2014-10-16, 05:10
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLambert
SKAMLIGT är ett för snällt ord när det gäller detta!!!
Har man inte råd med löner och den verkliga kostnaden, ska man inte vara med alls vid upphandlingar!
När inte längre svenskar kan jobba för dessa skitlöner, då kommer vi bara att ha icke svensktalande, importerade förmågor som inte klarar av att ge bra service till kunden.
Man undrar ju när beslutsfattare ska vakna, för hur kan man vara så korkad att man inte ser vart vi är på väg!?
De här importerade (lönebidrags)förarna, inkvotssluskarna, AF-projektchaufförerna etcetera du nämner, de kommer bara bli fler är jag rädd för, vilket Mvk lite grann accentuerar i sin kontext. Jag ser ett slags skräckscenario framför mig.

Eller så är saken vad man gör den till (och jag är tacksam för att jag inte är taxichaffis själv), dvs. det är "bara" för oss kunder att konsekvent börja åka med "rätt" taxibilar: och därigenom sätta indirekt press på cyniska skojare som FG och på alla fribilar som man helt sonika totalt ger blanka fan i att åka med, så tvingas de höja kvaliten, och fribilarna tvingas avveckla sin överprisverksamhet då ingen över huvud taget vill åka med dessa (förutom ett fåtal turister de lyckas blåsa vid flygplatserna).

I ett drömscenario blir bilar kvar som man vill åka med, med rimliga/bra priser - och där taxiförarna får bra betalt, så de klarar sig, och man körs av sådana chaffisar som har ett gott bemötande, hittar adresserna osv.

Beslutsfattarna du är inne på behöver få andra betingelser att utgå ifrån. Det är därför det i mångt och mycket är en politisk fråga. Det handlar om att ansvariga politiker måste lyfta på arslet ur vagnen. Lagar nödgar kalibreras för dagens verklighet.

Citat:
Ursprungligen postat av mrbossee
Finns ju tyvärr många exempel på upphandlingar med märkligt agerande från myndigheten och/eller "beställningscentralen". I våras hade vi här i Stockholm stadens upphandling av skolskjutsar etc. Kontrakt skrevs med Samtrans som låg 30% under 020 bud och många var väldigt förvånade med tanke på deras begränsade kapacitet. Har ju gått åt skogen så här långt även om staden är delaktiga med tanke på exempelvis sent lämnade uppgifter.

http://mitti.se/kaos-for-skoltaxin-hela-hosten-2/
Samtrans har av allt att döma varit en kalkon. Vad beträffar upphandlingar måste något justeras i själva (grund)villkoren. Det håller inte att det är som i dag att skojare som FG lägger sig överlågt, på en äcklig undernivå (som de gjorde i SLL senast för att vinna upphandlingen inkluderat sidsteppa Sverigetaxi) och som i fallet med Samtrans just. Ändras inte premissen kommer det bli likadant i kommande upphandlingar – med kroniskt opålitliga leverantörer (à la FG och Samtrans, om vi snackar SLL).

Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Det är ett skevt system. Enligt lag måste kommunen välja det lägsta anbudet hur kass service bolaget i fråga än har.
Helskevt blir det. Den lagen borde förändras, helt klart. Det låter koko, med en sådan måste-lag – med till följd att det rattar omkring horder av odugliga taxitomtar.
Citera
2014-10-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Citat:
Ursprungligen postat av MVK
Det är ett skevt system. Enligt lag måste kommunen välja det lägsta anbudet hur kass service bolaget i fråga än har.

Helskevt blir det. Den lagen borde förändras, helt klart. Det låter koko, med en sådan måste-lag – med till följd att det rattar omkring horder av odugliga taxitomtar.

Det har redan kommit ett nytt direktiv från EU om att "Kollektivavtalsenliga" villkor ska gälla högre än lägsta pris vid offentliga upphandlingar.
Medlemstater som Sverige har upp till 2 år på sig att införa detta direktiv i LOU (Lagen om Offentlig Upphandling)
Citera
2014-10-16, 16:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
Det har redan kommit ett nytt direktiv från EU om att "Kollektivavtalsenliga" villkor ska gälla högre än lägsta pris vid offentliga upphandlingar.
Medlemstater som Sverige har upp till 2 år på sig att införa detta direktiv i LOU (Lagen om Offentlig Upphandling)

Gäller det endast företaget som lägger bud, tex 020, eller även underleverantörerna (åkarna med förare) som sedan i sin tu utför arbetet?

Bolaget kan ju ha kollektivavtal för sin anställda. Vi förare är ju dock inte deras anställda.
Citera
2014-10-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Gäller det endast företaget som lägger bud, tex 020, eller även underleverantörerna (åkarna med förare) som sedan i sin tu utför arbetet?

