2014-10-21, 16:17
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Jag har en till rackare som jag måste bevisa!

"Bevisa att om u1. u2,..... un är parvis ortogonala vektorer i R^n så gäller att

ll u1 + u2 + ..... +un ll^2 = llu1ll^2 + llu2ll^2 + ...... + llunll^2 "

Jag vet att

ll u +v ll^2 = llull^2 + llvll^2 (pythagoras)

men sen då?

Om du vet att u1, u2, ..., un är parvis ortogonal. Visa då att un är ortogonal till u1 + u2 + ... + u_{n - 1}. Då kommer du kunna använda Pythagoras sats så här

||u1 + ... + u_{n - 1} + u_n||^2 = ||u1 + ... + u_{n - 1}||^2 + ||u_n||^2

Använd detta för att utföra ett induktionsbevis.
Citera
2014-10-21, 16:50
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Alltså det jag menar är att vi har distributiva lagen som lyder att

k(a+b) = ka+ kb

Den kan vi ju visa att den även gäller för vektorer på det sättet jag gjorde tidigare, eller?

Jag hade ju flera uppgifter om detta och jag antar att Howard Anton inte skulle skapa dessa om de redan är fundamentala saker som ej ska bevisas även om jag tror att jag förstår din poäng i det hela. Du får ha i åtanke att jag bara går första året på en civ.ing utbildning så jag har inte nått allt för hög nivå inom detta än.

Distributiva lagen gäller för vissa algebraiska system. Att elementen, k, från kroppen K distribuerar över elementen i den abelska gruppen gäller återigen definitionsmässigt för ett vektorrum.
Du tycks med "vektorer" mena "element i R^n)". Om man definierar upp "R^n" på ett visst sätt så blir det ett vektorrum och det går att bevisa för denna konstruktion att den distributiva lagen gäller (eftersom det är så konstruktionen är gjord), och det innebär då att verifiera vissa egenskaper hos operationerna, egenskaper som går tillbaka till definitionen av dessa operationer på R. Howard Anton (som jag inte haft nöjet att bekanta mig med) avser väl någon sådan verifikation.
Citera
2014-10-21, 17:53
Medlem
Hitta integralen av

(e^tan(3x) )/ cos^2(3x) dx

Svaret blir (1/3)e^tan(3x) + C

Kan någon visa hur man blev av med cos^2(3x)?
Citera
2014-10-21, 18:11
Medlem
Ge ett exempel på en matris A så att im(A) spänns upp med normalvektorn: i R^3

[1]
[2]
[3] -------> (ska föreställa en stor hakparantes)

Tacksam för hjälp!
Citera
2014-10-21, 18:47
Medlem
JGGs avatar
Kan någon visa hur jag löser andragradsekvationer med negativt polynom med kvadreringsregeln?

Exempelvis 100X-0,005X^2 = 1000 + 8Q
Citera
2014-10-21, 20:14
Medlem
Behöver lite hjälp med en uppgift om kombinatorik:

Uppgiften går ut på att bestämma hur många olika sätt man kan välja exakt tre kort i samma valör från en vanlig kortlek med 52 kort. Dock får man inte ha ett tretal och ett par.

Jag tänker att jag först väljer ut vilken valör det ska vara vilket kan göras på 13 sätt. Sedan väljer jag ut tre av fyra korten av denna valören, 4 sätt. Därefter väljer jag ut två valörer av 12 vilket kan göras på (12 över 2) sätt och från varje av dessa två valörer kan jag välja ut 4 kort var.
Alltså, 13*4*12*6*4*4=54912 vilket är rätt svar. Men tar jag inte här hänsyn till vilken ordning jag väljer talen? Först väljer jag ju 3 kort och sedan 2 kort, borde jag inte då dela med 2! ?

