2014-10-21, 00:12
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Det har de väl inte alls sagt? Som jag förstår det säger de bara "inga ryska båtar är i nödsituationer, alla skepp är ute och gör det de ska"?
De har till och med sagt att "inga av ryska flottans ubåtar är i nödsituationer...". Förtydligande:
1) Det finns flera andra militära och civila enheter i Ryssland som har ubåtar, än bara flottan. Till exempel har den militära underrättelsetjänsten GRU ett antal miniubåtar.

2) Tydligen är ordet "ubåt" på ryska mycket mer precist än i svenskan. Det vi kallar för miniubåtar, kallar inte ryssarna för ubåtar.
Citera
2014-10-21, 00:13
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Om snorkelsystemet går sönder måste ubåten befinna sig i ytläge för att ladda batterier eller komprimera luft. Alternativt kan det vara fel på navigationssystemen och även då är det ytläge som gäller för att kunna positionera sig. Ytterligare alternativ kan vara signalering. Ponera att man kolliderat med ett yrkesfartyg, fritidsbåt eller fiskeutrustning, det krävs inte mycket för att tornutrustning som periskop, snorklar eller antenner skall ta skada och då är man tvingade till ytläge för att kommunicera eller navigera.

Upptäcktsrisken är minimal i skärgården oavsett vem vi talar om. Just ubåtsjakt i kustnära vatten och skärgårdar är den största utmaningen man kan tänka sig. Ultimata förhållanden FÖR ubåtsjakt är enhetligt vatten med jämn temperatur med stort djup och helt platt botten.
I Östersjön har vi bräckt ytvatten med salvattenlager längre ner och stora temperatursskillnader (speciellt nu på hösten), tämligen grunt med extremt ojämn botten, vikar, öar och skär. Ideala förhållanden för en ubåt att undgå upptäckt. Lägger de sig still på botten så är det i princip bara sofistikerade MAD system som kan upptäcka båten ifråga. Eller noggranna inmätningar av botten i kombination med kännedom om lokala befintliga förhållanden (såsom våra minröjningsfartyg har möjlighet till).
En mindre ubåt som utnyttjar en tidigare rekognoscerad bottenskreva att ligga och trycka i kan hålla sig gömd så länge de har luft att andas och marinen har inte fartyg nog att täcka in hela sökområdet över tiden vilket gör att man inte kan hitta en motståndare om man inte har ett väldigt begränsat sökområde.

Precis, så du ger substans för vad jag skriver!
Ryssarna ville bli upptäckta men ej identifierad.
Nu är frågan alltså, varför ville dom bli upptäckta?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Instämmer. Underrättelseoperation är ju ett mycket vagare begrepp som om man tänker efter kan innefatta en hel del potentiella scenarion.

Om man kallar operationen för ubåtsjakt så har man tillstått att det finns en inkräktande ubåt i våra vatten, då kommer följdfrågorna, nationalitet, varför ringer inte Löfven upp Putin osv. Bättre att låtsas sväva i ovisshet, det skapar ett handlingsutrymme.
Citera
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
dom vill att allting ska blåsas upp så vi skyller på dom och ger dom anledning att attackera oss.
Hur kan man vara så tokig och ha så dålig koll på verkligheten att man tror att något sådant kan vara rimligt? Om du tror detta på riktigt så kan du både skratta och gråta åt sig själv.

Btw: Om du knarkar eller super mycket så är det dags att sluta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Om vi identifierar dom som ryssar med bevis så faller ju hela min ide. Ryssarna vill att vi ska skylla på dom utan att ha 100% bevis. ( läs random nättidning så skyller dom redan på ryssarna utan några som helst bevis) dom vill att allting ska blåsas upp så vi skyller på dom och ger dom anledning att attackera oss.

Men herregud så slut du är. Du svarar ju själv på hur idiotisk din teori är.

"Om vi identifierar dom som ryssar med bevis så faller ju hela min ide."

Tror du själv att man är beredd på att ta sådana risker?

Vilka nättidningar beskyller Ryssland för att befinna sig på våra vatten? Har du några källor?
Citera
2014-10-21, 00:14
Medlem
NCC1701s avatar
Ryssarna och Holländarna har ju gått ut och sagt att det inte var dem så släpp de spåren nu, mycket mer troligt att det är USA/NATO då de ej dementerat att det är deras båt FM letar efter.
Citera
2014-10-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NCC1701
Ryssarna och Holländarna har ju gått ut och sagt att det inte var dem så släpp de spåren nu, USA/NATO borde ju gå ut och dementera men det har inte gjorts.
Information som inte går att verifiera är noll värt.
Citera
2014-10-21, 00:15
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ryssarna och Holländarna har ju gått ut och sagt att det inte var dem så släpp de spåren nu, USA/NATO borde ju gå ut och dementera men det har inte gjorts.
Som sagt, jag trodde Ryssland inte hade dementerat att de var i svenskt vatten? Att de sagt saker som "alla ryska skepp gör det de ska, inga är i sjönöd"?

Edit: Inte för att en rysk dementi skulle vara värd att lita på. Ryssarna var ju inte heller på Krim.
Citera
2014-10-21, 00:16
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ryssarna och Holländarna har ju gått ut och sagt att det inte var dem så släpp de spåren nu, mycket mer troligt att det är USA/NATO då de ej dementerat att det är deras båt FM letar efter.
Ok... Så om du var Ryss, var ute på hemligt uppdrag i ett annat land.
Skulle du då rakt upp och ner erkänna att du var där och gjorde det och det?
Då är det väl inte hemligt längre?

Eller hade du valt att dementera det hela?
Citera
2014-10-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Försvarsmakten har sagt att de INTE har snappat upp några nödanrop. Så FRA har alltså inte snappat upp det, sen vet jag inte om Aftonbladet har någon telegrafiskt på redaktionen som snappat upp det

Det mest intressanta var väl att FM förnekade nödsignal men i frågan efter inte ville kommentera uppgiften om krypterad trafik från skärgården till Kaliningrad...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nejdå ,det gjorde dom inte , det står u där i texten att dom ska hämta olja i Ryssland om några dagar ,det sa dom i pressmeddelandet också.
Men dock har dom ljugit att dom inte kontaktat kustbevakningen.
Tror besättningen är väldgit uttråkad och vill gärna skapa lite dramatik kring dem. Tänk dig själv att ligga helt still ute på havet i flera dagar med inget att göra på en oljetanker.

Positionen de har är en väldigt bra plats där de inte ligger i några farleder och inte heller inne på något lands farvatten.
Citera
Medlem
Haha! Har suttit och kollat igenom intervjun med "Erik" några gånger nu. För det första så undrar jag - varför göra sig besväret och "dölja" ansiktet, när man inte exempelvis förvränger hans röst? Om det nu var till syfte att skyddas hans identitet. Och varför skulle den skyddas? Dessutom, så lär väl kompisar/arbetskollegor/bekanta mm som vet vem denne man är, utan problem kunna identifiera honom?

Men, väl i intervjun.. så känns killen som en liten snorunge. Svär exakt hela tiden. Känns väldigt nonschalant. Som när han beskriver att han fick syn på ubåten, så säger han något i stil med att "Ja, jag tog fram kameran och tog en bild, eftersom jag inte hade någon kikare i närheten, sen gick jag in igen, inget märkvärdigt alls".

Inget märkvärdigt alls. Nej, som att skymta ett främmande objekt på skyn, man tar bilden och sen går man in för att titta på tv?

Nej, jag vet inte. Antingen är det en riktig PAJAS. Eller så är något jävligt lurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in