2014-10-22, 11:35
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Som vanligt ska vi inte förvänta oss någonting av FM kl 13. Jag tror dom lär konstatera att Underrättelseoperationen är avslutad och att man är nöjd med inhämtningsarbetet. Några bevis, ryska krigsfångar eller miniubåtar lär knappast visas upp.

Dock är jag lite konfunderad. Igår förkunnade man ju att insatsen ska pågå i ett par dagar till, men inte ens ett dygn senare ska insatsen avslutas? Låter inte som att det då skulle vara schemalagd nedtrappning utan att operationen kommit till ett avslut av faktorer man själva inte råder över dvs den främmande vattenfarkosten har nu lämnat svenska vatten. Då skulle jag tro att FM hela tiden har avslyssnat den och dess rörelsemönster och beteende för att skaffa sig lärdom om den.
Citera
2014-10-22, 11:36
Medlem
Midus avatar
Somliga av er fattar fortfarande inte, va?
Ni tror att bara för att NI inte får reda på det, så har FM inte kommit fram till något alls?
FM löser sin uppgift och kommer aldrig släppa mer info än de verkligen själva känner är nödvändigt.

Och till er som kört fast på observationsfotot: Det är fortfarande EN utvald stillbild från en video/fotosekvens från vittnet. FM väljer att inte släppa mer till offentligheten av förklarliga skäl.

Jag vet att alla är nyfikna och uppspelta, men sluta uttala er som experter i saker ni inte förstår. De som vet mest är FM och vi vanliga människor vet minst, och så ska det vara. Det är priset för att skydda landet. Och ja, självklart kommer det användas för att höja försvarsbudgeten, men det är ingen bluff bakom. Det är ubåtssäsong och det är vanligt att göra intrång på annans vatten nu på året av fysiska skäl och ännu vanligare vid nya parlamentariska lägen. Sök på nätet och läs.

Detta är ett politiskt spel som kan gynna och missgynna alla parter. Media rider på det för pengarna, politiska krafter för möjligheterna och vi som sitter här gör det för nöje, samhörighet eller för information.

Varför antar så många att allt är konspirationer i första hand, där mer troliga scenarion är möjliga? Troligen rör det sig om misstänkt aktivitet på felaktiga grunder, eller riktig aktivitet.

Sen är det en bonus att FM får öva skarpt. Det tjänar och förlorar Sverige på på olika sätt.
Citera
2014-10-22, 11:37
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
För min del så får de gärna visa upp en, och förklara hur de identifierar den som rysk.
För vore jag ryss och ville göra intrång på annans territorium, så skulle jag definitivt inte utforma en miniubåt så att den går att identifiera som min.
Dvs inga identifierbara nationella beteckningar, ingen kyrilliska, allt byggt med västerländska maskiner och utefter stullna ritningar på västerländska ubåtar.

Och förstås vice versa.

Deniability

Du lever lite i pojkrummets fantasier. Ryska flottan äger ryska ubåtar och bygger inte kopior av västerländska ubåtar. Men om du har rätt så är det därför Ryssland försökte påstå att det var en Holländsk ubåt. Dom hade kopierat en sådan.
Citera
2014-10-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
Som sagt, snarare Korsö alltså om det skulle vara tal om skarp övning.

Rimligt, är väl bara ett par/tre distans fågelvägen från Harö om det var där smällarna hördes. En övning i detta område borde ju dock vara utlyst utav FM i dessa dagar?

Å andra sidan borde smällarna rapporterats i media vid de här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Midu

Och till er som kört fast på observationsfotot: Det är fortfarande EN utvald stillbild från en video/fotosekvens från vittnet. FM väljer att inte släppa mer till offentligheten av förklarliga skäl.

Källa på det? Jag kan ha missat något i tråden men redan från början kom rätt trovärdiga uppgifter (bla. från norrbaggen) om att det inte rörde sig om ett filmklipp.
Senast redigerad av Sektion216 2014-10-22 kl. 11:41.
Citera
2014-10-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
När det sen visar sig att allt var en bluff, min fråga är - är man skyldig Ryssland en ursäkt för att ha felaktigt smutskastat de i världens medier, eller skiter man bara i vilket sen?
Finns det någon efterspel på sånt här, och hur ser det ut isf?

Sverige har inte anklagat Ryssland. Det är slöddertidningar som Aftonbladet, Expressen, DN och andra som gjort det.
Citera
2014-10-22, 11:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Som vanligt ska vi inte förvänta oss någonting av FM kl 13. Jag tror dom lär konstatera att Underrättelseoperationen är avslutad och att man är nöjd med inhämtningsarbetet. Några bevis, ryska krigsfångar eller miniubåtar lär knappast visas upp.

Dock är jag lite konfunderad. Igår förkunnade man ju att insatsen ska pågå i ett par dagar till, men inte ens ett dygn senare ska insatsen avslutas? Låter inte som att det då skulle vara schemalagd nedtrappning utan att den främmande vattenfarkosten nu lämnat svenska vatten - troligtvis avlyssnad av FM.

