2014-10-20, 17:29
Medlem
Pattcancers avatar
Bara jag som tycker det låter som att observatören blåljuger?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19726208.ab
Citera
2014-10-20, 17:29
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vettigstrand
Om man hade velat göra en propaganda film för att visa upp och påvisa behovet av att investera mer i svenskt försvar, så hade man ju inte kunna lyckas bättre, perfekt timing med nytillträdd regering några dagar innan budget läggs fram.

Vore högst märkligt om budgeten skulle påverkas av en enskild incident, som dessutom fortfarande pågår.
Citera
2014-10-20, 17:31
Medlem
Hur kan vi egentligen veta vad som händer på riktigt. Jag anser att ingenting.
Vi kommer nog aldrig få reda på vad som egentligen hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Det här har säkert diskuterats flitigt i tråden tidigare. Men, vad händer om man faktiskt hittar ubåten? Attack direkt? Avvaktar man? Scoutar? Eller ja, hur kommer Försvaret att gå till väga? Är det ett anfall som är prio med tanke på att den är på "främmande vatten"? Inte så superinsatt själv, men skulle vara kul att få en lite bättre inblick. Jag undrar dessutom, vad som skulle hända om det visar sig att ubåten är ifrån exempelvis Ryssland och vi bombar den? Krig på två röda? Och har Sverige i så fall något att ens ställa upp med? Förutom den flotta som nu står samlad i skärgården? I övrigt kan man väl spekulera fritt i vad som gör att ryssarna i så fall beger sig ut på förbjudet vatten, då man antagligen vet vad det innebär om man blir upptäckt. Men man kanske inte räknade med det? Förresten, avslutningsvis.. hur länge klarar sig en ubåt under vattenytan innan den måste upp? Och är det inte rätt stor chans att ubåten funnit en lucka och kommit undan? Många funderingar.

Dom pratade om det igår på aftonbladet live med han göran frisk.. han sa att dom isf kommer gripas och sen får polisen ta över ärendet. skulle dom dock vara nödställda så handlar det om sjöräddningsuppdrag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Det här har säkert diskuterats flitigt i tråden tidigare. Men, vad händer om man faktiskt hittar ubåten? Attack direkt? Avvaktar man? Scoutar? Eller ja, hur kommer Försvaret att gå till väga? Är det ett anfall som är prio med tanke på att den är på "främmande vatten"? Inte så superinsatt själv, men skulle vara kul att få en lite bättre inblick. Jag undrar dessutom, vad som skulle hända om det visar sig att ubåten är ifrån exempelvis Ryssland och vi bombar den? Krig på två röda? Och har Sverige i så fall något att ens ställa upp med? Förutom den flotta som nu står samlad i skärgården? I övrigt kan man väl spekulera fritt i vad som gör att ryssarna i så fall beger sig ut på förbjudet vatten, då man antagligen vet vad det innebär om man blir upptäckt. Men man kanske inte räknade med det? Förresten, avslutningsvis.. hur länge klarar sig en ubåt under vattenytan innan den måste upp? Och är det inte rätt stor chans att ubåten funnit en lucka och kommit undan? Många funderingar.

Läs tråden då??
Citera
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Bara jag som tycker det låter som att observatören blåljuger?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19726208.ab

Jag tror nog att FM är bättre på att tolka vittnen än vad du är.
Citera
2014-10-20, 17:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Så du vill att JAG som tvivlar på hela historien ska förklara marinens irrfärder? Hur tänkte du där?

Ja, du bör kunna förklara marinens uppträdande och över tid förflyttat fokus eftersom att du avfärdar teorin om en ubåt eller annan undervattensverksamhet.
Citera
2014-10-20, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Vanta lite, sa om jag har fatt hora ratt sa vr det forst en privatperson som upptackte nagot skumt och sedan meddelade forsvare? Det svenska forsvaret hade alltsa inte en javlaste aning om att en rysk ubat befann sig utanfor stockholm till nagon sa det till dom?

Fast jag måste ändå hålla med här. Jag har följt och läst hela tråden, men: FM får alltså reda på att det "pågår undervattensverksamhet" först när taskigt snaggade "Erik" hör av sig till dem med sin bild och sitt vittnesmål? Jag hittar ingenstans info som pekar på att FM visste om aktiviteten innan detta. Alltså: det svenska försvaret hade inte den blekaste att det pågick aktivitet i skärgården förrän någon berättade det för dem?
Citera
2014-10-20, 17:33
Medlem
Turbaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niceguy28
Hur kan vi egentligen veta vad som händer på riktigt. Jag anser att ingenting.
Vi kommer nog aldrig få reda på vad som egentligen hänt.

Håller med. att sitta här o spekulera dom enda som vet nått dom är ute på sjön.
vi som sitter här vet inte ett piss. och kommer troligen inte få veta ett skit heller...
Citera
2014-10-20, 17:33
Medlem
stokkes avatar
Från Svd:

"Men nyhetsbyrån tar också upp att flera ryska tidningar hävdar att Sverige överreagerar. Nezavisimaya Gazeta ska exempelvis ha uppgett att alltihop bara är ett påhitt av den svenska militären för att den ska få mer pengar i försvarsbudgeten. En annan tidning Rossiiskaya Gazeta ifrågasätter enligt AP om det alls finns någon ubåt eftersom Sverige inte hittat någonting. Antingen måste den svenska utrustningen vara dålig eller så är svenskarna bara så rädda att de ser faror överallt, är den bild tidningen uppges förmedla."

Oväntat...
Citera
2014-10-20, 17:34
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbvsk1108
Fast jag måste ändå hålla med här. Jag har följt och läst hela tråden, men: FM får alltså reda på att det "pågår undervattensverksamhet" först när taskigt snaggade "Erik" hör av sig till dem med sin bild och sitt vittnesmål? Jag hittar ingenstans info som pekar på att FM visste om aktiviteten innan detta. Alltså: det svenska försvaret hade inte den blekaste att det pågick aktivitet i skärgården förrän någon berättade det för dem?

Insatsen började två dagar innan "Eriks" bild.
Citera
2014-10-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7840
Är du efterbliven? Tre, TRE observationer har gjorts.

Är det någon som är efterbliven är det väl du din fjant!

Tre observationer har gjorts ja, av privatpersoner.

Sluta kommentera om du inte kan se skillnader. Idiot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in