2014-10-21, 14:01
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Ja, vad som är ett "vektorrum" är en definition, som normalt ges i form av ett antal axiom varav den identitet du vill bevisa är ett av dem. Ett bevis i formell mening består då av detta axiom.

Säg att vi definierar R^3 som mängden av alla reella triplar,
R^3 = {(x,y,z): x,y,z∈R }
med räknereglerna
(x,y,z) + (u,v,w) = (x+u,y+v,z+w)
k(x,y,z) = (kx,ky,kz).
Innan vi påstår att R^3 är ett vektorrum bör vi visa att R^3 (definierat enligt ovan) uppfyller axiomen för ett abstrakt vektorrum. Eller hur?
Citera
2014-10-21, 14:06
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuppenGusav
Hmm försökte men kom inte fram till något nytt. Förstår inte riktigt :/

3x^2 + 3y^2 = 4 - x^2 -y^2
<=>
4x^2 + 4y^2 = 4
<=>
x^2 + y^2 = 1
Citera
2014-10-21, 14:09
Medlem
TuppenGusavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
3x^2 + 3y^2 = 4 - x^2 -y^2
<=>
4x^2 + 4y^2 = 4
<=>
x^2 + y^2 = 1
Oj jag är en idiot... hade skrivit fel i mitt egen försök. Tack så mycket för hjälpen .
Citera
2014-10-21, 14:23
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Säg att vi definierar R^3 som mängden av alla reella triplar,
R^3 = {(x,y,z): x,y,z∈R }
med räknereglerna
(x,y,z) + (u,v,w) = (x+u,y+v,z+w)
k(x,y,z) = (kx,ky,kz).
Innan vi påstår att R^3 är ett vektorrum bör vi visa att R^3 (definierat enligt ovan) uppfyller axiomen för ett abstrakt vektorrum. Eller hur?

Ett vektorrum är en abelsk grupp och och en kropp och dessa ska uppfylla vissa villkor. Inte utan en rad antaganden av vad du tänker dig framgår det av vad du skriver ovan vad som du avser vara den abelska gruppen och vilken kropp du har i tankarna och vilka operationer du tänker dig.
Citera
2014-10-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Jag skrev att f var injektiv och surjektiv, men du visade ju att den inte var surjektiv. Min definition betyder att om du hittar två tal som ger samma funktionsvärde är talen garanterat lika, vilket är precis samma sak som defintionen du ger (fastän i andra ord).

Du har inte visat att g är surjektiv. Du säger att g:s funktionsvärde alltid är naturligt, men det behöver inte betyda att alla naturliga tal kan "nås" av g vilket är vad du vill visa. Försök hitta vilket värde du ska stoppa in i g för att nå det naturliga talet 0, och jobba dig sedan uppåt tills du känner dig redo att hitta vilket tal du ska stoppa in i g för att få talet "n". (Det finns två svar.)

Okej men då blir f injektiv och surjektiv. G är inte injektik. g är surjektiv för att det finns minst ett naturligt tal(x tillhör N) för varje y tillhör N som uppfyller f(x) = y. Så för varje naturligt tal som finns som man stoppar in i g, så kommer man få varje naturligt tal från funktionerna i g. T.ex g(0) ger 0/2=0. g(1) ger 1-1/2=0, här ser vi att 2 olika x tillhör N ger samma y värde, och i en surjektiv funktion får det finnas detta eftersom det enligt funktionen är "minst ett" som gäller. För g(2) får vi 2/2=1, g(3) får vi 3-1/2 = 2, g(4) ger 4/2 = 2, g(5) ger 5-1/2 = 2, g(6) ger 6/2=3 osv. Så alla y som vi får ut kommer innehålla alla naturliga tal, så därför är den surjektiv.
Citera
2014-10-21, 14:48
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ett vektorrum är en abelsk grupp och och en kropp och dessa ska uppfylla vissa villkor. Inte utan en rad antaganden av vad du tänker dig framgår det av vad du skriver ovan vad som du avser vara den abelska gruppen och vilken kropp du har i tankarna och vilka operationer du tänker dig.

Jag skrev "reella" tripplar, och dessutom x,y,z∈R, för att indikera att räknereglerna för reella tal gäller för komponenterna i tripplarna. Kropp = R.
Citera
2014-10-21, 14:55
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Jag skrev "reella" tripplar, och dessutom x,y,z∈R, för att indikera att räknereglerna för reella tal gäller för komponenterna i tripplarna. Kropp = R.

