2014-10-18, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
De bör ju då rimligen ha funktionen kaffekokare åt de riktiga soldatera.
Den hemvärnsman jag senast mötte kan, lindrigt talat, närmast beskrivas som eljest.
Det finns stor nivåskillnad inom hemvärnet idag, allt ifrån spetsförband som håller utbildningsmässigt högre nivåer än äldre färdiga värnpliktsomgångar med jägarförband. Då de består av mycket duktiga personer med hög andel personer som varit på flera utländska insatser. Till just de gamla gardet, som möjligen kan koka mat och köra runt folk, givetvis är det de förstnämda insatsdelarna man dragit ut skarpt med full stridsutrustning. Huruvida de fått order om att ge verkanseld vet jag inte, utan rimligtvis kör de enligt regelverket med varningsskott och hela paletten. Jag tror närmast att de är till för att leta kvarlämnad utrustning och säkra markområdet mot tillträde. Samt inte minst hålla nyfikna reportrar borta.

Jag har en källa på att de bär skarp ammo, dessutom skulle jag inte räkna med annat. Om detta är enligt äldre händelser historiskt så har man kommit på grodmän som rekognoserat minlinjer och fasta installationer, och nu försöker man hålla kvar ubåten de kom med.
Citera
2014-10-18, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Plöjt hela tråden nu.
Ingenstans finns det uppgift om det mest intressanta; var är insatserna koncentrerade?
Är det Kanan?
Klart det måste finnas vittnesuppgifter om aftonhoran kan få dem.

Oj vi har inga helikoptrar som kan jaga ubåtar nu och 4 år till Självklart vet ryssen om detta. Vad tror ni de hade gjort i luften om vi inte haft några stridsflyg alls

http://www.expressen.se/nyheter/experten-flera-som-inte-ar-overraskade-nu/

Det där är skandal av stora mått: INGA HELIKOPTRAR SOM KAN JAGA UBÅTAR!
Citera
2014-10-18, 08:39
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Oj vi har inga helikoptrar som kan jaga ubåtar nu och 4 år till Självklart vet ryssen om detta. Vad tror ni de hade gjort i luften om vi inte haft några stridsflyg alls

http://www.expressen.se/nyheter/experten-flera-som-inte-ar-overraskade-nu/

Det där är skandal av stora mått: INGA HELIKOPTRAR SOM KAN JAGA UBÅTAR!

Den klassiska Hårsfjärden Helikopter 4 är pensionerade i försvaret. Vilken helikopter skall det använda i framtiden för ubåtjakt? 15?
Citera
2014-10-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Den klassiska Hårsfjärden Helikopter 4 är pensionerade i försvaret. Vilken helikopter skall det använda i framtiden för ubåtjakt? 15?

De får ta och lösa det hela med hyrköp. Kan vi hyra ut JAS plan till andra länder så kan vi hyra in helikoptrar för ubåtsjakt. Frågan är vem vi vänder oss till?

Men det här med att vi inte har helikoptrar för ubåtsjakt längre kommer att svida i internationell media. Alla minns U137 runt om i världen och så är det samma land som råkade ut för U137 som stängt av sin ubåtsjakt kapacitet
Citera
2014-10-18, 08:46
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donken.Donald
Senaste incidenten var det väl sillar som pruttade. Vad finns det för bevis idag?

Inga bevis för nånting verkar det som...det var någon igår här på flashback som påstod att män hade skjutit skarpt mot några holmar..det var nån som "enligt säker källa" påstod att det inte rör sig om något naturligt fenomen utan att man var helt säker på att det är/var främmande undervattensverksamhet av utländsk makt. Nu verkar det helt tyst, antingen var det bara bullshit eller så tystar man flitigt ned det.
Citera
2014-10-18, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Inga bevis för nånting verkar det som...det var någon igår här på flashback som påstod att män hade skjutit skarpt mot några holmar..det var nån som "enligt säker källa" påstod att det inte rör sig om något naturligt fenomen utan att man var helt säker på att det är/var främmande undervattensverksamhet av utländsk makt. Nu verkar det helt tyst, antingen var det bara bullshit eller så tystar man flitigt ned det.

