen har hittat och täppt till. Nu väntar man bara på att miniubåtarna börjar få andnöd, för de verkar inte ha kunnat ta sig ifrån svenskt vatten.
Senast redigerad av OY 2014-10-23 kl. 00:31.
Citera
2014-10-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoolizei
http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-nya-bilden-som-granskas-av-forsvaret/ Vad säger man om denna då?

Med den sedvanliga brasklappen "om det här stämmer" så är den här formuleringen riktigt intressant: "Den är liksom hundratals andra bilder och observationer under beredning".

Hundratals andra bilder...detta alltså i slutet på oktober, under ganska trist väder i glest bebodda områden man inte direkt tar SL-bussen till. Hade det varit mitt i industrisemestern hade jag förstått att många fotat mycket men inte nu. Det kanske finns många bilder i stil med "Eriks"...
Citera
2014-10-23, 00:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moral2000
Finns än så länge ingen U-båt att bärga ^^ eller för den delen att rädda besättning ifrån.

Hur vet du det? Verkar insatt i operationen, vänligen styrk dina uppgifter så gott det går.

Någon annan som har sett uppgifter på att ingen ubåt finns att bärga eller någon nödställd ubåtsbesättning? Slaskmedia duger inte som källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in