2014-10-20, 21:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Tror du att inducerandet av kemisk eufori via cannabis kan störa brukarens relationer till andra människor och leda till att hen "går in i sig själv"?

Har du hört talas om att beroendeframkallande narkotiska substanser leder till t.ex. skilsmässor?

Hört talas om att t.ex. rökare uppvisar högre skilsmässofrekvens än icke rökare?
Först pratar du om missbruk.

Sen pratar du om 4%(Källa:Nida).

Sista har jag aldrig hört talas om, så antar du har en källa.
Eller ytterligare en lögn?
Citera
2014-10-20, 21:22
Medlem
BigFatCones avatar
Det allra största felet han gör är ju att bruk = missbruk samt cannabis = lika farligt och beroendeframkallande som kokain eller tyngre opiater. Har man den infallsvinkeln så är det ju inte konstigt att man argumenterar som man gör.
Citera
2014-10-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Folk berusar sig, gjort det i alla tider.
Kommer göra detta i alla tider.
Alla har nog sina orsaker, de flesta vill skapa lite guldkant på tillvaron.

Hur kommer det sig att andelen nykterister ökar om nu du vet om att folk alltid kommer berusa sig?

Du som känner till framtiden, hur stor del av befolkningen kommer berusa sig om 500 år? Hur stor del kommer vara nykterister?

Kom igen nu, du som kan så mycket om framtiden.
Senast redigerad av FlamRed 2014-10-21 kl. 17:59.
Citera
2014-10-21, 18:21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Hur kommer det sig att andelen nykterister ökar om nu du vet om att folk alltid kommer berusa sig?
Har du nån som helst källa på det påståendet?
Citera
2014-10-21, 18:30
Medlem
klybans avatar
Citat:

Du som känner till framtiden, hur stor del av befolkningen kommer berusa sig om 500 år? Hur stor del kommer vara nykterister?

Vi har många tusentals år tradition på drogkonsumtion.
Konsumtion av droger(alkohol och tobak inkluderat), har gått i vågor genom tiderna.

Det är historian som förklarar framtiden, var inte det rätt uppenbart?
Jag vet inget om lotto nummer som dras imorgon, dock vet jag med säkerhet att numren dras och folk kommer vinna olika summor.
Samma med att vi alltid kommer droga oss.
Men jag vet inte vad för drogerna, hur stora antal, men jag vet man kommer droga sig.

Vad är det som jag ska "komma-igen-nu" med?
Citera
2014-10-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi har många tusentals år tradition på drogkonsumtion.
Konsumtion av droger(alkohol och tobak inkluderat), har gått i vågor genom tiderna.

Det är historian som förklarar framtiden, var inte det rätt uppenbart?
Jag vet inget om lotto nummer som dras imorgon, dock vet jag med säkerhet att numren dras och folk kommer vinna olika summor.
Samma med att vi alltid kommer droga oss.
Men jag vet inte vad för drogerna, hur stora antal, men jag vet man kommer droga sig.

Vad är det som jag ska "komma-igen-nu" med?

Det går i vågor säger du... Vad händer med nikotin då, kommer den vågen komma tillbaka?

Eller är det snarare så att bara en idiot pratar om framtiden i absoluta termer?
Citera
2014-10-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Har du nån som helst källa på det påståendet?

Trodde det var allmänt accepterat att fler unga säger nej.

Men typ kanske http://www.can.se/sv/Tidskriften-AoN/Unga-dricker-mindre1/
Citera
2014-10-21, 18:46
Medlem
soopys avatar
Citat:

Ja, det kan man fråga sig.

Och så kan man undra över de två droger som NU gör mest skada i Sverige:

alkohol och tobak:

Är dessa droger lagliga och "reglerade"?

Dödar och stympar de dagligen?

Förvisso, i båda fallen.

Varför skulle en legalisering av fler droger innebära någon "förbättring"? Förekommer inte hembränning och distribution av illegal alkohol till barn bara för att alkohol är "reglerat"?

Jo, det gör det!

Så en legalisering av t.ex. cannabis ökar tillgången i samhället, även för barnen, via legala källor (vuxenlangning) och illegala (dito). Och vid en legalisering kommer förstås både legala och illegala producenter / leverantörer att försöka grundlägga cannabisvana (alltså beroende) så långt ner i åren som möjligt.

Och detta i ett läge då unga röker och dricker mindre. Varför ska man då legalisera något nytt skit?!

Inte fan tjänar folkhälsan / folkfriheten på det!

Profitörerna på andras undergång däremot...
Senast redigerad av soopy 2014-10-21 kl. 18:50.
Citera
2014-10-21, 18:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Trodde det var allmänt accepterat att fler unga säger nej.

Men typ kanske http://www.can.se/sv/Tidskriften-AoN/Unga-dricker-mindre1/
Fast bara för att man säger nej till alkohol är ju inte samma sak som att vara nykterist.
Citera
2014-10-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast bara för att man säger nej till alkohol är ju inte samma sak som att vara nykterist.

Förstår inte vad du menar, trodde det var själva definitionen av nykterist, att man säger nej till alkohol?
Citera
2014-10-21, 18:57
Medlem
Galnekarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Så en legalisering av t.ex. cannabis ökar tillgången i samhället, även för barnen, via legala källor (vuxenlangning) och illegala (dito). Och vid en legalisering kommer förstås både legala och illegala producenter / leverantörer att försöka grundlägga cannabisvana (alltså beroende) så långt ner i åren som möjligt.

Vill inte vara den men, bam! http://www.metro.se/nyheter/det-ar-lattare-att-fa-tag-pa-cannabis-i-dag-an-alkohol/EVHllc!IljQvDHk4vg/

Och för övrigt tror jag att unga dricker och röker mindre just pga att det inte är lika intressant fortfarande. Back in the days så var det trots allt de "coola" som drack för att de var de enda som fick tag i skiten.. Unga har inte samma tänk fortfarande, alla kan fixa droger.

Utöver det så tror jag att det hade sålts mindre droger (cannabis) till unga om staten hade reglerat det hela, då kriminella inte kan göra samma vinst på skiten.
Citera
2014-10-21, 19:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Förstår inte vad du menar, trodde det var själva definitionen av nykterist, att man säger nej till alkohol?
Nu är det jag som formulerar mig fel. Att människor säger nej till alkohol är inte samma sak som att dom säger nej till berusningsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in