Citat:
De här importerade (lönebidrags)förarna, inkvotssluskarna, AF-projektchaufförerna etcetera du nämner, de kommer bara bli fler är jag rädd för, vilket Mvk lite grann accentuerar i sin kontext. Jag ser ett slags skräckscenario framför mig.SKAMLIGT är ett för snällt ord när det gäller detta!!!
Har man inte råd med löner och den verkliga kostnaden, ska man inte vara med alls vid upphandlingar!
När inte längre svenskar kan jobba för dessa skitlöner, då kommer vi bara att ha icke svensktalande, importerade förmågor som inte klarar av att ge bra service till kunden.
Man undrar ju när beslutsfattare ska vakna, för hur kan man vara så korkad att man inte ser vart vi är på väg!?
Har man inte råd med löner och den verkliga kostnaden, ska man inte vara med alls vid upphandlingar!
När inte längre svenskar kan jobba för dessa skitlöner, då kommer vi bara att ha icke svensktalande, importerade förmågor som inte klarar av att ge bra service till kunden.
Man undrar ju när beslutsfattare ska vakna, för hur kan man vara så korkad att man inte ser vart vi är på väg!?
Eller så är saken vad man gör den till (och jag är tacksam för att jag inte är taxichaffis själv), dvs. det är "bara" för oss kunder att konsekvent börja åka med "rätt" taxibilar: och därigenom sätta indirekt press på cyniska skojare som FG och på alla fribilar som man helt sonika totalt ger blanka fan i att åka med, så tvingas de höja kvaliten, och fribilarna tvingas avveckla sin överprisverksamhet då ingen över huvud taget vill åka med dessa (förutom ett fåtal turister de lyckas blåsa vid flygplatserna).
I ett drömscenario blir bilar kvar som man vill åka med, med rimliga/bra priser - och där taxiförarna får bra betalt, så de klarar sig, och man körs av sådana chaffisar som har ett gott bemötande, hittar adresserna osv.
Beslutsfattarna du är inne på behöver få andra betingelser att utgå ifrån. Det är därför det i mångt och mycket är en politisk fråga. Det handlar om att ansvariga politiker måste lyfta på arslet ur vagnen. Lagar nödgar kalibreras för dagens verklighet.
Citat:
Samtrans har av allt att döma varit en kalkon. Vad beträffar upphandlingar måste något justeras i själva (grund)villkoren. Det håller inte att det är som i dag att skojare som FG lägger sig överlågt, på en äcklig undernivå (som de gjorde i SLL senast för att vinna upphandlingen inkluderat sidsteppa Sverigetaxi) och som i fallet med Samtrans just. Ändras inte premissen kommer det bli likadant i kommande upphandlingar – med kroniskt opålitliga leverantörer (à la FG och Samtrans, om vi snackar SLL). Finns ju tyvärr många exempel på upphandlingar med märkligt agerande från myndigheten och/eller "beställningscentralen". I våras hade vi här i Stockholm stadens upphandling av skolskjutsar etc. Kontrakt skrevs med Samtrans som låg 30% under 020 bud och många var väldigt förvånade med tanke på deras begränsade kapacitet. Har ju gått åt skogen så här långt även om staden är delaktiga med tanke på exempelvis sent lämnade uppgifter.
http://mitti.se/kaos-for-skoltaxin-hela-hosten-2/
http://mitti.se/kaos-for-skoltaxin-hela-hosten-2/
Helskevt blir det. Den lagen borde förändras, helt klart. Det låter koko, med en sådan måste-lag – med till följd att det rattar omkring horder av odugliga taxitomtar.
Ska jag börja skriva varje gång jag kör en FTJ kund grattis för att beställnings centralen har helt fackad up? Eller kunden som tappade bort sin FTJ kort? Eller när jag körde hemlös psykiskt sjuk man i 2 timmar får 200kr totalt tills jag hittade nån jävla ställe som ville övernatta honom (danderyds sjukhus orkade inte ha honom inne så de beställde FTJ resa till adressen som var fel så de slipper problemet). Visst har jag många kollegor som jag skäms för men vad fan förväntar man sig när vi jobbar för kanske 50-60kr netto/timme i snitt per månad? Jag har träffat MÅNGA idioter i Taxi Stockholms bilar som trodde att de var kungar och kan göra vad de vill. Sluta smuts kasta 020 så jävla mycket om du inte jobba där själv. Det är illa, men inte alls så illa som du skriver.