2014-10-20, 15:17
  #8749
Medlem
Journalisten, 2014-10-20:
Citat:
Tolv redaktionella tjänster bort på NWT

När NWT på nytt ska banta drabbas redigeringen vid sju orter. Ledningens nya förslag innebär att tolv redigerare och sidplanerare ska försvinna.

Redan i början av året centraliserade NWT, med 13 tidningar i koncernen, en stor del av redigeringen till Karlstad. Nu kommer ett nytt förslag till bantning, totalt handlar det om 12 redaktionella tjänster.

...
http://unvis.it/www.journalisten.se/nyheter/tolv-redaktionella-tjanster-bort-pa-nwt


Journalistförbundet vill höja medlemsavgifterna,
förmodligen börjar det bli ont om medlemmar..

Journalisten, 2014-10-20:
Citat:
...

Höjningarna beräknas ge cirka 1,5 miljoner kronor mer i intäkter per år till Journalistförbundet. Dessutom vill FS ha möjlighet att höja avgifterna med fem procent 2017.

...
http://unvis.it/www.journalisten.se/nyheter/vill-hoja-avgiften-dem-som-tjanar-minst
Citera
2014-10-20, 15:24
  #8750
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
En viktig konsekvens av å betale digitalt abonnement for et Schibsted-produkt har så vidt jeg ser ikke blitt nevnt i denne tråden.

Mod får flytte / slette dette innlegget, dersom anses Off Topic. Men jeg antar flere enn meg er intreressert i å vite at en konsekvens av å betale et digitalt abonnement for Schibsted produkt, er at Schibsted samler store mengder data om deg og dine personlige vaner etc, for videresalg til sine annonsører m.v.
Detta är ett mycket gott argument för att inte digital-prenumerera på någon av Schibsted's tidningar.
Citera
2014-10-20, 15:26
  #8751
Medlem
Separatistens avatar
Mediakrisen i en graf
http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/mediakrisen-i-en-graf.html


"Bloggrannen Trewe påtalade att på GP-huset i Göteborg står det fortfarande att Muteborgs dagstidning har en upplaga på 600 000 ex. Verkligheten är istället att man inte ens har råd att korrigera skylten, för Stampen/GP:s upplaga är nere på 191 000 exemplar.
"

http://atrewe.wordpress.com/2014/10/20/vad-har-brobyggare-med-landvetters-flygplats-att-gora/

"G-P/Stampen fick nyss säga upp 40/100 personer. På Polhemsplatsens tak står att G-Phar en upplaga på 600000. Idag har G-P 191000, inklusive 17000 digitala – en minskning med 10500 från året innan."
Citera
2014-10-20, 15:26
  #8752
Medlem
popeondopes avatar
http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/mediakrisen-i-en-graf.html

En snygg graf över tidningarnas upplagor under 2000-talet. Stabilt fram till 2005 och sedan -24% trotts att Sveriges befolkning ökade med 8.5%. 74/108.5 = 68% så många tidningsprenumerationer per capita som för ett drygt årtionde sedan.
Citera
2014-10-20, 15:55
  #8753
Avslutad
Jag satte ihop en sammanställning i somras. Den 12/6 hade vi i tråden rapporterat om hela 616 tjänster som försvunnit - bara i år.

Ge mig någon timme till, så får ni en uppdatering om hur det sett ut mellan 12/6 och i dag.

Skål på er!
Citera
2014-10-20, 16:38
  #8754
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är ett mycket gott argument för att inte digital-prenumerera på någon av Schibsted's tidningar.
Just precis
Citera
2014-10-20, 19:00
  #8755
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Apropå antalet avskedade...

I tråden rapporterade avskedningar/nedskärningar/omorganisationer inom Sverige sedan 27 april 2014 (sidan 501 och framåt):


Än så länge har vi på knappt sju veckor rapporterat om drygt 616 tjänster som gått upp i rök. Inte bara journalisttjänster, men alla är på något sätt tidningsrelaterade.

Och här kommer Sammanställning 2.0:
Fyra månader senare - jag har så gott det går försökt undvika dubbelräkning, och jag tror inte någon sådan har förekommit. Om det trots allt förekommer ber jag om ursäkt.

I tråden rapporterade avskedningar/nedskärningar/omorganisationer inom Sverige sedan 13 juni (sidan 571, efter min sammanställning, och framåt):


Sedan sammanställningen i juni har det rapporterats om drygt 500 tjänster som, i likhet med informationsprästernas konsekvensneutralitet, försvunnit. 487 + de 50-tal tjänster Skistar AB talar om.
Citera
2014-10-20, 19:08
  #8756
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/mediakrisen-i-en-graf.html

En snygg graf över tidningarnas upplagor under 2000-talet. Stabilt fram till 2005 och sedan -24% trotts att Sveriges befolkning ökade med 8.5%. 74/108.5 = 68% så många tidningsprenumerationer per capita som för ett drygt årtionde sedan.

Jag tror inte riktigt man kan räkna så. Befolkningsökningen beror ju på invandring och dessa är ju inte potentiella läsare för svensk dagspress eftersom de inte kan svenska (och aldrig kommer att lära sig tillräckligt bra för att de skulle tycka att det är vettigt att läsa en tidning).
Citera
2014-10-20, 19:20
  #8757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är ett mycket gott argument för att inte digital-prenumerera på någon av Schibsted's tidningar.
Och samma gäller för Bonniers publikationer. Dina personuppgifter delges alla andra delar i koncernen och externa "samarbetspartners". Mao säljs till kreti och pleti. Det pågår en omfattande handel med personuppgifter öht. Senast har exemplet ticnet varit på tapeten. Rådet är att vara utomordentligt restriktiv med att lämna ut sina personuppgifter i alla sammanhang.
Citera
2014-10-20, 19:26
  #8758
Medlem
Herostratoss avatar
Läste i dagens pappers-SVD som låg och skräpade på jobbet i ett fjäskreportage av sällan skådat slag, att Alice Bah lovade mer pengar till de krisande medierna. Det var en demokratifråga ansåg hon. Regeringen måste ju så klart hålla sina vänner journalisterna under armarna. Jag menar hur skulle Greider klara av ett riktigt jobb?
Citera
2014-10-20, 20:08
  #8759
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/mediakrisen-i-en-graf.html

Tycker att nedgången ser för liten ut produktionen av tidningspapper lär ha minskat med 42% de senaste 2 åren!
__________________
Senast redigerad av gavlip 2014-10-20 kl. 20:11.
Citera
2014-10-20, 20:50
  #8760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Tycker att nedgången ser för liten ut produktionen av tidningspapper lär ha minskat med 42% de senaste 2 åren!
Antalet sålda tidningar har ju sjunkit från strax över fyra miljoner till strax över tre miljoner. En 25% minskning. Färre sidor och tunnare bilagor och kanske neddragen utgivningstakt för vissa tidningar gör kanske att pappersåtgången minskat med 42%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in