2014-10-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Frågan är egentligen lika fruktbar som "Ljög Bagdad Bob?"

Vet vi att han visste att hans utsagor inte överensstämde med verkligheten? Är det fråga om svart eller vitt - visste han allt eller inget? Kanske litegrann om något och mycket om något annat - samtidigt?

Kanske var det svårt för honom att veta vad som gällde vid varje givet ögonblick och i den nära framtiden? Borde han ha anat? Var det fråga om självbedrägeri, till dels eller till fullo?

Är det en konspirationsteori att kalla Bob en lögnare? Eller att påstå att Sjöström-Novus målmedvetet och öppet motverkade korrekta SD-siffror med det uttalade syftet att hindra partiets tillväxt?

För vissa av oss känns detta som att ställas mellan valet att Bob var en lögnhals eller idiot - inget är smickrande för honom.

Det väsentliga är dock att ingen i tråden längre påstår att det är Bagdad Bob som är "seriös" och "trovärdig". Så var ju fallet förra mandatperioden.

Novus har gjort många webbundersökningar med sin toppklassiga Sverigepanel.
Sverigepanelen är inte självrekryterad som Sentio, UM och YG.

Novus webbundersökningar har gett SD-resultat ung. som Sentio.
Ändå har Bagdad Bob Sjöström anklagat speciellt UM och YG för att blåsa upp
SD pga självrekrytering.
Senast redigerad av amalrik 2014-10-20 kl. 11:06.
2014-10-20, 11:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Frågan är egentligen lika fruktbar som "Ljög Bagdad Bob?"
Kanske är det så att vi behöver lägga till en ny "Effekt" till vår förklarings-verktygslåda?

Vid sidan av "Bradleyeffekten" & "Mattssoneffekten" så infogar vi nu "Bagdad Bob-effekten".
2014-10-20, 11:13
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SD 40% kvinnliga väljare i valet

Enligt SVT Agenda igår 19 okt.

Lite mer att läsa här;

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sd-valjare-finns-nu-i-alla-grupper
2014-10-20, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Månadens fråga : kommer samtliga OU visa högre resultat för MP än valet?

MP valet 2014 - 6,89%

Novus: 7,1% (Sep'14 10,2%)
Sentio:6,9% (Sep'14 8,8%)
Demoskop: 8,1% (Sep'14 10,6%)

Och nu *trummvirvel*

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-ras-i-ny-sifo-vem-lurade-skjortan-av-vem_4023459.svd

Sifo: MP 10,0% (Sep'14 8,3%, 10,3%, 10,5%)

Tadamm! Stoppa pressarna!

Strålande nyheter för MP som nästan fördubblat sitt stöd inte ens en månad (6-16 okt) efter valet! Hela 45% har deras väljarbas utökats med!

Jag vet att vissa här resonerat att det är bara FI-väljare som övergivit FI, men nej då. FI ligger på 3,0%.

Vad kan det bero på? Är det Romson-effekten igen? Har Fridolin utsett till Sveriges sexigaste man 2014 i samtliga damtidningar?

Vad tror flashbackpanelen?
Tyvärr är det ju inte omöjligt att MP har ökat. Det vore osannolikt, eftersom a) de har klantat sig rätt mycket och tillsatt kontroversiella ministrar, b) Romsons båthistoria är besvärande. Och enligt oss som inte förstår oss på MP-väljare borde partiet rimligen ha högst 0,7%.

Men... exakt så säger den andra sidan om SD. Nu har det varit skandaler, nu måste partiet minska. Japp. De åker nog under spärren snart ska ni se. Obegripligt att de har en enda väljare egentligen. Nähä? Vad fan nu då?

Vi skrattar åt dem för att de inte förstår att SD kommer att öka. De kanske skulle skratta åt oss för att vi inte förstår varför MP borde öka. Vi kan inte veta vilka mekanismer som påverkar MP:s väljarstöd. Det kanske finns idioter som tycker synd om Romson och Kaplan för att det drevas. Det kanske finns retards som får ökat förtroende för MP bara av det faktum att de har ministerposter nu och är ett regeringsparti på riktigt.

Muppjävlarna fick trots allt 15,4% i EU-valet. Nånting har de. Tyvärr.
2014-10-20, 11:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tyvärr är det ju inte omöjligt att MP har ökat. Det vore osannolikt, eftersom a) de har klantat sig rätt mycket och tillsatt kontroversiella ministrar, b) Romsons båthistoria är besvärande. Och enligt oss som inte förstår oss på MP-väljare borde partiet rimligen ha högst 0,7%.

Men... exakt så säger den andra sidan om SD. Nu har det varit skandaler, nu måste partiet minska. Japp. De åker nog under spärren snart ska ni se. Obegripligt att de har en enda väljare egentligen. Nähä? Vad fan nu då?

