2014-10-21, 12:14
  #8785
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Det viktigaste är nog att hålla stimmet eller skocken samlad. Om man tillåter att några avviker kommer det på sikt att leda till att resten blir hopplöst efter. De första att lämna stimmet utan att bli karaktärsmördade kommer att vara de som tillgodoser efterfrågan på riktig journalistik.

Fast det där gäller väl på väldigt många olika sajter och medier?

Över huvud taget så är det nog så att Sverige helt enkelt inte har speciellt omfattande media - i Storbritannien så har man t. ex. hemska Daily Mail mot The Guardian och i Amerikatt så har man Fox News mot alla med en halv hjärna.

Här så har vi... Aftonbladet och Expressen, som varje dag är ett steg närmare att flyta samman till en smörja.
Citera
2014-10-21, 12:18
  #8786
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det handlar nog också om att stigmatisera de som inte rättar in sig i ledet. En form av straff. Om man skriver någonting som går utanför de tillåtna ramarna så avrättas man inför sina vänner och kollegor på Twitter och blir istället en paria. Dessa vänner och kollegor måste då ta avstånd från den utsatte för att inte själva bli utfrysta och mobbade. En form av kamratuppfostran med lattekladdiga Iphones på Söder.

De som ställer in och marknadsför sig gör det då för att visa att de är just lydiga och "pålitliga".

På samma sätt kliver man lite över lik för ett existensberättigande inom den egna branschen som anställningsbar. Ju fler av ens kollegor man kan slå undan benen på för minsta petitess ju färre hyenor om kadavret.

På så vis blir det lite paradoxalt att samma personer skrikgråter efter skattebefrielse och skattepengar genom att utmåla sig själva som livsnerven för demokratin samtidigt som det råder en febril sekterism och angiveriverksamhet inom de egna leden som leder till ideologisk likriktning och radikalisering.

Vad är det största demokratiska hotet? En smalt ideologiskt radikaliserad totalt homogen mediasfär eller deras upplösning?

För min del är det tveklöst det förstnämnda.
Citera
2014-10-21, 12:22
  #8787
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Nu är det ju inte DN som arrangerar galan utan Stadionklubbarna så det där stämmer ju inte någonstans.

DN äger varumärket.
Citera
2014-10-21, 14:15
  #8788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
DN äger varumärket.
Varumärket ja men det är ju inte DN som arrangerar tävlingen utan är bara med och sponsrar så att säga att det är Bonnier som gasat utan att tanka först blir ju direkt felaktigt. Är ju stadionklubbarna i detta fallet som gasat utan att tanka och såvitt jag vet har inte Bonnier något större inflytande i dessa då vi fortfarande har föreningsdemokrati i Sverige.
Citera
2014-10-21, 14:32
  #8789
Medlem
Snuttepuffs avatar
Expressen sparkar samtliga fotografer - 21/10-14

Enligt en artikel på SVT ska Expressen sparka samtliga fotografer.

http://www.svt.se/kultur/expressen-avskedar-samtliga-fotografer


Hur kommer detta påverka denna skittidnings framtid? Har det hela att göra med att folk ledsnat på att bli serverade lögner och hatkampanjer? Kommer chefredaktören Thomas Mattson snart också få gå?
Citera
2014-10-21, 14:37
  #8790
Medlem
Bannelitos avatar
Har inget gott att säga om Expressen. En skittidnings, som sagt. Så det är gör inte mig något alls. Men jävligt märklig situation. Hade varit intressant och få veta grunden till detta beslut.
Citera
2014-10-21, 14:40
  #8791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bannelito
Har inget gott att säga om Expressen. En skittidnings, som sagt. Så det är gör inte mig något alls. Men jävligt märklig situation. Hade varit intressant och få veta grunden till detta beslut.

Ekonomiskt?! Vad annars?

Fler frilansare istället.
Citera
2014-10-21, 14:40
  #8792
Bannlyst
Dom hyr väl in fotografer istället. Dom har inte råd med annat. Tidningen är på väg bort. Ha, ha, ha
Citera
2014-10-21, 14:41
  #8793
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Fast det där gäller väl på väldigt många olika sajter och medier?

Över huvud taget så är det nog så att Sverige helt enkelt inte har speciellt omfattande media - i Storbritannien så har man t. ex. hemska Daily Mail mot The Guardian och i Amerikatt så har man Fox News mot alla med en halv hjärna.

Här så har vi... Aftonbladet och Expressen, som varje dag är ett steg närmare att flyta samman till en smörja.

Just därför är reaktionerna så starka på minsta försök att bryta ut och det ängsliga twittrandet är ett sätt att signalera att man fortfarande är med i stimmet, på samma sätt som sillar signalerar genom att fjärta.
Citera
2014-10-21, 14:47
  #8794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullx99
Ekonomiskt?! Vad annars?

Fler frilansare istället.

Eller läsarbilder.
Citera
2014-10-21, 14:48
  #8795
Medlem
William Hainess avatar
Det har ju varit på tapeten rätt länge att journalister numera är "mångsysslare" och fotografer är knappast nödvändiga...

Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
F*n också, nu måste jag ner till hörnbutiken och köpa mer champagne...

Å fan, säljer din hörnbutik champagne? Miserabelt att bo där jag bor i så fall
Citera
2014-10-21, 14:51
  #8796
Avstängd
OliverCromwells avatar
Hur mycket slösar inte dom på att skicka Niklas Svensson upp i luften med en helikopter, för att titta på när FM letar efter en ubåt som ingen har sett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in