2014-10-21, 19:08
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Trodde det var allmänt accepterat att fler unga säger nej.

Men typ kanske http://www.can.se/sv/Tidskriften-AoN/Unga-dricker-mindre1/
Absolut, allt fler unga dricker mindre. Å andra sidan använder allt fler unga cannabis och syntetiska cannabinoider. Med andra ord, a) folk berusar sig sig fortfarande, även om drogen i fråga byts ut, och b) att drickandet går ner innebär inte att man är nykterist. Det är liksom inget binärt förhållande där man antingen är en aktivt drickande person eller så är man nykterist.
Citera
2014-10-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Absolut, allt fler unga dricker mindre. Å andra sidan använder allt fler unga cannabis och syntetiska cannabinoider. Med andra ord, a) folk berusar sig sig fortfarande, även om drogen i fråga byts ut, och b) att drickandet går ner innebär inte att man är nykterist. Det är liksom inget binärt förhållande där man antingen är en aktivt drickande person eller så är man nykterist.

Jo, sant.

Det jag stör mig på är "argumentet" att människan alltid brukat droger, och att det därför är att argument för att fortsätta. Och vissa använder det tom som ett faktum om framtiden.

Människan har krigat i alla tider också, och det är inte ett argument för att fortsätta med det, eller att det kommer ske i 10 miljoner år till.
Citera
2014-10-21, 19:34
Medlem
soopys avatar
I ett läge där fler unga varken röker eller dricker vore det förstås förödande att legalisera cannabis.

Länder som inte är u-länder, som Sverige, på området, som Finland, avser att helt fasa ut röktobak in på 2020-talet.

Att Sverige i det läget skulle legalisera ännu en beroendeframkallande skitdrog som cannabis skulle ytterligare förstärka bilden av Sverige som ett retarderat drogland. Sverige har ännu inte, trots 400 000 tobaksdöda sedan 60-talet, värre än ett krig, tagit samma steg som t.ex. Finland.

Röklobbyn är stark...

"Den senaste forskningen har skärpt synen på de skadeverkningar som användning av cannabis kan ge upphov till. Beroendeforskaren och professorn Fred Nyberg som följer den internationella forskningen konstaterar att de senaste rönen understryker och bekräftar tidigare uppgifter om skadeeffekter på vitala funktioner i hjärnan. Störst är risken för de som påbörjar cannabismissbruk i tonåren." (AB 130508)

En legalisering ökar tillgången för alla. Och legitimerar dessutom användningen.

Summan av alla laster är INTE konstant. Olika missbruk är inte som kommunicerande kärl. Det är fullt möjligt att vara drogfri och det ger det bästa underlaget för en god fysisk och psykisk hälsa.
Citera
2014-10-21, 19:35
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Jo, sant.

Det jag stör mig på är "argumentet" att människan alltid brukat droger, och att det därför är att argument för att fortsätta. Och vissa använder det tom som ett faktum om framtiden.

Människan har krigat i alla tider också, och det är inte ett argument för att fortsätta med det, eller att det kommer ske i 10 miljoner år till.
Sure, jag kan hålla med om att det är ett dåligt argument. Fast jag ser det nog inte riktigt som ett argument i sig, utan snarare ett konstaterande att oavsett lagstiftning så kommer folk berusa sig.
Citera
2014-10-21, 19:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det går i vågor säger du... Vad händer med nikotin då, kommer den vågen komma tillbaka?

Eller är det snarare så att bara en idiot pratar om framtiden i absoluta termer?
Det vet jag inte, lika lite som jag vet vilka nummer som dras på lottodragningen imorgon.
Detta till trots, så vet jag att nummer dras för lottodragningen imorgon.

