När NWT på nytt ska banta drabbas redigeringen vid sju orter. Ledningens nya förslag innebär att tolv redigerare och sidplanerare ska försvinna.
Redan i början av året centraliserade NWT, med 13 tidningar i koncernen, en stor del av redigeringen till Karlstad. Nu kommer ett nytt förslag till bantning, totalt handlar det om 12 redaktionella tjänster.
Journalistförbundet vill höja medlemsavgifterna,
förmodligen börjar det bli ont om medlemmar..
Journalisten, 2014-10-20:
Citat:
...
Höjningarna beräknas ge cirka 1,5 miljoner kronor mer i intäkter per år till Journalistförbundet. Dessutom vill FS ha möjlighet att höja avgifterna med fem procent 2017.
En viktig konsekvens av å betale digitalt abonnement for et Schibsted-produkt har så vidt jeg ser ikke blitt nevnt i denne tråden.
Mod får flytte / slette dette innlegget, dersom anses Off Topic. Men jeg antar flere enn meg er intreressert i å vite at en konsekvens av å betale et digitalt abonnement for Schibsted produkt, er at Schibsted samler store mengder data om deg og dine personlige vaner etc, for videresalg til sine annonsører m.v.
Detta är ett mycket gott argument för att inte digital-prenumerera på någon av Schibsted's tidningar.
"Bloggrannen Trewe påtalade att på GP-huset i Göteborg står det fortfarande att Muteborgs dagstidning har en upplaga på 600 000 ex. Verkligheten är istället att man inte ens har råd att korrigera skylten, för Stampen/GP:s upplaga är nere på 191 000 exemplar."
"G-P/Stampen fick nyss säga upp 40/100 personer. På Polhemsplatsens tak står att G-Phar en upplaga på 600000. Idag har G-P 191000, inklusive 17000 digitala – en minskning med 10500 från året innan."
En snygg graf över tidningarnas upplagor under 2000-talet. Stabilt fram till 2005 och sedan -24% trotts att Sveriges befolkning ökade med 8.5%. 74/108.5 = 68% så många tidningsprenumerationer per capita som för ett drygt årtionde sedan.
Nya Wermlands-Tidningen lägger ned lokalredaktionen i Kristinehamn. 1 journalist påverkas. (1/5)
Hallpressen slår samman redaktionsledningar; Värnamo Nyheter & Smålänningen får samma redaktionsledning. Omorganisationen leder till 26 tjänster färre. (1/5)
GT och Kvällsposten erbjuder avgångsvederlag till medarbetarna - 16 personer lämnar (6/5)
Folkhögskolan i Skurup minskar antalet platser på journalistlinjen till 24 (tidigare 28) (7/5)
SvD drog ned med 23 tjänster i början av 2014 (7/5)
20 redigerare på GP uppmanas söka 9 utlysta tjänster när redigeringen flyttar från Göteborg till Trollhättan. Med andra ord får 11 personer lämna. (9/5)
Stampens huvudkontor i Göteborg ska bantas med 35 tjänster. (12/5)
Posten slutar dela ut tidningar på lördagar i glesbygdsområden, p.g.a kraftigt minskade volymer (13/5)
GP outsourcar produktionen av bilagan Två Dagar vilket innebär att frilansarvodena sänks (15/5)
TV ska lägga ned alla sina lokalredaktioner - 140 tjänster försvinner (19/5)
Laholms tidning slår ihop två tjänster till en - vd- och chefredaktör blir publisher. 1 tjänst försvinner. (20/5)
GP:s redaktion bantas - ospecificerad personalminskning på huvudkontoret (20/5)
Sydsvenskans redigeringstjänster halveras från 30 till 15 (22/5)
Metro outsourcar produktionen av papperstidningen till TT. Ungefär 40 personer blir avskedade. (26/5)
Skatteverket begär in 1,7 miljarder kronor från tidskrifts- och bokförläggare på grund av momstvist. (3/6)
V-Tab-tryckeriet i Örebro stängs - 50 blir av med jobbet. (3/6)
V-Tab-tryckeriet i Halmstad stängs - 25 anställda påverkas. (3/6)
Sydsvenskan & Helsingborgs Dagblad slås samman. Drygt 200 tjänster går upp i rök. (10/6)
Om ett förslag genomförs, kommer tio redigeringstjänster försvinna på NSD & Kuriren. (11/6)
NTM-koncernen vill ta bort 10 redigeringstjänster. (11/6)
Än så länge har vi på knappt sju veckor rapporterat om drygt 616 tjänster som gått upp i rök. Inte bara journalisttjänster, men alla är på något sätt tidningsrelaterade.