Ett annat alternativ är ju att välja ut vilken valör 13 sätt, välj ut de tre korten, 4 sätt sedan kan jag välja det fjärde på 48 sätt och det 5 på 44 sätt. Men för att få rätt svar här måste jag ju dela med 2! eftersom jag tar hänsyn till vilken ordning jag väljer de två sista talen. Varför delar man med 2! här och inte i alternativ 1? Borde man inte heller i alternativ 2 dela med 3! eftersom jag tar hänsyn till att jag först väljer 3 kort sedan 1 och sedan 1 till ( 3 grupper).
Citera
2014-10-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun

Uppgiften går ut på att bestämma hur många olika sätt man kan välja exakt tre kort i samma valör från en vanlig kortlek med 52 kort. Dock får man inte ha ett tretal och ett par.
Är det här en korrekt formulering av frågan? Sista meningen verkar meningslös för mig. Om man bara ska välja tre kort i samma valör finns 13*4 sätt.
Citera
2014-10-21, 20:53
Medlem
M5Chrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Kan någon visa hur jag löser andragradsekvationer med negativt polynom med kvadreringsregeln?

Exempelvis 100X-0,005X^2 = 1000 + 8Q
Är Q en konstant?

Kvadreringsregeln används här till att kvadratkomplettera.

100X-0,005X^2 = 1000 + 8Q <=> 0,005x^2-100x+1000+8Q=0

Uttryck lämpligen ekvationen i x^2+px+q=0 (notera lilla q, inte stora), detta genom att dividera båda led med 0,005, så

p=-20 000, q=200 000+1600Q

x^2+px+q=0 <=> (x+p/2)^2-(p/2)^2+q=0 <=>

(x+p/2)^2=(p/2)^2-q <=> x+p/2=+-sqrt((p/2)^2-q) <=>

x=-p/2+-sqrt((p/2)^2-q) <=> x1=-p/2+sqrt((p/2)^2-q), x2=-p/2-sqrt((p/2)^2-q)

Du kan följa härledningen av pq-formeln med värdena för p och q i din ekvation, alternativt gå på den mer generella rotformeln när ax^2+bx+c=0, a≠1 och härleda den.
Citera
2014-10-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Är det här en korrekt formulering av frågan? Sista meningen verkar meningslös för mig. Om man bara ska välja tre kort i samma valör finns 13*4 sätt.
Ojsan glömde nämna att det är en pokerhand, alltså 5 kort.
Citera
2014-10-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun

Jag tänker att jag först väljer ut vilken valör det ska vara vilket kan göras på 13 sätt. Sedan väljer jag ut tre av fyra korten av denna valören, 4 sätt. Därefter väljer jag ut två valörer av 12 vilket kan göras på (12 över 2) sätt och från varje av dessa två valörer kan jag välja ut 4 kort var.
Alltså, 13*4*12*6*4*4=54912 vilket är rätt svar. Men tar jag inte här hänsyn till vilken ordning jag väljer talen? Först väljer jag ju 3 kort och sedan 2 kort, borde jag inte då dela med 2! ?

Ett annat alternativ är ju att välja ut vilken valör 13 sätt, välj ut de tre korten, 4 sätt sedan kan jag välja det fjärde på 48 sätt och det 5 på 44 sätt. Men för att få rätt svar här måste jag ju dela med 2! eftersom jag tar hänsyn till vilken ordning jag väljer de två sista talen. Varför delar man med 2! här och inte i alternativ 1? Borde man inte heller i alternativ 2 dela med 3! eftersom jag tar hänsyn till att jag först väljer 3 kort sedan 1 och sedan 1 till ( 3 grupper).
I det sista fallet räknas varje par två gånger. I första fallet räknas varje hand bara en gång så ingen korrektion behöver göras.
Citera
2014-10-21, 21:14
Medlem
Någon som kan hjälpa mig att faktorisera följande uttryck?

x^3 + ax^2 - x - a

Känner mig helt lost
Citera
2014-10-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knorrvart
Någon som kan hjälpa mig att faktorisera följande uttryck?

x^3 + ax^2 - x - a

Känner mig helt lost
Försök hitta en rot till polynomet. Om t är en rot är x-t en faktor och polynomet kan faktoriseras genom polynomdivision med x-t.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in