2014-10-20, 21:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är det vi diskuterar. Hur som helst ger det inte MB något alibi om brottet begicks efter 21:30.
Han behöver väl strängt taget inget alibi, eller uttryckt på annat sätt: Han har det bästa alibi man rimligen kan ha. - Dels har hans hustru genom sina inlägg på fb till fullo verifierat att han efter restaurangbesöket hållit sig hemma kvällen den 4 maj; dels har han kunnat uppvisa telefon- och datoraktiviteter som klargör vad han gjorde efter middagen med åtföljande taxiresa hem till bostaden. Under själva middagen finns det flera vittnen som kan intyga att han befann sig på restaurangen. Härutöver finns åtskilliga indicier som talar för att VB senast 19:30 råkat ut för något: Hon besvarade inte MB:s sms ens med ett "OK", och detta ska då jämföras med den fb-konversation som finns tillgänglig och vilken visar att VB alltid var den som avslutade alla samtal med någon kommentar, om än aldrig så liten.

Vidare finns VB:s i det närmaste tomma magsäck att ta fasta på. Tack vare VB:s mor vet vi att det sista hon fick i sig i mat- och dryckesväg var ett glas med Oboy; en mjölkproteindryck som normalt sett tar max två timmar att helt lämna magsäcken. Flera studier har visat att det finns skäl räkna med ett konstant värde på 2-5 kcal/min. VB intog sin sista måltid 15:00-15:30.
Citera
2014-10-20, 22:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Bland dessa sidor och inlägg hittar du en ledtråd till varför jag inte är övertygad. Jag har sagt att jag är övertygad om att KJ dömdes på otillräckliga bevis, inte att han är oskyldig.

Tillägg: Nu upprepade jag mig igen.
Du är vid det här laget överbevisad många gånger om att bevisningen mot KJ alls inte var otillräcklig. Ditt "tyckande" innefattar olika planteringshypoteser och en planterare som i alla delar har satt KJ:s signum på brottet. Planteraren har också tagit plats i KJ:s hjärna där denne viskat olika lögner och halvsanningar till KJ och fått honom att vid flera tillfällen framstå som regelrätt skyldig; som en som griper varje tillfälle att söka utröna hur mycket förhörsledarna känner till, vad ev. vittnen sett, osv, innan han anpassar sin berättelse, eller finner för gott att ha glömt vad han sagt eller gjort.

Anser du att en brottstråd ska hanteras på detta halsstarriga sätt, dvs att man blundar för fakta och söker bortförklara dessa med fria fantasier utan täckning; övertolkar medias uppgifter och på ett mycket osakligt sätt försöker misstänkliggöra åklagarnas och utredarnas objektivitetsplikt?
Citera
2014-10-20, 22:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han behöver väl strängt taget inget alibi, eller uttryckt på annat sätt: Han har det bästa alibi man rimligen kan ha. - Dels har hans hustru genom sina inlägg på fb till fullo verifierat att han efter restaurangbesöket hållit sig hemma kvällen den 4 maj; dels har han kunnat uppvisa telefon- och datoraktiviteter som klargör vad han gjorde efter middagen med åtföljande taxiresa hem till bostaden. Under själva middagen finns det flera vittnen som kan intyga att han befann sig på restaurangen. Härutöver finns åtskilliga indicier som talar för att VB senast 19:30 råkat ut för något: Hon besvarade inte MB:s sms ens med ett "OK", och detta ska då jämföras med den fb-konversation som finns tillgänglig och vilken visar att VB alltid var den som avslutade alla samtal med någon kommentar, om än aldrig så liten.

Vidare finns VB:s i det närmaste tomma magsäck att ta fasta på. Tack vare VB:s mor vet vi att det sista hon fick i sig i mat- och dryckesväg var ett glas med Oboy; en mjölkproteindryck som normalt sett tar max två timmar att helt lämna magsäcken. Flera studier har visat att det finns skäl räkna med ett konstant värde på 2-5 kcal/min. VB intog sin sista måltid 15:00-15:30.
Det här kan jag inte svara på utan att utsättas för kritik för upprepning igen, så jag nöjer mig med en fråga. Hur uppvisade han datoraktiviteter?
Citera
2014-10-20, 22:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Dåså, då låtsas vi som om att telefonsamtalet aldrig hände.

