2014-10-21, 21:07
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majbrasan
Ja, Vi kan göra det, för Vi har sett intervjun med personen i fråga varvid han säger att han tog en bild.

Jaha han säger det ja men då så...
Citera
2014-10-21, 21:07
Medlem
Ingen som kan svara på ifall man kan se Concords tripp från deras besök inne i skärgården igår nånstans? På marintraffic har ja bara lyckas se den senaste timmarnas rutt
Citera
2014-10-21, 21:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjack i näsan!!
Var det en konstig händelse med poliser innan idag med karbiner och gammal polis bil? Läste fel kanske.

Jag reagerade också på det, dock ser jag inte meningen med att ge sig av åt det hållet på ett sådant uppseendeväckande vis. Har inte velat blanda in händelsen i tråden med risk för en urspårad diskussion och förklaringar till alla batikhäxor som inte vet hur det kan fungera.

Men du är en skärpt person märker jag, uppmärksam på det som inte är uppenbart. Det är faktiskt så att många av de som har varit engagerade inom Försvarsmakten väl känner till att t ex. spetsnazsoldater mycket väl kan förväntas uppträda i svenska uniformer av olika slag om det skulle behövas.

Spontant vore det kanske lättare att stjäla en bil i kustbandet. Jag vet inte hur försvarets bevakning ser ut kring skärgården. Det kan ju vara så att en "illegalist" har kört en fejkad polisbil till en mötespunkt och där överlämnat fordonet som ganska lätt i skenet av en polisbil kör ut ur området.

Men åter, det vore mer diskret att parkera "polisbilen" i en skog och ta sig till fots till en bil och stjäla den för vidare färd.

Nej, än så länge tror jag inte att händelsen har med skärgårdsincidenten att göra.
Citera
2014-10-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majbrasan
Ja, Vi kan göra det, för Vi har sett intervjun med personen i fråga varvid han säger att han tog en bild.

Kan Ni utesluta att han inte blivit tillsagd av FM att inte avslöja mer än att han bara tagit en bild?
Dryga jävel.
Citera
2014-10-21, 21:11
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Jaha han säger det ja men då så...

Du föreslår alltså att man köpt (eller hotat) honom till tystnad?
Citera
2014-10-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Intressant att man inte ens bemödar sig att förneka ett samröre med rysk underättelseverksamhet utan enbart hänvisar till sin "tekniska ledning".

Det är väl jättebra desinformation att få alla galenpannor utanför och innanför underrättelsetjänster att jaga "röda sillar" istället för att fokusera på riktiga mål, varför förneka något du inte är tvungen att förneka?
Att föra krig, med vapen eller information, handlar väl mest om att bruka sina resurser väl, eller hur?
Senast redigerad av pagamama 2014-10-21 kl. 21:13.
Citera
2014-10-21, 21:12
Medlem
Jag förstår inte varför Expressen TV ägnar så mycket tid åt att intervjua lokalbor, det är totalt ointressant vad dem känner och tycker.

OnT: har NS Concord påbörjat sin resa mot Ryssland?
Citera
2014-10-21, 21:13
Medlem
oeomums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aronman
Ja, dom är helt jävla obetalbara i sitt agerande! Driver ett militärt skarpt läge medialt som om det vore en dokusåpa, totalt tappade bakom all sans och vett... FM skulle skjuta ner en helikopter från aftonbladet, de går ju fiendens ärenden...

Och det jävligaste av allt, dom är verkligen så korkade, att dom inte fattar vad dom gör... Om jag också ska komma med konspirationer. Så kan det ligga till på så sätt, att svenska myndigheter kollar hur svensk media fungerar i skarpt läge! Att detta mycket riktigt inte handlar om ubåtsjakt, utan att det är svensk media som ligger under lupp! hm... hoppas man är så smarta, för medias agerande är allt annat än rätt!

Knappast att FM skulle dra igång en operation för att se hur AB-trattarna reagerar.

Kolla på FM, medias och dina egna intressen innan kritik. FM vill ta reda på om ryssen finns lurar i vassen, media vill sälja nyheter och du vill underhållas. FM är vana vid att ta all möjlig skit från media, media är ovana att det händer något sverigemilitärt ö.h.t och blåser således upp allt de kan få tag på.

Som folkmassa kan vi påverka situationen ytterst lite, men individers observationer och bevis kan vara till stor hjälp här. Varpå FM går ut i tidningar, det hade varit idiotiskt att ej visa sig mottagliga för allmänhetens ögon. Klart att man utnyttjar media och far med osanningar, men vad gör väl det. Som läsare är jag mer medialt underhållen än på länge, både av bra nyheter och skrattretande dåliga nyheter. Jag är glad att någon sitter ute och guppar i en båt och försöker tolka vad de kan för att informera oss. För oss läsare utan skärgårdsstuga så finns det ingen ubåtsjakt så länge media inte pratar om den.
Citera
Medlem
Hypokondrias avatar
Vad är det för incident med gammal polisbil ?
Skedde detta i samma område som där det bedrivs spaning efter undervattensverksamhet ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasker
Kan Ni utesluta att han inte blivit tillsagd av FM att inte avslöja mer än att han bara tagit en bild?
Dryga jävel.

Haha, lämna frågan öppen då, konspiratoriker. Vänd dig till FM om du vill ha definitivt svar på den frågan, om du anser det fullgott. Jag anser ändå att bevisbördan åligger dig om du menar på att vittnet ljuger.
Senast redigerad av Majbrasan 2014-10-21 kl. 21:16.
Citera
2014-10-21, 21:14
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Säkert möjligt, men jag tänker mig att det naturligaste om det hittar en boj är att FRA får analysera den eller någon annan teknisk förvaltning?

(notera; skrivet som privatperson, inte som moderator)
Jag skulle säga att valet av vem som får undersöka upphittad utrustning beror på vad det är för något som hittats. FRA är en möjlighet, FOI en annan, eller så låser man in prylen i ett djupt bergrum och sätter ihop en "task force" av de smartaste inom sina respektive områden som får peta och mäta.

Naturligtvis skriver du som privatperson, moderatorer pratar så här.
Citera
2014-10-21, 21:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burtljung
Ingen som kan svara på ifall man kan se Concords tripp från deras besök inne i skärgården igår nånstans? På marintraffic har ja bara lyckas se den senaste timmarnas rutt

Jag vet inte om Concord fortfarande är intressant, dock noterade jag att hon mötte ett annan liberiaflaggat fartyg rakt öster om Hiiumaa(Ön), de möttes nära, strax efter försvann det fartyget från marinetraffic och jag har inte sett det därefter. Ersättare till Concord? Minns tyvärr inte vad fartyget heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in