Citat:
Ursprungligen postat av
ophiaghushannah
De bör ju då rimligen ha funktionen kaffekokare åt de riktiga soldatera.
Den hemvärnsman jag senast mötte kan, lindrigt talat, närmast beskrivas som eljest.
Det finns stor nivåskillnad inom hemvärnet idag, allt ifrån spetsförband som håller utbildningsmässigt högre nivåer än äldre färdiga värnpliktsomgångar med jägarförband. Då de består av mycket duktiga personer med hög andel personer som varit på flera utländska insatser. Till just de gamla gardet, som möjligen kan koka mat och köra runt folk, givetvis är det de förstnämda insatsdelarna man dragit ut skarpt med full stridsutrustning. Huruvida de fått order om att ge verkanseld vet jag inte, utan rimligtvis kör de enligt regelverket med varningsskott och hela paletten. Jag tror närmast att de är till för att leta kvarlämnad utrustning och säkra markområdet mot tillträde. Samt inte minst hålla nyfikna reportrar borta.
Jag har en källa på att de bär skarp ammo, dessutom skulle jag inte räkna med annat. Om detta är enligt äldre händelser historiskt så har man kommit på grodmän som rekognoserat minlinjer och fasta installationer, och nu försöker man hålla kvar ubåten de kom med.