2014-10-20, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Fel.
Crispy påstår att väljarna ljuger i undersökningarna.
Ja, om det ständigt är 9-10% i rådata som säger att de tänker rösta på MP men varje val slutar det med 7% så är det väl tydligt att det är många som flashar med partisympatier som de sedan aldrig omvandlar till en röst? Om de blir de kränkta för att jag kallar det att ljuga så får de väl lägga sig under sängen och gråta.

Vad gäller SD-väljarna kunde det knappast finnas fler bevis för att de mörkar. Det gäller även flera som skrivit i tråden om att de aldrig skulle uppge SD-sympatier om ett institut ringde.
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Den menar alltså att många SDare (och eventuellt andra) är parctical jokers som säger att dom röstar på Mp när någon frågar, men på valdagen med ett hålflin smyger ned SDs underbara valsedel i sitt lilla valkuvert?
Nja det är väl inte SD:arna, de gömmer sig nog bland osäkra väljare och alliansen + S. Jag menar mer att MP är det mest populära andrahandsvalet (framför allt bland sossar) och att det leder till att de får många kompisar i OU som sen visar sig vara dåliga kompisar på valdagen. Typ så här:
- SD:are säger att de ska rösta på S (Le Pen-effekt)
- S-väljare säger att de ska rösta på MP (Bradley-effekt)
- På valdagen tar det ena ut det andra så att S-prognosen landar ganska rätt men de andra två blir fel.

Klart är i alla fall att instituten klarade ganska bra att mäta MP förr i tiden. Fram till Göran Persson avgick. Efter det har S haft 3 partiledare, struliga byten, Juholts avgång, limbo när ingen vetat vem nästa blir, rödgröna kartellen som sen upplöstes osv. Ser man på mätningarna över tid är det som att OI har blivit groggy och irrat omkring i terrängen med MP ju struligare det varit för S. Folk har hoppat till MP i glappen mellan partiledarbytena, hoppat tillbaka, eller inte. I glappen blev Wetterstrand lite som Annie Lööf har blivit i glappet mellan Reinfeldt och ???. Wetterstrand passade på att synas och var grymt populär, bästa loket MP har haft.
2014-10-20, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, om det ständigt är 9-10% i rådata som säger att de tänker rösta på MP men varje val slutar det med 7% så är det väl tydligt att det är många som flashar med partisympatier som de sedan aldrig omvandlar till en röst? Om de blir de kränkta för att jag kallar det att ljuga så får de väl lägga sig under sängen och gråta.

Vad gäller SD-väljarna kunde det knappast finnas fler bevis för att de mörkar. Det gäller även flera som skrivit i tråden om att de aldrig skulle uppge SD-sympatier om ett institut ringde.
Läste du inte vad jag skrev?
Jag tror snarare att det beror på ett dåligt urval av instituten.
Man klarar helt enkelt inte av att sätta samman ett korrekt "mini-sverige".
2014-10-20, 02:33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Läste du inte vad jag skrev?
Jag tror snarare att det beror på ett dåligt urval av instituten.
Man klarar helt enkelt inte av att sätta samman ett korrekt "mini-sverige".
Alla institut konsekvent under 2 val? Urvalet är det ingen fel på. Hur lång tid utfrågningsperioden är, var man än frågar så underskattas SD. Allt tyder ju på att väljare i allmänhet inte vill tala om att de röstar SD. Det är mycket mindre långsökt än att tro att alla opinionsinstitut konsekvent använder sig av bristfälliga urval.
2014-10-20, 04:49
Medlem
SVT Nyheter skriver i en artikel om SD opinion:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sd-valjare-finns-nu-i-alla-grupper

De skriver förvånansvärt objektivt om SD i början, men sen lägger jag märke till följande påstående:

"Sju av tio SD-sympatisörer tycker inte att religionsförföljelse bör tillmätas någon större vikt vid bedömning av uppehållstillstånd. Vad gäller politisk förföljelse tycker 66 procent detsamma."

Jag uppfattar den första som ett försök att lyfta en frågeställning ur sitt sammanhang och försökt förmå sympatisörer bland läsare att "tänka om". Att försöka få oss att ta tänka om, för vi är väl inte som den typiske sd-väljaren?

Frågan som lyser med sin frånvaro är vilken hjälp vi faktiskt vill ge dessa som flyr från förtryck.

