2014-10-20, 17:35
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Konstigt att Carl Bildt är så tyst och lågmäld om denna ubåtsincidenten
annars brukar ju han vara duktig på att uttala sig i dessa frågor.
Det är inte hans jobb längre.
Citera
Medlem
vettigstrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Vore högst märkligt om budgeten skulle påverkas av en enskild incident, som dessutom fortfarande pågår.

Nä troligtvis inte, men det kan fungera som en kraftig opionsbildare/katalysator och öppna upp för mer och påskyndade satsningar. Btw Varför tog vi bort de fasta magnet slingorna och minposteringrana? pga av de inte ansågs behövas efter kalla kriget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
missar jag något nu? bilden i den facebook-posten är väl länkad från en aftonbladet-länk? det är väl således inte en egen bild som denne person ska ha tagit från "sitt" hus?

Sant. Länken pekar på ABs bild, men onekligen ett förvirrande budskap. Två personer rapporterar om att bilden tycks tagits från en väns tomt men ej av vännen eller dennes familj.

Kl 16:17

Citat:
Ursprungligen postat av RebellJanne
http://imgur.com/VlqwDt4

Vet inte om han ljuger eller inte, eftersom detta är en "nära" vän till mig och jag litar fullständigt på denna, varför ljuga om att det e hens sommarhus.

Kl 11:53
Citat:
Ursprungligen postat av dr.greeenthumb
Såg nånting på facebook som fick mig att lyfta på ögonbrynen en aning. Denna vän hävdar att bilden på den påstådda ubåten är tagen från dennes tomt i skärgården, men inte av dennes familj.
Vet man vem som har tagit bilden? Är det någon som av slump var på deras tomt och fick syn på "ubåten"? Vad tror ni?

Kan RebellJanne eller dr.greeenthumb bekräfta om deras vän är "Erik 27" eller hur deras vän ställer sig till att "Erik 27" skulle ha tagit bilden?
Citera
2014-10-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
du glömde rita över namnet på fliken :P

Som sagt, en bekants bekant, inte jag som tagit printen och censurerat, jag kunde inte bry mig mindre om vad han heter :P

Citat:
Ursprungligen postat av Clida
Värdelös censur...

Hoppas något hittas och sprängs snart, val eller ubåt. Spelar ingen roll snart, man väntar med spänning dag in och dag ut.

DU kan va en värdelös censur...

Citat:
Ursprungligen postat av Rasker
Vafan, misstänker dem att ryssarna tagit sig ut ur u-båten och nu nyttjar vår kommunaltrafik?

Ingen aning, kanske. Det var ju någon svartklädd man som var eftersökt här om dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Insatsen började två dagar innan "Eriks" bild.

Korrekt, det var inte Erik som var den första uppgiftslämnaren... Men att insatserna startade efter ett tipps är korrekt, FM kom inte på det själv
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag ska berätta hur "seriös" den svenska marinen är. På slutet av 80-talet stod ett, ibland två skepp, ankrade i Hägerstenshamen i Stockholm. Detta var förmodligen, vad jag kommer ihåg, bevakningsbåtar av Tapperklass. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tapperklass

Jag och min kusin sprang omkring på däcket på dessa båtar och fiskade abborre. Dörren till bryggan var ofta öppen. Ingen jagade bort oss från båtarna. Det är den svenska marinen.
Citera
Medlem
vettigstrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbvsk1108
Okej? var hittar du info om det?

Operationen började ju i fredags, bilden kom in på söndag förmiddag.
Läs tidingen!
Senast redigerad av vettigstrand 2014-10-20 kl. 17:41.
Citera
2014-10-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Han sitter väl och drömmer om forn stora dagar med de saknade bladen från Krigsdagboken.

Bildt har senaste kvarten gjort två tweets angående ubåtsjakten.
Nyss hemkommen från Turkiet.

EDIT: Båda var inte direkt om ubåtsjakten
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Det här har säkert diskuterats flitigt i tråden tidigare. Men, vad händer om man faktiskt hittar ubåten? Attack direkt? Avvaktar man? Scoutar? Eller ja, hur kommer Försvaret att gå till väga? Är det ett anfall som är prio med tanke på att den är på "främmande vatten"? Inte så superinsatt själv, men skulle vara kul att få en lite bättre inblick. Jag undrar dessutom, vad som skulle hända om det visar sig att ubåten är ifrån exempelvis Ryssland och vi bombar den? Krig på två röda? Och har Sverige i så fall något att ens ställa upp med? Förutom den flotta som nu står samlad i skärgården? I övrigt kan man väl spekulera fritt i vad som gör att ryssarna i så fall beger sig ut på förbjudet vatten, då man antagligen vet vad det innebär om man blir upptäckt. Men man kanske inte räknade med det? Förresten, avslutningsvis.. hur länge klarar sig en ubåt under vattenytan innan den måste upp? Och är det inte rätt stor chans att ubåten funnit en lucka och kommit undan? Många funderingar.

Det finns ett ROE(Rules of engagement) som styr verksamheten. Vad den innehåller är såklart hemligt då motståndaren inte ska kunna dra nytta av kännedom. Åter igen, osäkerhetsfaktorn.

Det finns alltid reglerat när, var, vad och hur eld får öppnas i olika situationer kopplat till en insats(operation).

Om man hittar en ubåt som inte uppträder fientligt avgör chef på någon nivå vad som ska ske, men om man konfronteras med fientliga handlingar i ett snabbt läge så vet enheterna vad de ska, får, och bör göra.
Citera
Medlem
Skandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Jo, men detta var ju guldvittnet som hade foto-bevis, vilket visade sig vara rätt svagt.

Det ska påminnas om det enorma antal ubåtsobservationer som görs i vanliga fall. Vi har haft 18000 UFO-observationer i Sverige. Med det vill jag ha sagt att det finns folk som medvetet ljuger för att få uppmärksamhet, och som inbillar sig att de ser något och tror på det själva. Observationer ökar när ämnet tas upp i media. Jag vågar inte tänka på hur många virrpannor som hört av sig de senaste dagarna.

Om man inte har bra bildbevis och/eller väldigt trovärdiga iakttagelser från vittnen (ej privatpersoner) så är allt bara en hypotes, vilket alltså är fallet i min bok just nu.

Men det som sticker ut i denna situation är att vittne nr 3 hade bilden. Hade första vittnet haft en bild och 2 andra bara instämt hade det varit mer suspekt. Jag har svårt att se vittne nummer tre höra rykten om ubåt för att sen gå ut och råka fota en valjävel. Min magkänsla säger Ubåt som högst troligt.
Citera
Medlem
Göran Frisk om incidenten, otroligt skön lirare!

https://www.youtube.com/watch?v=9XGGiV0vFXc
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbvsk1108
Okej? var hittar du info om det?
http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/6-aktuellt/141019-pressuppdatering-ver2.pdf
Titta på sida fem. Den nedre observationen, gjord i går, är den som finns på bild. Alltså två dagar efter att operationen inleddes. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in