2014-10-22, 14:49
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GloomyLunatic
Varför är det mer allvarligt att kränka vårt vatten än vårt luftrum?

Nu är jag ingen expert men här är mina två cent:

I luften är det lättare att se om någon kränker oss. Flygplan kan inte vara lika osynliga som ubåtar tex.

Vem vet hur länge en eventuell ubåt har varit på svensk vatten och vad den har gjort här.

Därav är det mer "allvarligt" att kränka vårt vatten med ubåtar tror jag.
Citera
2014-10-22, 14:50
Medlem
KaptenSveriges avatar
Vad är det förresten, teoretiskt sett, som hindrar att några Spetsnaz-dykare (eller Navy Seals om man nu tror att det är NATO som bråkar) simmar in med slutna system och utför lite sabotage eller kartläggning av skrov på HMS Visby just nu när det ligger i hamn i Berga?
Man skulle ju t.ex kunnat införa utrustning landvägen (säkert betydligt enklare som någon skrev), åka ut till någon höst-tom sommarstuga i närheten av Berga med en hantverkarbil. Hantverkare som är och bygger eller gör markarbeten på sommarstugor i skärgården är ingen ovanlig syn så här års.
Sedan i skydd av mörkret gearar man upp och stiger ned i vattnet för vidare simtur till förtöjda örlogsfartyg.
Finns det överhuvudtaget något skalskydd som förhindrar den typen av sabotage mot örlogsfartyg?
Citera
2014-10-22, 14:53
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du någon gång funderat på vad Kustbevakningen har för funktion? Tror du att man enbart letar efter Åsa Romson och hennes polare som förgiftar Östersjön?

Det är inte världens lättaste sak att röra sig osynligt på Östersjöns yta, och dessutom möta upp ett fartyg till havs utan att väcka uppmärksamhet. Ubåtar fyller här en funktion.

Kanske var otydlig förut.. Menar givetvis att t.ex en fiskebåt möter upp en ubåt ute på mer öppet hav för utrustning. Sedan går fiskebåten inåt land för att uträtta vad deras ärende än är. Givetvis kan det vara tvärt om, att ubåten går in istället. Anledningen till att jag tror det är att det är lättare att bara dra iväg åt nåt håll om det skulle knipa med en vanlig båt. Det är ingen som lägger märke till det.
Dessa två scenarion är för mig inte alls otroliga.. Det blir däremot lite svårare när det handlar om sändare eller avlyssningsutrustning. Men visst, varför inte?

Och angående kustbevakningen så är jag tveksam på om dom kollar precis varje båt som rör sig ute på svenska vatten.. men det är ju vad jag tror.
Citera
2014-10-22, 14:54
Medlem
Turbaas avatar
ryssarna har skickat Alexander Shabalin till österskön.

källa:https://twitter.com/Missilito
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Skrev om det längre bak.. Orkar inte leta upp det, men de kan ju möta upp fartyg utmed sveriges landsgräns för material, åka tillbaka in mot land, använda uvscootrar för att obesett ta sig dit man vill ha sändarna utan att väcka uppmärksamhet.. även om det låter aningen James Bond-igt

In i norra Finland där gränsen mer eller mindre är obevakad. Via Finland till Norra Sverige. Frakta personal samt utrustning i 3 VW bussar som färdas på långt avstånd mellan varandra. Vid ankomst köper man båt via blocket. Operationen sker dagtid.
Citera
Medlem
I Norge VET vi at vi har et inkompetent forsvar. Allerede i 1978 fikk vi et underholdningsinnslag på norsk TV etter diverse mislykkede forsøk på å finne (russiske ubåter) dypt inne i norske fjorder.

https://www.youtube.com/watch?v=SMnPxyr2JT8

On topic: Pressen har et ansvar for å synliggjøre et eventuelt svakt forsvar. Media har i dette tilfellet ikke vært særlig KRITISKE til det svenske forsvaret. Media kjører sitt eget show. Hvorfor jakter ikke svensk media på de som er ansvarlige for denne latterlige miseren?
Citera
2014-10-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Pratades om 10mil/dygn, men det tror jag är i underkant! kanske 80milj hittils.

Ska man sätta prislappar på en enskild operation så får man lov att tala om hur man har räknat. Man kan nämligen få fram i stort sett vilken siffra man vill, beroende på vilket alternativ man räknar mot. För att ta ett par extrema exempel:

"Hade inte insatsen genomförts hade vi nog ändå varit ute och övat, så kostnaden är noll"
"Det är helt onödigt med militärt försvar överhuvudtaget, så kostnaden är 30 miljarder"

Folk som vill sänka försvarsanslagen vill gärna få det att låta dyrt, så då kan man hugga till med "det tror jag är i underkant" utan motivering precis som ovan, och ingen kan säga att det är fel. Motsatt resonemang gäller naturligtvis folk som vill ha högre anslag.

Diskussionen är därmed oftast ointressant eftersom ingen har ett ärligt intresse av sakfrågan, man vill bara positionera sin personliga favorit-ståndpunkt i så fördelaktigt ljus som möjligt.
Citera
Medlem
bubberls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Pratades om 10mil/dygn, men det tror jag är i underkant! kanske 80milj hittils.

Exakt, känns som det är i lägsta laget i detta fall. Men tycker det är bra att vi städar upp på riktigt när vi ändå är igång.
Senast redigerad av bubberl 2014-10-22 kl. 15:01.
Citera
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Får en känsla att det är ryssland som leker med oss. dom har säkert soldater på land också som ligger å smyger i buskarna och spanar på oss istället.

De har säkert årliga slutövningar i Stockholms Skärgård. Det är lite tradition hos dem också inte bara hos oss. Gevalia reklamen minns ni väl?
Citera
2014-10-22, 14:57
Medlem
Nu ska tydligen FM vara ute och "jaga" med helikoptrar och båtar enligt Expressen..
Citera
2014-10-22, 14:59
Medlem
Min teori.

Man hittar ubåten, diplomatisk lösning. sätter ett stopp på 10-000 meter runt om för att ingen ska se att man hjälper båten ut till öppet vatten väl där lämnar våra båtar den och en svensk ubåt tar över förföljandet ut till PL när den är fastsatt i PL och påväg till Ryssland igen så åker svenska ubåten hem till Gotland och där blir den fottad av privatperson ?
Citera
2014-10-22, 15:01
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
ryssarna har skickat Alexander Shabalin till österskön.

källa:https://twitter.com/Missilito

Står väll för all del "Mediterranean"...

Medelhavet, inte östersjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in