Jaså du tänkte dig R som kropp? Och hur verkar ett element i R på ett element i din abelska grupp?
Citera
2014-10-21, 15:14
Medlem
Nails avatar
Citat:
Jaså du tänkte dig R som kropp? Och hur verkar ett element i R på ett element i din abelska grupp?

Du missar poängen ...

Det finns mängder av exempel på konstruktioner av konkreta vektorrum/linjära rum där det ā priori inte är uppenbart att axiomen för ett abstrakt vektorrum/linjärt rum är uppfyllda. Detta måste alltså i sådana fall visas.
Citera
2014-10-21, 15:54
Medlem
Citat:
Nej, det går inte att visa att "det även gäller för vektorer" på något annat sätt än att det helt enkelt är en del av definitionen av vad ett "vektorrum" är.
Vad menar du för övrigt med "själva axiomet"?

Alltså det jag menar är att vi har distributiva lagen som lyder att

k(a+b) = ka+ kb

Den kan vi ju visa att den även gäller för vektorer på det sättet jag gjorde tidigare, eller?

Jag hade ju flera uppgifter om detta och jag antar att Howard Anton inte skulle skapa dessa om de redan är fundamentala saker som ej ska bevisas även om jag tror att jag förstår din poäng i det hela. Du får ha i åtanke att jag bara går första året på en civ.ing utbildning så jag har inte nått allt för hög nivå inom detta än.
Senast redigerad av alivedude 2014-10-21 kl. 15:58.
Citera
2014-10-21, 16:04
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Du missar poängen ...

Det finns mängder av exempel på konstruktioner av konkreta vektorrum/linjära rum där det ā priori inte är uppenbart att axiomen för ett abstrakt vektorrum/linjärt rum är uppfyllda. Detta måste alltså i sådana fall visas.

Frågeställningen började med en frank självbekännelse av alivedude:

"Tänkte ta tag i det här med att bevisa diverse teorem och kom fram till att jag fullständigt suger på detta. Hur sjutton ska man tänka när man ska bevisa satser?"

Jag är ju rätt ny här men tänkte att ett sådant rop på hjälp bör tas på högsta allvar här på flashback.
Sedan fortsätter frågeställningen med en skiss av något som alivedude tänker sig ska bevisas:

"Om k och l är skalärer och och v är en vektor så gäller (k+l)v = kv + lv

Hur bevisar jag detta?"

Det enda ärliga svaret på detta är det jag gav, dvs. det är en del av definitionen av vektorrum och därför blir beviset kort.

Sedan fortsätter visserligen alivedude med en precisering:

"Är jag på rätt väg om jag tänker såhär?

(k+l)v= (k+l) (v1, v2 ,v3... vn) =(k+l)v1, (k+l)v2 ..... (k+l)vn = (kv1+lv1), (kv2+lv2) osv osv och sedan förenkla till kv+lv = HL?"

Här kan givetvis tankarna gå till R^n (med de definitioner som krävs för att den direkta summan av n kopior av R ska bli ett vektorrum över R), men det är verkligen inte säkert att det är denna konstruktion som avses.

Dock tar innesko frågeställningen som om den handlar om R^n. Han utgår från den välkända definitionen av R^n som vektorrum, som han dock inte går in på, och tycker sig kunna identifiera något (ett bevis???) ur alivedudes manipuleringar av k, l och vi.

Sedan postar du Nail ett inlägg med slutklämmen: "Innan vi påstår att R^3 är ett vektorrum bör vi visa att R^3 (definierat enligt ovan) uppfyller axiomen för ett abstrakt vektorrum. Eller hur?"

Detta mot bakgrund av att du i någon mer detalj har presenterat en konstruktion av R^n (med n=3) som vektorrum.