Jo fast du vet väl hur lätt det är att få fram bevis för att ryssen är här. Låt försvaret jobba ett tag så får vi se. Fråga bara Ukraina Skulle vi mot förmodan få fast en utländsk grodman på en kobbe så hävdar de nog att han är en frivillig han med

Jag misstänker att det är enklare idag att skaffa övervakning för att fånga bevis än det var på 80-talet. Dels är teknik billigt och mera tillgängligt. Se alla dessa GoPro som folk springer omkring med. Hur det exakt skall lösas vet jag inte men det finns bättre tekniska förutsättningar för att få fram hållbara bevis det är ett som är säkert
Citera
2014-10-18, 08:59
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Jo fast du vet väl hur lätt det är att få fram bevis för att ryssen är här. Låt försvaret jobba ett tag så får vi se. Fråga bara Ukraina Skulle vi mot förmodan få fast en utländsk grodman på en kobbe så hävdar de nog att han är en frivillig han med

Jag misstänker att det är enklare idag att skaffa övervakning för att fånga bevis än det var på 80-talet. Dels är teknik billigt och mera tillgängligt. Se alla dessa GoPro som folk springer omkring med. Hur det exakt skall lösas vet jag inte men det finns bättre tekniska förutsättningar för att få fram hållbara bevis det är ett som är säkert

Inte när försvarsmakten tappar bort bevisen eller glömmer att diarieföra det eftersom det
är natoubåtar därnere. Det går säkert jättebra att få fram en massa bevis, men man måste vilja
använda dom också. Inte hemligstämpla skiten och tappa bort sidor här och där.
Citera
2014-10-18, 09:03
Medlem
Jimbos avatar
Det här är inte större än sina beståndsdelar.

1. Stor militärövning pågår, mycket manskap på plats. Mycket materiel redo.
2. Ny regering, med försvarsfientligt parti i maktposition.
3. Fullt medieblås när en mycket "trovärdig" källa tipsat om "undervattensaktivitet". Stora bilder på stridsbåtar i tidningen, helikoptrar i luften, journalister i små båtar.

Summa: mer anslag till försvaret och en mediabild mot utlandet av att Sverige visst har muskler.

Sedan finns det nog någon/några som fått lite NATOpengar under bordet också...
Citera
2014-10-18, 09:18
Medlem
Jag gjorde lumpen på ka1 ute på Rindö.Här var då ubåtsspan förlagd och de hade fullt upp med larm.Där jag låg så hade vi bra kontakt med befälen och jag och ett par kamrater fick höra en ganska otrolig historia om hur de bokstavligen hade jagat dykare från främmande makt ute på nån skärgårdsö.
De hade hittat vad jag fattade det som en sovjetisk flytväst och tydliga spår från larvfötter.Nu är ju många anläggningar röjda sedan länge för ryssen men självklart så finns det hemliga anläggningar kvar.Ryssarna vill nog reka och öva hos oss.Vid min militärtjänst fanns det ingen tvekan om vem som var den kommande fi.
Citera
2014-10-18, 09:21
Medlem
SpecialEditions avatar
Jag tror allt är påhittat av försvaret för att visa att de behövs och för att få mer pengar. Den där kommendören som satt i TV i går kunde inte berätta någonting om någonting, allt var så väldigt hemligt.
Citera
2014-10-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Finns det inte mikrofoner som lyssnar av vattnet 24/7? Borde väl kunna lösas med en dator som identifierar propellerljudet o slår larm om det är från en Ubåt?

Det kanske är det som är den trovärdiga källan?
Citera
2014-10-18, 09:33
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yea
Jag gjorde lumpen på ka1 ute på Rindö.Här var då ubåtsspan förlagd och de hade fullt upp med larm.Där jag låg så hade vi bra kontakt med befälen och jag och ett par kamrater fick höra en ganska otrolig historia om hur de bokstavligen hade jagat dykare från främmande makt ute på nån skärgårdsö.
De hade hittat vad jag fattade det som en sovjetisk flytväst och tydliga spår från larvfötter.Nu är ju många anläggningar röjda sedan länge för ryssen men självklart så finns det hemliga anläggningar kvar.Ryssarna vill nog reka och öva hos oss.Vid min militärtjänst fanns det ingen tvekan om vem som var den kommande fi.
Är det ens bevisat att det ens fanns undervattensfordon med larvband? Låter som ett oerhört ineffektivt sätt att ta sig fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in