2014-10-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Ja det var ju det som var helt syftet med alltihop? Fattar du inte det??

Jo? Jag skrev ju att det var roligt? Fattar du inte det?
Citera
2014-10-17, 19:56
Medlem
Du kom inte på något annat att skriva än bara härma det jag skrev??
Citera
2014-10-17, 20:52
Medlem
Jag tycker folk här skriver lite väl mycket om bönderna och hur de beter sig, deras inställning, det de säger bla bla bla. Det här är till stora delar scriptad/manusstyrd underhållning. Jag skrev det tidigare också. Man hade behövt varit på plats för att få den rätta bilden av bönderna.
Men visst, här ska man diskutera själva programmet och vad man ser, och sen analyserar folk det. Jag förstår det.
Men bilden av personligheterna tror jag knappast stämmer på ett ihopklippt 40-minutersprogram. Precis som många andra tv-program.
Citera
2014-10-17, 22:26
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunonearth
Jag tycker folk här skriver lite väl mycket om bönderna och hur de beter sig, deras inställning, det de säger bla bla bla. Det här är till stora delar scriptad/manusstyrd underhållning. Jag skrev det tidigare också. Man hade behövt varit på plats för att få den rätta bilden av bönderna.
Men visst, här ska man diskutera själva programmet och vad man ser, och sen analyserar folk det. Jag förstår det.
Men bilden av personligheterna tror jag knappast stämmer på ett ihopklippt 40-minutersprogram. Precis som många andra tv-program.

Det är klart att produktionen klipper så att det blir "bra tv".
Det ändrar dock inte vad bönderna själva säger och gör.
Det är ju ingen som ger dem några repliker precis. De är sig själva (på gott och ont) och sen blir negativa egenskaper eventuellt förstärkta om produktionen väljer att betona dem. Men det är ju fortfarande negativa egenskaper som de faktiskt har.

Jonathan försöker ju desperat att rädda ansiktet och skyller på "vinkling":
http://www.expressen.se/gt/noje/bondens-ilska-mot-tv4-efter-sexism-kritik/

Som sagt, oavsett produktionen så är det ändå individen själv som är ansvarig för vad han/hon säger och gör. Kommer man inte med en massa korkade och ytliga uttalanden så finns det heller ingenting för produktionen att vinkla sen.
Citera
2014-10-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Det är klart att produktionen klipper så att det blir "bra tv".
Det ändrar dock inte vad bönderna själva säger och gör.
Det är ju ingen som ger dem några repliker precis. De är sig själva (på gott och ont) och sen blir negativa egenskaper eventuellt förstärkta om produktionen väljer att betona dem. Men det är ju fortfarande negativa egenskaper som de faktiskt har.

Jonathan försöker ju desperat att rädda ansiktet och skyller på "vinkling":
http://www.expressen.se/gt/noje/bondens-ilska-mot-tv4-efter-sexism-kritik/

Som sagt, oavsett produktionen så är det ändå individen själv som är ansvarig för vad han/hon säger och gör. Kommer man inte med en massa korkade och ytliga uttalanden så finns det heller ingenting för produktionen att vinkla sen.
Jo, om produktionen hela tiden tar en åt sidan för "kommentarer" där man under lååång tid ska prata om intrycken så långt och om någon ställer mängder med frågor och hintar mängder med saker så kan man säkert kläcka ur sig att man t.ex. gillar Rose-Marie p.g.a. sina stora bröst. Fast man egentligen är totalt ointresserad av bröststorlek hos kvinnorna så länge man tycker personen är vacker. I programmet visas bara "jag gillar kvinnor med stora bröst". Bara ett exempel.
De flesta hade fallit för dessa intervjuer och påtryckningar. Skillnaden är att jag och många andra aldrig hade utsatt oss för detta genom att inte vara med i sådana program. Bönderna gör det och får skylla sig själva. Men det ändrar inte det faktum att mycket är regisserat.
Det här är enskilda "normala" personer som ställer upp i en TV-succé med ett erfaret tv-team. Deltagarna får såklart skylla sig själva. Men de blir ändå vinklade.
Senast redigerad av Sunonearth 2014-10-18 kl. 21:34.
Citera
2014-10-18, 23:51
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Jo, om produktionen hela tiden tar en åt sidan för "kommentarer" där man under lååång tid ska prata om intrycken så långt och om någon ställer mängder med frågor och hintar mängder med saker så kan man säkert kläcka ur sig att man t.ex. gillar Rose-Marie p.g.a. sina stora bröst. Fast man egentligen är totalt ointresserad av bröststorlek hos kvinnorna så länge man tycker personen är vacker. I programmet visas bara "jag gillar kvinnor med stora bröst". Bara ett exempel.
Det är ju tydligt att du har fallit för Jonathans efterkonstruktion och snyfthistoria...
Jag köper det inte.
Produktionen kan vinkla saker javisst men det finns ju ingen anledning att vinkla någon till oigenkännlighet. Grunden måste finnas där från början. Sedan kan produktionen välja att fokusera på detta. Men det är ju ändå deltagaren själv som gett dem anledningen från början. Produktionen har ju bara sett något som de tycker är värt att spinna vidare på.
Det är ju heller inte lite som Jonathan har hävt ur sig precis... Sen gäller det ju även beteende. Styr produktionen det också kanske? Att t.ex. Sebastian ska kladda på allt och alla?

