2014-10-20, 17:09
Medlem
Provokatörs avatar
Undertecknad tillhör den generation av män som tvingades att genomföra värnplikt vare sig vi ville eller inte, några tokvägrade och fick som konsekvens spendera ett antal dagar i fängsligt förvar.

Undertecknad tillhör även den delen av den manliga befolkningen som aktivt deltagit i jakt på u-båtar och grodmän under det så kallade 'kalla kriget'.

Det var bistra tider vill jag lova, det fanns inget Internet och vi var hänvisade till slaskmedia. Dock så förde jag dagbok under jakten vilken jag inte hittar den inte nu men kommer i stort ihåg vad som hände.

Det absolut största problemet var sambandet, jag var en del av insamlandet av all information som strömmade in och ingen hade egentligen någon koll alls, det slängdes handgranater bakom fiskebåtar och sköts hej vilt i blindo utan varningsskott, när det var som värst stod det värnpliktiga var 15 meter i strandlinjen, samtliga med order att skjuta skarpt vid minsta misstanke om rörelse, gissa om det skadesköts sjöfågel. Poliser jagade flyende grodmän, likkistor öppnades, journalister trakasserades och påstådda fientliga lågflygande helikoptrar hade siktats men eftersom det inte fanns något militärt 'Flashback' så fanns det inte heller någon konsensus om vad som löpande hände för alla stackare som deltog i jakten.

I princip så rådde undantagstillstånd, media var illa sedda i militära kretsar och deras bilar rotades igenom extra noga av värnpliktiga med skarpa vapen, speciellt Aftonbladet var illa sedda, dom tom skrev en ledare om hur illa behandlade dom blev.

Allt var analogt, radiotrafiken kunde avlyssnas av vem som helst. Det som är svårt att ta in är att områdena där det rapporteras är så förbaskat stort, på den tiden fanns det värnpliktiga på varenda kobbe idag har jag inte sett någon gå i land öht. Det finns väl inte tillräckligt med folk helt enkelt.

På den tiden fanns det mörkerkikare, men kvalitén på radarn var mycket sämre än vad som finns idag. Den var dessutom i realtid och ingenting som kunde spelas upp och analyseras i efterhand. Med dagens högupplösta digitala radar så kan men följa en fiskmås och få en kalkylerad riktning och hastighet inspelad på sin hårddisk. Man ser tom en vanlig liten prick på radarn, allt med overlay på riktiga sjökort.

På den tiden hade vi större resurser och ett större kunnande men en sak är jag säker på och det är att sambandet är den största utmaningen under stora operationer över lång tid över ett stort geografiskt område.

Tror inte vi hittar något denna gång heller... allt pga att det usla sambandet.

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2014-10-20 kl. 17:11.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Jo, men detta var ju guldvittnet som hade foto-bevis, vilket visade sig vara rätt svagt.

Det ska påminnas om det enorma antal ubåtsobservationer som görs i vanliga fall. Vi har haft 18000 UFO-observationer i Sverige. Med det vill jag ha sagt att det finns folk som medvetet ljuger för att få uppmärksamhet, och som inbillar sig att de ser något och tror på det själva. Observationer ökar när ämnet tas upp i media. Jag vågar inte tänka på hur många virrpannor som hört av sig de senaste dagarna.

Om man inte har bra bildbevis och/eller väldigt trovärdiga iakttagelser från vittnen (ej privatpersoner) så är allt bara en hypotes, vilket alltså är fallet i min bok just nu.

Du kanske kan utveckla det här i en kontext. Du lösrycker ett fotografi, men kan du förklara varför marinen har flyttat sitt fokus från mellersta skärgården till den södra, över tid. Kan du för ett ögonblick tänka dig att försvaret har andra indikationer än bilder att basera sina slutsatser på?
Citera
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Göran Frisk påstår att ubåten är hittad....ska man skratta eller gråta?

Skärp dig!

