2014-06-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag kan inte låta bli att undra om svenska journalisters närmande till det svenska samhälle de egentligen borde ha granskat när de var yrkesaktiva journalister kanske kommer att ha en inverkan på innehållet i svensk ljugmedia, åtminstone den som inte är statlig?

Absolut, artikeln du länkade är i sig ett utmärkt exempel. Den bekräftar också vissa spekulationer i denna tråd, angående journalister som plötsligt ska börja leva sina egna liv i kulturberikade områden:
"Som arbetslös journalist med barn att försörja börjar jag bli allt mer desperat i sökandet efter en inkomst ... visstidsanställd svensklärare ...
Spottloskor på golvet. De skriker. Brölar. Okvädingsord riktas mot katedern. ...
En betydande del av klassens killar ”sjunger” i kör, brölar, bankar i bänkar och på väggar. Det råder upploppsstämning. ...
Det krossade glaset ligger spritt över golvet. Vem som helst hade kunnat tappa fattningen. ...
Mitt brutala uppvaknande ska pågå under hela min tid på skolan."
Jadu, bäste Thomas. Det var ju synd att ditt brutala uppvaknande inte kom under din tid som journalist. Då kanske vi inte hade behövt sitta här idag.

Vi kan nog vänta oss fler läsvärda artiklar av verklighetschockade f.d. journalister. Jag tror också på nätverkseffekter: en sparkad journalist som fått nya insikter men inte vill skriva själv, kanske ändå upplyser sina gamla kollegor. Förutsatt förstås att journalister nedlåter sig till att umgås med f.d. kollegor som fått sparken. Mina fördomar om yrkesgruppen säger annorlunda.

EDIT: Ytterligare en faktor är att sparkade journalister inte längre har något att förlora. Jag kan tänka mig att det finns en och annan som sett problemet, men inte velat skada den goda stämningen bland kollegorna genom att ifrågasätta "värdegrunden". När socialt tryck försvinner händer det att instängda sanningar pyser ut.
Senast redigerad av LasseHansson 2014-06-11 kl. 22:54.
Citera
2014-06-11, 23:41
Medlem
Pungs avatar
Det är ju självklart så att tidningar är ett extremt tillkrånglagt sätt att sprida information. Om dator hade uppfunnits först, hade ingen kommit på tanken att istället för att bara skriva och ladda upp på nätet så ska man hugga ner träd, frakta till pappersbruk, göra pappersmassa, frakta till tryckeri, trycka texten på papper, köra ut till hundratusentals ställen, packa upp och sedan nästa dag packa ner och frakta tillbaka igen de exemplar som inte blir köpta. Allt detta för att någon kanske tycker det är bekvämare att prassla med papper och därefter bära till återvinning än att bara läsa samma sak på en skärm.

Men varför sker då inte övergången från print till web smärtfritt. Egentligen borde det räcka att alla tidningshus bara tog betalt för sina närartiklar så vore ju problemet löst.

Konkurens från gratis bloggar och forum och alternativmedia är en förklaring. Men knappast hela orsaken till att journalistkåren darrar av fasa.

Jag tror en stor orsak är insikten om att man kommer förlora känslan av legitimitet och relevans som följde just av att det är så krångligt att ge ut en tidning.

För att få ut en tidning i landets alla affärer krävs ett storskaligt distrubitionsnät, samarbetsavtal, tryckpress. Hundratals anställda. Att ge ut en tidning visar att man är en stor välfungerande organisation som är accepterad.

Det följer s.a.s en ok-stämpel i pappret. Alla vet att den organisation som står bakom texten också har mycket pengar, mycket folk, rutiner, kunnande och är accepterade som samarbetspartner.

När läsandet flyttar ut på nätet finns det inga markörer som skiljer deras produkt från vem som helst. Alla kan göra en hemsida som ser proffsig ut.

På nätet bedöms relevansen utefter texten i sig och hur många som läser den. Tidningshusen blir därmed en aktör utan riktigt samma försprång.

Tidigare har de haft inbyggd legitimitet genom blott det faktum att överhuvudtaget kunna komma ut med en tidning. Att ha byggt en hemsida är inte lika unikt.

Visst har de fortfarande en högre legitimitet genom stor trafik och varumärke. Men det finns inte den robusta vallgrav som särskiljer dem från alla andra textproducenter.

Det här gör att det inte alls är så enkelt som tex Aftonbladet vill måla upp i sina framgångsrapporter. Visst har de kompenserat på nätet vad de tappat i print. Men själva orsaken till att texterna på nätet har legitimitet är just för att de har en papperstidning.

Varumärket kommer snabbt förlora sin inneboende legitimitets-stämpel när de.är bara en hemsida.