Bara nu senast när Linda frågade Jonathan om han bestämt vilka tjejer som skulle följa med till gården så var hans kommentar att han iallafall hade bestämt sig för två stycken eftersom de hade någonting FYSISKT i sitt UTSEENDE som tilltalade honom. Alltså ingenting om deras egenskaper alls. Detta var ett direkt svar på en fråga från Linda och vad som ser ut att vara filmat i en tagning. Hans svar låter väldigt spontant och äkta. Här hade han alltså alla möjligheter att motivera sitt val på ett lite djupare sätt men istället fick vi återigen ett svar som grundade sig på ytlighet.
Men du menar väl att de har stått och filmat där halva dagen för att få honom att säga någonting om tjejernas utseende och att han i själva verket är en helt annan person som betonar tjejernas personlighet i första hand?

För att Jonathans version ska hålla så borde inte produktionen haft någonting annat för sig än att hela tiden överösa honom med frågor om tjejernas utseende. Varför gör man då inte samma sak med de andra bönderna? Om Jonathan var så missnöjd med produktionen så borde han ju ha framfört detta under inspelningen men det är ju ingenting som har kommit till deras kännedom (vilket återigen talar för att det handlar om en efterkonstruktion).

Varför är det alltid människor som säger korkade saker och gör bort sig som skyller på "vinkling"? Oavsett program så är det samma mönster - de som kaxar mest får kalla fötter när omgivningen reagerar och då ska de ALLTID skylla på "vinkling". Det är väldigt tröttsamt.
Varför kan man inte istället ha lite ryggrad, be om ursäkt och erkänna att det här blev fel?
Ska det vara så svårt att ta lite ansvar för sitt eget beteende? Tydligen.

Citat:
De flesta hade fallit för dessa intervjuer och påtryckningar. Skillnaden är att jag och många andra aldrig hade utsatt oss för detta genom att inte vara med i sådana program. Bönderna gör det och får skylla sig själva. Men det ändrar inte det faktum att mycket är regisserat.
Det här är enskilda "normala" personer som ställer upp i en TV-succé med ett erfaret tv-team. Deltagarna får såklart skylla sig själva. Men de blir ändå vinklade.
Jag hade inte heller ställt upp i denna typ av tv-program.
Kan ändå säga att jag inte hade fallit för några eventuella påtryckningar (som jag vidhåller är överdrivna och en efterkonstruktion från Jonathans sida).
Detta eftersom jag inte skulle uttala mig på ett sätt som helt skiljer sig från min person, bara för att en tv-kamera är där. Jag ägnar mig inte åt personlighetsförvandlingar.
Min poäng kvarstår således - Jonathan och Sebastian har både uttryckt och betett sig på ett sätt som visar på en riktigt unken kvinnosyn. Det spelar ingen roll om produktionen har frågat dem en eller femtio gånger, de har likväl uttalat sig på detta sätt. Hade det inte funnits en grogrund så hade inte produktionen haft något att bygga på heller. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Lostworld 2014-10-18 kl. 23:53.
Citera
2014-10-19, 08:58
Medlem
Kan någon svara på varför Jonathan är med i programmet? Har han svårt att träffa någon eller vad är grejen? Det enda han snackat om hittills är tjejernas utseende, ingenting om deras personlighet. Han vill ha en tjej som ska passa upp på honom, som är mån om sitt utseende och som är redo att skaffa barn. Måste han verkligen vara med i tv för att hitta en sådan tjej? Personlighet verkar totalt oviktigt för hans del. Jag struntar i om det är vinklar si eller så, han har ju ändå sagt det man får se i programmet. Kan ju inte vara någon som har tvingat honom att enbart prata om utseende. Jag tycker det börjar bli ganska tjatigt med hans snack om hur tjejerna ser ut.
Citera
2014-10-19, 12:20
Medlem
grovgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Kan någon svara på varför Jonathan är med i programmet? Har han svårt att träffa någon eller vad är grejen? Det enda han snackat om hittills är tjejernas utseende, ingenting om deras personlighet. Han vill ha en tjej som ska passa upp på honom, som är mån om sitt utseende och som är redo att skaffa barn. Måste han verkligen vara med i tv för att hitta en sådan tjej? Personlighet verkar totalt oviktigt för hans del. Jag struntar i om det är vinklar si eller så, han har ju ändå sagt det man får se i programmet. Kan ju inte vara någon som har tvingat honom att enbart prata om utseende. Jag tycker det börjar bli ganska tjatigt med hans snack om hur tjejerna ser ut.

