2014-10-20, 01:34
Medlem
starksmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Så du menar att över 14 dagar av märkligt cirkulerande är normalt? Jag har ingen kunskap i ämnet men det låter extremt dyrt och onödigt.

Hennes syster (NS Concept) låg 11 dagar ankrad utanför gbg, så 14 dagar är inte konstigt eg.
Det är stora båtar om dom KAN (ren gissning) gjort tankrent, många och stora tankar....
Citera
2014-10-20, 01:36
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBister
Någonstans i början av denna tråd, typ 3000 inlägg bakåt, finns massor med seglationshistorik om NS Concord inklusive den rutt hon hade från St Petersburg och även tidigare destination som jag tror var Grekland och Turkiet, för ett halvår sedan. Den här verkar dessutom vara atomdriven så jag vågar inte ens gissa vad det egentligen kostar att ligga och kryssa fram och tillbaka med den här.

Båten ligger ju dock inte och kör för full maskin, 2-4knop har den hållt. Vilket är ett måste då ett såndant stort skepp måste undvika slagsida och även kan driva ganska mycket med vinden + navigera runt andra skepp.
Citera
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Så du menar att över 14 dagar av märkligt cirkulerande är normalt? Jag har ingen kunskap i ämnet men det låter extremt dyrt och onödigt.

Tankfartyg, speciellt fartyg som transporterar oljetankar kan vänta ute i havs i flera dagar till deras last är redo att lastas. Eventuellt kan de vänta i flera dagar för att lasta av sina oljetankar när priset på oljan är den "rätta" som bidrar till en större vinst.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Det skulle kunna vara just den. Men, det saknas en sak. Vad jag kan se så har Trition-NN inget klart torn, som man kan se på bilden. Triton-NN är i stort sett platt med en mast. Bilden som vi har fått ta del av visar "klart och tydligt" att det är något form av torn som står ut från resten. Det vita tror jag bara är skummet och vågorna som bildas när den rör sig vid utan, och inte farkosten i sig. Nu ska jag försöka hitta den jäveln på google.

Om du tänker dig att han som står vid masten på bilden av ubåten hukar sig lite så har du ditt torn med mast.
Citera
2014-10-20, 01:37
Medlem
starksmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBister
Någonstans i början av denna tråd, typ 3000 inlägg bakåt, finns massor med seglationshistorik om NS Concord inklusive den rutt hon hade från St Petersburg och även tidigare destination som jag tror var Grekland och Turkiet, för ett halvår sedan. Den här verkar dessutom vara atomdriven så jag vågar inte ens gissa vad det egentligen kostar att ligga och kryssa fram och tillbaka med den här.

HAHAHA
Atomdriven????? är det Aftonbladet som är källa på det?
Den går på gasolja/tjockolja.... Iof inte billigt det heller
Citera
2014-10-20, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Alla som tror att det bara är att stänga av alla vägar, kolla på en karta med skala snälla. Endel som säger här "hur svårt kan det vara att hitta en liten ubåt i stockholms skärgård, det är ju inte som att det är mitt ute i atlanten". Visst stockholms skärgård är mindre, men det rör sig fortfarande om VÄLDIGT stora volymer vatten och många vägar åt alla håll med grov topografi och många öar & vikar. Det är inte som att bara stänga av en fil på en motorväg.

Försvarsmakten vet 1000 gånger mer än media och har planer på hur de ska agera, speciellt om det har sänts anrop via radio till kaliningrad, det enda anledningen till att media vet om det är pga någon från FRA tydligen som ska ha sagt det fast försvarsmakten inte har bekräftat det.
Tror alla, undantaget några få idioter, inser att det är svårt att hitta något under vattenytan. Men för den delen måste väl ändå försvarsmakten ha en strategi?

Angående media så tänker jag på att Expressen ex. filmar var flottan har sina båtar utstationerade. Det kan ju vara information som ryssarna skickar vidare till de som jagas. Bilden på personen som står ute vid strandkanten är säkert en skenmanöver. Så korkad kan ingen elitsoldat vara. Säkert en illegalist som försöker lura försvarsmakten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=z5L2l9pSs3SA.kllj7r6C5Blc

Här är länken också.

