2014-10-20, 17:48
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jaha, varför misstänkte dom att det var en ubåt där då?
Vi vet ej. De kommenterar inte gällande påstådda krypterade meddelanden, men SvD:s journalist (tror jag det var) påstår att han snackat med en pålitlig källa som säger just detta. Och denna journalist påstås vara pålitlig, hörde om det på Aftonbladet eller Expressen. Men leta upp det själv, jag minns inte exakt.
De enda bevisen Försvarsmakten påstår att de har är just de tre vitnessobservationerna som nämns i PDF-filen jag länkade. Men det betyder inte att det är det enda bevis de har; FRA delar inte gärna med sig av sina observationer. Så vi vet inte. Keep an open mind, men var inte okritisk, skulle vara den bästa idén just nu.

Edit: Som annan postare påpekar så nämnde konteramiralen i går att dessa observationer passar in i ett mönster. Han antyder alltså klart att det finns mer bevis att tillgå, speciellt eftersom han nämner att de har haft indikationer genom de senaste åren.
Senast redigerad av zetruz 2014-10-20 kl. 17:50.
Citera
2014-10-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordkrall
FM har aldrig påstått någonting alls om någon ubåt. Snarare tvärtom, de har varit övertydliga med att de inte bedriver någon form av ubåtsjakt.

Ha ha ,då kan det väl lika gärna va dom som observerat som hittat på allt.
Citera
2014-10-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns ett ROE(Rules of engagement) som styr verksamheten. Vad den innehåller är såklart hemligt då motståndaren inte ska kunna dra nytta av kännedom. Åter igen, osäkerhetsfaktorn.

Det finns alltid reglerat när, var, vad och hur eld får öppnas i olika situationer kopplat till en insats(operation).

Om man hittar en ubåt som inte uppträder fientligt avgör chef på någon nivå vad som ska ske, men om man konfronteras med fientliga handlingar i ett snabbt läge så vet enheterna vad de ska, får, och bör göra.
ROE gäller väl ändå inte i Sverige i fredstid? Är väl IKFN-förordningen man stödjer sig på och det är väl ingen hemlighet vilka handlingar den ger utrymme för.
Citera
2014-10-20, 17:49
Medlem
Frågan är hur länge Försvarsmakten kan fortsätta sökandet? Kostar väl en jäkla massa pengar och speciellt när man inte verkar hitta något av värde. Blir nog ett himla liv om det till slut visar sig att allting var helt onödigt och att man inte finner något alls.
Citera
2014-10-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ha ha ,då kan det väl lika gärna va dom som observerat som hittat på allt.

Nja, det är otroligt osannolikt att FM skulle dra igång något såhär stort utan att faktiskt veta eller åtminstone ha väldigt starka misstankar om att något pågår. Och bara för att de säger att det inte handlar om en ubåtsjakt så innebär det ju inte att en ubåt inte är inblandad.
Citera
2014-10-20, 17:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stokke
Från Svd:

"Men nyhetsbyrån tar också upp att flera ryska tidningar hävdar att Sverige överreagerar. Nezavisimaya Gazeta ska exempelvis ha uppgett att alltihop bara är ett påhitt av den svenska militären för att den ska få mer pengar i försvarsbudgeten. En annan tidning Rossiiskaya Gazeta ifrågasätter enligt AP om det alls finns någon ubåt eftersom Sverige inte hittat någonting. Antingen måste den svenska utrustningen vara dålig eller så är svenskarna bara så rädda att de ser faror överallt, är den bild tidningen uppges förmedla."

Oväntat...
Jag har större förtroende för rysk media.
Citera
2014-10-20, 17:51
Medlem
Det är skrämmande att folk inte kan uppfatta vad som skett. Både aftonbladet och expresser kan ge er en "vad har hänt" som till och med en 12åring kan förstå. Sista bilden är inte den inlämnade uppgift som startade insatsen. Som tidigare kommenterats i tråden så är det mest troligen en video och det kan smått bekräftas med missen i presskonferensen. Gissar på att Erik får stryk av FM om han erkänner det:

Citat:
Ursprungligen postat av "Konteramieral Anders
Under gårdagskvällen höll de en presskonferens om det som de kallade ”främmande undervattensverksamhet” i Jungfrufjärden.

– Den visar någon typ av ubåtstorn med ett bogsvall efter. Jag bedömer att den gör tre-fyra knop kanske, sa konteramiral Anders Grenstad då.

Sånt är ju jättelätt att bedöma på en suddig bild.
Senast redigerad av epiqq 2014-10-20 kl. 17:53.
Citera
2014-10-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Frågan är hur länge Försvarsmakten kan fortsätta sökandet? Kostar väl en jäkla massa pengar och speciellt när man inte verkar hitta något av värde. Blir nog ett himla liv om det till slut visar sig att allting var helt onödigt och att man inte finner något alls.

De kommer få pengar till detta, inte ens Romson kommer våga säga nej.
Citera
2014-10-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Fast vi vet ju inte om FM hittar något eller inte. De kanske redan har hittat en förstörd och sjunken ubåt, därav flyg/båt-förbud.
Citera
2014-10-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Bara jag som tycker det låter som att observatören blåljuger?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19726208.ab
Han är nog bara nervös.
Citera
2014-10-20, 17:53
Medlem
OM inte jag missminner mig, så var det väl en liknande incident som denna i Göteborgs skärgård under hösten 2011? Nästan identiskt med nuvarande. Man fick in ett trovärdigt tips av någon som skådat eventuell "främmande undervattensverksamhet". Men man lyckades aldrig hitta något och det hela avblåstes. Det enda skillnaden från då och nu, är väl att man denna gång lyckats få fram en bild.

Någon annan som känner till incidenten i Göteborg?
Citera
2014-10-20, 17:54
Medlem
elmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferm91
Nu har jag missat ett par sidor, men läste detta nyss på en norsk hemsida.

http://www.dagbladet.no/2014/10/19/nyheter/utenriks/ubat/sverige/sikkerhetspolitikk/35813199/

Ett ryskt specialfartyg är påväg mot Stockholm som kan lokalisera under vattnet och kunna kartlägga osv...

Nej det är inte påväg hit och du är över ett dygn sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in