Bolaget kan ju ha kollektivavtal för sin anställda. Vi förare är ju dock inte deras anställda.

Detta betyder inte att företag måste teckna kollektivavtal.
Men de som lämnar in en upphandling måste säkerhetsställa att budet är tillräckligt högt för att betala en avtalsenlig lön!
Så när direktivet är implementerat så måste transport sätta sig med BA och förhandla fram nytt kollektivavtal med "flytande" start för bolag som är med i offentliga upphandlingar.
"Flytande" betyder att nya kollektivavtalet börjar gälla nästa upphandling.
Detta kommer att ta ett par år alltså, för min del minst 5 år, men det är något att se fram emot
Citera
2014-10-16, 16:54
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Men de som lämnar in en upphandling måste säkerhetsställa att budet är tillräckligt högt för att betala en avtalsenlig lön!
Så när direktivet är implementerat så måste transport sätta sig med BA och förhandla fram nytt kollektivavtal med "flytande" start för bolag som är med i offentliga upphandlingar.
Detta kommer att ta ett par år alltså, för min del minst 5 år, men det är något att se fram emot

Ja men bolagen betalar inga förarlöner. Det går åkarna som är helt andra företag.

Alltså måste detta krav gälla underleverantörer annars har inget förändrats.

De som är anställda av bolaget som.lägger bud är växelpersonal, administration och utbildare. Inga förare.
Citera
2014-10-17, 04:21
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Citat:
Direktiv från EU osv känner jag till redan. Det är samtidigt/just en politisk fråga detta med taxi vs framtiden som alla vet, vilket jag har försökt ta upp delvis på t.ex. En värdig färdtjänst kräver en ny politik-tråden vad anbelangar just färdtjänsten (även om det inte berör alla taxichaufförer).

Den där onelinern du citerade - där jag rallarsvingsuttryckte mig - den är egentligen missvisande för vad jag ville ha sagt helt och hållet (jag klippte och kommenterade i det inlägget en del).

Egentligen ser jag det mer utifrån en resenärs- och kundsynpunkt. (Jag är inte taxichaufför själv.) Att det tar tid, det vet jag. Tidigare har jag berättat om hur det är i SLL där 2016-upphandlingen är för tidig för genomgripande förändringar vad jag har hört. De med färdtjänst i Sveriges huvudstad med omnejd får alltså vänta till 2018 tidigast för mer omfattande förändringar, såsom eventuellt kundval (då lär bolag som Taxi Kurir givetvis få beständigt respass, om de nu skulle vara kvar som valalternativ).

Alla jag känner med FTJ i min omgivning (olika åldrar och olika funktionshinder) är förbannat ledsna, uppgivna och irriterade över att behöva dras med alla taxistollar och jubeltomtar i Fågelviksgruppen. Jag har en nära släkting som har problem med - drabbas av rötäggen - varenda jävla vecka. Men det är som det: de får dras med skräptaxibolagen Taxi Kurir och Taxi 020 just för att SLL inte kan (likväl att de är medvetna om problemen) förändra saken då avtalet som nu alltså gäller gör det till 2016 – och just 2016 därtill i väsentliga avtalsdelar redan verkar spikat (om jag förstått det rätt), även om det återstår vad gäller vilka taxibolagen blir.