Och här kommer Sammanställning 2.0:
Fyra månader senare - jag har så gott det går försökt undvika dubbelräkning, och jag tror inte någon sådan har förekommit. Om det trots allt förekommer ber jag om ursäkt.
I tråden rapporterade avskedningar/nedskärningar/omorganisationer inom Sverige sedan 13 juni (sidan 571, efter min sammanställning, och framåt):
13/6: Lokalnyheter sänds för sista gången på TV4
13/6: Branschpersoner förbluffas över att tv-tittandet minskat radikalt på kort tid. -11 % i april 2014 jämfört med april 2013
16/6: Tjänsten som chefredaktör hos SvenskaFans.com försvinner
17/6: Upsala Nya Tidning måste spara pengar. 9,5 tjänster försvinner
18/6: Stampen Local Media kommer med ny sparplan. GP slopar del tre, och 60 redaktionella tjänster försvinner; 40 på GP, 8,5 på Hallands Nyheter och 8,75 på Hallandsposten. Ytterligare 40 tjänster kommer försvinna inom ett år.
23/6: Hammarby Sjöstad, en gratistidning, försätts i konkurs
24/6: Hallpressen varslar 11 personer
30/6: Aftonbladet höjer priset på sin tidning från 12 till 17 kronor. (I september följer Expressen efter) Prisökning på 70 % på knappt 5 år med en inflation på ca 0 %
Juli: Radiotjänst tvingas betala tillbaka minst 50 miljoner kronor, förmodligen mer än 100, p.g.a. att ha krävt in tv-avgift för bl.a. datorer och surfplattor.
Juli: Aftonbladets siffror för fullt betalda tryckta upplagor, juli 2013 kontra juli 2014: 200 000 kontra 163 000. En minskning med 18,5 %
20/8: Mängden tidningspapper som produceras i Sverige har rasat med nästan 30 % under det senaste året enligt Skogsstyrelsen
25/8: Västsvensk Tidningsdistribution, VTD, slutar delvis att leverera tidningar till vissa områden i Skaraborg. Från 7 dagars utgivning till 3 dagar (mån, ons, fre).
Augusti: Vimmerby Tidning och Linköpings Tidning/Kinda-Posten sänker frilansarvodena med 20-30 %
Citat:
Ursprungligen postat av Nya frilanstaxan hos Swepress Media AB
Sedan augusti i år gäller följande arvoden för dem som frilansar för Swepress Media ABs tidningar (gamla taxan inom parentes):
Dagens enkät, fem personer och bilder: 110 kr (155 kr)
Artikel, 40-70 rader: 105 kr (122 kr)
Reportage, mer än 120 rader: 340 kr. (410 kr)
Krönika, 2 000 till 3 000 tecken: 340 kr (410 kr)
Sportbevakning, på plats, hel match: 340 kr. (410 kr)
Personporträtt, helsida: 500 kr. (780 kr)
Bild: 148 kronor.
Jourtillägg, endast jul- och nyårshelg: 525 kr (Samma)
1/9: Pryltidningen M3 lägger ned sin pappersupplaga
2/9: Boxer har tappat 20 % av sina abonnenter (700 000 till 570 000 på 5 år)
2/9: VD Gunilla Herlitz & chefredaktör Mattson meddelar att hela 70 (av 398) tjänster ska bort på Expressen
2/9: KSF Media, svenskspråkigt medieföretag i Finland bantar. 48 heltidstjänster ska bort, vilket är 19 % av det totala antalet anställda (248).
