2014-10-22, 11:26
Medlem
Cameltotems avatar
Herregud vad journalisterna har tappat greppet om verkligheten.

Intervjuar ryssar och är så naiva och sväljer allt dom säger. Vad de inte förstår att ryssarna försvarar självklart sitt land, patriotiska som dom är. Det här fenomenet är helt okänd för en humanistisk reporter som inte förstår att världen är uppdelade i länder.
Citera
2014-10-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
AB fortsätter sitt tjafs om radiobojen som slitit sig från botten. DET GÅR INTE ATT KOMMUNICERA
MED RADIO FRÅN SJÖBOTTEN. Allra minst med en satellit. Ska detta trams aldrig ta slut? Det enda
ställe det skulle fungera är med bojen i ytläge och då blir den omedelbart avslöjad av FRAs signal-
spanare.

Det förekommer tydligen ingen källgranskning av dagens journalister. Skulle FM påstå att jorden var
platt så kan man läsa det i AB efter fem minuter.

Låt Er inte bli känslomässigt berörda över skvallerblaskorna, det ligger inte i massmedias intresse att presentera sanningar, varför? Därför att de inte tjänar några pengar på det. Lägg märket till ordvalen som journalisterna använder sig av, känsloladdade ord där det enda syftet är att få läsarna så spända som möjligt i syfte att dra mer folk. Drama drar läsare och läsare genererar pengar, svårare än så är det inte. Det sannaste som står i dagens tidningar är horoskopet, glöm aldrig det.

Självklart drar man inte igång en sådan här operation utan att sitta på relevant information, de som tror något annat förstår helt enkelt inte hur FM arbetar. Folk läser AB och expressen och tror på fullaste allvar att allt som sägs där är en absolut sanning, därefter försöker folk dra någon form av slutsatser om hur det egentligen ligger till. Det är fan i mig häpnadsväckande hur lätt det är att manipulera människor i dagsläget, man blir helt enkelt mörkrädda.

Att en "källa" säger att saker och ting är på ett visst sätt säger ingenting om de faktiska omständigheterna. Inget är sant om det inte kommer från 3 oberoende källor eller att man ser det med egna ögon.
Citera
2014-10-22, 11:28
Medlem
96i57Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sökinsatsen har nu avbrutits enligt AB. Alla fartyg ligger inne vid Berga.

"Försvaret kallar till blixtmöte i Berga" Enligt Expressen.
Citera
2014-10-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Göran Frisk.. Vad är sannolikheten för att han faktiskt talar sanning om alla ubåtskontakter under 80 och 90-talet? Mannen har ju bevisligen varit djupt involverad i marinen ett bra jäkla tag. Han har bara fått nog av allt mjäkande och talar nu ur skägget..

Ja han är definitivt känslomässigt engagerad i detta. På AB sa han att han minsann hade seglat i dessa vatten som barn och han gillar inte att det är ryssar där. Men vad han har för bevis för att det har varit ryssar där vet jag inte.
Citera
2014-10-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sökinsatsen har nu avbrutits enligt AB. Alla fartyg ligger inne vid Berga.

"Försvarsmakten har nu blixtinkallat till en presskonferens i Berga i Stockholms skärgård klockan 13. Tidigare har man utlyst en presskonferens på Försvarshögkvarteret klockan 18."
-Expressen
Citera
2014-10-22, 11:32
Medlem
GMU2k15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
"Försvarsmakten har nu blixtinkallat till en presskonferens i Berga i Stockholms skärgård klockan 13. Tidigare har man utlyst en presskonferens på Försvarshögkvarteret klockan 18."
-Expressen
Det kommer bombas.
Citera
2014-10-22, 11:32
Medlem
Pratas om att fartygen har återvänt till Berga Örlogsbas. Det plus PK'n klockan 1300.

Hade ju varit superhäftigt om de faktiskt visar upp bilder på en beslagtagen Rysk miniubåt. Hade nog chockat större delen av Sverige
Citera
2014-10-22, 11:33
Medlem
När det sen visar sig att allt var en bluff, min fråga är - är man skyldig Ryssland en ursäkt för att ha felaktigt smutskastat de i världens medier, eller skiter man bara i vilket sen?
Finns det någon efterspel på sånt här, och hur ser det ut isf?
Citera
2014-10-22, 11:34
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
När det sen visar sig att allt var en bluff,

Underättelseoperationen är ingen bluff, den har varit hur verklig som helst.
Citera
2014-10-22, 11:35
Medlem
Citat:
Rebecka Martikainen: Vid presskonferens på Berga kommer Försvarsmakten att säga mer om insatsen.
- Vi kommer att berätta hur operationen fortskrider. Det kommer att finnas representanter där från dem som varit ute till sjöss, som varit mitt i operationen, säger Mikael Abramsson, informatör vid Försvarsmakten till TT.

Intressant. Kanske den blåses av trots allt.
Citera
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Varför skulle fem ryska soldater (som gömmer sig undan vår Försvarsmakt) gå in på Netto? Det är helt efterblivet.

Ryssland gör inte som vanliga soldater skulle göra, att göra något alldagligt som att gå in på netto skulle inte väcka allmänhetens intresse och om någon från allmänheten skulle kontakta FM om att "ryska soldater" handlade mat på netto så skulle FM avfärda tipset som smörja. Gäller att tänka outside the box. Men som sagt, är påväg ut för att spana i området nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Pratas om att fartygen har återvänt till Berga Örlogsbas. Det plus PK'n klockan 1300.

Hade ju varit superhäftigt om de faktiskt visar upp bilder på en beslagtagen Rysk miniubåt. Hade nog chockat större delen av Sverige

För min del så får de gärna visa upp en, och förklara hur de identifierar den som rysk.
För vore jag ryss och ville göra intrång på annans territorium, så skulle jag definitivt inte utforma en miniubåt så att den går att identifiera som min.
Dvs inga identifierbara nationella beteckningar, ingen kyrilliska, allt byggt med västerländska maskiner och utefter stullna ritningar på västerländska ubåtar.

Och förstås vice versa.

Deniability
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in