Nu gäller dock alivedudes frågeställning egentligen bevis, hur dessa fungerar etc. och det här med vektorer är bara ett exempel. Med detta i åtanke så tänkte jag att det vore bra att tänka igenom vad som är givet, hur är detta formulerat, vad är explicit, vad är bara taget för givet?
Därför har jag understrukit den abstrakta karaktären hos "vektorrum".
Nu påstår du Nail att jag har missat poängen, som enligt dig är att man ibland har en algebraisk konstruktion (inte explicit presenterad som ett vektorrum) och att det gäller att visa att denna också
uppfyller villkoren för ett vektorrum.
Men jag tror mig vara högst medveten om detta och min serie av frågor har avsett att dels, med tanke på att frågeställningen gäller bevis, betona den abstrakta karaktären av vektorrumsbegreppet och dels, med tanke på att den konstruktion som antyds hos alivedude, preciseras av innesko och ytterligare förfinas av dig Nail, betona att den ännu inte har givits en definition som gör det möjligt att avgöra om den är ett vektorrum.
Citera
2014-10-21, 16:04
Medlem
Jag har en till rackare som jag måste bevisa!

"Bevisa att om u1. u2,..... un är parvis ortogonala vektorer i R^n så gäller att

ll u1 + u2 + ..... +un ll^2 = llu1ll^2 + llu2ll^2 + ...... + llunll^2 "

Jag vet att

ll u +v ll^2 = llull^2 + llvll^2 (pythagoras)

men sen då?
Citera
2014-10-21, 16:08
Medlem
Citat:
Frågeställningen började med en frank självbekännelse av alivedude:

"Tänkte ta tag i det här med att bevisa diverse teorem och kom fram till att jag fullständigt suger på detta. Hur sjutton ska man tänka när man ska bevisa satser?"

Jag är ju rätt ny här men tänkte att ett sådant rop på hjälp bör tas på högsta allvar här på flashback.
Sedan fortsätter frågeställningen med en skiss av något som alivedude tänker sig ska bevisas:

"Om k och l är skalärer och och v är en vektor så gäller (k+l)v = kv + lv

Hur bevisar jag detta?"

Det enda ärliga svaret på detta är det jag gav, dvs. det är en del av definitionen av vektorrum och därför blir beviset kort.

Sedan fortsätter visserligen alivedude med en precisering:

"Är jag på rätt väg om jag tänker såhär?

(k+l)v= (k+l) (v1, v2 ,v3... vn) =(k+l)v1, (k+l)v2 ..... (k+l)vn = (kv1+lv1), (kv2+lv2) osv osv och sedan förenkla till kv+lv = HL?"

Här kan givetvis tankarna gå till R^n (med de definitioner som krävs för att den direkta summan av n kopior av R ska bli ett vektorrum över R), men det är verkligen inte säkert att det är denna konstruktion som avses.

Dock tar innesko frågeställningen som om den handlar om R^n. Han utgår från den välkända definitionen av R^n som vektorrum, som han dock inte går in på, och tycker sig kunna identifiera något (ett bevis???) ur alivedudes manipuleringar av k, l och vi.

Sedan postar du Nail ett inlägg med slutklämmen: "Innan vi påstår att R^3 är ett vektorrum bör vi visa att R^3 (definierat enligt ovan) uppfyller axiomen för ett abstrakt vektorrum. Eller hur?"

Detta mot bakgrund av att du i någon mer detalj har presenterat en konstruktion av R^n (med n=3) som vektorrum.

Nu gäller dock alivedudes frågeställning egentligen bevis, hur dessa fungerar etc. och det här med vektorer är bara ett exempel. Med detta i åtanke så tänkte jag att det vore bra att tänka igenom vad som är givet, hur är detta formulerat, vad är explicit, vad är bara taget för givet?
Därför har jag understrukit den abstrakta karaktären hos "vektorrum".
Nu påstår du Nail att jag har missat poängen, som enligt dig är att man ibland har en algebraisk konstruktion (inte explicit presenterad som ett vektorrum) och att det gäller att visa att denna också
uppfyller villkoren för ett vektorrum.
Men jag tror mig vara högst medveten om detta och min serie av frågor har avsett att dels, med tanke på att frågeställningen gäller bevis, betona den abstrakta karaktären av vektorrumsbegreppet och dels, med tanke på att den konstruktion som antyds hos alivedude, preciseras av innesko och ytterligare förfinas av dig Nail, betona att den ännu inte har givits en definition som gör det möjligt att avgöra om den är ett vektorrum.

Jag tror att det var jag som faktiskt missade en viktig grej, det skulle så klart stått med i uppgiften att det skulle gälla in R^n.

Jag presenterade ett nytt problem här ovan och där har jag varit lite noggrannare med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in