Ja precis, det ser mycket märkligt ut. Men som sagt, om någon skeptiker är vänlig och letar på andra fartyg med liknande funktioner som betett sig likadant, oavsett var i världen dem ligger, så är det ju bara att ni gör det.

Om ni hittar det är jag redo att börja diskutera att NS Concord inte har något skumt i görningen, men jag har svårt att se att någon skulle kunna hitta det. Ett sådant fartyg, med besättning, bränsle och allt vad det är kostar stora summor pengar varje dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Lördag:
Nån användare i den här tråden uppmärksammar att ett fartyg vid namn "Sibur Voronezh" åker i finska viken. Kl. 19:42 stänger Concord av sin transponder och Sibur åker i riktning mot Concord:s sista kända position. En annan upptäcker att ett tredje ryskt skepp "Olympiysky Prospect" är också på väg genom finska viken. Kl. 22:27 när Sibur är relativt nära Concord:s sista kända position för lördagen så släckte Sibur ner sin transponder. Kl. 04:19 släckte även Prospect ner sin när de var relativt nära Siburs sista kända position.

Alla tre skeppen är Liberia-registrerade och ägs av samma företag, Sibur Group, som har varit ägt av ryska staten och ägs nu av en av Putins närmsta allierade.

Jag skriver det här utmed Marinetraffic och inte appen Seapilot.

Söndag:
Nån här rapporterade om ett annat ryskt skepp Professor Logachev (används för att granska havsbotten etc) åkte genom finska viken och enligt appen Seapilot så ligger den relativt nära Concord. Professorn var skuggad av tre nederländska örlogsfartyg som gensköt den från en hamn i Tallin.

Från 2145: http://i.imgur.com/nbCxWtf.jpg (Zeeland - till höger, är ett av de nederländska örlogsfartygen, Professor under Zeeland, vid Seychelles Pride och Carolina och Concord i typ mitten).
Från 2155: http://i.imgur.com/GsxKP3g.jpg (Zeeland - uppe till höger, Professor under Zeeland och Concord i mitten).

Dela med dig till försvarsmakten, som tips!
Citera
2014-10-20, 01:40
Medlem
Det flög precis en helikopter ovanför och förbi här nära Sthlm Universitet österut mot havet. Det lät riktigt högt men det gick snabbt. Jag är dåligt insatt men kanske är det nån förstärkning utöver det som redan är ute ovanför Östersjön?
Citera
2014-10-20, 01:42
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Tror alla, undantaget några få idioter, inser att det är svårt att hitta något under vattenytan. Men för den delen måste väl ändå försvarsmakten ha en strategi?

Angående media så tänker jag på att Expressen ex. filmar var flottan har sina båtar utstationerade. Det kan ju vara information som ryssarna skickar vidare till de som jagas. Bilden på personen som står ute vid strandkanten är säkert en skenmanöver. Så korkad kan ingen elitsoldat vara. Säkert en illegalist som försöker lura försvarsmakten.

Om ryssland har en ubåt som ligger och pyr där så har de garanterat satellitövervakning på området och behöver inte förlita sig på kartor från aftonbladet. Vet dock inte hur det fungerar riktigt om ubåten kan motta livefeed från satellit om den åker i 'tyst läge'
Citera
2014-10-20, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edumla
Generellt sett har transpondern längre intervall mellan signalerna när skeppet rör på sig mindre än ett visst antal knop och väldigt lite aktiv när skeppet har rört lite på sig en längre period.
Visst, men ett så stort fartyg måste flygvapnet kunna hålla koll på.
Citera
2014-10-20, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Om ryssland har en ubåt som ligger och pyr där så har de garanterat satellitövervakning på området och behöver inte förlita sig på kartor från aftonbladet. Vet dock inte hur det fungerar riktigt om ubåten kan motta livefeed från satellit om den åker i 'tyst läge'
Satellit hjälper väl inte om det är molnigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in