2014-10-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbvsk1108
Okej? var hittar du info om det?

Dom hade avlyssnat någon Ryssk nödsignal.
Citera
2014-10-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Korrekt, det var inte Erik som var den första uppgiftslämnaren... Men att insatserna startade efter ett tipps är korrekt, FM kom inte på det själv
Ah såg nu själv när jag fyrdubbekollade tidslinjen att jag hela tiden utgått från att "observation 1" (av 3) varit "Eriks", men det var ju som sagt fel av mig
Men precis som du säger, FM kom inte på detta själva och det är skrämmande. Sov signalpersonalen ute i skärgården just då eller är det tomt på dem sedan länge därute? Man blir ju lite mörkrädd om enda bevakningen är folket som bor därute.
Citera
2014-10-20, 17:43
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Dom hade avlyssnat någon Ryssk nödsignal.
Försvarsmakten förnekar detta. (Och kommenterar inte alls gällande om de snappat upp det påstådda krypterade meddelandet senare samma dag.)
Citera
2014-10-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, du bör kunna förklara marinens uppträdande och över tid förflyttat fokus eftersom att du avfärdar teorin om en ubåt eller annan undervattensverksamhet.
Nej det bör jag inte, men förslagsvis för att de inte hittade något på första stället, dvs man är vilse.
Citera
2014-10-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Försvarsmakten förnekar detta. (Och kommenterar inte alls gällande om de snappat upp det påstådda krypterade meddelandet senare samma dag.)

Jaha, varför misstänkte dom att det var en ubåt där då?
Citera
2014-10-20, 17:44
Medlem
Är det inte rätt troligt att Försvarsmakten förnekar det mesta information och rykten, just för att allting finns offentligt och i så fall öppet för ryssarna att ta till sig för. Därför man antagligen inte vill spoila alltför mycket. Gissar jag på i alla fall.
Citera
2014-10-20, 17:45
Medlem
Haha, ser ju ut som om det är någon som paddlar kanot på bilden som är släppt.

Personen kanske hamnade under vattnet med kanoten?
Citera
2014-10-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jaha, varför misstänkte dom att det var en ubåt där då?

FM har aldrig påstått någonting alls om någon ubåt. Snarare tvärtom, de har varit övertydliga med att de inte bedriver någon form av ubåtsjakt.
Citera
Medlem
vettigstrands avatar
Kom ihåg att amarilen nämde "mönster", dvs det kan ha varit indikationer på återkommande undervattens aktiviteter under längre tid, men detta var första gången man kanske fick visuell kontakt /radio spaning och också ett läge där ubåten inte så lätt kunde förflytta sig.
Citera
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Om du lyssnar på intervjun med amiralen så förnekar han att de har snappat upp någon nödsignal, med betoning på just ordet nödsignal.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Är det inte rätt troligt att Försvarsmakten förnekar det mesta information och rykten, just för att allting finns offentligt och i så fall öppet för ryssarna att ta till sig för. Därför man antagligen inte vill spoila alltför mycket. Gissar jag på i alla fall.

Jag tror du har rätt. Ryssen tittar på försvarets pressträffar precis som alla andra i hopp om att försvaret ska göra bort sig och ge mer information än vad som var tänkt. Även småsaker kan avslöja för andra vad svenska försvaret har för kapacitet vad gäller signalspaning eller ubåtsjakt.
Citera
2014-10-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yohjt
Göran Frisk om incidenten, otroligt skön lirare!

https://www.youtube.com/watch?v=9XGGiV0vFXc

Med tanke på vad han sa så är min fråga: Finns det någon militär vid Arlanda? Eller förlitar man sig på gränspolisen på flygplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in