2014-10-22, 11:32
Medlem
gubbroras avatar
En bostad tillhör det nödvändiga i livet annat som är nödvändigt är mat och kläder. Varken mat eller kläder är subventionerade. Det har lett till att det finns ett brett utbud av alternativ allt från second hand butiker till svindyra märkeskläder. Mat finns i alla prisklasser så att alla ska kunna hitta sin föda.

Självfallet skulle detta kunna fungera även för bostäder enklare bostäder i sämre lägen som är billigare än lyxlägenheter i topplägen. Problemen är att politiker har i decennier lag sig i och detaljreglerat byggandet och boendet. Det är detta som skapat situationen.

Lösningen är inte att öka den politiska inblandningen utan snarare att minska. Den politiska inblandning som ska ske är att se till att konkurrensen ökar på byggsidan, se till att mark finns tillgänglig för byggande samt minska detaljregleringen.

Jag har svårt att se hur en större offentlig inblandning i bostadsägandet skulle förbättra situationen.
Nacka kommun ska bygga 13 500 nya bostäder samt 10 000 arbetsplatser fram till 2030. Detta kommer att göras utan allmännyttigt bostadsföretag så visst går det att bygga. Jag ser inte att någon allmännytta skulle haft någon roll att spela för att situationen skulle förbättras
Citera
2014-10-22, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
En bostad tillhör det nödvändiga i livet annat som är nödvändigt är mat och kläder. Varken mat eller kläder är subventionerade. Det har lett till att det finns ett brett utbud av alternativ allt från second hand butiker till svindyra märkeskläder. Mat finns i alla prisklasser så att alla ska kunna hitta sin föda.

Självfallet skulle detta kunna fungera även för bostäder enklare bostäder i sämre lägen som är billigare än lyxlägenheter i topplägen. Problemen är att politiker har i decennier lag sig i och detaljreglerat byggandet och boendet. Det är detta som skapat situationen.

Lösningen är inte att öka den politiska inblandningen utan snarare att minska. Den politiska inblandning som ska ske är att se till att konkurrensen ökar på byggsidan, se till att mark finns tillgänglig för byggande samt minska detaljregleringen.

Jag har svårt att se hur en större offentlig inblandning i bostadsägandet skulle förbättra situationen.
Nacka kommun ska bygga 13 500 nya bostäder samt 10 000 arbetsplatser fram till 2030. Detta kommer att göras utan allmännyttigt bostadsföretag så visst går det att bygga. Jag ser inte att någon allmännytta skulle haft någon roll att spela för att situationen skulle förbättras

Ja, vi kan ju tänka oss att staten skulle styra vårt val av kläder och mat. eller ta bilar som ytterligare ett exempel. Orimligt att tänka, men det har ju prövats i Östtyskland till exempel.

man kan tänka sig att kött fördelades av det offentliga via kötträttigheter. Har man en gång fått en kötträttighet får man i kg kött i veckan till ett pris långt under marknadspris. Detta skulle leda till en minskad köttproduktion (lönsamhet saknas), dålig kvalitet (inget mervärde för hög kvalitet) och att de med kötträttigheter hellre skulle slänga kött än att ge upp sin rättighet, priset är ju så lågt. Massor av människor skulle tvingas leva utan att någonsin få äta kött. Givetvis är detta en orimlig tanke att bygga upp ett sådant system. Men det är exakt vad vi har för bostäder, och de som har rättigheterna kommer att göra allt för att försvara sina rättigheter.
Citera
2014-10-22, 12:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimt
Ja, vi kan ju tänka oss att staten skulle styra vårt val av kläder och mat. eller ta bilar som ytterligare ett exempel. Orimligt att tänka, men det har ju prövats i Östtyskland till exempel.

man kan tänka sig att kött fördelades av det offentliga via kötträttigheter. Har man en gång fått en kötträttighet får man i kg kött i veckan till ett pris långt under marknadspris. Detta skulle leda till en minskad köttproduktion (lönsamhet saknas), dålig kvalitet (inget mervärde för hög kvalitet) och att de med kötträttigheter hellre skulle slänga kött än att ge upp sin rättighet, priset är ju så lågt. Massor av människor skulle tvingas leva utan att någonsin få äta kött. Givetvis är detta en orimlig tanke att bygga upp ett sådant system. Men det är exakt vad vi har för bostäder, och de som har rättigheterna kommer att göra allt för att försvara sina rättigheter.

