2014-10-19, 20:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cidomu
Tror att planet landade i Diego Garcia

https://www.youtube.com/watch?v=q2FZayu3hHY

Läste du meddelande från mod innan du postade?
Citera
2014-10-19, 21:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det där måste va felräknat , bensinen skulle inte alls räcka dit vad jag förstått.

Man har inte bensin, utan flygfotogen. Den skulle absolut ha räckt dit och mer därtill.. Det är cirka 5 h i normal Cruise från KUL den kända vägen om man åker rakt från sista radarekot mot Diego Garcia.

Men alla kända fakta , tex satcomens ping, visar att den absolut inte åkt åt det hållet.

Man kan diskutera noggrannheten i beräkningar avseende aktuell kurs/ BFO men BTO:n är i det närmaste fail safe. Procentuellt väldigt små fel, så maskinen var aldrig längre ut än ungefär dit (pingringen i bilden nedan), beroende på exakt när den vände. En av de få sakerna i detta ärende som vi faktiskt vet ganska säkert.

http://s8.postimg.org/vlndkfsd1/pingring.jpg
Senast redigerad av OmedelSvensson 2014-10-19 kl. 21:25.
Citera
2014-10-20, 00:08
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cidomu
Tror att planet landade i Diego Garcia

https://www.youtube.com/watch?v=q2FZayu3hHY
Jag var mer inne på att det landat på Södermalm, men madtop lovade ju att kolla upp den saken.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du har rätt i att man inte "kollat alla öar som finns", däremot så har man kollat alla öar som är mer eller mindre sannolika.

Men man har lite lättvindigt struntat i alla osannolika landmassor - och det kan man ju tycka är slarvigt. Funderar på att söka av Södermalm i morgon...
Håll oss uppdaterade!

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Att utesluta kapning för att man tror det är omöjligt är en förhastad slutsats.
Att säga att det inte finns i havet pga brist på vrakdelar är en förhastad slutsats.
Att säga att det måste vara kapat för att färdväg tyder på det är en förhastad slutsats.
Att säga att det inte kapats eller ställts till av någon pilot är en förhastad slutsats.
Jag skriver under på samtliga punkter.

Men vi kan också upprätta en lista över säkra slutsatser. Här kommer en första punkt:
* De har inte landat i största hemlighet på någon ö eller annan avlägsen ort.

En quiz för de foliehattar som tror att de landat någonstans i avsikt att sedan kunna starta igen (i oklart syfte):
Hur många 20-liters dunkar av flygbränsle skulle det krävas för att tanka upp en B777-200ER?

Frågan är förstås hypotetisk, eftersom det inte ens är möjligt att tanka på det sättet. Ett sådant flygplan kan bara trycktankas underifrån vingen av tankbil med specialmunstycken.
Citera
2014-10-20, 00:17
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Hur många 20-liters dunkar av flygbränsle skulle det krävas för att tanka upp en B777-200ER?

Åtta. Alltså åtta stora tankbilar med flygbränsle. :-)
Citera
2014-10-20, 16:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Har någon noterat att det finns en ny snubbe ( Dr Bobby Ulich) som presenterar en beräkning på en möjlig position ? Enligt dessa beräkningar är positionen ännu längre sydväst längs sista pingringen. Duncan Steel har kommenterat och ser lite brister men den känns inte helt galen i alla fall. Intressant att det går få fram en trolig plats så pass långt bort genom att anta lite andra infallsvinklar. Jag tror fortfarande att Duncan och Co är på rätt väg för mest sannolika platsen så jag ser ingen påverkan där, 'det gäller' än.
Däremot skulle jag vilja se en absolut gräns för det möjligas möjliga( som fortfarande passar Inmarsatloggarna )i alla fyra vädersträcken, bara för att få en uppfattning om 'gräns vänster och höger'

Doktorn U's beräkning: https://twitter.com/DrBobbyUlich
Duncan Steels kommentarer http://www.duncansteel.com/page/2
Citera
2014-10-20, 17:24
Medlem
Lian.Vendls avatar
Återupprepning men intressant läsning nästan varje gång är http://www.dca.gov.my/mainpage/MH370%20Data%20Communication%20Logs.pdf
Väv samman detta med tidsdata från kända aktiviteter.

Avgång @ 16:41
Sista ACARs @ 17:07

Sista ATC-kontakt @ 17:19
Sväng @ 17:21
Transponder lost @ 17:22
Mumlande @ VHF @ 17:30+
Missad auto-ACARs @ 17:37
Missad ground sent-ACARs @ 18:03

Sväng enl primärradar @ 18:15

Det framstår som att någonting har hänt antingen före vänstersvängen @ 17:21 eller att vänstersvängen var starten på allt. Vi vet ju inte ens om vänstersvängen var initierad av piloter, kapare eller berodde på tekniska problem.

Det framstår även som troligt att delar av planet görs strömlöst vid 17:22.
Och att satcom-länken startas upp ungefär en timme senare igen. Transponder kommer inte igång igen alls.

VHF-radion är det uppenbarligen liv i, men kommunikation är inte prioriterat eller önskvärt.

