Många har frågat vad en stor främmande ubåt har att göra i Östersjön.
Anledningen har i andra sammanhang sagts vara, att i de fall dessa bär kärnvapenbestyckade missiler och har för avsikt att avfyra dessa, är det en fördel om dessa ubåtar gör detta från någon plats i den svenska skärgården. Dels för att denna lämpar sig väl för att gömma sig i och dels för att det blir svårt för en motståndare att bekämpa denna ubåt om den ligger inne på svenskt vatten, och kanske till och med nära en större stad. Det finns alltså all anledning för en främmande kärnvapenmakt att träna navigering i svenska vatten.
Och den behöver inte alls vara rysk för att detta skall vara intressant att träna.
Att en främmande, föråldrad ubåt, skulle kunna få tekniska problem är hur möjligt som helst. Det betyder inte att det har hänt, men att möjligheten inte kan uteslutas.
En annan intressant möjlighet är att en eller flera mindre ubåtar kan ha haft en större ubåt som bas. I den händelse denna större ubåt skulle råka få problem, skulle aven de mindre båtarnas besättning få problem då de i så fall inte skulle ha någon bas att återvända till.
Med tanke på omfattningen och kostnaderna kring en verksamhet som denna har jag svårt att tänka mig att det inte finns en backup plan, hjälp på land, tomma sommarstugor etc. dit man måste kunna ta sig i väntan på undsättning eller bara för att kränga på sig civila kläder och åka hem.
Vad gäller den "möjliga vita miniubåten" kan detta vara en av flera och just denna behöver i så fall inte vara skadad. Det vi vet om Triton-NN verkar passa väl in på den "knölvalsbild" som Försvarsmakten publicerat. Så väl att jag tvekar att visa hur en liten, vit existerande miniubåt ser ut när den blåser tankarna och går ner i undervattensläge.
Även detta är väldigt likt vad vi ser på stillbilden. Tänker vi oss tornet svart, så har vi den vita vattenkrusningen hur perfekt som helst på ytan.
Exempel: Turist-ubåt vid Maui, går ned i undervattensläge på mindre än två minuter. Bara som en jämförelse. Det finns även andra ubåtar på Youtube att jämföra med.
www.youtube.com/watch?v=fPTlekgLndA