Enda absoluta termen jag säger, att drogkonsumtion kommer inte sluta.
Den kan minska den kan öka, därav att jag sa det går i vågor.
Helt säkert på det kommer nya droger, som kan bli mer attraktiva än dagens.
Där tex nikotin slutar att konsumeras, men en annan drog.
Kommer öka kraftigt.
Här har jag ingen aning, och aldrig påstått heller.
Utan bara att droger kommer konsumeras i framtiden.
Citera
2014-10-21, 19:44
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
I ett läge där fler unga varken röker eller dricker vore det förstås förödande att legalisera cannabis.
Jag ser hellre att de unga som väljer att nyttja droger, nyttjar de som är förhållandevis säkra och beprövade och där potensen är känd. Inte nya, outforskade droger tillverkade i någons källare i Långtbortistan där man varken vet kort- eller långvariga effekter, dess potens eller renlighet. Vad nuvarande lagstiftning gör är att den får unga att välja tyngre droger som spice istället för cannabis, för att det förstnämnda inte är en kriminell handling att nyttja.
Citat:
Länder som inte är u-länder, som Sverige, på området, som Finland, avser att helt fasa ut röktobak in på 2020-talet.
Det där är önsketänkande. Tobaksrökning minskar förvisso redan, men Sverige kommer inte vara rökfritt inom en överskådlig framtid. Om riksdagsledamöterna är så urbota idiotiska att väljer att förbjuda tillverkning och försäljning av tobak, kommer organiserad brottslighet att ta över den marknaden.
Citat:
En legalisering ökar tillgången för alla. Och legitimerar dessutom användningen.
Legaliseringen i Colorado pekar på att de unga inte alls röker mer. Tvärt om.
Citat:
Ursprungligen postat av TIME
There’s more bad news for alarmists: Pot use by teenagers in Colorado declined between 2001, when the state legalized medical marijuana, and 2013, the last full year for which data are available. When medical marijuana was introduced, critics worried that any form of legalized pot would increase usage among kids, but the reverse happened.
Citera
2014-10-21, 19:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, det kan man fråga sig.

Och så kan man undra över de två droger som NU gör mest skada i Sverige:

alkohol och tobak:

Är dessa droger lagliga och "reglerade"?

Dödar och stympar de dagligen?

Förvisso, i båda fallen.

Varför skulle en legalisering av fler droger innebära någon "förbättring"? Förekommer inte hembränning och distribution av illegal alkohol till barn bara för att alkohol är "reglerat"?

Jo, det gör det!

Så en legalisering av t.ex. cannabis ökar tillgången i samhället, även för barnen, via legala källor (vuxenlangning) och illegala (dito). Och vid en legalisering kommer förstås både legala och illegala producenter / leverantörer att försöka grundlägga cannabisvana (alltså beroende) så långt ner i åren som möjligt.

Och detta i ett läge då unga röker och dricker mindre. Varför ska man då legalisera något nytt skit?!

Inte fan tjänar folkhälsan / folkfriheten på det!

Profitörerna på andras undergång däremot...
Tobaken minskar genom reglering och information.
Samma framgång har man inte med alkohol, även om man ser bland unga att de inte dricker lika mycket.
Men de börjar röka cannabis mer och mer istället.

Förbättringen av att legalisera andra lätta droger.
Är att man kan välja mindre skadliga droger än nikotin och alkohol.

Tillgången på cannabisen är obegränsad och icke reglerad.
Vilket betyder att även barnen, obehindrat kan köpa sig cannabis.

I Portugal, så ser man stora hälsovinster att avkriminalisera alla droger.
Citera
2014-10-21, 19:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Förstår inte vad du menar, trodde det var själva definitionen av nykterist, att man säger nej till alkohol?
Så om man använder cannabis, så är man nykterist menar du?
Citera
2014-10-21, 19:56
Medlem
soopys avatar
Citat:
Jag ser hellre att de unga som väljer att nyttja droger, nyttjar de som är förhållandevis säkra och beprövade och där potensen är känd. Inte nya, outforskade droger tillverkade i någons källare i Långtbortistan där man varken vet kort- eller långvariga effekter, dess potens eller renlighet. Vad nuvarande lagstiftning gör är att den får unga att välja tyngre droger som spice istället för cannabis, för att det förstnämnda inte är en kriminell handling att nyttja.

Det där är önsketänkande. Tobaksrökning minskar förvisso redan, men Sverige kommer inte vara rökfritt inom en överskådlig framtid. Om riksdagsledamöterna är så urbota idiotiska att väljer att förbjuda tillverkning och försäljning av tobak, kommer organiserad brottslighet att ta över den marknaden.