Jag tror på tekniskt haveri som gjort piloterna förvirrade. Om deras beteende medverkat till att förvärra haveriet återstår att se.
Men ska man dra några paralleller till andra aktuella fall så drar jag min, i nuläget väldigt spekulativa, parallell till AF447.
Och min parallell då är att piloterna blir tagna på sängen av tekniskt missöde, dock oklart vilken severitet det haft, och sedan har en eller båda irrationellt begått misstag och slutligen har det blivit som det blivit.
Således ännu ett fall av FBW/automation vs människan.
Citera
2014-10-20, 19:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Återupprepning men intressant läsning nästan varje gång är http://www.dca.gov.my/mainpage/MH370%20Data%20Communication%20Logs.pdf
Väv samman detta med tidsdata från kända aktiviteter.

Avgång @ 16:41
Sista ACARs @ 17:07

Sista ATC-kontakt @ 17:19
Sväng @ 17:21
Transponder lost @ 17:22
Mumlande @ VHF @ 17:30+
Missad auto-ACARs @ 17:37
Missad ground sent-ACARs @ 18:03

Sväng enl primärradar @ 18:15

Det framstår som att någonting har hänt antingen före vänstersvängen @ 17:21 eller att vänstersvängen var starten på allt. Vi vet ju inte ens om vänstersvängen var initierad av piloter, kapare eller berodde på tekniska problem.

Det framstår även som troligt att delar av planet görs strömlöst vid 17:22.
Och att satcom-länken startas upp ungefär en timme senare igen. Transponder kommer inte igång igen alls.

VHF-radion är det uppenbarligen liv i, men kommunikation är inte prioriterat eller önskvärt.

Jag tror på tekniskt haveri som gjort piloterna förvirrade. Om deras beteende medverkat till att förvärra haveriet återstår att se.
Men ska man dra några paralleller till andra aktuella fall så drar jag min, i nuläget väldigt spekulativa, parallell till AF447.
Och min parallell då är att piloterna blir tagna på sängen av tekniskt missöde, dock oklart vilken severitet det haft, och sedan har en eller båda irrationellt begått misstag och slutligen har det blivit som det blivit.
Således ännu ett fall av FBW/automation vs människan.

AF477 kraschade rakt ner i havet på några minuter, vad ser du för parallell till det här fallet?
Och hur förklarar du att piloterna är "förvirrade" i nästan 8 timmar?

Jag tycker (som sagt) att den rimligaste förklaringen är en medveten handling från någon.
Citera
2014-10-20, 19:06
Medlem
Kan man slå sönder transpondern och dom andra spårningssystemen? alltså om det blivit bråk inne i cockpit tex, men visst var det så att ACAR;s systemet gick inte slå av innifrån cockpit?
Eller kan det va en krock med något som slagit sönder cockpiten , men jag antar om typ vindrutan slås sönder är inte planet flygdugligt? det störtar väl ganska snabbt då?
Eller om något slagit i från sidan och slagit sönder ACARS delen av planet , men jag antar om det blir ett hål i kroppen att planet bryts sönder?
Och då borde ju motorer och så gått åt helvete också kanske .
Citera
2014-10-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Kan man slå sönder transpondern och dom andra spårningssystemen? alltså om det blivit bråk inne i cockpit tex, men visst var det så att ACAR;s systemet gick inte slå av innifrån cockpit?
Eller kan det va en krock med något som slagit sönder cockpiten , men jag antar om typ vindrutan slås sönder är inte planet flygdugligt? det störtar väl ganska snabbt då?
Eller om något slagit i från sidan och slagit sönder ACARS delen av planet , men jag antar om det blir ett hål i kroppen att planet bryts sönder?
Och då borde ju motorer och så gått åt helvete också kanske .

Finns exempel på flygplan som flugit utan vindruta och utan delar av flygkroppen.
Se:
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_5390
http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243
Citera
2014-10-20, 19:51
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
AF477 kraschade rakt ner i havet på några minuter, vad ser du för parallell till det här fallet?

Antingen läser du inte vad jag skriver som motivering eller så förstår du inte.

Citat:

Det tror jag inte dom är, jag tror inte dom lever när 8 timmar har gått.
T.ex. hypoxi eller giftig rök.
Citera
2014-10-20, 20:01
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:

Jag tycker (som sagt) att den rimligaste förklaringen är en medveten handling från någon.
Hur går det med sökandet?
Tantolunden är ett hett tips. Tyckte jag såg en vinge under en kolonistuga här om dagen.

Planet blev utan syre. All annan förklaring hade resulterat i någon form av nödsignal av cabin crew. Och/eller ett sista farväl från någon av passagerarnas mobiler.
Citera
2014-10-20, 21:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Hur går det med sökandet?
Tantolunden är ett hett tips. Tyckte jag såg en vinge under en kolonistuga här om dagen.

Planet blev utan syre. All annan förklaring hade resulterat i någon form av nödsignal av cabin crew. Och/eller ett sista farväl från någon av passagerarnas mobiler.

Någon levde i alla fall tillräckligt länge för att planet skulle hinna göra en 180, flyga tvärs över Malaysia, sätta kurs mot NV för slutligen sätta på AP:n på heading 180. En dryg timmes flygning med ett flertal kursändringar.

Så bevisligen levde någon minst 60 minuter efter planet avvek från sin kurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in