Ditt andra inlägg:
Som sagt, ser man det utifrån kundernas/resenärernas perspektiv så är det av väldig betydelse - apropå säkerställande etcetera - att det säkerställs på ett bättre sätt än vad som är taxiaktuellt i dag att resenärerna - t.ex. gamla, sjuka och funktionsnedsatta - kan få åka (färdtjänst)taxi med seriösa taxibolag och som har seriösa taxichaufförer i bilarna.
Citera
2014-10-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Alla jag känner med FTJ i min omgivning (olika åldrar och olika funktionshinder) är förbannat ledsna, uppgivna och irriterade över att behöva dras med alla taxistollar och jubeltomtar i Fågelviksgruppen. Jag har en nära släkting som har problem med - drabbas av rötäggen - varenda jävla vecka. Men det är som det: de får dras med skräptaxibolagen Taxi Kurir och Taxi 020 just för att SLL inte kan (likväl att de är medvetna om problemen) förändra saken då avtalet som nu alltså gäller gör det till 2016 – och just 2016 därtill i väsentliga avtalsdelar redan verkar spikat (om jag förstått det rätt), även om det återstår vad gäller vilka taxibolagen blir.
Hmmm jag har kört för 020 i 4 år. Visst, jag håller med till viss del, efter senaste upphandling, flytt av FTJ beställnings centralen och stor våg av nyanställda inkompetenta analfabeter med bidrag från AF blev det värre MEN jag kör FTJ kunder dagligen och de flesta är faktiskt nöjda! Visst blir det strul ibland men mest på grund av idioter som sitter i beställnings centralen. Kanske det beror på vilken sida av stan man bor på men jag håller inte med att det är så jävla dåligt som du säger. Som jag har uppfattat så kör du inte taxi själv? De flesta av mina kunder säger att 99 procent av förare är jätte snälla och alltid hjälper till så mycket de kan. Ibland hamnar man i bilen med inkompetent förare men det är inte alls så ofta som du säger. Från dina inlägg låter det som att alla 020 och kurir förare är idioter som har ingen respekt för äldre människor Ska jag börja skriva varje gång jag kör en FTJ kund grattis för att beställnings centralen har helt fackad up? Eller kunden som tappade bort sin FTJ kort? Eller när jag körde hemlös psykiskt sjuk man i 2 timmar får 200kr totalt tills jag hittade nån jävla ställe som ville övernatta honom (danderyds sjukhus orkade inte ha honom inne så de beställde FTJ resa till adressen som var fel så de slipper problemet). Visst har jag många kollegor som jag skäms för men vad fan förväntar man sig när vi jobbar för kanske 50-60kr netto/timme i snitt per månad? Jag har träffat MÅNGA idioter i Taxi Stockholms bilar som trodde att de var kungar och kan göra vad de vill. Sluta smuts kasta 020 så jävla mycket om du inte jobba där själv. Det är illa, men inte alls så illa som du skriver.
Citera
2014-10-17, 23:16
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukaszSe
Hmmm jag har kört för 020 i 4 år. Visst, jag håller med till viss del, efter senaste upphandling, flytt av FTJ beställnings centralen och stor våg av nyanställda inkompetenta analfabeter med bidrag från AF blev det värre MEN jag kör FTJ kunder dagligen och de flesta är faktiskt nöjda!
Dessa "de flesta" är emellertid inte representativa då det är ett slags urval av kunder/resenärer du förmedlar. Om du själv skulle åka som kund lite mer regelbundet i någon mening, så skulle du också se hur verkligheten ser ut, därigenom skulle du förstå saken bättre.

Citat:
Visst blir det strul ibland men mest på grund av idioter som sitter i beställnings centralen.
Återigen så missar du. Beställningscentralen är förvisso inte av högsta kvalitet i SLL, så mycket har jag hört av de jag känner som åker färdtjänst. Vad jag också hört är att den beställningscentral, det callcenter, som idag används, det är att den har blivit bättre. (Jag tror att det var betydligt värre för ett par år sedan.) Sedan bokas ett antal färdtjänstresor också via nätet (de jag känner bokar på det sättet mestadels) och då är m.a.o. inte beställningscentralen involverad alla gånger.

Missen du gör är att du bortser ifrån, glömmer (eller vad du nu gör) just de olämpliga förare, de rötägg som 020 och TK har. Där har du den största orsaken till eländet. Du tycks ha läst mig, så jag behöver inte dra varvet en gång till med Fågelviksgruppenförarnas (i en icke ringa utsträckning) inkompetens, med alltifrån dåligt bemötande etc. till att de inte hittar adresser (och mycket däremellan) osv. Orsakerna till det är också ventilerade på den här taxitråden och ett antal andra taxitrådar på FB.

Citat:
Kanske det beror på vilken sida av stan man bor på men jag håller inte med att det är så jävla dåligt som du säger. Som jag har uppfattat så kör du inte taxi själv?
Kanske det. Jag åker mest i norrort och city, då jag bor x antal mil norr om stan. Som sagt, är jag kund och inte taxichaufför. Jag åker - för att förtydliga (egentligen vill jag vara opartisk, och inte nämna vad jag föredrar) - i stort sett med bara Taxi Stockholm, och en del Top Cab och ibland Ekerötaxi och Värmdötaxi, fär att nämna några. Fågelviksgruppen åker jag bara med i nödfall, max 1-2 gånger per månad. Däremot, som jag varit inne på, känner jag väldigt många som åker med TK och 020 regelbundet (och även Sverigetaxi) och får därigenom ständiga uppdateringar.

