2014-10-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Inte bara det, utan ett skumt snaggad yngling som tog sin morgoncigg. Trovärdig uppgiftslämnare?

Har vi landat trovärdigheten i bilden som togs på "u-båten"?

1. 11:53 idag rapporterar dr.greenthumb att bilden tycks vara tagen från en bekants tomt men inte av bekanten.

Citat:
Ursprungligen postat av dr.greeenthumb
Såg nånting på facebook som fick mig att lyfta på ögonbrynen en aning. Denna vän hävdar att bilden på den påstådda ubåten är tagen från dennes tomt i skärgården, men inte av dennes familj.
Vet man vem som har tagit bilden? Är det någon som av slump var på deras tomt och fick syn på "ubåten"? Vad tror ni?

2. Här är bilden från bekantens hus, tagen för minst ett dygn sedan (ni ser likheten med bilden på "ubåten")
http://imgur.com/VlqwDt4

3. I eftermiddag lägger Aftonbladet ut en intervju med "Erik 27" som sägs ha fotat ubåten. "Erik" säger då; "Tidigt i går morse såg ”Erik”, 27, och hans flickvän u-båten i Jungfrufjärden från sitt fönster. Erik gick ut för att röka en morgoncigarett, och tog med sig kameran eftersom han inte hittade kikaren."

4. Varför går AB ut med en intervju med "Erik 27" några timmar efter att info sprids här om att bilden inte tycks tagen av de som bor i huset?

5. @dr.greeenthumb har din vän någon granne som bor VÄLDIGT nära och går ut och tar en morgoncigg utanför din väns fönster?
Citera
2014-10-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kanske kan utveckla det här i en kontext. Du lösrycker ett fotografi, men kan du förklara varför marinen har flyttat sitt fokus från mellersta skärgården till den södra, över tid. Kan du för ett ögonblick tänka dig att försvaret har andra indikationer än bilder att basera sina slutsatser på?
Så du vill att JAG som tvivlar på hela historien ska förklara marinens irrfärder? Hur tänkte du där?
Citera
2014-10-20, 17:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapz01
Det står inget i tidningar här i Nederländerna om varför de Nederländska fartygen skuggade de ryska. Det enda man kan läsa här är att det inte är en ubåt från Nederländerna. Ubåten och de andra fartygen var i Estland när man fick information om främmande undervattensverksamhet.

Du skapar förutsättningar för en trådsanning, inte bra. Berätta nu vilka uppgifter som bekräftar att de nederländska fartygen skuggade det ryska fartyget.
Citera
2014-10-20, 17:14
Medlem
vem tar det absolut yttersta beslutet att skjuta skarpt/skicka ner en sjunkbomb?
Måste varje bomb godkännas av ÖB? Chefen för marinen? Stefan Löfven eller Åsa Romson om Lfven råkar vara ledig just den stunden?
Citera
2014-10-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Källa på den tack!
Tittar man på bilden i full upplösning så ser man det. Syns mönster i RGB färger.

För mig är det video utan tvekan. Annars vet jag inte vad det är för underlig kamera som renderar RGB-prickar över hela bilden. Ett dåligt Instagramfilter isf.
Citera
2014-10-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Hellre fria än fälla? Helt galet. Ryssen leker katt och råtta med oss, vi är råttan eller snarare musen som piper lite. Försvarsmakten behöver inte själva mörka dessa incidenter, det finns så många hemmaexperter som uttalar sig och tycker sig kunna dementera andras observationer, ganska intressant företeelse..
Jag skriver vad jag anser vara det mest troliga. Vittnet osade inte trovärdighet direkt. Bilden är usel, och hans tvetydiga förklaringar imponerar inte.

Som sagt finns det ett stort antal virrpannor som observerar alla möjliga saker, man ska vara väldigt väldigt försiktiga med att ta observationer från privatpersoner på allvar.

Nu är det dock möjligt att man har annan typ av bevisning som man inte offentliggjort, men det du och jag känner till bör inte räcka.
Citera
2014-10-20, 17:17
Medlem
TealSeamTixs avatar
KAN det vara så att försvaret gjort en fuling och iscensatt det senaste fotot/intervjun med en värnpliktig/soldat som "Erik, 27"?

Allt för att flytta fokus från diverse andra grejer, till exempel den där svartklädde nissen ute i skärgården?

Har försvaret såna metoder?

Spekulerar lite fritt bara..
Citera
2014-10-20, 17:18
Medlem
zetruzs avatar
Mimmi Nilsson från Expressens liveuppdateringar:

Jag fick nyss information från försvarsmaktens presstab om att det inte kommer att hållas någon presskonferens under måndagen.
I morgon tisdag förmiddag ska ÖB ha ett möte med försvarsutskottet och därefter finns tid för frågor från pressen.
Citera
2014-10-20, 17:20
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
KAN det vara så att försvaret gjort en fuling och iscensatt det senaste fotot/intervjun med en värnpliktig/soldat som "Erik, 27"?

Allt för att flytta fokus från diverse andra grejer, till exempel den där svartklädde nissen ute i skärgården?

Har försvaret såna metoder?

Spekulerar lite fritt bara..
Eller från någon organisation som vill att Sverige ska gå med i NATO.

Än så länge tror jag att allt är på riktigt dock
Citera
2014-10-20, 17:23
Medlem
zetruzs avatar
Tomas Augustsson, SvD:s liverapportering:

SvD:s Max Byström och fotograf Magnus Neideman är strax söder om Muskö. Enligt Max Byström är det dålig sikt, väldigt stilla och inga civila båtar i närheten. En bit ut ligger däremot HMS Trossö, försvarets största stödfartyg. Fartyget används för att förse stridande enheter med allt från dricksvatten till brännolja och ammunition.

Och nu kommer mörkret igen. Men då blir väl vattnet än tystare, så det är ju både plus och minus. Kanske mest minus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halljohn
2. Här är bilden från bekantens hus, tagen för minst ett dygn sedan (ni ser likheten med bilden på "ubåten")
http://imgur.com/VlqwDt4

missar jag något nu? bilden i den facebook-posten är väl länkad från en aftonbladet-länk? det är väl således inte en egen bild som denne person ska ha tagit från "sitt" hus? ser snarare ut som ubåtsbilden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Okej, besitter inte någon kunskap om de här så vänder mig till er i oro. Kan det bli krig? Vad kommer hända om FM hittar ryssarna?

Det vet man ju aldrig... om det nu är ryssland det handlar om så verkar ju dom vara ganska oberäknerliga. Se på stackars ukraina.. dom har väl också lika kass försvar (vad jag antar) och ryssland passar på att invadera. nu kanske dom ser andra länder som inte kan försvara sig som sina nästa mål efter ukraina. Dom invaderar "dom svaga" typ. men jag har förövrigt inte någon kunskap i det här ämnet det är mest bara mina egna spekulationer.

Dock tror jag att skulle ryssarna börja bomba sverige med det ena å det andra skulle nog andra länder reagera ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in