Citat:
Ursprungligen postat av
Sunonearth
Jo, om produktionen hela tiden tar en åt sidan för "kommentarer" där man under lååång tid ska prata om intrycken så långt och om någon ställer mängder med frågor och hintar mängder med saker så kan man säkert kläcka ur sig att man t.ex. gillar Rose-Marie p.g.a. sina stora bröst. Fast man egentligen är totalt ointresserad av bröststorlek hos kvinnorna så länge man tycker personen är vacker. I programmet visas bara "jag gillar kvinnor med stora bröst". Bara ett exempel.
Det är ju tydligt att du har fallit för Jonathans efterkonstruktion och snyfthistoria...
Jag köper det inte.
Produktionen kan vinkla saker javisst men det finns ju ingen anledning att vinkla någon till oigenkännlighet. Grunden måste finnas där från början. Sedan kan produktionen välja att fokusera på detta. Men det är ju ändå deltagaren själv som gett dem anledningen från början. Produktionen har ju bara sett något som de tycker är värt att spinna vidare på.
Det är ju heller inte lite som Jonathan har hävt ur sig precis... Sen gäller det ju även beteende. Styr produktionen det också kanske? Att t.ex. Sebastian ska kladda på allt och alla?
Bara nu senast när Linda frågade Jonathan om han bestämt vilka tjejer som skulle följa med till gården så var hans kommentar att han iallafall hade bestämt sig för två stycken eftersom de hade någonting FYSISKT i sitt UTSEENDE som tilltalade honom. Alltså ingenting om deras egenskaper alls. Detta var ett direkt svar på en fråga från Linda och vad som ser ut att vara filmat i en tagning. Hans svar låter väldigt spontant och äkta. Här hade han alltså alla möjligheter att motivera sitt val på ett lite djupare sätt men istället fick vi återigen ett svar som grundade sig på ytlighet.
Men du menar väl att de har stått och filmat där halva dagen för att få honom att säga någonting om tjejernas utseende och att han i själva verket är en helt annan person som betonar tjejernas personlighet i första hand?
För att Jonathans version ska hålla så borde inte produktionen haft någonting annat för sig än att hela tiden överösa honom med frågor om tjejernas utseende. Varför gör man då inte samma sak med de andra bönderna? Om Jonathan var så missnöjd med produktionen så borde han ju ha framfört detta under inspelningen men det är ju ingenting som har kommit till deras kännedom (vilket återigen talar för att det handlar om en efterkonstruktion).
Varför är det alltid människor som säger korkade saker och gör bort sig som skyller på "vinkling"? Oavsett program så är det samma mönster - de som kaxar mest får kalla fötter när omgivningen reagerar och då ska de ALLTID skylla på "vinkling". Det är väldigt tröttsamt.
Varför kan man inte istället ha lite ryggrad, be om ursäkt och erkänna att det här blev fel?
Ska det vara så svårt att ta lite ansvar för sitt eget beteende? Tydligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunonearth
De flesta hade fallit för dessa intervjuer och påtryckningar. Skillnaden är att jag och många andra aldrig hade utsatt oss för detta genom att inte vara med i sådana program. Bönderna gör det och får skylla sig själva. Men det ändrar inte det faktum att mycket är regisserat.
Det här är enskilda "normala" personer som ställer upp i en TV-succé med ett erfaret tv-team. Deltagarna får såklart skylla sig själva. Men de blir ändå vinklade.
Jag hade inte heller ställt upp i denna typ av tv-program.
Kan ändå säga att jag inte hade fallit för några eventuella påtryckningar (som jag vidhåller är överdrivna och en efterkonstruktion från Jonathans sida).
Detta eftersom jag inte skulle uttala mig på ett sätt som helt skiljer sig från min person, bara för att en tv-kamera är där. Jag ägnar mig inte åt personlighetsförvandlingar.
Min poäng kvarstår således - Jonathan och Sebastian har både uttryckt och betett sig på ett sätt som visar på en riktigt unken kvinnosyn. Det spelar ingen roll om produktionen har frågat dem en eller femtio gånger, de har likväl uttalat sig på detta sätt. Hade det inte funnits en grogrund så hade inte produktionen haft något att bygga på heller. Så enkelt är det.