Citat:
Ursprungligen postat av
klimt
Ja, vi kan ju tänka oss att staten skulle styra vårt val av kläder och mat. eller ta bilar som ytterligare ett exempel. Orimligt att tänka, men det har ju prövats i Östtyskland till exempel.
man kan tänka sig att kött fördelades av det offentliga via kötträttigheter. Har man en gång fått en kötträttighet får man i kg kött i veckan till ett pris långt under marknadspris. Detta skulle leda till en minskad köttproduktion (lönsamhet saknas), dålig kvalitet (inget mervärde för hög kvalitet) och att de med kötträttigheter hellre skulle slänga kött än att ge upp sin rättighet, priset är ju så lågt. Massor av människor skulle tvingas leva utan att någonsin få äta kött. Givetvis är detta en orimlig tanke att bygga upp ett sådant system. Men det är exakt vad vi har för bostäder, och de som har rättigheterna kommer att göra allt för att försvara sina rättigheter.
Det spelar ingen roll hur mycket exempel man drar upp, för tokvänstern vägrar som vanligt att inse fakta. Dessutom lever tomtarna i en värld där det finns hur mycket pengar som helst. Verkligheten ser tyvärr inte så ut, så därför kan varken alliansen eller vänstern heller för den delen lösa "bostadsbristen".
"Bostadsbrist" som för övrigt i vänsterns värld innefattar brist på nya billiga hyresrätter av högsta klass på bästa läge. Men de biter bara sig själv i svansen, eftersom de själva förlorar på sin egen politik....
För om man verkligen vill lösa bostadsbristen på allvar så måste begreppet fattig och rik tas ur diskussionen...
Ett exempel på hur en vänsterdebattör kan argumentera: "men fattiga har ju inte råd att bo centralt". "Det blir segregation"
Nej fattiga har inte råd att bo på bästa läge och jag har inte råd med en Ferrari. Men jag kanske har råd med en volvo 240 som löser mina transportproblem alldeles utmärkt, eller så åker jag kollektivt.
Vill jag ha Ferrarin så får jag spara ihop till den själv, eller dra in på andra utgifter.
Segregation har vi redan så det räcker och blir över och redan rika hyresgäster gynnas, medan de verkligt fattiga aldrig kommer att få tag på en billig hyresrätt i centrum pga köerna.