Att närmare geografiskt bistå de flesta som inte har råd att smugglas hit. Förslagsvis att minska ekonomiskt stöd till statsmakter som stödjer terrorism, vilket inte sällan bidrar till misär och det högre asyltryck som Sverige investerar i , läs "livnär" sig på:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5564339

Någon som vet var Anders Sannerstedt hämtar sin frågeställning?

De uppger också att väljare "typiskt" överger partierna som till en början vuxit i sin isolering bland sina partigrupper och på sikt tynat bort i brist på inflytande.

Skulle detta vara ett "gott råd" inbakat i empati till oss SD-väljare?

Man får väl vara tacksam för den relativt positiva uppmärksamhet vi fått när Jimmie återhämtar sig..
Senast redigerad av english83 2014-10-20 kl. 04:51.
2014-10-20, 06:17
Medlem
RingRing2014s avatar
Att ni orkar fortsätta dissekera och grotta sida upp och sida ner vad gäller opinionsinstitutens arbete är imponerande. Tråden är som en stor tratt med olika åsikter och vinklingar som tillslut kokar ner till en enda liten klar droppe av förnuftets essens, nämligen en riktigt bra prognos om vart SD och den sverigevänliga rörelsen är på väg. Fortsätt mangla!

Jag såg på debatten idag på SVT Agenda. Det var två socialdemokrater som debatterade huruvida man ska samarbeta med SD eller inte. Detta mina vänner, att en socialdemokrat står i TV på primetime och mellan raderna förordar samarbete, kan opinionsmässigt inte underskattas. Detta kan vara första gången denna åsikt luftas från sjuklöverhåll i SVT. Mannen som förordar sammarbete har tidigare suttit i riksdagen för (s). Detta bör gynna SD å det grövsta.

Det blåser skönt, det blåser varmt, det blåser Sverigevinnndar öööverallt.

Mvh

/normalisering
Senast redigerad av RingRing2014 2014-10-20 kl. 06:29.
2014-10-20, 08:55
Medlem
SD 40% kvinnliga väljare i valet

Enligt SVT Agenda igår 19 okt.
2014-10-20, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SD 40% kvinnliga väljare i valet

Enligt SVT Agenda igår 19 okt.

Det betyder att SD med största sannolikhet lockade fler kvinnliga väljare än kvinnopartiet MP. Mycket kul att höra!
2014-10-20, 10:33
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Det betyder att SD med största sannolikhet lockade fler kvinnliga väljare än kvinnopartiet MP. Mycket kul att höra!

Kvinnor gillar manlighet, det är slutsatsen.
2014-10-20, 10:36
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Månadens fråga : kommer samtliga OU visa högre resultat för MP än valet?

MP valet 2014 - 6,89%

Novus: 7,1% (Sep'14 10,2%)
Sentio:6,9% (Sep'14 8,8%)
Demoskop: 8,1% (Sep'14 10,6%)

Och nu *trummvirvel*

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-ras-i-ny-sifo-vem-lurade-skjortan-av-vem_4023459.svd

Sifo: MP 10,0% (Sep'14 8,3%, 10,3%, 10,5%)

Tadamm! Stoppa pressarna!

Strålande nyheter för MP som nästan fördubblat sitt stöd inte ens en månad (6-16 okt) efter valet! Hela 45% har deras väljarbas utökats med!

Jag vet att vissa här resonerat att det är bara FI-väljare som övergivit FI, men nej då. FI ligger på 3,0%.

Vad kan det bero på? Är det Romson-effekten igen? Har Fridolin utsett till Sveriges sexigaste man 2014 i samtliga damtidningar?

Vad tror flashbackpanelen?
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2014-10-20 kl. 10:41.
2014-10-20, 10:52
Medlem
Bellanias avatar

Knappologisk improduktivitet

RingRing2014 - Citat

Att ni orkar fortsätta dissekera och grotta sida upp och sida ner vad gäller opinionsinstitutens arbete är imponerande. Tråden är som en stor tratt med olika åsikter och vinklingar som tillslut kokar ner till en enda liten klar droppe av förnuftets essens, nämligen en riktigt bra prognos om vart SD och den sverigevänliga rörelsen är på väg. Fortsätt mangla!

Jag såg på debatten idag på SVT Agenda. Det var två socialdemokrater som debatterade huruvida man ska samarbeta med SD eller inte. Detta mina vänner, att en socialdemokrat står i TV på primetime och mellan raderna förordar samarbete, kan opinionsmässigt inte underskattas. Detta kan vara första gången denna åsikt luftas från sjuklöverhåll i SVT. Mannen som förordar sammarbete har tidigare suttit i riksdagen för (s). Detta bör gynna SD å det grövsta.