5/9: Claes Jonson, från Handelsbanken, blir utvecklingschef på Stampen. Expert på företagsfinansiering och omstruktureringsfrågor.
8/9: Stampen kommer med största sannolikhet tvingas amortera 600 miljoner före årsskiftet. Hur det nu ska gå till.
9/9: Trots valtider minskade kvällspressens försäljning med 20 % i augusti 2014 jämfört med samma månad föregående år
12/9: Tryckerikoncernen Elanders varslar 120 anställda; 90 i Mölnlycke, 20 i Vällingby och 10 i Värnamo
17/9: För första gången under de 38 år som Presstödsnämnden mätt lönsamheten bland dagspressen så är den negativ. Branschens samlade intäkter sjönk med 5 %, eller 900 miljoner kronor, under året (2013).
18/9: Den totala produktionen av tidningspapper i Sverige har sjunkit med 42 % på två år
19/9: 18 tjänster försvinner på TT Nyhetsbyrån p.g.a. omorganisation
22/9: Svenska MacWorld lägger ned papperstidningen efter 28 år. Inga anställda drabbas.
30/9: DN höjer prenumerationspriset med upp till 18 %. I Stockholm med 13 % till 4 048 kr/år. I bl.a. Malmö & Lidköping kommer DN nu kosta 6 957 kr/år.
3/10: Antalet läsare har minskat med 12 % för SvD. På tre månader. Hej då i förskott!
3/10: Bonnierförlagen säger upp 23 personer p.g.a. sjunkande bokförsäljning
10/10: TV Åre läggs ned av Skistar AB som meddelar att ett 50-tal personer kommer försvinna inom de närmaste åren.
14/10: Efter 13 år så läggs tidningen Hästmagazinet ned
14/10: Högerextrema tidningen Nationell Idag begärs i konkurs
16/10: 75 redaktionella tjänster har försvunnit från Mittmedia under 2014
17/10: AB väljer att avbryta sin nysatsning på kanalen TV7
20/10: Journalistförbundet vill höja medlemsavgiften
Sedan sammanställningen i juni har det rapporterats om drygt 500 tjänster som, i likhet med informationsprästernas konsekvensneutralitet, försvunnit. 487 + de 50-tal tjänster Skistar AB talar om.
En snygg graf över tidningarnas upplagor under 2000-talet. Stabilt fram till 2005 och sedan -24% trotts att Sveriges befolkning ökade med 8.5%. 74/108.5 = 68% så många tidningsprenumerationer per capita som för ett drygt årtionde sedan.
Jag tror inte riktigt man kan räkna så. Befolkningsökningen beror ju på invandring och dessa är ju inte potentiella läsare för svensk dagspress eftersom de inte kan svenska (och aldrig kommer att lära sig tillräckligt bra för att de skulle tycka att det är vettigt att läsa en tidning).
Detta är ett mycket gott argument för att inte digital-prenumerera på någon av Schibsted's tidningar.
Och samma gäller för Bonniers publikationer. Dina personuppgifter delges alla andra delar i koncernen och externa "samarbetspartners". Mao säljs till kreti och pleti. Det pågår en omfattande handel med personuppgifter öht. Senast har exemplet ticnet varit på tapeten. Rådet är att vara utomordentligt restriktiv med att lämna ut sina personuppgifter i alla sammanhang.
Läste i dagens pappers-SVD som låg och skräpade på jobbet i ett fjäskreportage av sällan skådat slag, att Alice Bah lovade mer pengar till de krisande medierna. Det var en demokratifråga ansåg hon. Regeringen måste ju så klart hålla sina vänner journalisterna under armarna. Jag menar hur skulle Greider klara av ett riktigt jobb?
Tycker att nedgången ser för liten ut produktionen av tidningspapper lär ha minskat med 42% de senaste 2 åren!
Antalet sålda tidningar har ju sjunkit från strax över fyra miljoner till strax över tre miljoner. En 25% minskning. Färre sidor och tunnare bilagor och kanske neddragen utgivningstakt för vissa tidningar gör kanske att pappersåtgången minskat med 42%.