2014-10-21, 17:51
Medlem
Lite i skuggan av Expressens hårdbantning på redaktionell personal meddelar idag Bonniersystern "Nyhetsbolaget" (som producerar bla Tv4 Nyheterna) att man säger upp 20 medarbetare.

http://journalisten.se/nyheter/20-redaktionella-tjanster-bort-fran-nyhetsbolaget

Lite pikant i sammanhanget är att bolagets VD Åsa Tillberg menar att hon kan garantera samma kvalitet på programmen trots neddragningarna.

Det spelar alltså i praktiken ingen roll om 20 journalister sätts på gatan. Ett konstaterande som tydligen börjar smyga sig in på redaktionerna...

http://journalisten.se/nyheter/vi-garanterar-bibehallen-kvalitet
Senast redigerad av Tomteboda 2014-10-21 kl. 17:53.
Citera
2014-10-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Inget konstigt alls. Fasta fotografer ersätts mer och mer med frilansare. Likadant med reportrar...

Lite höna av fjädern...

//BB

Höna av en fjäder kallar man en överdrift, i det här fallet finns det ju uppenbart ekonomiska anledningar till att Expressen skär i styrkan, som deras sviktande upplaga, även om nätsajten går bättre.

http://www.resume.se/nyheter/dagspress/2013/02/21/brant-fall-for-expressen-i-ts/

http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/mediakrisen-i-en-graf.html
Citera
2014-10-21, 17:56
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hur mycket slösar inte dom på att skicka Niklas Svensson upp i luften med en helikopter, för att titta på när FM letar efter en ubåt som ingen har sett?
Man tjänar nog igen dom pengarna på "klicken" på deras live-rapporter.
Citera
2014-10-21, 17:58
Avslutad
Jaha... (Melodi: Jag fångade en räv)
Jag gjorde en sammanställning,
Som med ens blev förlegad,
Men lika glad för det är jag,
och rimma kan jag inte!
Det där med Expressens 62,5 tjänster - är det utöver de 50-70 tjänster som redan ska försvinna?
Citera
2014-10-21, 17:59
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Underbara nyheter , här har ni lite mer underhållning http://journalisten.se/nyheter/linn-ohlsson-vill-ha-ett-avtal-alla-journalister , samtidigt som dussintals journalister blir av med jobbet så vill idioterna på kongressen för journalistförbundet fixa avtal för alla journalister. Jag vill gärna se hur de ska göra det när deras bransch är döende och deras arbete är mindre värt än någonsin .

Här är ännu mer underhållning som gör mig helt varm från den korkade zigenaren Pascalidou där hon pratar om stackars journalister som inte får sprida propaganda längre http://journalisten.se/kronika/ett-liv-bortom-journalistiken .

Linn Ohlsson? Aldrig hört av. Och nu gör hon ett bejublat framträdande där hon egentligen sänker hela journalistkåren med sitt korkade förslag. Bra jobbat allihop.

Pascalidou, vill vara arbetarklassdrottning. Vad arbetade hennes föräldrar i Rinkeby med? Hon själv känns mer och mer marginaliserad. Hennes otrevliga attityd har inte gjort karriären bland svenska folket något gott.
Citera
2014-10-21, 18:06
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Ja, iphonefoto från egna "journalister" och sen köpa bilder utifrån är nog tanken här.
När det gäller Chicago Sun-Times som gjorde sig av med alla (28) så har de en uppöaga på 460K om dagen. Expressen gör sig av med 62,5 fotografer på hur stor upplaga? (visserligen mer text i en morgontidning)
Fantastiskt bra nyheter i vilket fall som helst!
Tänkte på samma sak. Svaret är enligt wiki: "Upplaga: 228 000 (2012 inkl. GT och KvP)". Nära dubbelt så många så fotografer på hälften så stor upplaga alltså.
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2014-10-21 kl. 18:08.
Citera
2014-10-21, 18:12
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Inte förvånande egentligen för oss som följer mediabranschen, gammelmedia är döende och det är bara idioter kvar bland journalisterna eftersom de smarta har flytt till yrken som kommer finns kvar om tio år.
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Man tjänar nog igen dom pengarna på "klicken" på deras live-rapporter.
Knappast, klick är inte särskilt lönsama och papperstidningen står fortfarande för majoriteten av intäkterna.
Citera
2014-10-21, 18:12
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kan du förklara lite närmare vem han är?

Jens L´Estrade slog igenom och blev flashback kändis då han för Expressens räkning bevakade upploppen i Husby. Många retade sig på honom, andra skrattade åt hur den tillsynes livrädde Jens med mikrofon i handen hela tiden upprepade att 'Just nu, här, just nu live händer det *OJ!!!* Just nu *SHIT!* Här, Just nu!' o.s.v.

Efter det har Jens setts vid skogsbranden väster om Sala samt såklart nu i Stockholms skärgård.
Citera
2014-10-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bannelito
Då måste de ligga jävligt dåligt till ekonomiskt. Ännu bättre!

Titta på hur få annonser pappersblaksan har, vår halvhjärtade bojkott har burit frukt.
De borde lägga ner blaskan redan nu, om Bonnierklanen var smarta, jag tvivlar dock på deras intelligens, de verkar helt knäppa i kolan.

Ding dong soon the witch is dead.
Citera
2014-10-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beigokunin
Vid den här takten så kommer de nog sluta fotografera själva helt och hållet. De kommer nog bara sno bilder från internet och aftonblaskan i framtiden

Hoppas för övrigt alla får nya jobb inom kort så de kan glömma tarmpressen.

Jag hoppas på svenskspråkiga städare i framtiden, funkar inte med analfabeterna, så hoppas att de söker sig till lokalvårdsbranchen, vore win-win för alla.
Citera
2014-10-21, 18:43
Medlem
Fast fotona var väl det enda publicerade som hade någorlunda trovärdighet.

Nu frigörs ju istället resurser till ännu mer skit.

Kan inte vara kul att vara 50bast haft ett hyfsat betalt och respekterat yrke med enorm uppbackning och kliva ut som frilans och konkurrera med 9 miljoner mobilkamror som allmänheten blir allt bättre på att hantera och använda.
Citera
2014-10-21, 18:49
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jaha... (Melodi: Jag fångade en räv)
Jag gjorde en sammanställning,
Som med ens blev förlegad,
Men lika glad för det är jag,
och rimma kan jag inte!
Det där med Expressens 62,5 tjänster - är det utöver de 50-70 tjänster som redan ska försvinna?

Ja utöver
Härligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in