Det blåser skönt, det blåser varmt, det blåser Sverigevinnndar öööverallt.
Slut citat

Bra och konstruktivt inlägg.
Tillkortakommanden för OI torde emanera uteslutande av inkompetens och korruption!
Så enkel är sanningen - ytterligare knappologiska inlägg, även stringenta och begåvade av trådens begåvningar,
synes därför fullständigt improduktiva och därmed överflödiga.

Beträffande Agenda bör tilläggas att Tf partiledare Karlsson skötte sig utmärkt och någon risk att SD förlorar röster genom Karlssons agerande är minimal...

2014-10-20, 10:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
När jag nyss satt i ett väntrum råkade jag se 5-min av något SVT-Forum om "högerradikala" partier.

Där satt en professor i statsvetenskap & analyserade valframgångarna med att:
  1. Det finns en invandrarkritisk åsikt bland befolkningen, det har det funnit alltid.
  2. SD & andra partier har blivit proffsigare på att kommunicera med väljarna, därför ökar dom i opinionen.
Sen kom det en harang om hur man skulle kunna bemöta detta från övriga partier, men även att det möjligtvis var bra ur demokratisk synpunkt att dessa frågor lyftes.

Men inte en enda gång nämndes den kraftigt ökande invandringen från dysfunktionella kulturer som en anledning till ökningen i opinionsläget.
Nu hade jag inte tid att kolla på hela debatten så jag vet inte om hon fick mothugg, men jag skulle inte tro det. Framgångarna i opinionen förklaras med allt annat än det som är den riktiga anledningen.
2014-10-20, 11:01
Medlem
medelklassmans avatar
Hualigen - nu när näringslivets knäskyddsutrustade fellatorer och knähundar extraordinaire - alliansen - förlorat valet så måste näringslivet förstås söka nya vägar framåt för att säkerställa sitt inflytande.

Vad göra - Varför inte söka kontakt med och komma i dialog med Sveriges tredje största parti SD?

http://www.di.se/artiklar/2014/10/20/ledare-tre-skal-att-bjuda-in-sd/

PM Nilsson på DI praktiserar monetär pragmatism och påbörjar kampanjen för att bjuda in SD i stugvärmen - säkert kan även SD låta sig bli normaliserade till priset av att stödja fortsatta new order avregleringar, evigt bidragsregn över privata entreprenörer i den offentliga sektorn och särvillkor för investerare - skall vi byta grejer med varandra ?

Liknande texter har indirekt synts i Svd - Timbroglobalisternas husorgan - man måste förstå SD, man måste måste komma i dialog med deras väljare och bemöta deras oro.....

Det handlar inledningsvis om att utbilda, påpeka ekonomiska samband och komma i dialog - man har kraften och förmågan att få SD att ändra sin uppfattning alternativt få reda på hur det ständigt förändrande SD fungerar och resonerar enligt PM Nilsson.

Normalisering är ordet.

Cry your hearts out kulturmarxister, allianssnöpingar och twittrande globalistdårar utbildade av Timbro, snart sitter SD i dialog med killarna med stålar och timbroanslagen till alliansen minskar

SD är landets tredje största parti, man är vågmästare i dussinvis med kommuner och landsting, man har absolut vågmästarställning i riksdagen - man kan hjälpa eller stjälpa massor med offentliga investeringar eller processförändringar under de kommande åren.
Man kan stärka sin position ytterligare vid valet 2018 - snart kommer Svenskt näringsliv att kyssa SDs fötter och normaliseringen påbörjas på allvar, att inte börja odla kontakter med SD vore ett direkt tjänstefel av näringslivets lobbyorganisationer, nu när alliansen begått ett kollektivt självmord och moderaternas marginalisering ser ut att ha börjat.

Som många timbroiter och andra debatörer konstaterat så har alliansen + SD över 50% väljarstöd, skall lite sketen oenighet om migrationspolitiken stå i vägen för evigt maktinnehav och tillgång till de offentliga bidragskranarna?

En absurd situation som arbetet redan påbörjats för att rätta till - undrar vad näringslivshusse ger för instruktioner till sina knähundar i alliansen för att reda ut situationen.

Sd är den som rätt hanterat kan legitimisera sig själva och få sin status bekräftad framgent.

SD är här för att stanna, SD är den man skall komma i dialog med framgent och snart kommer det att märkas fullt ut.
Senast redigerad av medelklassman 2014-10-20 kl. 11:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in