Att fartyg ligger i hamn kan betyda mycket, t ex. att man har placerat sensorer på strategiskt viktiga platser som gör att man inte tvunget måste ligga med ett fartyg just där, passar på att bunkra fartyget, underhållsarbete, lastning av utrustning m.m.
Citera
2014-10-22, 11:40
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
När det sen visar sig att allt var en bluff, min fråga är - är man skyldig Ryssland en ursäkt för att ha felaktigt smutskastat de i världens medier, eller skiter man bara i vilket sen?
Finns det någon efterspel på sånt här, och hur ser det ut isf?

Sverige som land har ju inte anklagat ryssarna för ett skvatt.. att journalister är dumma i huvudet är väl knappast något nytt för ryssarna. Den svenska journalistiken ligger alltid i skuld till alla och bör alltjämt be om ursäkt för sina konstanta snedsteg. Men ge det 15år så finns inte aftonbladet och expressen oavsett, folk vill veta sanningen i längden..
Citera
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ni tror att bara för att NI inte får reda på det, så har FM inte kommit fram till något alls?
FM löser sin uppgift och kommer aldrig släppa mer info än de verkligen själva känner är nödvändigt.
Försök förklara det för "dokusåpagenerationen"...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Rimligt, är väl bara ett par/tre distans fågelvägen från Harö om det var där smällarna hördes. En övning i detta område borde ju dock vara utlyst utav FM i dessa dagar?

Å andra sidan borde smällarna rapporterats i media vid de här laget.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/provsprangningar-i-alvsnabben/

Detta du menar?
Citera
2014-10-22, 11:41
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Funderar fortfarande på om jag ska höra av mig till försvarsmakten ang de fem ryska männen jag som på netto häromdagen. Medierna och till och med Göran Frisk uppmanar ju allmänheten att höra av sig. Är osäker pga att jag inte är säker på om det var ryska elitsoldater som jag såg och vill inte ge onödiga tips till försvaret.

Det är det normala tillvägagångssättet att plantera hemlig trupp i fredstid, som exempelvis turister.
Svenska allemansrätten gör det lätt att åka ut på öar och gå i skog och mark utan någon vidare anmärkning. Vissa öar i skärgården är dock fågelskyddsområden och lämpar sig därför extra väl för hemlig verksamhet.

Rysk trupp planteras bara ut med ubåt i krigstid eller vid förberedelse för konflikt om inga andra möjligheter anses vara bättre. Exempelvis om väldigt tung utrustning samtidigt måste forslas fram via större vattendrag typ floder eller i skärgården till öar. Undervattens utrustning är betydligt bättre att placera ut med ubåt, men går bra att placera med vanligt transport fartyg också eftersom dessa trafikerar viktiga farleder ändå. Utrustningen sitter löst på skrovet och släpps med en signal vid rätt läge. Oerhört svårt att upptäcka utan kvalificerad bevakning 24/7 av viktiga genomfarter. Dessutom är sådan utrustning kamouflerad att lika skräp eller stenar.

Annars är det utländska skogsturister och bärplockare med extra mycket packning man bör överväga att ta en närmare titt på ibland. Den största delen av militära förberedelser utförs dock i välbefolkade områden nära viktiga installationer typ kärnkraftverk och hubbar av olika sort. Dessutom ofta av redan lokalt etablerade organisationer ganska ganska likt kriminella nätverk.

Bästa sättet att hitta en ubåt är att redan i förväg ha någon form av spårning på den. Att gömma spårningsenheter i bottensedimentet nära en flottbas är svårt men ganska effektivt åtminstone tillfälligt. En ubåt utan aktiv spårning på är nästan omöjlig att hitta. De bästa framdrivningsmetoderna genererar endast ljud som liknar bakgrundsbrus.

Bästa sättet att hitta fientlig trupp är med billiga infraröda kameror på obemannade drönare som exempelvis styrs av hemvärnets ungdomar 24/7 både natt och dag. De får sköta drönaren själva men försvaret ger support för hantering och understöd när det krävs. Intressanta iakttagelser belönas med ny hårdvara och möjlig snålskjuts in i marinen när de blir äldre om de är duktiga.

Vem vill inte bli ubåtsjägare när man blir stor? Välbehövlig rekryteringsbas för en underbemannad marin. Dessutom är Svenska ungdomar extremt uppfinningsrika och kan hitta på nya system som är dagens överlägsna. Dessa system kan gynna Sverige ekonomiskt i framtiden också eftersom spinoff effekterna är oöverskådliga.

Det är dags att satsa på Marinen och Sveriges ungdomar!
Citera
2014-10-22, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/provsprangningar-i-alvsnabben/

Detta du menar?
Nej, för långt bort, inlägget avser Korsö.
Citera
2014-10-22, 11:43
Medlem
Citat:

Du lever i en fantasivärld. Hade försvaret haft några bevis så hade de definitiv presenterat dem. Vår ÖB avslöjade ju för inte länge sedan att FM bara skulle försvara Stockholm i händelse av krig och uthålligheten var en vecka. Kan man avslöja sånt så nog hade man visat upp en bild eller en inspelning av ljud från ubåten om man hade något.
I själva verket är FM desperat att hitta bevis när hela världen skrattar åt Sverige och jag tror att hela försvarsstaben riskerar att få sparken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in