Citat:
Ursprungligen postat av
GeneralPoop
Jag tror faktiskt inte det. Försvaret har investerat så jävla mycket prestige i det här iom att man gått ut och sagt att kränkningar hit och dit är förjävlig och att man låtit media komma så nära.
Skulle man helt plötsligt bara säga "Nej, det var visst tomt" så skulle dom falla så mycket i folks ögon. Så OM dom hittar nått så kommer det nog inte lösas helt i det mörka.
Jag tror, att redan under natten mot måndag el gryning måndag morgon så har den förmodade ubåten tagit sig ut via långbälingsund. Mycket grunt och trång ja - men inte omöjligt. Beräkningar utifrån ett visst scenario antyder om detta som ett alternativ 1. Alternativ 2 var att ubåten fortsatt söderut för att löpa ut NO om Nottarö ca 6-12 tim senare beroende ytbevakning och sonartrafik.
Återgår man till alt 1 så kan ubåten vara i omedelbar närhet, men sänkt. Därmed att ev besättning passerat ngn av öarna ( simmandes/handpropellrar ) för vidare upphämtning någon km ute till havs. Upphämtning skulle kunna skett med miniubåt - antingen fjärrstyrt från moderfartyg el manuellt manövrerat. Jag tror det på det främsta alternativet. Nödpunkter är grundbasen för sådan verksamhet. Sedan finns det annat att önska med undersökning av främmande kemikalier i luft och vatten, "döva" elektroniska signaler, hundspårning med blod som absolutet - i observationsnära miljöer.