Detta tror jag många tidningshus brottas med. Inte bara "gratiskultur" på nätet. Utan hur de ska behålla sin legitimiet, särskilja sina texter från alla andra texter. När de bara har en hemsida som alla andra.
Citera
2014-06-11, 23:59
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Tidningsdöden ger ett upplyst folk.

Alltså detta med den fd journalist som förväntat inte visste eller fattade någonting eller möjligen anade situationen i invandrartäta skolor i Sverige. När han var journalist förblev han inkompetent och var icke-värdeskapande. Men tidningsdöden bidrog med rättvisa och journalisten fick erfarenhet av att vara arbetslös och desperat. DÅ TILL SLUT, fick han arbete som lärare (en liten tid som han kunde stå ut med). FÖRST DÅ lärde han sig något och DN kunde därför faktiskt erbjuda svenskarna åtminstone 1 st läsvärd artikel.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/rapport-fran-en-vartermin-i-kaos/

Den här artikeln andas sånt fruktansvärt översittar attityd. Här har vi en pajas som ägnat 20 år åt att propagera sina södertörnsteorier, och fördömma den okunniga pöbeln.

Nu så har han fått smaka lite av pöbelns vardag och tror sig nu komma med en unik upplevelse och relevant berättelse som HAN har upplevt.

Jaha, men varför blev detta så viktigt just nu när HAN upplevde det. Var det inte hans jobb som journalist att höra.dessa.berättelser redan innan?

Är inte det typ vad en journalist ska göra? Höra mäniskors berättelser och gräva vidare i vad som ligger bakom. Inte avfärda allt han inte själv upplevt som orelevant. Tycker mig se.det ganska ofta bland journalister. Ungdomsrån blir relevanta nyheter och ska skrivas krönikor om, först när deras son råkat illa ut. Fulla akutmottagningar blir nyhet först när de fick vänta några timmar.

Men det är inte vad journalism handlar om. Nyhetsflödet ska inte avgöras av vad de råkat uppleva. Journalism är just att finna ANDRAS öden och skilldra dessa.

Inga sympatier för den självgoda nollan. Det enda hans debattartikel bevisar är att åtminstone han arbetslöshet är välförtjänt. En duktig journalist hade fått upp ögonen för skolsituationen utan att behöva råka tvingas uplleva den själv. Det har funnits tusentals berättelser långt innan, för den som gjort sin journalistiska plikt - lyssnat.
Citera
2014-06-12, 08:27
Avslutad
Apropå antalet avskedade...

I tråden rapporterade avskedningar/nedskärningar/omorganisationer inom Sverige sedan 27 april 2014 (sidan 501 och framåt):

Än så länge har vi på knappt sju veckor rapporterat om drygt 616 tjänster som gått upp i rök. Inte bara journalisttjänster, men alla är på något sätt tidningsrelaterade.
Citera
2014-06-12, 08:38
Bannlyst
De som skulle läst tidningar är sjuka och gamla, men med lägre bidragsnivå, så har dessa inte råd.
Eftersom sjukpenning och A-kassa minskat, vad är det första folk minskar på? Jag tror tidningar och nöjen ryker.
De yngre får inte vanan och invandrarna är inte intresserade, de äldre har inte råd.
Jag är inte ens villig att läsa propagandan på nätet om jag ska betala för den.
Citera
2014-06-12, 09:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Den här artikeln andas sånt fruktansvärt översittar attityd. Här har vi en pajas som ägnat 20 år åt att propagera sina södertörnsteorier, och fördömma den okunniga pöbeln.
Nu vet vi ju inte riktigt om han tillhör den gruppen. Han hade väl jobbat för någon "tidning" för dövstumma?
Citera
2014-06-12, 10:44
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Apropå antalet avskedade...

I tråden rapporterade avskedningar/nedskärningar/omorganisationer inom Sverige sedan 27 april 2014 (sidan 501 och framåt):

Än så länge har vi på knappt sju veckor rapporterat om drygt 616 tjänster som gått upp i rök. Inte bara journalisttjänster, men alla är på något sätt tidningsrelaterade.

Utmärkt sammanställning! Det är ren och skär slakt som vi ser. Glädjen kunde inte vart större!
Citera
2014-06-12, 11:53
Bannlyst
Bra sammanställning.. 600 stycken minus bara den senaste tiden.. rena julafton..

------------

http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/06/stampens-stamma-flyttad

Stampen skulle haft sin bolagsstämma idag, men har flyttat fram den till den 24 juni.

--------------

http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/06/amedia-lagger-ner-gratistidningar

Amedias gratistidningar i Oslo ska läggas ner. När bolaget DittOslo avvecklas kommer 37 anställda att förlora sina jobb.

