2014-10-19, 16:13
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Taxibranschen i Sverige
En rapport från Svenska Transportarbetareförbundet*:

http://www.transport.se/Global/Centrala%20sidor/Aktuellt/Taxibranschen%20i%20Sverige%20%E2%80%93%20en%20rap port%20fr%C3%A5n%20Svenska%20Transportarbetaref%C3 %B6rbundet.pdf

På sidan 20 i transports info - 5.4 Kollektivavtalet.

28 % vet inte!

Vad är det för folk som är i taxibranschen egentligen?
Är taxichaufförer så förbannat ointresserade eller okunniga om huruvida deras arbetsgivare har tecknat kollektivavtal? 28 av 100 taxiförare är inte direkt ett fåtal personer.

* Informationen är inte ny som sådan men det är den som Svenska Transportarbetareförbundet länkar till vid Uppdrag: Taxi och Ladda ner vår taxirapport.

Dom har nog bara inte tänkt på det utan dom fick nycklarna och började köra. För dom flesta som försörjer sin familj är nog inte att ta ut garantilön ett alternativ i vilket fall som helst.

Många kör dessutom extra på helgerna. För dom spelar det ännu mindre roll.

Inom taxi behöver man inte ens ha ett anställningsavtal. Ger ju inte ett skit förutom att man är tvungen att jobba kvar under uppsägningstiden. Kan man tom se på som negativt för en. Ger endast förpliktelser. För en ny åkare har man på 1dag så uppsägningstiden gynnar inte en själv.

Förutsätter dock att chefen betalar ut lönen som han ska eftersom man inte har avtal att styrka det med.

Edit:

Jag har kört för min nuvarande åkare i snart 5år utan anställningsavtal.

Däremot har jag papper på att jag jobbat för honom den tiden signerat osv för bankärenden och liknande där man vill ha ett intyg.

Han betalar ut lönen som han ska och har alltid varit mitt livs bästa chef så jag bryr mig inte.

Egentligen skulle vi träffas och skriva under det man jag tror att vi båda glömde bort det och så gick åren
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-19 kl. 16:19.
Citera
2014-10-20, 04:22
Medlem
Mvks avatar
Fulla snorungar som försöker dra springnota och när skiten kommer upp så drar dom värsta rövarhistorien:

Två unga tjejer försökte på lördagskvällen smita från en taxinota – och blev påkörda av chauffören.
http://www.expressen.se/gt/tjej-pakord-av-en-taxi-ar-valdigt-skarrad/

"Vi skulle hämta pengar, inte göra någon springnota".
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2521907--vi-skulle-hamta-pengar-inte-gora-nagon-springnota-

YEAH right horungar.
Dom har snackat om att springa under färden men säger att det var ett "skämt".
Två av dom går upp för att "hämta pengar". Den tredje sitter kvar en stund så dom två är i hemmets lugna vrå.
Klassiskt, textbook springnota när man är flera.
Få bort så många som möjligt så det bara är en kvar.
Lättare att chauffören hinner ikapp 1 av tre än en ensam person.

Exakt detta hände mig I Hjällbo i Göteborg för ca 1 år sen.

3 st går först upp för att hämta pengar, en sitter kvar.
Sen efter 15min vill killen lämna bilen för att se "varför dom inte kommer ner med pengarna".
Han drog givetvis.

Säger inte att det var rätt av chauffören att köra på snorvalpen men ger man sig in i brottets bana får man räkna med att det finns chaufförer som är krigsskadade.

Så jävla trött på dom fattiga asen som tar en timme av min tid i körtid och sen stjäl min lön dessutom.
Senast redigerad av Mvk 2014-10-20 kl. 04:24.
Citera
2014-10-20, 04:53
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Fulla snorungar som försöker dra springnota och när skiten kommer upp så drar dom värsta rövarhistorien:

Två unga tjejer försökte på lördagskvällen smita från en taxinota – och blev påkörda av chauffören.
http://www.expressen.se/gt/tjej-pakord-av-en-taxi-ar-valdigt-skarrad/

"Vi skulle hämta pengar, inte göra någon springnota".
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2521907--vi-skulle-hamta-pengar-inte-gora-nagon-springnota-

YEAH right horungar.
Dom har snackat om att springa under färden men säger att det var ett "skämt".
Två av dom går upp för att "hämta pengar". Den tredje sitter kvar en stund så dom två är i hemmets lugna vrå.
Klassiskt, textbook springnota när man är flera.
Få bort så många som möjligt så det bara är en kvar.
Lättare att chauffören hinner ikapp 1 av tre än en ensam person.

