2014-10-21, 13:59
Medlem
bithaxs avatar
Tycker det är förjävligt att försvaret inte har helikoptrar för ubåtsjakt.
Det borde ju vara prioriterat baserat på historien.

Vi måste fan bygga upp igen, det går inte att ha det såhär.
Tomtar till politiker som genomfört en sådan makaber försvarsreform.

Svenska försvaret är fortfarande dyrare än Finlands försvar.
Citera
2014-10-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Ah. Så du anklagar andra för att göra stora antaganden (tolka "undervattensverksamhet" som "ubåt"), medans du inte alls gör det eftersom du vet att det är djur? Nu larvar du dig väl ändå.

Vittnen är övertygade om att de sett ubåt. Detta är bevis för ubåt. Säg att du inte tror på dom, that's fine. Men du ljuger när du säger att det inte alls finns bevis. Förstå och erkänn skillnaden, tack. Och det är inte bara semantik, heller. Du far med förvillande osanning.
Jag tycker att man måste bevisa att man har bevis, du kan ju inte bara bevisa utan bevis på att du faktiskt har bevis.
Citera
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dANii
Det är en mycket kompetent man.
Skulle nog gå så långt att säga att Göran Frisk är sveriges viktigaste militära tillgång. Känns minst sagt betryggande att han finns på plats.
Citera
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Bild och ögonvittnen ska man aldrig lita på. Antar att du aldrig "velat" se något eller vet hur människa fungerar. Man ser det man vill se och inte vad som egentligen finns där. En överväldig majoritet har tex fel vid utpekning av en gärningsman där ett brott begåtta, grova fel dessutom när personen varit "helt säker" på vad de sett.
"Aldrig lita på" - Nä, det är klart att vittnesmål (och suddiga bilder) inte är hundra procent tillförlitliga, men om det kommer in flera vittnesmål som är konsekventa tyder ju det på något. Dessutom har FM nästintill garanterat mer information än du och jag har.
Men du kanske tror att FM trollar? Säg det i så fall så slipper vi (de flesta av oss) i tråden ödsla tid på dina inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Du får snarare svara på varför man inte skulle göra det. Inkräktat någon så här grovt så sänker man ubåten omgående utan frågor, om den inte är i sjönöd. Det finns inget land i hela världen som inte skulle gjort detta, möjligtvis förutom feg-sverige.

Det finns ingenting Ryssland hade kunnat försvara sig med för att släta över detta, det är konsekvensen man får ta. Skulle Sverige ha en ubåt på ryskt vatten som spanar så skulle den sprängas i småbitar.
Skulle snarare påstå att det är få länder som skulle sänka ubåten direkt efter den upptäckts. Fan... tror inte ens ryssarna skulle sänka en amerikansk ubåt om de hittade en.

Om du testar koppla ner Call of Duty ett tag så kommer du upptäcka att det finns en riktig värld, där sänkta ubåtar får konsekvenser som ingen är beredd att ta. Personligen tycker jag det låter vettigare om det förs samtal bakom dolda dörrar där Ryssland får ett par slag på fingrarna.

Alternativt att man tvingar ubåten upp till ytan och visar världen vad man hittat, men det kommer också leda till en rejält ostabil situation.

Jaja, det enda vi verkar ha gemensamt är att den här tråden är värre än de som finns i konspirationsforumet
Citera
2014-10-21, 14:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dANii
Det är en mycket kompetent man.

Det gav ett väldigt seriöst intryck när han pratade om att spetsnaz skulle ta sig in hos folk och ta gisslan, så han tyckte de som bor där ute ska låsa sina dörrar.
Citera
2014-10-21, 14:04
Medlem
KaptenSveriges avatar
Det kanske redan diskuterats här, men exakt hur nu igen skulle helikoptrar för ubåtsjakt hjälpt oss i det här läget?
Kan de söka av större ytor snabbare kanske? Kan de lägga ner mobila sonarer (det kan väl korvetter också f.ö)? Eller kanske de kan göra snabba punktinsatser med hydrofon på olika ställen?
Det ropas mycket om att vi borde ha haft helikoptrar för ubåtsjakt här, det kan mycket väl stämma, men jag har tyvärr missat vad man isåfall baserat detta antagande på.
Vore trevligt om någon mer insatt kunde svara i några korta punkter vid tillfälle.
Citera
2014-10-21, 14:04
Medlem
zetruzs avatar
Uh-oh. Mikael Oscarsson, Kristdemokraternas försvarspolitiske talesperson, råkade just säga att försvarsmakten borde "fortsätta med den här övningen", och rättade sig sedan och sade "insatsen, ska jag säga". Uh-oh. Foliehattarna kommer. Oh dear.

