Citat:
Ursprungligen postat av
BaraBiffen
Funderar fortfarande på om jag ska höra av mig till försvarsmakten ang de fem ryska männen jag som på netto häromdagen. Medierna och till och med Göran Frisk uppmanar ju allmänheten att höra av sig. Är osäker pga att jag inte är säker på om det var ryska elitsoldater som jag såg och vill inte ge onödiga tips till försvaret.
Det är det normala tillvägagångssättet att plantera hemlig trupp i fredstid, som exempelvis turister.
Svenska allemansrätten gör det lätt att åka ut på öar och gå i skog och mark utan någon vidare anmärkning. Vissa öar i skärgården är dock fågelskyddsområden och lämpar sig därför extra väl för hemlig verksamhet.
Rysk trupp planteras bara ut med ubåt i krigstid eller vid förberedelse för konflikt om inga andra möjligheter anses vara bättre. Exempelvis om väldigt tung utrustning samtidigt måste forslas fram via större vattendrag typ floder eller i skärgården till öar. Undervattens utrustning är betydligt bättre att placera ut med ubåt, men går bra att placera med vanligt transport fartyg också eftersom dessa trafikerar viktiga farleder ändå. Utrustningen sitter löst på skrovet och släpps med en signal vid rätt läge. Oerhört svårt att upptäcka utan kvalificerad bevakning 24/7 av viktiga genomfarter. Dessutom är sådan utrustning kamouflerad att lika skräp eller stenar.
Annars är det utländska skogsturister och bärplockare med extra mycket packning man bör överväga att ta en närmare titt på ibland. Den största delen av militära förberedelser utförs dock i välbefolkade områden nära viktiga installationer typ kärnkraftverk och hubbar av olika sort. Dessutom ofta av redan lokalt etablerade organisationer ganska ganska likt kriminella nätverk.
Bästa sättet att hitta en ubåt är att redan i förväg ha någon form av spårning på den. Att gömma spårningsenheter i bottensedimentet nära en flottbas är svårt men ganska effektivt åtminstone tillfälligt. En ubåt utan aktiv spårning på är nästan omöjlig att hitta. De bästa framdrivningsmetoderna genererar endast ljud som liknar bakgrundsbrus.
Bästa sättet att hitta fientlig trupp är med billiga infraröda kameror på obemannade drönare som exempelvis styrs av hemvärnets ungdomar 24/7 både natt och dag. De får sköta drönaren själva men försvaret ger support för hantering och understöd när det krävs. Intressanta iakttagelser belönas med ny hårdvara och möjlig snålskjuts in i marinen när de blir äldre om de är duktiga.
Vem vill inte bli ubåtsjägare när man blir stor? Välbehövlig rekryteringsbas för en underbemannad marin. Dessutom är Svenska ungdomar extremt uppfinningsrika och kan hitta på nya system som är dagens överlägsna. Dessa system kan gynna Sverige ekonomiskt i framtiden också eftersom spinoff effekterna är oöverskådliga.
Det är dags att satsa på Marinen och Sveriges ungdomar!