Citat:
De flesta av mina kunder säger att 99 procent av förare är jätte snälla och alltid hjälper till så mycket de kan. Ibland hamnar man i bilen med inkompetent förare men det är inte alls så ofta som du säger. Från dina inlägg låter det som att alla 020 och kurir förare är idioter som har ingen respekt för äldre människor Ska jag börja skriva varje gång jag kör en FTJ kund grattis för att beställnings centralen har helt fackad up? Eller kunden som tappade bort sin FTJ kort? Eller när jag körde hemlös psykiskt sjuk man i 2 timmar får 200kr totalt tills jag hittade nån jävla ställe som ville övernatta honom (danderyds sjukhus orkade inte ha honom inne så de beställde FTJ resa till adressen som var fel så de slipper problemet).
Din första mening är missvisande, menar jag. 99 % stämmer no way med realieten av hur det ser ut. Åter så uppger du utifrån ditt förarperspektiv, vad jag uppfattar. Sätt dig i en dito bil själv som resenär, så kommer du återkomma med helt andra siffror, misstänker jag.
"Låter som", säger du. Du läser och tolkar dåligt, säger jag. Det finns klart många bra taxichaufförer också i Taxi Kurir och Taxi 020. Det är jag medveten om. En av mina bästa vänner kör t.ex. för Taxi Kurir. Jag har tidigare berättat om att Taxi 020 har två kompetenta och trevliga kvinnor (norrort), som jag nämnt i positiva ordalag. Till exempel.

Citat:
Visst har jag många kollegor som jag skäms för men vad fan förväntar man sig när vi jobbar för kanske 50-60kr netto/timme i snitt per månad? Jag har träffat MÅNGA idioter i Taxi Stockholms bilar som trodde att de var kungar och kan göra vad de vill.
Visst, du har rätt i bägge sakerna där:
Jag håller med dig om - och är medveten om - att ni tjänar dåligt. Fågelviksgruppens taxiförare verkar även ha svårt att dölja det i taxibilarna. Det går inte en vecka förrän jag fått berättat för mig av färdtjänstkunder (alltifrån Agda 86 år till Jens 23 år med sina handikapp, sjukdomar) att någon ur Taxi 020 eller Taxi Kurir suttit en hel resa och gafflat om att den här resan betalar sig inte, en skitresa, en förlustaffär; den här resan skulle ha gett 400 kr som kontantare, i stället för 250-275 kr det blir nu osv. (Hörsägen via vänner och bekanta gör gällande att Fågelviksgruppenförarna rätt ofta håller på och muttrar om detta högt i bilarna. Inte så lämpligt och smart, om man frågar mig, att hälla över sådan skit på FTJ-resenärer med funktionsnedsättningar och sjukdomar).

Taxi Stockholm har mycket riktigt ett antal amatörer och mindre lyckade taxiförare de med. De vet jag också. Dock är min erfarenhet den att TS har betydligt mer seriösa och kompetenta (på många sätt) än vad FG har. Tidigare ikväll vid 17-18-tiden åkte jag med TS för övrigt. Resa från Lidingö till ett par mil norröver. Bra förare, bra resa denna gång hur som helst.

Citat:
Sluta smuts kasta 020 så jävla mycket om du inte jobba där själv. Det är illa, men inte alls så illa som du skriver.
Enfaldigt och fånigt argument. Man kan självfallet kritisera utan att ha tillhört (eller i dag tillhöra) det man ifrågasätter. Det gäller på de flesta områden. Hur skulle det se ut om ingen fick rikta kritik om man inte jobbat med saken.
Senast redigerad av Taxikritik 2014-10-17 kl. 23:20.
Citera
2014-10-18, 06:51
Medlem
FBMinchias avatar
Kör för TSAB. Vi har vår beskärda del som suger, men den är avsevärt mindre än FV. Dock tror jag tyvärr att vi är långt från 99 procent bra förare.
Det jag vet av FV är det jag bevittnar dagligen på Bromma, Arlanda, A-train och centralen. Det mest anmärkningsvärda inträffar på centralen vardagar efter 22 och helger då inga värdar från Jernhusen är där. Då kommer apan i människan verkligen fram. När katten är borta, med andra ord.....

Sedan har jag en anhörig som använder färdtjänst. FV-gruppen lämnar en del att önska generellt, medan Nynäs-Haninge har mer ordning på bitarna.

Ser jag en kollega inom TSAB som inte beter sig korrekt gentemot kunden, till exempel sitter limmad i sätet i stället för att öppna dörr och lasta resväska, så kommer reklamationen till växeln som ett brev på posten från mig. Han sänker ju varumärket så det påverkar mig också.
Citera
2014-10-18, 14:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Sedan har jag en anhörig som använder färdtjänst. FV-gruppen lämnar en del att önska generellt, medan Nynäs-Haninge har mer ordning på bitarna.

Synd att dom bara har 0,5%. Annars hade dom kunnat vara en uppstickare.

