Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag har inte pekat ut någon som mördare. När man diskuterar en persons skuld är det ofrånkomligt att diskutera alternativa gärningsmän. När jag antar att VB gick på Lejonbacksvägen och får frågan om vart hon kan tänkas vara på väg, vad ska jag då svara, förutom till en alternativ gärningsman?
Skulle du vara beredd att förklara ditt agerande, dina åsikter och dina bevekelsegrunder öga mot öga med paret Berg/Nordström?
Personligen tror jag inte att ditt primära syfte är att förtala familjen. Däremot är det helt uppenbart att ditt argumenterande i tråden är ett de facto-utpekande och eftersom du till skillnad från ett flertal andra i den lilla Pro-Kristofferskaran inte är dum i huvudet, så är du förstås fullt medveten om det.
Även om man medger att det i grunden i en rättsprocess kan finnas skäl att diskutera alternativa GM, även om det innebär ett utpekande som är eller kunde vara förtal så kan man fråga sig om de skälen fortfarande kvarstår efter avslutad rättegång. Håller du med om att varje människa har ett moraliskt ansvar för vad man sprider för påståenden (även när de är inpackade som "spekulationer") ut till allmänheten? Även när det sker på ett anonymt forum? Om så är fallet - vad motiverar egentligen att du fortfarande håller på och målar ut både MB och AN som tänkbara mördare i dussinvis med inlägg vecka efter vecka? Hur kan du se dig själv i spegeln och finna det berättigat? Det kommer ju garanterat inte att bidra en millimeter till en eventuell resning för Kristoffer, eftersom det enda vi diskuterar är värdering av redan känd bevisning. Och sådant är som kanske bekant ALDRIG resningsgrundande.
Inser du att du rent juridiskt med all säkerhet gör dig skyldig till förtal? Hur ser du på det moraliskt?
Jag är medveten om att det hela fortgår därför att vi är ett antal skribenter som inte kan låta bli att fortsätta tjafsa emot i tråden. Men det är inte vi som står för förtalet och anklagelserna. Det är du och några till. Vad är ditt försvar - egentligen?