Exakt detta hände mig I Hjällbo i Göteborg för ca 1 år sen.

3 st går först upp för att hämta pengar, en sitter kvar.
Sen efter 15min vill killen lämna bilen för att se "varför dom inte kommer ner med pengarna".
Han drog givetvis.

Säger inte att det var rätt av chauffören att köra på snorvalpen men ger man sig in i brottets bana får man räkna med att det finns chaufförer som är krigsskadade.

Så jävla trött på dom fattiga asen som tar en timme av min tid i körtid och sen stjäl min lön dessutom.

Hela den där historien är 100% skitsnack. Som att en syster skulle lämna kvar hennes "sovande" syster i en främmande taxibil. Dom sa aldrig ens till chauffören att de skulla hämta pengar, de bara gick ut ur bilen.

Jag applåderar chaufören. Han gjorde det vi alla vill göra, men inte vågar göra eftersom vi blir av med våra jobb. Han "took one for the team" vilket han ska ha all heder för.
Senast redigerad av Dan88 2014-10-20 kl. 05:00.
Citera
2014-10-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Dessa "de flesta" är emellertid inte representativa då det är ett slags urval av kunder/resenärer du förmedlar. Om du själv skulle åka som kund lite mer regelbundet i någon mening, så skulle du också se hur verkligheten ser ut, därigenom skulle du förstå saken bättre.

Återigen så missar du. Beställningscentralen är förvisso inte av högsta kvalitet i SLL, så mycket har jag hört av de jag känner som åker färdtjänst. Vad jag också hört är att den beställningscentral, det callcenter, som idag används, det är att den har blivit bättre. (Jag tror att det var betydligt värre för ett par år sedan.) Sedan bokas ett antal färdtjänstresor också via nätet (de jag känner bokar på det sättet mestadels) och då är m.a.o. inte beställningscentralen involverad alla gånger.

Missen du gör är att du bortser ifrån, glömmer (eller vad du nu gör) just de olämpliga förare, de rötägg som 020 och TK har. Där har du den största orsaken till eländet. Du tycks ha läst mig, så jag behöver inte dra varvet en gång till med Fågelviksgruppenförarnas (i en icke ringa utsträckning) inkompetens, med alltifrån dåligt bemötande etc. till att de inte hittar adresser (och mycket däremellan) osMv. Orsakerna till det är också ventilerade på den här taxitråden och ett antal andra taxitrådar på FB.

Kanske det. Jag åker mest i norrort och city, då jag bor x antal mil norr om stan. Som sagt, är jag kund och inte taxichaufför. Jag åker - för att förtydliga (egentligen vill jag vara opartisk, och inte nämna vad jag föredrar) - i stort sett med bara Taxi Stockholm, och en del Top Cab och ibland Ekerötaxi och Värmdötaxi, fär att nämna några. Fågelviksgruppen åker jag bara med i nödfall, max 1-2 gånger per månad. Däremot, som jag varit inne på, känner jag väldigt många som åker med TK och 020 regelbundet (och även Sverigetaxi) och får därigenom ständiga uppdateringar.

Din första mening är missvisande, menar jag. 99 % stämmer no way med realieten av hur det ser ut. Åter så uppger du utifrån ditt förarperspektiv, vad jag uppfattar. Sätt dig i en dito bil själv som resenär, så kommer du återkomma med helt andra siffror, misstänker jag.
"Låter som", säger du. Du läser och tolkar dåligt, säger jag. Det finns klart många bra taxichaufförer också i Taxi Kurir och Taxi 020. Det är jag medveten om. En av mina bästa vänner kör t.ex. för Taxi Kurir. Jag har tidigare berättat om att Taxi 020 har två kompetenta och trevliga kvinnor (norrort), som jag nämnt i positiva ordalag. Till exempel.