MB och AN ger ömsesidiga, motstridiga alibin. De kan ifrågasättas, men det har utredningen inte gjort. Fråga mig inte hur de kan vara motstridiga, det har jag svarat på för många gånger, och folk klagar på att jag upprepar mig.
Nej, de ger inte motstridiga alibin. Motstridiga alibin hade varit om den ena sa att de var hemma och den andra sa att de båda inte var det.
Det skiljer i skitdetaljer - vilket är fullt normalt - men styrker det den andra uppger.
Citera
2014-10-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, de ger inte motstridiga alibin. Motstridiga alibin hade varit om den ena sa att de var hemma och den andra sa att de båda inte var det.
Det skiljer i skitdetaljer - vilket är fullt normalt - men styrker det den andra uppger.

Satt de båda ens i taxin?
Citera
2014-10-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vi får väl spekulera eftersom fakta undanhålls för oss.

Det är oklart när VB lämnade lägenheten.
Det var inte VB som vittnet såg.
Efter att MB/AN utfört mordet ringer MB till sin kompis inom polisen om var de ska göra av kroppen.
Polisen hjälper till med transporter och styckning.
Polisen ser till att samtalet stryks ur samtalslistan.
Polisen planterar blodet i KJs beslagtagna bil.

Det var ju enkelt bara man fick fram alla fakta.

Varför skulle en polis ställa upp på detta för att hjälpa MB?

Är de så goda vänner?

Det fanns väl andra vänner och släktingar utanför polisen som kunde ställa upp?
Citera
2014-10-20, 22:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det här kan jag inte svara på utan att utsättas för kritik för upprepning igen, så jag nöjer mig med en fråga. Hur uppvisade han datoraktiviteter?
Det får du fråga utredarna om: Han har under förhör redovisat att han efter hemkomsten tittade på TV, gjorde bokföring, kollade sina mail och sin fb (det senare s. 995; hade elever på distans och var därför alltid "on"). Han säger sig ha surfat runt och svarat på mail. Sedan finns en viss telefonaktivitet: På s. 928 kan man se vilka basstationsuppkopplingar som den 4 maj finns registrerade på honom: Mellan 21:41:23 och 22:37:35 har han fyra uppkopplingar: cellerna pekar 160 resp. 220 grader och alla täcker hans bostad.
Citera
2014-10-20, 22:52
Medlem
Citat:
Han behöver inget alibi i form av ett telefonsamtal. Han har alibi i form av sin fru/flickvän och det finns ingenting som talar för att han skulle ha lämnat hemmet ...

Varför nämnde han inte detta 20 min långa samtal i förhören? Vem talde han med och om vad?

Båda AN och MB har ljugit förut så det är svårt att tro att de talar sanningen den här gången.. de befann sig dessutom i en mycket besvärlig situation och konflikt med mordoffret så nja... det krävs mer!!
Citera
2014-10-20, 22:54
Medlem
Citat:
Det får du fråga utredarna om: Han har under förhör redovisat att han efter hemkomsten tittade på TV, gjorde bokföring, kollade sina mail och sin fb (det senare s. 995; hade elever på distans och var därför alltid "on"). Han säger sig ha surfat runt och svarat på mail. Sedan finns en viss telefonaktivitet: På s. 928 kan man se vilka basstationsuppkopplingar som den 4 maj finns registrerade på honom: Mellan 21:41:23 och 22:37:35 har han fyra uppkopplingar: cellerna pekar 160 resp. 220 grader och alla täcker hans bostad.

Tror aldrig att det undersöktes om han verkligen satt vid datorn eller ej den 4 maj- det är synd.
Citera
2014-10-20, 22:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så du hittade på att han uppvisade datoraktiviteter. Bra, då vet vi det.
Citera
2014-10-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Uppgiften om ett tidigare okänt telefonsamtal som karatetränaren haft kvällen den 4 maj, finns det substans i detta?

Yes. Vem talade han med? och om Vad? Varför undanhöll han denna mycket väsentliga informationen?
Citera
2014-10-20, 22:58
Medlem
Citat:
KJ hade väl inte tillgång till restaurangen - alltså finns absolut inget som talar för att han skulle ha tagit sig in den och utfört styckningen där ...

KJ var hemma hos sin bror mfl så det måste ha varit någon annan som tog sig in i restaurangen och laborerade med knivarna och delade sönder VBs kropp!

Om nu styckningen verkligen skedde där- den kan även ha skett i lakaträsk etc. eller i andra lokaler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in