Legaliseringen i Colorado pekar på att de unga inte alls röker mer. Tvärt om.

Cannabis är föga utforskat och alltså inte "säkert", tvärtom är skadorna belagda. Och mer belägg kommer förstås.

Så Finland och Nya Zealand är fel ute med att fasa ut röktobak? Det är nog snarare så att många, många svenskar faktiskt är laglydiga, och är det olagligt med röktobak men lagligt med diverse avvänjningsprodukter så kommer de allra flesta att välja att inte kriminalisera sig själva.

Kan man i din inställning skönja en tydlig defaitism? "Folk har alltid gjort si eller så osv... så det är inget att göra åt..."

Anser du att drogfrihet är något att sträva efter?

Om du vill hävda att cannabis förbättrar tillvaron, har du några vetenskapliga källor för det?

Har du förresten någon kommentar till det här:

Summan av alla laster är INTE konstant. Olika missbruk är inte som kommunicerande kärl. Det är fullt möjligt att vara drogfri och det ger det bästa underlaget för en god fysisk och psykisk hälsa.
Senast redigerad av soopy 2014-10-21 kl. 19:59.
Citera
2014-10-21, 20:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo, sant.

Det är ett faktum människan inte kommer sluta använda droger.
Bara vi inte vet hur, vad och och mängder.

Krig och krigshandlingar, de kommer bestå också.
Då människan är girig, eller hatar andra.

Om man ska överdriva, så varför inte säga 10miljoner år.
Desto mer forskning vi får, som visar cannabis och andra lätta droger.
Inte har dessa skadeverkningar, som den glada propagandatiden försökte säga.
Så minskar risken att vi slutar, helt och hållet.
Cannabis och lätta droger, kommer bli legaliserat.
Citera
2014-10-21, 20:07
Medlem
klybans avatar
Citat:

Att Sverige i det läget skulle legalisera ännu en beroendeframkallande skitdrog som cannabis skulle ytterligare förstärka bilden av Sverige som ett retarderat drogland. Sverige har ännu inte, trots 400 000 tobaksdöda sedan 60-talet, värre än ett krig, tagit samma steg som t.ex. Finland.

Röklobbyn är stark...

"Den senaste forskningen har skärpt synen på de skadeverkningar som användning av cannabis kan ge upphov till. Beroendeforskaren och professorn Fred Nyberg som följer den internationella forskningen konstaterar att de senaste rönen understryker och bekräftar tidigare uppgifter om skadeeffekter på vitala funktioner i hjärnan. Störst är risken för de som påbörjar cannabismissbruk i tonåren." (AB 130508)

Så är ju inte fallet, då konsumtionen ökar i bra fart i Sverige.
Och källor har du fått.

Fred Nyberg, har bara följt anticannabis/drog forskningen.
Och helt struntat i den forskningen, som inte säger cannabis är livsfarligt.
Så inte speciellt trovärdig person.
Såg han svara en insändare i Boråstidning, där han ljög arslet av sig.
När han svara en från brukarföreningen.

Reglering minskar vissa delar av befolkningens möjligheter att få tag i cannabis.
Medans för den vuxna befolkningen, får själva valet.

För visa den ökade konsumtionen.
Kommer du själv köpa cannabis, svamp, heroin eller LSD om det blir lagligt?
Citera
2014-10-21, 20:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
.... Om riksdagsledamöterna är så urbota idiotiska att väljer att förbjuda tillverkning och försäljning av tobak, kommer organiserad brottslighet att ta över den marknaden.
...
Det såg vi ju när politikerna, höjde tobaksskatten kraftigt.
Det tog ett antal år, att gå tillbaka till en hyfsat låg nivå.
I min stad, så sålde tom, seriösa affärer smuggeltobak helt öppet.

Så är man så dum och höjer skatten kraftigt igen, eller förbjuder tobaken.
Så har vi än en gång, lämnat över försäljningen till kriminellanätverk.
Som vi idag redan har detta försäljningssystem = oreglerat och för alla.
Barn som vuxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in