2014-10-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stajl87
Dem letade ju efter någon mörkklädd man, kan man inte skjuta lysraketer för att lättare hitta om man söker efter personer ?
Det är möjligt att dom kan gömma sig på land, ja så varför inte använda lysraketer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil
Bor själv i Stockholms skärgård och satt och gameade när jag hör en fet smäll och himmelen lyser upp. Tror då att det är en blixt när det börjar komma en till efter 10 sekunder, stänger då av ljudet och får höra en smäll med lite mindre ljus. Tar då fram kameran och det är ganska lugnt, kommer sedan upp en till "ljus" och en smäll, dock väldigt mycket mindre än dom första, detta är en 3/10 om dom två första är 8/10.

Video: (kolla från 00:35, ta rätt högt ljud) https://www.youtube.com/watch?v=d8PY-oOvctE&list=UUX2mXy0gg6s78PvKDj4UcEw

Hörde även med farsan och han gick tydligen ut, han sa att det garanterat inte var någon blixt.

Var i skärgården bor du?
Citera
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Om det sprängts något i skärgården den senaste timmen skulle det garanterat vara uppe på Aftonnbladet nu. Alltså åska eller troll

Jag är mer intresserad av något jag läste i ett inlägg i tråden för en stund sedan. Att beredskapen höjs i Estland. Någon som kan bekräfta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indexhtml
(I min fantasi) Några varningsskott från marinens stora bössor följt av helikopterpådrag. Kan våra gubbar ha stött upp några Spetsnaz i skärgården?

Mycket möjligt, om det nu var skarp avfyrning av grövre kaliber som pågick i skärgården.
Citera
Medlem
KerhoffizHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ögon är rätt bra också. I t ex. skog där det inte finns belysning kan man använda mörkerkikare m.m.
värmekamera är ju mycket effektivare än mörkerkikare!
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Solklart att det är en ubåt som rör sig i skärgården. Men att det skulle vara Dmitrij Donskoj är bara patetiskt att tro.

Ingen tror det, följ med istället, den kan mycket troligt docka triton-nn, alt var det T-NN som
R där för att assistera som det pekar mot att folk sett.
Ligger DD strandad 6km ut så lär de mindre göra sitt bidrag för att skydda och frakta.

Att T-NN betett sig som hybrid mot ribbåtar gjorde nog att försvaret kallade det mer svepande "främmande aktivitet", inte främmande ubåt vilket annars har varit det uppenbara.
Citera
2014-10-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Jo, men detta var ingen lysraket. En lysraket har ett mkt mer långvarigt sken och hänger kvar i luften mha. en fallskärm. Mer troligt annars att det skjuts spårljus för att av någon anledning markera närvaro.
Har för mig att det finns flera olika varianter.. Ibland vill man inte att det skall lysa länge!
Citera
2014-10-20, 00:09
Medlem
Många har frågat vad en stor främmande ubåt har att göra i Östersjön.

Anledningen har i andra sammanhang sagts vara, att i de fall dessa bär kärnvapenbestyckade missiler och har för avsikt att avfyra dessa, är det en fördel om dessa ubåtar gör detta från någon plats i den svenska skärgården. Dels för att denna lämpar sig väl för att gömma sig i och dels för att det blir svårt för en motståndare att bekämpa denna ubåt om den ligger inne på svenskt vatten, och kanske till och med nära en större stad. Det finns alltså all anledning för en främmande kärnvapenmakt att träna navigering i svenska vatten.

Och den behöver inte alls vara rysk för att detta skall vara intressant att träna.

Att en främmande, föråldrad ubåt, skulle kunna få tekniska problem är hur möjligt som helst. Det betyder inte att det har hänt, men att möjligheten inte kan uteslutas.

En annan intressant möjlighet är att en eller flera mindre ubåtar kan ha haft en större ubåt som bas. I den händelse denna större ubåt skulle råka få problem, skulle aven de mindre båtarnas besättning få problem då de i så fall inte skulle ha någon bas att återvända till.

Med tanke på omfattningen och kostnaderna kring en verksamhet som denna har jag svårt att tänka mig att det inte finns en backup plan, hjälp på land, tomma sommarstugor etc. dit man måste kunna ta sig i väntan på undsättning eller bara för att kränga på sig civila kläder och åka hem.

Vad gäller den "möjliga vita miniubåten" kan detta vara en av flera och just denna behöver i så fall inte vara skadad. Det vi vet om Triton-NN verkar passa väl in på den "knölvalsbild" som Försvarsmakten publicerat. Så väl att jag tvekar att visa hur en liten, vit existerande miniubåt ser ut när den blåser tankarna och går ner i undervattensläge.

Även detta är väldigt likt vad vi ser på stillbilden. Tänker vi oss tornet svart, så har vi den vita vattenkrusningen hur perfekt som helst på ytan.

Exempel: Turist-ubåt vid Maui, går ned i undervattensläge på mindre än två minuter. Bara som en jämförelse. Det finns även andra ubåtar på Youtube att jämföra med.
www.youtube.com/watch?v=fPTlekgLndA
Citera
2014-10-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Var i skärgården bor du?
Värmdö, "explosionen" skedde gissningsvis precis utanför Stavsnäs/Djurö.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Om det sprängts något i skärgården den senaste timmen skulle det garanterat vara uppe på Aftonnbladet nu. Alltså åska eller troll

Jag är mer intresserad av något jag läste i ett inlägg i tråden för en stund sedan. Att beredskapen höjs i Estland. Någon som kan bekräfta?

Ingen aning men Hnlms evertsen var inne och bunkrade i Talinn
Citera
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är ingen som påstår att den befinner sig i någon skärgård. Utländsk media med varierande trovärdighet påstår att den sjunkit utanför Sveriges kust.

Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Varför då? Inte trodde man Ryssarna skulle ockupera Krim när man följde den krisen noggrant. Dessa plattskallar förvånar en ofta.

En 175m lång ubåt ska dyka om det bara är 20m (öresund, infart i Östersjön) djupt i vilka vinklar ska den kunna röra sig?

Det är helt omöjligt att en sån ubåt tar sig in i Östersjön.

Eller det är inte omöjligt, den kan åka in i ytläge. Men inte stealtha in lite lugnt och sen kapsejsa utanför Stockholm.
Senast redigerad av Whatevah 2014-10-20 kl. 00:13.
Citera
2014-10-20, 00:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
värmekamera är ju mycket effektivare än mörkerkikare!

Och hur många värmekameror är försvarets markförband utrustade med? Jag är helt övertygad om att sökandet efter den oidentifierade personen sker på ett mycket enkelt sätt, ungefär så som polisen gör när man söker någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in