Det spelar ingen roll hur mycket exempel man drar upp, för tokvänstern vägrar som vanligt att inse fakta. Dessutom lever tomtarna i en värld där det finns hur mycket pengar som helst. Verkligheten ser tyvärr inte så ut, så därför kan varken alliansen eller vänstern heller för den delen lösa "bostadsbristen".

"Bostadsbrist" som för övrigt i vänsterns värld innefattar brist på nya billiga hyresrätter av högsta klass på bästa läge. Men de biter bara sig själv i svansen, eftersom de själva förlorar på sin egen politik....

För om man verkligen vill lösa bostadsbristen på allvar så måste begreppet fattig och rik tas ur diskussionen...

Ett exempel på hur en vänsterdebattör kan argumentera: "men fattiga har ju inte råd att bo centralt". "Det blir segregation"

Nej fattiga har inte råd att bo på bästa läge och jag har inte råd med en Ferrari. Men jag kanske har råd med en volvo 240 som löser mina transportproblem alldeles utmärkt, eller så åker jag kollektivt.

Vill jag ha Ferrarin så får jag spara ihop till den själv, eller dra in på andra utgifter.

Segregation har vi redan så det räcker och blir över och redan rika hyresgäster gynnas, medan de verkligt fattiga aldrig kommer att få tag på en billig hyresrätt i centrum pga köerna.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-10-22 kl. 12:11.
Citera
2014-10-22, 12:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Sedan kan man ju fundera på vad som är viktigast: Att det finns bostäder för alla, eller att vi ska älta att "fattiga inte kommer att ha råd att bo i centrum".

Själv tycker jag att det är mycket viktigare att det går att få tag på en bostad snabbt och att dessa finns i olika prisklasser och lägen, än att priserna ska vara i princip samma överallt.

Det är just det senare som skapar de enorma problem vi ser idag.
Citera
2014-10-22, 13:10
Medlem
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Varmdo-Bostader-kan-saljas/

Borgerlig bostadspolitik går inte ut på att bygga bostäder, den går i första
hand ut på att avskaffa allmännyttan. Sedan kan ju privata bolag alltid få
bygga bostäder åt de som har råd att efterfråga (dvs KÖPA) dem.

Borgerlig politik går inte heller ut på att införa marknadshyror, snarare tvärtom.
Och så länge allmännyttan säljs ut till de boende kan det ju definitionsmässigt
inte bli marknadshyror eftersom sådana förutsätter hyreslägenheter !

Men fundamentalisterna i den här tråden kan ju alltid hoppas på att vi får
rejäla hyreshöjningar i det ovan nämnda området efter försäljningen !

Citat:

Och här har vi en som aldrig hört talas om jordbrukssubventioner ...
Citera
2014-10-22, 13:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie

precis så är det. Borgerlig politik går ut på att politiker inte bygger bostäder. Och så ser också verkligheten ut...

För sista gången: Det är inte politiker som bygger bostäder, utan privata byggbolag... Om det sedan är vänster eller högerstyre ändrar inte detta faktum.

Avskaffa allmännyttan vet jag inget om, men det kommer att sparas offantliga kostnader för renoveringar som hur de nya glada BR-ägarna får betala ur egen ficka.

Citat:
Borgerlig politik går inte heller ut på att införa marknadshyror, snarare tvärtom.
Det är ingen som vågar sig på marknadshyror och det är inte så konstigt med tanke på att det skulle reta upp väldigt många hyresgäster som inte vill betala vad det egentligen kostar.

Marknadshyror idag är i princip samma sak som räntekostnaden för hela marknadspriset plus avgiften. Oftast blir den kostnaden inte högre än en motvarande hyresrätt ändå.

Citat:
Jag hoppas inte nödvändigtvis på bara högre hyror, men däremot mer rättvisa hyror så att beståndet används mer optimalt än det gör idag.

Jag propagerar också för lägre hyror där hyrorna förtjänar att vara lägre.
Citera
2014-10-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
precis så är det. Borgerlig politik går ut på att politiker inte bygger bostäder. Och så ser också verkligheten ut...

Avskaffa allmännyttan vet jag inget om, men det kommer att sparas offantliga kostnader för renoveringar som hur de nya glada BR-ägarna får betala ur egen ficka.

Borgerlig bostadspolitik går ut på att allmännyttan säljs ut/bort och sedan
inte får bygga nytt. I landets största kommun, Stockholm, är detta ändå
inte helt möjligt så man får trixa så gott det går. Innerstaden kan man i
alla fall befria från denna boendeform.

Men inte hindrar de borgerliga politikerna några privata byggherrar från att
bygga, företrädesvis lyxbostäder, för de som har råd ...