Vi skrattar åt dem för att de inte förstår att SD kommer att öka. De kanske skulle skratta åt oss för att vi inte förstår varför MP borde öka. Vi kan inte veta vilka mekanismer som påverkar MP:s väljarstöd. Det kanske finns idioter som tycker synd om Romson och Kaplan för att det drevas. Det kanske finns retards som får ökat förtroende för MP bara av det faktum att de har ministerposter nu och är ett regeringsparti på riktigt.

Muppjävlarna fick trots allt 15,4% i EU-valet. Nånting har de. Tyvärr.
Men den här typen av godhetspartier brukar väl gå tillbaka & rent av drabbas av inre splittring när dom hamnar i en regering?
2014-10-20, 12:06
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När jag nyss satt i ett väntrum råkade jag se 5-min av något SVT-Forum om "högerradikala" partier.

Där satt en professor i statsvetenskap & analyserade valframgångarna med att:
  1. Det finns en invandrarkritisk åsikt bland befolkningen, det har det funnit alltid.
  2. SD & andra partier har blivit proffsigare på att kommunicera med väljarna, därför ökar dom i opinionen.
Sen kom det en harang om hur man skulle kunna bemöta detta från övriga partier, men även att det möjligtvis var bra ur demokratisk synpunkt att dessa frågor lyftes.

Men inte en enda gång nämndes den kraftigt ökande invandringen från dysfunktionella kulturer som en anledning till ökningen i opinionsläget.
Nu hade jag inte tid att kolla på hela debatten så jag vet inte om hon fick mothugg, men jag skulle inte tro det. Framgångarna i opinionen förklaras med allt annat än det som är den riktiga anledningen.

Man letar desperat efter det Atlantis till svar som skall innebära att man inte behöver erkänna elefanten i rummet och vad värre är, erkänna att man haft fel hela tiden, att man ljugit, förringat och underlåtit att på ett seriöst sätt hantera den största av nutidsfrågor.

När det bedrägeriet kommer fram i all sin solkiga och samhällsomstörtande klarsyn så är alliansens valförlust och Reinfeldts försvinnande små fjärtar i världsrymden - de som ligger bakom detta skall för evigt förknippas med vad de ställt till med, den samhällsomstörtning som vi ser spelas upp måste få konsekvenser för de ansvariga i framtiden.

Farsartat och mycket roande hur påsen med hundskit och lögner skickas runt mellan debattörer fyllda av beröringsskräck.
2014-10-20, 12:31
Medlem
Citat:
När jag nyss satt i ett väntrum råkade jag se 5-min av något SVT-Forum om "högerradikala" partier.

1. Det finns en invandrarkritisk åsikt bland befolkningen, det har det funnit alltid.
  2. SD & andra partier har blivit proffsigare på att kommunicera med väljarna, därför ökar dom i opinionen.
Sen kom det en harang om hur man skulle kunna bemöta detta från övriga partier, men även att det möjligtvis var bra ur demokratisk synpunkt att dessa frågor lyftes.

Men inte en enda gång nämndes den kraftigt ökande invandringen från dysfunktionella kulturer som en anledning till ökningen i opinionsläget.
Nu hade jag inte tid att kolla på hela debatten så jag vet inte om hon fick mothugg, men jag skulle inte tro det. Framgångarna i opinionen förklaras med allt annat än det som är den riktiga anledningen.

Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Man letar desperat efter det Atlantis till svar som skall innebära att man inte behöver erkänna elefanten i rummet och vad värre är, erkänna att man haft fel hela tiden, att man ljugit, förringat och underlåtit att på ett seriöst sätt hantera den största av nutidsfrågor.

När det bedrägeriet kommer fram i all sin solkiga och samhällsomstörtande klarsyn så är alliansens valförlust och Reinfeldts försvinnande små fjärtar i världsrymden - de som ligger bakom detta skall för evigt förknippas med vad de ställt till med, den samhällsomstörtning som vi ser spelas upp måste få konsekvenser för de ansvariga i framtiden.

Farsartat och mycket roande hur påsen med hundskit och lögner skickas runt mellan debattörer fyllda av beröringsskräck.

Nu ska jag inleda med att säga att det inte är ett problem att SD ökar , men ur PKs synvinkel är det ett problem.

Hur löser man ett problem?

1. Identifierar problemet
2. Analyserar varför problemet uppkommit
3. Hittar lösningar på problemet

Tex.
1. Det regnar in i vardagsrummet. Det är ett problem.
2. Verkar som om fåglar har byggt bo under takpannorna och deras avföring har över tid frätt sönder takpappen, vilket gör att regnvatten nu tar sig in och förstör rummet under
3. Byta trasig takpapp och sätt upp plastremsor så fåglarna inte tar sig upp och gör om samma sak.

