2014-10-22, 18:17
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm_72
Har det kommit fram någon information om/hur sveriges ubåtar används i denna operation?
Nej, ingen officiell eller annars pålitlig information alls. (Men i princip alla är dyngsäkra på att allra minst en ubåt är med i operationen.)
Citera
2014-10-22, 18:19
Medlem
Fanatiker.s avatar
Lite sjukt att Russian Times toppat sin hemsida med att Sverige kan tänkas använda våld för att få upp misstänkt ubåt. Ligger över alla andra nyheter från idag. Man undrar vad gemene ryss tänker om hela grejen
Citera
2014-10-22, 18:19
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Saab's aktie har gått upp 12% sedan i fredags. Marknaden anpassar sig nu inför en svensk upprustning.

Vad besvikna de ska bli när alla har glömt det här med ubåtar om en vecka eller två och det vanliga gnället om vädret, sossar, ebola och Erik Hamrén har tagit vid igen.
Citera
2014-10-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Inte om den "främmande farkosten" befinner sig på en plats där den är fastlåst? Därmed inte sagt att den gör det... Men om det vore så, så är det ett utmärkt tillfälle att gå i hamn med operativa enheter som inte behövs för övervakning och proviantera etc.

Och sluta hetsa om att försvaret skall meddela hur de arbetar, du har påpekat det 30 ggr. nu. Det kommer de inte göra och det skall de inte göra.

Dina svador börjar bli rätt tröttsamma. Är du en desinformatör?

Jag har sagt exakt tvärt om. Försvaret går ut med alldeles för mycket information om hur de arbetar. Läs mina andra inlägg.
Vad jag har sagt är att de borde lägga fram bevis om de har några. Det är inte samma sak som att säga hur de arbetar. Att bara säga att vi har tagit upp hydrofonljud eller att de har tagit ett foto avslöjar i princip ingenting om hur man arbetar för alla vet att man använder hydrofoner och kameror.
Egentligen borde försvaret inte säga ett knyst förrän man har tagit upp en ubåt, men har man börjat snacka så får man i alla fall tala om på vilka grunder som man håller på med en sån här jätteoperation som har blivit känd i hela världen.
Citera
2014-10-22, 18:20
Bannlyst
Min teori. Igår så eskortera FM en ubåt till öppet vatten.
Citera
2014-10-22, 18:24
Medlem
Ulvhamns avatar
Att fram PK till 13.00 och med halva (överdrift) flottan liggande vid kaj i bild bakom en uppenbarligen trött fartygschef var ett genidrag. Alla tror att operationen är över....
Mästerligt helt enkelt.
Citera
2014-10-22, 18:25
Medlem
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/underrattelseoperationen-i-stockholms-skargard/notiser/fartygen-kastar-loss/

Citat:
Fartygen kastar loss

De fartyg som tidigare idag låg i hamn vid Berga har nu kastat loss igen för att lösa uppgifter inom ramen för operationen.
En underrättelseoperation har olika faser och det är den taktiska ledaren på plats som avgör hur resurserna ska disponeras.

Underrättelseoperationen pågår fortfarande och av operativa skäl kan Försvarsmakten fortfarande inte ge några detaljer.

Någon som vet vem som är operativ chef för insatsen?
Citera
2014-10-22, 18:28
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/underrattelseoperationen-i-stockholms-skargard/notiser/fartygen-kastar-loss/

Någon som vet vem som är operativ chef för insatsen?
En kommendör Jonas Wikström beskrevs tidigare som "operationsledare".
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/forsvarsmaktens-underrattelseoperation-fortsatter/

Sedan dess har jag endast sett konteramiral Anders Grenstad beskrivas som "insatschef".
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/underrattelseoperationen-fortsatter/

Vet ej vad skillnaden mellan dessa beskrivningar är, eller om konteramiral Grenstad ersatt kommendör Wikström, eller vad. Inte den blekaste.

(Kommendör Wikström höll i de tidigare presskonferenserna, och ersattes i åtminstone den funktionen av konteramiral Grenstad från söndagens pk, om jag minns rätt.)
Citera
2014-10-22, 18:30
Medlem
Benny76s avatar
Nu är han riktigt likfrusen Expressens livejournalist, varit ute på sjön flera dagar i slips och kostym.
Citera
2014-10-22, 18:31
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan.L
Min teori. Igår så eskortera FM en ubåt till öppet vatten.

Jag tror faktiskt inte det. Försvaret har investerat så jävla mycket prestige i det här iom att man gått ut och sagt att kränkningar hit och dit är förjävlig och att man låtit media komma så nära.

Skulle man helt plötsligt bara säga "Nej, det var visst tomt" så skulle dom falla så mycket i folks ögon. Så OM dom hittar nått så kommer det nog inte lösas helt i det mörka.
Citera
2014-10-22, 18:33
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har sagt exakt tvärt om. Försvaret går ut med alldeles för mycket information om hur de arbetar. Läs mina andra inlägg.
Vad jag har sagt är att de borde lägga fram bevis om de har några. Det är inte samma sak som att säga hur de arbetar. Att bara säga att vi har tagit upp hydrofonljud eller att de har tagit ett foto avslöjar i princip ingenting om hur man arbetar för alla vet att man använder hydrofoner och kameror.
Egentligen borde försvaret inte säga ett knyst förrän man har tagit upp en ubåt, men har man börjat snacka så får man i alla fall tala om på vilka grunder som man håller på med en sån här jätteoperation som har blivit känd i hela världen.

Försvaret går ut med precis den information de anser nödvändig. Självklart är den analyserad noga, och de vet vilka som tar del av informationen och det finns troligen ett syfte med vad som sägs och hur det sägs
Citera
2014-10-22, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
En kommendör Jonas Wikström beskrevs tidigare som "operationsledare".
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/forsvarsmaktens-underrattelseoperation-fortsatter/

Sedan dess har jag endast sett konteramiral Anders Grenstad beskrivas som "insatschef".
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/underrattelseoperationen-fortsatter/

Vet ej vad skillnaden mellan dessa beskrivningar är, eller om konteramiral Grenstad ersatt kommendör Wikström, eller vad. Inte den blekaste.

(Kommendör Wikström höll i de tidigare presskonferenserna, och ersattes i åtminstone den funktionen av konteramiral Grenstad från söndagens pk, om jag minns rätt.)

"Wikström är den militära insatsledningens chef för operativa insatser vid högkvarteret i Stockholm och därmed även chef för Särskilda operationsgruppen (SOG) – ett militärt specialförband som enligt uppgift sedan igår deltagit i insatsen i Kanholmsfjärden. Wikström var tidigare chef för fjärde sjöstridsflottiljen på gamla Haninge garnison på Berga, där SOG:s marina förband ofta övar."

http://www.friatider.se/insatsen-har-fortsatt-under-dagen-idag

Om man nu får citera Fria Tider i denna tråd med tanke på hur folk tycks älska att hata den tidningen här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in