------------------------
Citera
2014-06-12, 14:03
Medlem
Vossevangens avatar
Norsk Journalistforbund har i 98 år utgitt sin egen avis: "Journalisten".
I dag meldes at papirtidningen "Journalisten" i Norge nedlegges.
Et ikke-angitt antall medarbeidere må slutte.
Meldning i nettutgaven av den svenske søstertidningen "Journalisten":

http://www.journalisten.se/nyheter/norska-journalisten-tvingas-minska-sin-personal

Symboleffekten av denne nedleggelsen er betydelig, enligt mig. Det er altså journalistenes eget forbund som stanser egen papiravis. For å sitere flere på denne tråden: Det går fort nu ...

Det svenske oppslaget idag bygger på følgende norske oppslag i går:
http://www.journalisten.no/node/42268

Noen smakebiter:
"I det Journalisten 98ende årgang er tilbakelagt, legges papirutgaven også ned. Etter å ha forsøkt tiltak som å redusere utgivelsesfrekvens har den store omveltningen i annonseomsetningen i mediemarkedet forøvrig ført til at styret i Journalisten fremmet forslag for generalforsamlingen om å avvikle papirutgaven fra nyttår.
(...)
- Det er vond at vi NJ er de første til å legge ned papir, men det er dit vi er kommet, fortsatte NRKJ-leder Sidsel Avlund og fikk støtte fra NRK-kollega Anne Berit Larsen som opplevde dagen som vond.
(...)
Tidligere hadde daglig leder og ansvarlig redaktør Helge Øgrim gjort klart at med nedbemanningen som pågår parallellt i organisasjonen ville det være uforsvarlig å opprettholde Journalisten på to plattformer.
(...)
- Dette skyldes ikke dårlig styring, dårlig journalistikk eller dårlige eiere. Det skyldes forhold utenfra. Vi har forsøkt å kutte kostnader og å skaffe inntekter med vekslende hell. Egenkapitalen er brukt opp og vi har pøst på med penger, forklarte NJ-leder og styreleder i Journalisten, Thomas Spence.
(...)
- Vi er dessuten i en prosess med nedbemanning så det er ingen tvil om at vi blir færre folk og at det derfor vil bli produsert mindre innhold i et heldigitalt tilbud."

Saksopplysning:
Daglig leder og ansvarlig redaktør Helge Øgrim er tidligere (nåværende?) kommunist. Han og broren Tron Øgrim har vært blant de mest profilerte medlemmene av norske AKP (m/l), som var maoister - sml svenske KFML noen årtier tilbake.

Signaleffekten innad i den norske journalistkåren skal ikke undervurderes.
Senast redigerad av Vossevangen 2014-06-12 kl. 14:24.
Citera
2014-06-12, 14:29
Medlem
Tokfaans avatar
Metros ohängda månglare står allt oftare och försöker lura på stadens inte ont anande resenärer sin undermåliga produkt. Är det räckviddsmätning på gång månne?

Tyvärr så verkar det fungera.
Citera
2014-06-12, 14:39
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Metros ohängda månglare står allt oftare och försöker lura på stadens inte ont anande resenärer sin undermåliga produkt. Är det räckviddsmätning på gång månne?

Tyvärr så verkar det fungera.

Räckvidd inom exempelvis boxningen handlar ju om vad boxaren skulle kunna träffa om han svingar åt alla håll med armarna, utan någon som helst hänsyn till att den andra parten, motståndaren, gör allt för att slippa att bli träffad.

Precis så här funkar medias räckviddsmätningar, som man försöker sälja på mindre begåvade marknadschefer. Tala alltid om vilka man skulle kunna nå istället för att nämna vilka man faktiskt når. Rena skämtet, dessa mätningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Den tidigare rubriken "Tidningsdöden börjar närma sig" känns mer relevant än nuvarande mediadöden. Media omfattar förutom tidningar och tv även internet vilket ju måste ses som högst livskraftigt. Jag antar att rubriken ändrades när diskussionen även kom att omfatta traditionell tv men jag tycker ändå den är lite missvisande, gammelmedia går visserligen mot sotdöden medan media i sig snarare går mot förändring och utveckling.

Kan man be Mod om att byta namn till "Gammelmedias död börjar närma sig" då? Kanske vore mer rättvisande?
Citera
2014-06-12, 14:50
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/06/stampens-stamma-flyttad

Stampen skulle haft sin bolagsstämma idag, men har flyttat fram den till den 24 juni.

Det viskas om att massiva uppsägningar och en jättestor omorganisation är på gång. Ett blodbad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in