PK
1. SD ökar. Det är ett problem
2. Ljuger om/begriper inte varför SD ökar
3. Problemet fortsätter
2014-10-20, 12:34
Medlem
Citat:
Men den här typen av godhetspartier brukar väl gå tillbaka & rent av drabbas av inre splittring när dom hamnar i en regering?
Vi kan alltid hoppas. De kan inte leva på nyhetens behag särskilt länge till, nu måste de leverera, vilket kräver stöd av SD eller ett par allianspartier. Lycka till med det.

Framför allt ser jag fram emot att de sosseväljare som tycker att S har bästa migrations- och integrationspolitiken upptäcker att det inte är 1995 längre.
Citat:

De måste förstå någon gång att när så många som hälften vill minska invandringen måste man medla och hitta en medelväg. 5-10% kan man köra över. Men hälften, nej, inte utan att det straffar sig.

De behöver inte blanda in SD alls om de inte vill, de kan göra det helt vid sidan av SD. Men så länge stolpskotten fortsätter med "vi ska inte minska invandringen för då går vi SD till mötes" skickar man i princip ut inbjudningskort å SD:s vägnar till halva väljarkåren. Man tror det är ett vapen att säga att minskad invandring = SD. För eftersom många ogillar SD kommer de då även att börja ogilla tanken på minskad invandring. Då har man helt missbedömt vilken instinkt som är starkast hos de väljare som ogillar SD men ändå vill bromsa tåget innan det kraschar in i bergväggen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-10-20 kl. 12:48.
2014-10-20, 12:37
Medlem
Nortexiuss avatar
När kommer United Minds och Yougovs mätning egentligen? Brukar de vara så här sena i månaden? Med tanke på att båda viktade ner SD under mandatperioden efter press från Sjöström så ska det bli intressant att se ifall de går tillbaka till viktningen de hade innan eller börjar visa Sentio-liknande siffror igen.
2014-10-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
När kommer United Minds och Yougovs mätning egentligen? Brukar de vara så här sena i månaden? Med tanke på att båda viktade ner SD under mandatperioden efter press från Sjöström så ska det bli intressant att se ifall de går tillbaka till viktningen de hade innan eller börjar visa Sentio-liknande siffror igen.
Ja det borde ha varit dags nu. Undrar hur det ska gå med UM när Carl Melin har slutat. Nu är det en som heter Felix Åberg som ska ta över hans roll. Kollade vem det var. Hittade ett klipp där han analyserade en mätning och varnade S för att de skulle minska om de inte lyssnar på den antirasistiska rörelsen. Kul, en ung aktivist ska ta över efter Melin alltså. Får väl köpa en rulle folie trots allt.
2014-10-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Lite mer att läsa här;

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sd-valjare-finns-nu-i-alla-grupper

"Inte längre bara unga män

Den sverigedemokratiske väljaren har länge beskrivits som en ung, lågutbildad man boende i en mindre ort. Det är en bild som numera inte riktigt stämmer.

– Det här med ung, det stämmer inte längre. Åldersmässigt är det utsmetat, säger Anders Sannerstedt, docent i statsvetenskap vid Lunds universitet.

Även på andra sätt har Sverigedemokraternas väljare förändrats. De kvinnliga väljarna blir fler även om partiet fortfarande får mest röster från män.

– Det lär ta tid innan det blir fifty-fifty mellan kvinnor och män men kvinnornas andel av SD-rösterna kryper upp mot 40 procent, säger Anders Sannerstedt."
2014-10-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
"Inte längre bara unga män

Den sverigedemokratiske väljaren har länge beskrivits som en ung, lågutbildad man boende i en mindre ort. Det är en bild som numera inte riktigt stämmer.

– Det här med ung, det stämmer inte längre. Åldersmässigt är det utsmetat, säger Anders Sannerstedt, docent i statsvetenskap vid Lunds universitet.

Även på andra sätt har Sverigedemokraternas väljare förändrats. De kvinnliga väljarna blir fler även om partiet fortfarande får mest röster från män.

– Det lär ta tid innan det blir fifty-fifty mellan kvinnor och män men kvinnornas andel av SD-rösterna kryper upp mot 40 procent, säger Anders Sannerstedt."

Då börjar det bli dags att summera senaste årens SD väljare:

Lågutbildade arbetslösa unga arga män på landsbyggden är numera,

Läkare, direktörer, styrelseproffs, forskare, psykologer, företagare
Jämn fördelning hela åldersspannet
Invandrare
Storstadsbor
Kvinnor

Det enda som ännu inte verkar vara avfärdat är "arga" men det kanske stämmer däremot, arga och oroliga!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in