Citat:
Ursprungligen postat av
Sensing
Angående presskonferensen:
Det faktum att FM inte har någon egen trovärdig information, utan nästan allt baseras på information från allmänheten gör ju hela situationen väldigt konstig. Också det faktum att inga bildbevis(för allmänheten) finns gör att jag personligen ställer mig väldigt skeptisk till att någon kränkning av svenskt territorium egentligen har förekommit.
Skulle vara väldigt lätt för någon att se "ett u-båtsliknande föremål" som media sedan spinner vidare på. Är också sedan väldigt lätt för folk att bli paranoida och inte tveka en sekund att ringa både FM och media om något som rörde sig i vassen.
Det har aldrig föresvävat dig att FM använder just "trovärdiga privata observationer" som skäl för att
fortlöpa med insatsen? Personligen håller jag för troligt att betydligt mer avancerade indikationer och bevis(teknisk karaktär) är/var den egentliga orsaken till att igångsätta en så här omfattande operation.
Så länge medier och allmänhet tror på att suddiga fotografier och observationer av mystiska svartklädda figurer utgör skälen för en fortsatt insats/"informationsinhämtning" så slipper också militären de jobbiga frågorna och
behöver därmed inte röja någonting av känslig natur.
Det fungerar faktiskt alldeles utmärkt att tro på att det är verkliga händelser som utlöst detta samtidigt som man förhåller sig skeptisk till i princip allt som FM kommunicerar
i detta skede.
De följer bara sin manual 1A kring hur man kontrollerar information. Igår och idag har det fullständigt regnat uppgifter och motuppgifter som inte med nödvändighet har med verkligheten att göra. Icke desto mindre fyller sådan desinformation sitt syfte - det som verkligen är värt att veta är bara känt av militär och möjligen enstaka politiker medans oskarpa "ufobilder" blir till köttben åt det nyfikna civilsamhället.