En gissning är väl att han aldrig hittar någon som vill ha ett seriöst förhållande med honom just eftersom han är så sjukt sexistisk?
Citera
2014-10-19, 14:16
Medlem
Finns säkert tjejer som också är sådär extremt utseendefixerade och som inte tycker att personlighet är speciellt viktigt. Hans enda krav verkar vara att tjejen ska se bra ut, vara redo att bilda familj och flytta till hans gård. Undrar vad tjejerna han dejtar tycker om hans eviga prat om utseende?
Citera
2014-10-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Det är ju tydligt att du har fallit för Jonathans efterkonstruktion och snyfthistoria...
Jag köper det inte.
Produktionen kan vinkla saker javisst men det finns ju ingen anledning att vinkla någon till oigenkännlighet. Grunden måste finnas där från början. Sedan kan produktionen välja att fokusera på detta. Men det är ju ändå deltagaren själv som gett dem anledningen från början. Produktionen har ju bara sett något som de tycker är värt att spinna vidare på.
Det är ju heller inte lite som Jonathan har hävt ur sig precis... Sen gäller det ju även beteende. Styr produktionen det också kanske? Att t.ex. Sebastian ska kladda på allt och alla?

Bara nu senast när Linda frågade Jonathan om han bestämt vilka tjejer som skulle följa med till gården så var hans kommentar att han iallafall hade bestämt sig för två stycken eftersom de hade någonting FYSISKT i sitt UTSEENDE som tilltalade honom. Alltså ingenting om deras egenskaper alls. Detta var ett direkt svar på en fråga från Linda och vad som ser ut att vara filmat i en tagning. Hans svar låter väldigt spontant och äkta. Här hade han alltså alla möjligheter att motivera sitt val på ett lite djupare sätt men istället fick vi återigen ett svar som grundade sig på ytlighet.
Men du menar väl att de har stått och filmat där halva dagen för att få honom att säga någonting om tjejernas utseende och att han i själva verket är en helt annan person som betonar tjejernas personlighet i första hand?

För att Jonathans version ska hålla så borde inte produktionen haft någonting annat för sig än att hela tiden överösa honom med frågor om tjejernas utseende. Varför gör man då inte samma sak med de andra bönderna? Om Jonathan var så missnöjd med produktionen så borde han ju ha framfört detta under inspelningen men det är ju ingenting som har kommit till deras kännedom (vilket återigen talar för att det handlar om en efterkonstruktion).

Varför är det alltid människor som säger korkade saker och gör bort sig som skyller på "vinkling"? Oavsett program så är det samma mönster - de som kaxar mest får kalla fötter när omgivningen reagerar och då ska de ALLTID skylla på "vinkling". Det är väldigt tröttsamt.
Varför kan man inte istället ha lite ryggrad, be om ursäkt och erkänna att det här blev fel?
Ska det vara så svårt att ta lite ansvar för sitt eget beteende? Tydligen.