Visst, du har rätt i bägge sakerna där:
Jag håller med dig om - och är medveten om - att ni tjänar dåligt. Fågelviksgruppens taxiförare verkar även ha svårt att dölja det i taxibilarna. Det går inte en vecka förrän jag fått berättat för mig av färdtjänstkunder (alltifrån Agda 86 år till Jens 23 år med sina handikapp, sjukdomar) att någon ur Taxi 020 eller Taxi Kurir suttit en hel resa och gafflat om att den här resan betalar sig inte, en skitresa, en förlustaffär; den här resan skulle ha gett 400 kr som kontantare, i stället för 250-275 kr det blir nu osv. (Hörsägen via vänner och bekanta gör gällande att Fågelviksgruppenförarna rätt ofta håller på och muttrar om detta högt i bilarna. Inte så lämpligt och smart, om man frågar mig, att hälla över sådan skit på FTJ-resenärer med funktionsnedsättningar och sjukdomar).

Jag har tidigare skrivit att jag inte alls känner igen den katastrofsituation du målar upp! Kör numera bara ibland beroende på sjukdom men jobbade gångna helg och hade då 12 ftj-kunder, ingen av dom var missnöjd med färdtjänsten! Snarare var jag lite irriterad för att jag utnyttjades 1-2 gånger.

Måste fråga dig vad vill du uppnå med ditt korståg mot taxibranschen generellt och Fvg i första hand?
Senast redigerad av mrbossee 2014-10-21 kl. 00:01.
Citera
2014-10-21, 21:34
Medlem
en fråga

arbets förmedlingen betalar en taxi resa till o från mitt jobb varje dag

kan man "spara resan", alltså man tar bussen till jobbet istället och sen utnytthar taxi resan på helgen när de inte går nåra bussar.
Citera
2014-10-21, 21:52
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMantana2
en fråga

kan man "spara resan", alltså man tar bussen till jobbet istället och sen utnytthar taxi resan på helgen när de inte går nåra bussar.
Det betyder att trafikledningen skulle spara din resa till ett senare tillfälle, det är rent bedrägeri!
HUR troligt tror du det är?
Citera
2014-10-21, 22:04
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbossee
Måste fråga dig vad vill du uppnå med ditt korståg mot taxibranschen generellt och Fvg i första hand?

Här på Flashback utav alla ställen också
Citera
2014-10-21, 22:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
en fråga

Knappast.

Dom kommer även kunna se när resan utförts och mellan vilka adresser på fakturaunderlaget.

Det är väl knappast ett klippkort för taxi du har.

Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten
Här på Flashback utav alla ställen också

Han har kanske inte förstått att det hänger ett par handfulla taxichaufförer här och att det är helt fel tråd att försöka förändra branschen i.

Personligen föredrar jag att ha en positiv tråd för oss som jobbar inom yrket och för positiv feedback för dom som funderar på yrket.

Hur olika bolag agerar i sina upphandlingar osv handlar snarare om företagsskvaller än yrket taxichaufför även om det såklart kommer upp på agendan för oss chaufförer titt som tätt.
Citera
2014-10-21, 23:48
Medlem
ångest ångest
Tänkte ta ledig idag men "saknade" jobbet då jag var ledig söndag/måndag
Ut på stan efter några körningar så vart det rätt dött tänkte dra o käka döds lite tid kmr man ut och fått en gul lapp på rutan 😓1000kr missade ju jäveln som la dit den med en minut ville "tacka honom/henne "20:42-2043 en minut vänte tid och värsta är att man är ute vid bilen 21:44 / fuuuuu-kkk
Citera
2014-10-22, 01:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
ångest ångest
Tänkte ta ledig idag men "saknade" jobbet då jag var ledig söndag/måndag
Ut på stan efter några körningar så vart det rätt dött tänkte dra o käka döds lite tid kmr man ut och fått en gul lapp på rutan 😓1000kr missade ju jäveln som la dit den med en minut ville "tacka honom/henne "20:42-2043 en minut vänte tid och värsta är att man är ute vid bilen 21:44 / fuuuuu-kkk

Hur parkerade du?

Tänk på följande:

Citat:
I Stockholm får taxi stå på parkeringsförbud under 30 minuter.
http://foretag.stockholm.se/Tillstand/Trafik/Yrkestrafik/
Citera
2014-10-22, 02:45
Medlem
jag parkerade utanför burger-king på ''odenplan'' taxi-stolpen Karlbergsvägen 4
men lite för långt bak, 'exkat innan stolpen' pga ingen plats just vid ankomst pga andra taxi bilar.
Citera
2014-10-22, 19:52
Bannlyst
Citat:
en fråga

Fragan ar val, varfor i helvete betalar AF Dina resor till och fran jobbet?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in