2014-10-22, 19:07
Medlem
Hur tror ni att allt detta kommer att sluta? Oseriösa svar undanbedes.
Citera
Medlem
Jag blir så oerhört ledsen att höra dagens reportrar kläcka ur sig "nu sänker de ner en... gul sak i vattnet". Det är beklämmande! De har ingen som helst kunskap om vad det är de rapporterar om. AB och Expressen behandlar den största ubåtskränknigen sedan 80/90-talet som en rutten dokusåpa. Skamligt!

Nä, tacka vet jag Christer Åström på Sydnytt som hade koll på sin teknik under senaste ubåtsjakten

OnT. Någon som kan få fram var NS Concord är? Av någon anledning så "hänger" sig marinetraffic.com när jag klickar på NS Concord. Logachev funkar bra.
Citera
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Känns som att J Tengroth har fullständig kontroll på vad han säger, så något slip of the tongue är det nog inte. Snarare en rätt planerad informationsplacering.
Citera
2014-10-22, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Jag tror faktiskt inte det. Försvaret har investerat så jävla mycket prestige i det här iom att man gått ut och sagt att kränkningar hit och dit är förjävlig och att man låtit media komma så nära.

Skulle man helt plötsligt bara säga "Nej, det var visst tomt" så skulle dom falla så mycket i folks ögon. Så OM dom hittar nått så kommer det nog inte lösas helt i det mörka.

Jag tror, att redan under natten mot måndag el gryning måndag morgon så har den förmodade ubåten tagit sig ut via långbälingsund. Mycket grunt och trång ja - men inte omöjligt. Beräkningar utifrån ett visst scenario antyder om detta som ett alternativ 1. Alternativ 2 var att ubåten fortsatt söderut för att löpa ut NO om Nottarö ca 6-12 tim senare beroende ytbevakning och sonartrafik.

Återgår man till alt 1 så kan ubåten vara i omedelbar närhet, men sänkt. Därmed att ev besättning passerat ngn av öarna ( simmandes/handpropellrar ) för vidare upphämtning någon km ute till havs. Upphämtning skulle kunna skett med miniubåt - antingen fjärrstyrt från moderfartyg el manuellt manövrerat. Jag tror det på det främsta alternativet. Nödpunkter är grundbasen för sådan verksamhet. Sedan finns det annat att önska med undersökning av främmande kemikalier i luft och vatten, "döva" elektroniska signaler, hundspårning med blod som absolutet - i observationsnära miljöer.
Citera
2014-10-22, 19:16
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pecka
Jag blir så oerhört ledsen att höra dagens reportrar kläcka ur sig "nu sänker de ner en... gul sak i vattnet". Det är beklämmande! De har ingen som helst kunskap om vad det är de rapporterar om. AB och Expressen behandlar den största ubåtskränknigen sedan 80/90-talet som en rutten dokusåpa. Skamligt!

Nä, tacka vet jag Christer Åström på Sydnytt som hade koll på sin teknik under senaste ubåtsjakten

OnT. Någon som kan få fram var NS Concord är? Av någon anledning så "hänger" sig marinetraffic.com när jag klickar på NS Concord. Logachev funkar bra.
Jadå
hon ligger på redden rakt söder om primorsk.

hade du koll på var professorn är, henne ser jag inte?
Citera
2014-10-22, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Ja men det är ingen sjöman i hela världen som säger "skepp" vsb.....Och det gläder mig att du försvarar att ordet "skepp" används - varje gång man ser ordet "skepp" i media = lögn....

"tror du sjömannen säger..." å nu skall jag hem till mitt skepp o sova ruset av mig""

Jag har flera sjömän i släkten och några pensionerade och dom pensionerade har mer eller mindre bott ute till havs i hela sina liv och visst fan säger dom skepp. Ta ditt påhittade skit och fråga en riktig sjöman och ingen jävel som kör taxibåt så ska du se att dom säger skepp.
Citera
2014-10-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vad förväntar du dig, att Försvaret skall lägga korten öppna på bordet för allmänheten att beskåda? Det funkar inte så i den branschen, tro mig!

Vi vet inte vilka uppgifter/bevis försvaret har, och vilka de presenterat för statsledningen, och jag räknar inte med att vi får veta allt inom den närmaste tiden, det är bara att köpa det.

Sanningen brukar dock sällan hemlighållas, pga av den mänskliga faktorn. Ju fler människor som bär på en hemlighet, desto större är risken att en källa även ger information. Det är även i det faktum, som många konspirationer faller. Inte minst det faktum att månlandningen skulle vara fejk. Förr eller senare är det ALLTID någon som snackar.

Av någon anledning har folk en övertro på statens förmåga. Sluta ge statliga institutioner, mer cred än vad de förtjänar. Jag är relativt säker på att försvaret inte vet mycket mer än vad media vet.
Citera
2014-10-22, 19:19
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis

Nyheter kommer minska sin bevakning och du kommer automatiskt tro att FM trappat ner sökandet. Tillsist kommer media rapportera att FM faktiskt har avslutat sitt sökande men misstankar om att det varit någon sorts av "undervattensaktivitet" kvarstår. Media kommer rapportera och leva på svensken behov av att läsa om ryssarna och hur de är ett möjligt hot mot Sverige även om det baserar lika mycket på fiction som fakta.
Regeringen kommer lägga fram sin budget som gynnar FM och den kris som Sverige nu befinner sig i. Aliansen kommer rösta emot men SD avgör och sossarna får igenom sin budget. Efter ytligare som tid så kommer ett medlemskap i Nato komma på tapeten men då är händelsen så distant att svenskarna inte längre känner ett behov. FM hittar nya ubåtar...
Citera
Medlem
Enligt Jesper Tengroth ska fartyget som lämnat Berga fortsätta sökningsarbetet inom samma område som tidigare.

– Det är inte vi som har bråttom. Det är motståndarna, de kan inte ligga och trycka hur länge som helst. För eller senare måste de upp

Där sa han det ju rakt ut, nu kan väl alla ge fan i att sitta och spekulera i massa skit.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fartygen-i-hamn-men-ingen-nedtrappning/
Citera
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Det kommer att sluta med att vi finner några fler indikationer på att det pågår undervattensverksamhet men vi kommer inte att kunna avgöra vad det är för sorts verksamhet eller vem som utför den. Ryssland kommer inte få någon kritik för detta utan staten kommer låta det stå oskrivet vem som ligger bakom. Dock kommer våra relationer att bli sämre. Förhoppningsvis inser svenska folket att vi inte kan försvara oss och blir villiga att offra en hundralapp mer i månaden för att kunna försäkra att vår försvarsmakt håller måttet, dock är vi naiva så det finns en stor risk att vi tittar åt andra hållet.
Citera
2014-10-22, 19:21
Medlem
Läst cirka 500 sidor av tråden men kom nu av mig pga jobb sista 70-80 sidorna och media vill jag inte kolla in.

Kan någon bara sammanfatta snabbt vad som hänt sen igår eller så?

Har vi hittat något? Är allt färdigt? Väntar vi ut någon?
Var ligger vi helt enkelt?

Edit: Nu menar jag givetvis vad försvaret gått ut med då de självklart vet mer än de säger.
Citera
2014-10-22, 19:21
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Båda fartyg är "skepp"...dvs desinformation.
?

Kan du utveckla din tankebana litet? Eller svarade du på något annat inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in