2014-10-22, 19:22
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Läst cirka 500 sidor av tråden men kom nu av mig pga jobb sista 70-80 sidorna och media vill jag inte kolla in.

Kan någon bara sammanfatta snabbt vad som hänt sen igår eller så?

Har vi hittat något? Är allt färdigt? Väntar vi ut någon?
Var ligger vi helt enkelt?
Sökandet fortgår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Ja i din inavlade insjö söm är Östersjön---När STATEN uttalar sig så är det fartyg.

Skepp är "pippilångstrumsvenska"....oj där är ett skepp...?

Eran patetiska diskussion hör inte hit, så apropå ''skit'', så kan ni ta eran ''skit'' och diskutera detta i PM eller något annat dylikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Sökandet fortgår.

Ja, okej. Inget nytt då alltså?

Har FM åtminstone sagt vad de letar efter? (Ubåt är det väl media som sagt samt att det är lite underförstått).
Citera
2014-10-22, 19:24
Medlem
Turbaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmerd
Enligt Jesper Tengroth ska fartyget som lämnat Berga fortsätta sökningsarbetet inom samma område som tidigare.

– Det är inte vi som har bråttom. Det är motståndarna, de kan inte ligga och trycka hur länge som helst. För eller senare måste de upp

Där sa han det ju rakt ut, nu kan väl alla ge fan i att sitta och spekulera i massa skit.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fartygen-i-hamn-men-ingen-nedtrappning/

gött! allt är ju en katt o råtta lek.
antagligen har vi en ubåt som vi inte vill anfalla.
vi kör utpressnings metoden att dom får ge upp själv.
och genom att dra av lite på styrkan kanske ubåten tror att vi inte vet var den är.
och sedan börja röra på sig igen. så nu trycker vi på igen.

vore för bannat kul om det nu är en ubåt om vilka det är på svart och vitt..
Citera
2014-10-22, 19:24
Medlem
FreakinOALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Ja, okej. Inget nytt då alltså?

Har FM åtminstone sagt vad de letar efter? (Ubåt är det väl media som sagt samt att det är lite underförstått).
Nae fortfarande '' främmande undervattensverksamhet''.
Citera
2014-10-22, 19:25
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Sanningen brukar dock sällan hemlighållas, pga av den mänskliga faktorn. Ju fler människor som bär på en hemlighet, desto större är risken att en källa även ger information. Det är även i det faktum, som många konspirationer faller. Inte minst det faktum att månlandningen skulle vara fejk. Förr eller senare är det ALLTID någon som snackar.

Av någon anledning har folk en övertro på statens förmåga. Sluta ge statliga institutioner, mer cred än vad de förtjänar. Jag är relativt säker på att försvaret inte vet mycket mer än vad media vet.
Jag är relativt säker på att du har fel. Inte gällande konspirationsteoriers natur, men väl om försvarets. Det du glömmer är att försvaret är uppbyggt som en terrororganisation, med olika celler som vet mycket lite om varandra. Exempelvis är det jävlar inte många som känner till vart Sveriges ubåtar håller till just nu, människorna på båtarna ej inräknade.
Dessutom verkar det ju helt klart ha läckt information - se nödsamtalet som fick gensvar från Kaliningrad, exempelvis. SvD:s journalist står fast vid att han tror på sin information trots dementi från försvaret.

Men det är inte många människor som känner till hela bilden av vad försvaret håller på med, och det är människor som är så jävla ingrodda i systemet att dom inte ofta läcker, framför allt av legitima operativa skäl. Om de sedan läcker något decennium senare, det är en annan sak. Men de har definitivt en mycket klarare bild av situationen än vad vi har, även om de inte har konfirmerat att utländsk undervattensaktivitet pågår. (Vilket de möjligtvis har gjort, men min rena gissning är att de faktiskt ej vet.)
Citera
2014-10-22, 19:26
Medlem
kanelipullas avatar
Min personliga åsikt om hela ubåts historien är att den är påhittad och dom har ljugit för oss från första början. Det har aldrig funnits någon ubåt!! Ända sen förra fredagen så har jag tyckt att det hela luktar rutten fisk. Har inte trott på ett ord va dom har sagt och skrivit i media om detta. Det låg något helt annat bakom det hela!
Citera
Medlem
Fanatiker.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Ja i din inavlade insjö söm är Östersjön---När STATEN uttalar sig så är det fartyg.

Skepp är "pippilångstrumsvenska"....oj där är ett skepp...?

Jag måste säga att jag häpnar över att man kan börja bråka om det heter "skepp" eller "fartyg".

Till ämnet: Blondinen i Expressens sändning är fin. Vad heter hon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
?

Kan du utveckla din tankebana litet? Eller svarade du på något annat inlägg?

Det går ut på att varje gång man ser ordet "skepp" i en artikel---så är det svensk desinformation.

Det gängse ordet är nämligen "fartyg"...

Vips kommer det in en Stockholmare som påstår att "skepp" är normmalt språkbruk i hans gamla fiskar släktingar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jadå
hon ligger på redden rakt söder om primorsk.

hade du koll på var professorn är, henne ser jag inte?
Tackar. Professorn har fortfarande gamla positionen från den 19:e, tyvärr.
Citera
2014-10-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
En kommendör Jonas Wikström beskrevs tidigare som "operationsledare".
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/forsvarsmaktens-underrattelseoperation-fortsatter/

Sedan dess har jag endast sett konteramiral Anders Grenstad beskrivas som "insatschef".
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/underrattelseoperationen-fortsatter/

Vet ej vad skillnaden mellan dessa beskrivningar är, eller om konteramiral Grenstad ersatt kommendör Wikström, eller vad. Inte den blekaste.

(Kommendör Wikström höll i de tidigare presskonferenserna, och ersattes i åtminstone den funktionen av konteramiral Grenstad från söndagens pk, om jag minns rätt.)
Okej, tack!
Citat:
Ursprungligen postat av uberjedi
Har detta tagits upp tidigare? (från DN.se)

"Enligt Jesper Tengroth ska fartyget som lämnat Berga fortsätta sökningsarbetet inom samma område som tidigare.

– Det är inte vi som har bråttom. Det är motståndarna, de kan inte ligga och trycka hur länge som helst. För eller senare måste de upp."

Låter ju som man jagar en ubåt trots allt.
Solklart nu. Känns som man har lokaliserat ubåten och väntar ut den för att se om de ger upp självmant eller om det kommer krävas hårdare tag och man tvingar upp den med sjunkbomber eller liknande.

När man vaknar i morgonbitti så möts man kanske av nyheten att Sverige har fångat in en Rysk ubåt med besättning. Vore trevligt.
Citera
2014-10-22, 19:28
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Okej, tack!

Solklart nu. Känns som man har lokaliserat ubåten och väntar ut den för att se om de ger upp självmant eller om det kommer krävas hårdare tag och man tvingar upp den med sjunkbomber eller liknande.

När man vaknar i morgonbitti så möts man kanske av nyheten att Sverige har fångat in en Rysk ubåt med besättning. Vore trevligt.

Man kanske inte skall dra för höga växlar av alla små uttalanden och ord. Framtiden får visa vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in