Man kan också gissa att man av ideologiska skäl är blint fixerade vid att
alla måste äga, även de som inte vill. Själv vill jag absolut inte äga och
speciellt inte en lägenhet jag inte vill bo i. Men man skall tvingas till det ...
Citera
2014-10-22, 13:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Borgerlig bostadspolitik går ut på att allmännyttan säljs ut/bort och sedan
inte får bygga nytt. I landets största kommun, Stockholm, är detta ändå
inte helt möjligt så man får trixa så gott det går. Innerstaden kan man i
alla fall befria från denna boendeform.
Nej absolut inte. Det är framförallt borgarna som driver på och vill bygga så mycket som möjligt medan vänstern och miljömupparna säger nej. Inom politik måste man samarbeta över blockgränserna om man vill se något resultat.

Att man "inte får" bygga beror inte på borgarna utan på gammal lagstiftning som förbjuder nybyggen i exempelvis "bullrig miljö". Detta trots att nya bostäder är betydligt bättre bullerskyddade än de äldre som redan finns och reglerna gäller för att man ska kunna ha fönstret öppet.

Citat:
Men inte hindrar de borgerliga politikerna några privata byggherrar från att
bygga, företrädesvis lyxbostäder, för de som har råd ...
Det som byggs är det som efterfrågas. Man kan inte bygga det som inte är lönsamt. DVS bygga nya fina bostäder till folk som inte vill eller kan betala för sig. Att allt skulle vara lyx som byggs är inte heller sant. Men standarden är högre än någonsin och det beror också på bygglagstiftning och normer.

Citat:
Man kan också gissa att man av ideologiska skäl är blint fixerade vid att
alla måste äga, även de som inte vill. Själv vill jag absolut inte äga och
speciellt inte en lägenhet jag inte vill bo i. Men man skall tvingas till det ...
Det är bara att det du glömmer bort att det ägda boendet faktiskt är det billigare i långa loppet. Så vad är då bäst att stödja?

Tycker att det nya förslaget om bospar verkar vara riktigt bra.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/infor-bosparande-for-unga_4026597.svd
Citera
2014-10-22, 13:40
Medlem
Citat:

Nacka var den första borgerliga kommun i Stockholmsområdet som avskaffade
allmännyttan och man har även i övrigt haft en oerhört medveten, långt driven
privatiseringspolitik med en massa "peng" hit och dit. Erik Langby var arkitekten
bakom allt detta och numera har man ett befolkningsunderlag som gör att den
politiska majoriteten egentligen aldrig kommer att växla. Och i grunden var det
nog också syftet.
Citera
2014-10-22, 13:44
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Och här har vi en som aldrig hört talas om jordbrukssubventioner ...

Men om nu Borgerlig politik går ut på detta hur kommer det sig då att det ska byggas 13 500 lägenheter vilket bör motsvara boende för 30- 40 000 personer i Nacka.

Jordbrukssubventioner hade jag för mig att vi avskaffat för länge sedan men eu har kvar en del något som kan anses tveksamt men avsikten är främst att stötta franska bönder och inte att ge konsumenterna billiga mat. Ungefär som att stötta allmännyttan

Men berätta gärna vilken mat som subventioneras
Citera
2014-10-22, 13:51
Medlem
http://www.taby.se/Bygga-bo-och-miljo/Boende/Hitta-bostad/

Den borgerliga drömkommunen, den dit förre statsministern nu återvänt.
Inga trista köer utan det är bara att vända sig till Akelius.

http://www.akeliusspar.se/foertur-sparkund.asp

Akelius verkar också ha köer, men man kan köpa sig före i kön om man
spar extra mycket. Visst låter det lockande att stoppa in pengar i ett
sådant projekt ! Insynen i vad hyresvärden gör med pengarna är säkert
väldigt god !

"Det sovande folket" ställer sig säkert gärna i finansmannens köer. Men
visst är det festligt med privata kösystem ! Nästan så man föredrar den
årliga, öppna avgiften i Stockholms bostadsförmedlings kö !
Citera
2014-10-22, 13:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men om nu Borgerlig politik går ut på detta hur kommer det sig då att det ska byggas 13 500 lägenheter vilket bör motsvara boende för 30- 40 000 personer i Nacka.
Ja och sedan ska man ha klart för sig hur vänstern står. Just vänsterpartiet i Nacka har sagt nej till byggande på Kvarnholmen där det ska byggas 3000 nya lägenheter fram till 2025. Så man kan ju undra vem det är som egentligen är "bromsklossen". Inte är det borgarna iaf....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in