2014-10-20, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
NS Concord kanske sysslar med en skenmanöver. Vad är vitsen med att stänga av transpondern? Ett sådant stort fartyg syns ändå på radar.

Det kan nog vara så att hon halkar ut och in ur AIS:ens täckningsområde eftersom hon cirklar rätt brett.
Citera
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Någon som vet hur försvarsmakten gör för att stänga inne en eventuell undervattensfarkost?
Är det minor och nät som gäller? Kan man få ut det snabbt? Hur påverkar massmedias rapportering?
Är väl inte bra om främmande makt får reda på hur försvarsmakten arbetar med jakten.

Alla som tror att det bara är att stänga av alla vägar, kolla på en karta med skala snälla. Endel som säger här "hur svårt kan det vara att hitta en liten ubåt i stockholms skärgård, det är ju inte som att det är mitt ute i atlanten". Visst stockholms skärgård är mindre, men det rör sig fortfarande om VÄLDIGT stora volymer vatten och många vägar åt alla håll med grov topografi och många öar & vikar. Det är inte som att bara stänga av en fil på en motorväg.

Försvarsmakten vet 1000 gånger mer än media och har planer på hur de ska agera, speciellt om det har sänts anrop via radio till kaliningrad, det enda anledningen till att media vet om det är pga någon från FRA tydligen som ska ha sagt det fast försvarsmakten inte har bekräftat det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LampknappeN
Helt riktigt. Det har blåst en del i Stockholmsområdet och som stillastående fartyg vill man försöka att inte ha sidovind.

Så du menar att över 14 dagar av märkligt cirkulerande är normalt? Jag har ingen kunskap i ämnet men det låter extremt dyrt och onödigt.
Citera
2014-10-20, 01:30
Medlem
Citat:
NS Concord kanske sysslar med en skenmanöver. Vad är vitsen med att stänga av transpondern? Ett sådant stort fartyg syns ändå på radar.

Generellt sett har transpondern längre intervall mellan signalerna när skeppet rör på sig mindre än ett visst antal knop och väldigt lite aktiv när skeppet har rört lite på sig en längre period.
Senast redigerad av edumla 2014-10-20 kl. 01:33.
Citera
2014-10-20, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Så du menar att över 14 dagar av märkligt cirkulerande är normalt? Jag har ingen kunskap i ämnet men det låter extremt dyrt och onödigt.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=z5L2l9pSs3SA.kllj7r6C5Blc

Här är länken också.
Citera
2014-10-20, 01:31
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveensken
Hörde nyss helikopter-ljud över norrköping, i riktning mot det berörda området, känns lite mer verkligt nu!

Då är den med största sannolikhet på väg mot Stockholms skärgård. Med den farten så borde den vara framme vid tvåtiden. Undra vilken funktion Black Hawk helikoptrarna kommer att ha i insatsen.
Citera
2014-10-20, 01:31
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starksmurfen
Teorier om att ubåten skulle ha ett utrymme i skrovet är inte rimligt...
Det är så många "utomstående" som är ombord och det skulle upptäckas. (såg inget när jag var ombord)
Alla tankbåtar har vetting regelbundet, då går man igenom HELA båten, skulle upptäckas då.
Båten ligger i torrdocka med jämna mellanrum.......

Fast tanken är väll snarare att ubåten skulle ta sig till tankern och fästa sig under den. Sedan tar sig ubåtspersonalen ombord på båten med dykardräkter och så har tankern med sig ubåten in till säker hamn. (om den nu är skadad)
Citera
2014-10-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förmodligen ingen dålig gissning.

