Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Sanningen brukar dock sällan hemlighållas, pga av den mänskliga faktorn. Ju fler människor som bär på en hemlighet, desto större är risken att en källa även ger information. Det är även i det faktum, som många konspirationer faller. Inte minst det faktum att månlandningen skulle vara fejk. Förr eller senare är det ALLTID någon som snackar.
Av någon anledning har folk en övertro på statens förmåga. Sluta ge statliga institutioner, mer cred än vad de förtjänar. Jag är relativt säker på att försvaret inte vet mycket mer än vad media vet.
Jag är relativt säker på att du har fel. Inte gällande konspirationsteoriers natur, men väl om försvarets. Det du glömmer är att försvaret är uppbyggt som en terrororganisation, med olika celler som vet mycket lite om varandra. Exempelvis är det jävlar inte många som känner till vart Sveriges ubåtar håller till just nu, människorna på båtarna ej inräknade.
Dessutom verkar det ju helt klart
ha läckt information - se nödsamtalet som fick gensvar från Kaliningrad, exempelvis. SvD:s journalist står fast vid att han tror på sin information trots dementi från försvaret.
Men det är inte många människor som känner till hela bilden av vad försvaret håller på med, och det är människor som är så jävla ingrodda i systemet att dom inte ofta läcker, framför allt av legitima operativa skäl. Om de sedan läcker något decennium senare, det är en annan sak. Men de har definitivt en mycket klarare bild av situationen än vad vi har, även om de inte har konfirmerat att utländsk undervattensaktivitet pågår. (Vilket de möjligtvis har gjort, men min rena gissning är att de faktiskt ej vet.)