Han tror att U-båten har hittats. Han säger inte att han är säker på att den hittats.
Citera
Medlem
CpPraktikantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraken22
En polare berättade att dom ringde sitt regemente från en telefonkiosk o lekte att dom var en lokal bonde som skådat 4 rysk registrerade lastbilar i skogen när dom låg i lumpen uppe i Boden. Regementet hade snabbt skickat ut 6 lastbilar med soldater och dom hade garvat som fan. Borde göra nå liknande nu, säga att man sett ryssar på Gotland eller liknande
Ja, vi borde försvåra läget ännu mer och slösa mer resurser.

Idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Vanta lite, sa om jag har fatt hora ratt sa vr det forst en privatperson som upptackte nagot skumt och sedan meddelade forsvare? Det svenska forsvaret hade alltsa inte en javlaste aning om att en rysk ubat befann sig utanfor stockholm till nagon sa det till dom?

Är du efterbliven? Tre, TRE observationer har gjorts.
Citera
Medlem
tjorven86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
När man tittar neråt strandkanten så blir man ju förvånad att han inte orkade masa sig ner dit och ta bilden så man slapp björkkvistarna mitt i fokus på bilden han tog.

Jag är övertygad om att vittnet tog flertalet bilder och eventuellt filmer, både från huset där jag antar att den publicerade bilden är tagen och från bryggan. Att FM sedan publicerar en så pass otydlig bild går att spekulera över.
Citera
2014-10-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Jo, men detta var ju guldvittnet som hade foto-bevis, vilket visade sig vara rätt svagt.

Det ska påminnas om det enorma antal ubåtsobservationer som görs i vanliga fall. Vi har haft 18000 UFO-observationer i Sverige. Med det vill jag ha sagt att det finns folk som medvetet ljuger för att få uppmärksamhet, och som inbillar sig att de ser något och tror på det själva. Observationer ökar när ämnet tas upp i media. Jag vågar inte tänka på hur många virrpannor som hört av sig de senaste dagarna.

Om man inte har bra bildbevis och/eller väldigt trovärdiga iakttagelser från vittnen (ej privatpersoner) så är allt bara en hypotes, vilket alltså är fallet i min bok just nu.
Hellre fria än fälla? Helt galet. Ryssen leker katt och råtta med oss, vi är råttan eller snarare musen som piper lite. Försvarsmakten behöver inte själva mörka dessa incidenter, det finns så många hemmaexperter som uttalar sig och tycker sig kunna dementera andras observationer, ganska intressant företeelse..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Stämmer. Privatpersonen har filmat och bilden kommer från filmen så att säga. Finns alltså två observationer utöver det som antingen finns på bild, film, ljud eller annat format.

Plus den person som eftersöks av MUST och SÄPO.
Källa på den tack!
Citera
Medlem
starksmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vederbörande
NS Concord har kran, vilket är duktigt ovanligt på en "oljetanker".

HAHA
Har du sett en tankbåt?
ALLA tankbåtar har minst en kran !!!!
Den används för att lägga landgången, ta emot reservdelar och proviant, flytta stosar ombord....
Citera
2014-10-20, 17:11
Medlem
meas19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
När man tittar neråt strandkanten så blir man ju förvånad att han inte orkade masa sig ner dit och ta bilden så man slapp björkkvistarna mitt i fokus på bilden han tog.

Han skulle gå ut på bryggan o ta ett bloss, när han upptäckte ? Sprang tillbaka till huset och hämtade kameran därav snapshotet innan den dök....
Citera
Medlem
Mycket spekulerande om vittnesuppgifterna nu.

Tänk att försvaret kanske släppte denna bild för att ta fokus från läckan angående nödanropen.
Det har i så fall lyckats rätt bra

FM har garanterat mer att gå på än denna bild för att försvara insatset mot regering etc. Men nej jag har ingen källa utan en logiskt tänkande hjärna.
Citera
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
N/S Concord ligger tydligen och inväntar lastorder.. Ägarna har kommenterat den svenska hysterin.
http://www.svt.se/nyheter/ryska-moderskeppet-vi-ar-smickrade

Så var det med det..

Bästa jag läst hittills i tråden, ryska moderskeppet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in