Citat;
Det kan vara en rysk miniubåt av typen Triton-NN som tagit sig in i Stockholms skärgård. Det säger underrättelseexperten Joakim von Braun som beskriver den som topphemlig och extremt avancerad. Om den havererat kan elitsoldaterna ha simmat i land.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryska-elitsoldater-kan-vara-pa-skargardso/

Det skulle kunna vara just den. Men, det saknas en sak. Vad jag kan se så har Trition-NN inget klart torn, som man kan se på bilden. Triton-NN är i stort sett platt med en mast. Bilden som vi har fått ta del av visar "klart och tydligt" att det är något form av torn som står ut från resten. Det vita tror jag bara är skummet och vågorna som bildas när den rör sig vid utan, och inte farkosten i sig. Nu ska jag försöka hitta den jäveln på google.
Citera
2014-10-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19

Ser man på spåret på googlekartan finns det ett korn av logik i det hela. Genom att hållas i den sektorn ligger hon inte i vägen för trafiklederna väster, öster och norr om henne. Västerom passerar trafiken in och ut ur ålands hav, österom går trafiken kontinenten - finska viken, och norr om bogskär går färjorna stockholm-finska viken.
Citera
2014-10-20, 01:33
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BULD
Har någon sett/läst något om att Concord ska ha fått besök av rysk helikopter eller båttrafik till/ifrån? Om nu skeppet legat där sen den 4 oktober så borde de haft någon form av kontakt.

Förresten, någon som bor ute i skärgården som kan hålla oss mer uppdaterade i hur arbetet går? Mycket trafik till/från skärgården?

Lördag:
Nån användare i den här tråden uppmärksammar att ett fartyg vid namn "Sibur Voronezh" åker i finska viken. Kl. 19:42 stänger Concord av sin transponder och Sibur åker i riktning mot Concord:s sista kända position. En annan upptäcker att ett tredje ryskt skepp "Olympiysky Prospect" är också på väg genom finska viken. Kl. 22:27 när Sibur är relativt nära Concord:s sista kända position för lördagen så släckte Sibur ner sin transponder. Kl. 04:19 släckte även Prospect ner sin när de var relativt nära Siburs sista kända position.

Alla tre skeppen är Liberia-registrerade och ägs av samma företag, Sibur Group, som har varit ägd av ryska staten och ägs nu av en av Putins närmsta allierade.

Jag skriver det här utmed Marinetraffic och inte appen Seapilot.

Söndag:
Nån här rapporterade om ett annat ryskt skepp Professor Logachev (används för att granska havsbotten etc) åkte genom finska viken och enligt appen Seapilot så ligger den relativt nära Concord. Professorn var skuggad av tre nederländska örlogsfartyg som gensköt den från en hamn i Tallin.

Från 2145: http://i.imgur.com/nbCxWtf.jpg (Zeeland - till höger, är ett av de nederländska örlogsfartygen, Professor under Zeeland, vid Seychelles Pride och Carolina och Concord i typ mitten).
Från 2155: http://i.imgur.com/GsxKP3g.jpg (Zeeland - uppe till höger, Professor under Zeeland och Concord i mitten).
Senast redigerad av DIEXEL 2014-10-20 kl. 01:40.
Citera
2014-10-20, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Lägg till det faktum att hon kommer direkt från Sankt Petersburg där hon har spenderat de senaste fem månaderna. Det behöver inte nödvändigtvis vara något suspekt med det, men det är en av flera små lustigheter kring fartyget.

Någonstans i början av denna tråd, typ 3000 inlägg bakåt, finns massor med seglationshistorik om NS Concord inklusive den rutt hon hade från St Petersburg och även tidigare destination som jag tror var Grekland och Turkiet, för ett halvår sedan. Den här verkar dessutom vara atomdriven så jag vågar inte ens gissa vad det egentligen kostar att ligga och kryssa fram och tillbaka med den här.
Citera
2014-10-20, 01:34
Medlem
I-van-Toers avatar
Den ryska mini-suben som det pratas om, Triton-NN har samma namn som den marinbiologiska båten, Triton, som följer valar runt Gotland.

Det kan vara en rysk miniubåt av typen Triton-NN
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryska-elitsoldater-kan-vara-pa-skargardso/

Det var kustbevakningens fartyg Triton som upptäckte valen, knappt tre landmil öster om Fårö.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tio-meter-lang-knolval-nara-gotland_3811272.svd

Sammanträffande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in