Citat:
Ursprungligen postat av bullx99
Jag tycker att man måste bevisa att man har bevis, du kan ju inte bara bevisa utan bevis på att du faktiskt har bevis.
Du vinner.
Citera
2014-10-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokker70
In med Göran Frisk som ÖB så stödjer jag högre anslag till Försvaret Då sparas det inte på krutet
Vad ska det tjäna till? Att vi ska kunna stå emot i åtta dagar i stället för sju?

För att vi ska nå upp till acceptabel nivå som verkligen gör skillnad krävs så stora satsningar att inget parti hade givit sitt stöd. Fyra nya helikoptrar och några nya båtar gör varken till eller från, tyvärr är diskussionen av typen antingen/eller, där antingen representerar pajasförsvar och eller representerar utgifter en försvinnande liten minoritet skulle acceptera.
Citera
2014-10-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
Han Frisk känns ju som en riktig foliehatt... Svårt att tro att han varit högt uppsatt militär

Ursäkta?! Han är behållningen för hela operationen, FMs inofficiella ansikte utåt.

Det ska bli intressant att se hur det här utvecklas och vad/om man fått tag i något.
Citera
2014-10-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
"Aldrig lita på" - Nä, det är klart att vittnesmål (och suddiga bilder) inte är hundra procent tillförlitliga, men om det kommer in flera vittnesmål som är konsekventa tyder ju det på något. Dessutom har FM nästintill garanterat mer information än du och jag har.
Men du kanske tror att FM trollar? Säg det i så fall så slipper vi (de flesta av oss) i tråden ödsla tid på dina inlägg

Skulle snarare påstå att det är få länder som skulle sänka ubåten direkt efter den upptäckts. Fan... tror inte ens ryssarna skulle sänka en amerikansk ubåt om de hittade en.

Om du testar koppla ner Call of Duty ett tag så kommer du upptäcka att det finns en riktig värld, där sänkta ubåtar får konsekvenser som ingen är beredd att ta. Personligen tycker jag det låter vettigare om det förs samtal bakom dolda dörrar där Ryssland får ett par slag på fingrarna.

Alternativt att man tvingar ubåten upp till ytan och visar världen vad man hittat, men det kommer också leda till en rejält ostabil situation.

Jaja, det enda vi verkar ha gemensamt är att den här tråden är värre än de som finns i konspirationsforumet

Huruvida vi hittar ubåten eller inte, det får tiden utvisa. Angående bilderna så var det faktiskt ryska "Erik" som är mycket trovärdig i sitt vittnesmål.
Citera
Medlem
Fanatiker.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det gav ett väldigt seriöst intryck när han pratade om att spetsnaz skulle ta sig in hos folk och ta gisslan, så han tyckte de som bor där ute ska låsa sina dörrar.

Nu sa han att handelsfartyg kan samarbeta med Ryssland för att skapa buller i området...

Måste säga att jag gillar honom ändå. Han känns som en riktig flashback-figur, precis som Henrik Brandao Jönsson från fotbolls-VM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenSverige
Det kanske redan diskuterats här, men exakt hur nu igen skulle helikoptrar för ubåtsjakt hjälpt oss i det här läget?
Kan de söka av större ytor snabbare kanske? Kan de lägga ner mobila sonarer (det kan väl korvetter också f.ö)? Eller kanske de kan göra snabba punktinsatser med hydrofon på olika ställen?
Det ropas mycket om att vi borde ha haft helikoptrar för ubåtsjakt här, det kan mycket väl stämma, men jag har tyvärr missat vad man isåfall baserat detta antagande på.
Vore trevligt om någon mer insatt kunde svara i några korta punkter vid tillfälle.

Dina frågor är svaret på sig själva. Snabbt, mobilt, mindre störningar från egna maskiner i vattnet etc. Dessutom kan de fälla sjunkbomber direkt och mycket precist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in