Jag hade inte heller ställt upp i denna typ av tv-program.
Kan ändå säga att jag inte hade fallit för några eventuella påtryckningar (som jag vidhåller är överdrivna och en efterkonstruktion från Jonathans sida).
Detta eftersom jag inte skulle uttala mig på ett sätt som helt skiljer sig från min person, bara för att en tv-kamera är där. Jag ägnar mig inte åt personlighetsförvandlingar.
Min poäng kvarstår således - Jonathan och Sebastian har både uttryckt och betett sig på ett sätt som visar på en riktigt unken kvinnosyn. Det spelar ingen roll
om produktionen har frågat dem en eller femtio gånger, de har likväl uttalat sig på detta sätt. Hade det inte funnits en grogrund så hade inte produktionen haft något att bygga på heller. Så enkelt är det.
Du analyserar för mycket. Definitivt gillar han något fysiskt hos kvinnornas utseende. Det gör de flesta som är intresserade av folk. Du gillar säkert också någon vacker kroppsdel hos motsatta könet. Jag hade kanske sagt samma sak som honom eftersom han inte lärt känna personerna och mest gått på utseende för det inte blir så naturligt att prata personligt med folk framför kameran, utöver några "privata instick" och hintar. Jag älskar kvinnor med former, och kvinnorna tyckte det var sexigt att han hade så mycket hår på bröstet för "det ska en man ha". Sen kanske han är en sliskig och ytlig person. Men sååå sliskig och ytlig tror jag inte att han är, utan att produktionsbolaget spinner vidare på det. Är man medveten om alla vinklingar från produktionen så förstår jag att du tycker som du tycker. Men jag tror många "ute i stugorna" ser allt som sanning.
Det är så fjantigt när någon bonde eller sökande säger "kan du och jag gå iväg själva en stund och prata lite?". Som om det inte är produktionen som sagt att "nu ska du säga till den att ni ska gå iväg nu". Sen ska ni stå stilla i 30 sekunder så kameramannen kan gå i förväg för att få bra bild, sen kan ni väl sätta er exakt på den stenen. Men du kan väl säga "vi kan väl sätta oss här". Alla har fått denna egentid men de visar bara en eller två. Jag gillar serien ändå men tar det för vad det är, underhållning. Hoppas de blir förälskade.
Senast redigerad av Sunonearth 2014-10-20 kl. 20:00.
Citera
2014-10-21, 23:27
Medlem
2mass avatar
Vill bara tipsa om att tv4 lagt upp en bonde söker fru kanal på youtube. Finns massor av gamla goda klipp där. Bland annat den famösa badscenen med Roger, nu i utökad version

Roger badar - Extended version

Edit: Njuter av Ann-Katrins speeddejter nu
Senast redigerad av 2mas 2014-10-21 kl. 23:34.
Citera
2014-10-22, 13:17
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Du analyserar för mycket. Definitivt gillar han något fysiskt hos kvinnornas utseende. Det gör de flesta som är intresserade av folk. Du gillar säkert också någon vacker kroppsdel hos motsatta könet. Jag hade kanske sagt samma sak som honom eftersom han inte lärt känna personerna och mest gått på utseende för det inte blir så naturligt att prata personligt med folk framför kameran, utöver några "privata instick" och hintar.
Jag har aldrig sagt att utseendet inte har betydelse. Det jag och många andra har reagerat på är att det hos Jonathan verkar betyda allting. Det finns ju inga nyanser. Allt är bara yta, yta och yta.

Vid det här laget så har han ju ändå lärt känna tjejerna så pass att han kan säga någonting om deras personlighet också men det uteblir likväl.
Citat:
Jag älskar kvinnor med former, och kvinnorna tyckte det var sexigt att han hade så mycket hår på bröstet för "det ska en man ha". Sen kanske han är en sliskig och ytlig person. Men sååå sliskig och ytlig tror jag inte att han är, utan att produktionsbolaget spinner vidare på det. Är man medveten om alla vinklingar från produktionen så förstår jag att du tycker som du tycker. Men jag tror många "ute i stugorna" ser allt som sanning.
Ja, det var ju vad jag sa tidigare med - att produktionen upptäcker vad de kan spinna vidare på. Men det innebär ju att de faktiskt har sett något som sticker ut, något som de kan betona. I det här fallet ytlighet. Alltså har han ju denna negagtiva egenskap och det är ingenting som produktionen bara har hittat på.

Sen är det säkert så att många tv-tittare inte vet hur tv-produktion fungerar och inte ifrågasätter vad som visas upp och det är ju synd. Men så länge det inte handlar om ren fabrikation och manipulation från tv's sida så är det ju ändå verkligheten som visas upp, om än eventuellt något överdriven.
Senast redigerad av Lostworld 2014-10-22 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in