När jag körde för lokalt så ringde kunder till växeln, sa att dom bokade och bad dom plocka körningen snabbt innan 020/Kurir gjorde det.
Citera
2014-10-18, 16:33
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Kör för TSAB. Vi har vår beskärda del som suger, men den är avsevärt mindre än FV. Dock tror jag tyvärr att vi är långt från 99 procent bra förare.
Det jag vet av FV är det jag bevittnar dagligen på Bromma, Arlanda, A-train och centralen. Det mest anmärkningsvärda inträffar på centralen vardagar efter 22 och helger då inga värdar från Jernhusen är där. Då kommer apan i människan verkligen fram. När katten är borta, med andra ord.....
Ett välkänt faktum detta. Det verkar som om många av de fribilsfigurerna som står/stått där ovanför, uppe vid Klarabergsviadukten, då glider ned där och skapar oreda. Inget av dessa ställen tar jag en taxibil någonsin ifrån numera (det var säkert över 10 år sedan jag gjorde det). Platsen vid Jernhusen ser för det mesta ut att vara ett stökigt kaos när man går förbi där. En sjuk verksamhet där efter 22-tiden vad jag också hört. Känslan är att det är x antal chaffisar som blivit av med legitimationen - nu som fribilar - som rör sig i området Vasagatan-Klarabergsgatan-Klarabergsviadukten och däromkring.

Citat:
Sedan har jag en anhörig som använder färdtjänst. FV-gruppen lämnar en del att önska generellt [...].
Precis det hör jag också, som jag upprepat (och det hela tiden inklusive från andra som känner andra med FTJ - en väldig massa vittnar om Fågelviksgruppens konstanta inkompetens och schabbel med körningar).

Sådana här artiklar, som DN:s för ett par år sedan, borde uppdateras, det är mer aktuellt än någonsin, vad jag förstår: Handikappade kräver att taxis färdtjänstavtal sägs upp
Då sa Anna Starbrink om frågan om att säga upp avtalet med de oansvariga färdtjänstbolagen:
Citat:
Jag tycker inte det är rätt väg att gå. Däremot ska vi bli tuffare i dialogen med taxibolagen och förvaltningen ska fortsätta jobba med kvalitetsförbättringar. Bilarna kan dirigeras bättre och koordinaterna för adresserna som de beställs till kan vässas.
Jaha. Vad hände? Inte ett skit egentligen, med tanke på hur verkligheten i dag ser ut. I dag är det alltså värre än det då var.

Citat:
.. medan Nynäs-Haningehar mer ordning på bitarna.
Så har det alltid varit. De mindre bolagen som t.ex. Haninge & Nynäshamns Taxi och Norrtälje Taxi är allmänt mer stabila och kompetenta. De hittar adresserna plus att det inte är lika mycket rötägg och arroganta idioter som är fallet bland förarna hos TK och 020 alltför många gånger.

Citat:
Ser jag en kollega inom TSAB som inte beter sig korrekt gentemot kunden, till exempel sitter limmad i sätet i stället för att öppna dörr och lasta resväska, så kommer reklamationen till växeln som ett brev på posten från mig. Han sänker ju varumärket så det påverkar mig också.
Helt rätt. Det har jag hört personligen också av TSAB-chaffisar (senast i veckan av en TS:are jag åkte med), de är hårdare på det än FG-förarna tycks det generellt. För visst har TSAB ett och annat måndagsexemplar också, men de åker också ut med huvet före raskare än vad FG:s dito gör.
Citera
2014-10-18, 17:23
Medlem
Taxikritiks avatar
Taxibranschen i Sverige
En rapport från Svenska Transportarbetareförbundet*:

http://www.transport.se/Global/Centrala%20sidor/Aktuellt/Taxibranschen%20i%20Sverige%20%E2%80%93%20en%20rap port%20fr%C3%A5n%20Svenska%20Transportarbetaref%C3 %B6rbundet.pdf

På sidan 20 i transports info - 5.4 Kollektivavtalet.
Citat:
64 procent uppger att deras arbetsgivare har kollektivavtal. 28 procent av förarna svarar att de inte vet om arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal eller ej och endast 8 procent uppger att arbetsgivaren saknar kollektivavtal.
28 % vet inte!

Vad är det för folk som är i taxibranschen egentligen?
Är taxichaufförer så förbannat ointresserade eller okunniga om huruvida deras arbetsgivare har tecknat kollektivavtal? 28 av 100 taxiförare är inte direkt ett fåtal personer.

* Informationen är inte ny som sådan men det är den som Svenska Transportarbetareförbundet länkar till vid Uppdrag: Taxi och Ladda ner vår taxirapport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in