2014-10-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Man har alltså gjort observationer på tre olika ställen, syftar på de inringade röda punkterna, stämmer det?

Som någon sa, låter rätt otroligt ifall det rör sig om en skadad ubåt?

Vem vet..det kanske finns mer än 1 eventuell ubåt i den svenska skärgården, har det slagit någon? Fast det kanske bara är min våta dröm som gör sig talande

Stämmer. Tre olika ställen & tre olika personer.
Citera
2014-10-19, 20:30
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorresnabel
Det blir skummare och skummare detta.

Försvaret är på full ryssjakt i mellersta skärgården under fredagen. Om ubåten varit i ytläge borde den även kunna motta radiomeddelanden om vad som händer och att den rimligtvis borde sätta kurs rät vinkel från Sverige. Istället fortsätter den glad i hågen rätt ner i sökområdet och passar även på att visa sig två gånger till i fullt dagsljus bara några hundra meter från bostadshus.

Om anledningen till att den går upp till ytan beror på tekniska fel borde det väl snarare göra den ännu mer angelägen om att försvinna från området så fort som möjligt?

Det känns som att det finns två rimliga förklaringar;

1.Vi har inte någon som helst förmåga att kunna spåra upp den med dessa förutsättningar och att ryssen vet det. Försvaret vet det själva därför försöker det förbereda allmänheten på presskonferensen att de inte kommer kunna visa upp något. Vi har inte resurserna att kunna låsa in den och kan inte heller överraska den med sonar från helikopter. Ryssen retas/testar oss helt enkelt.

2. Vi har ingen aning vad detta egentligen handlar om. Händelsen är bara en bricka i ett större spel som endast ett begränsat antal har kännedom om och förstår .

Det kan vara så att den är tvungen att gå upp till ytan för att navigera/skadad eller helt enkelt sända någon form av kommunikation. Jag ifrågasatte detta igår, samma som du är inne på, och fann det skumt att en ubåt som är inne på svenskt vatten väjer att gå upp till ytan, men det finns fullt rimliga förklaringar till varför den eventuellt måste bete sig så.
Citera
2014-10-19, 20:31
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
Vi spelade in det klart och tydligt, vi lyssnar från denna sida; http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/, på frekvens 4625.

senaste halvtimmen har det kommit och gått ett svagt ljud av morse, men sedan kom det hur tydligt som helst. Lägger ljudfil här snart. Man bör kunna tolka det om man kan morse.

Är det rätt frekvens när man klickar på länken?
Citera
Medlem
Kaptenklants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimize
Är det någon som tagit sig en närmare titt på den "högupplösta" versionen av bilden från PK?
Jag är ingen expert inom ämnet, men bilden verkar rensad från den mesta EXIF-info (inte så konstigt kanske).
Vad jag däremot uppfattar som konstigt är bruset. Av alla bilder jag redigerat i mina dar har jag aldrig stött på detta brus, oavsett om det varit bilder från systemare eller gamla mobiler. I bruset upprepar sig även mönstret av vicsek-fraktalen, det är alltså inte slumpmässigt på det vis som blir av störningar i digitala signaler.
Sen tycker jag personligen att exponeringen är lite märklig då krusningarna är på gränsen till överexponerade, men resten av bilden är balanserat exponerad. Med tanke på det mulna vädret borde skillnaden inte vara så påtaglig eller?

Jag är som sagt ingen expert när det gäller bildredigering eller fotografi, så om någon mer kunnig vill ta en titt vore det intressant att höra dennes åsikt! Sen vet man inte vad som hänt med bilden genom eventuella mailklienter etc. med allt vad komprimering innebär..

Spekulerades tidigare i tråden om bilden var tagen från ett videoklipp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Bra info.

Hur långt utanför Sverige går 'professorn' ungefär?

N 59,16871

E 021,656774
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RennTech71
Det er akkurat den type bildestøy man får hvis man konverterer et fotografi til GIF (som jo bare består av 256 farger).

Ok, det borde ju då innebära att fotot konverterats till gif, sen tillbaka till jpeg igen innan publicering. Om man antar att den fotats i jpeg från början då..
Citera
2014-10-19, 20:33
Medlem
OBS

http://www.fildirekt.se/dl/1413761120.wav

Tyvärr hittade inte vi en sida som man kan lyssna på utan att ladda ner, men där har ni en inspelning från frekvens 4625. 1m, 13sek.

Själva kommunikationen ska väl börja ganska omgående. Om någon är kunnig nog att förstå vad som sägs i morsen skulle vara kanon!

EDIT: bara att klicka på länken och lyssna, grymt om någon kan urskilja vad som sägs!
Senast redigerad av Linusdahl 2014-10-19 kl. 20:35.
Citera
Medlem
Golden49ers avatar
Undrar vad som skulle ha hänt om det var samma läge fast i något annat, lite mindre rysslandvänligt land, tex om den skulle ligga lika nära helsingfors som den ligger stockholm... synd att vår militär är så liten och handlingsförlamad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Är det rätt frekvens när man klickar på länken?

Nej, skrolla ner och skriv in frekvens 4625 och klicka på USB.
Citera
2014-10-19, 20:35
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Stämmer. Tre olika ställen & tre olika personer.

Och fotot från FM:s presskonferens skall alltså vara taget idag på söndagförmiddagen vid den tredje punkten, utanför Dalarö.

Om FM tar det på allvar, varför har man fortfarande i på eftermiddagen idag då koncentrerat resurserna i de mer norra delarna?

Eller har någon info om att Visbykorvetten har dragit sig söderut mot Junfrufjärden och Dalarötrakten?

//Brute
Citera
Medlem
Jag tror att ryssarna fejkar skadan för att se våran signalberedskap och hur försvaret uppträder.
Vad tror ni?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimize
Ok, det borde ju då innebära att fotot konverterats till gif, sen tillbaka till jpeg igen innan publicering. Om man antar att den fotats i jpeg från början då..

Jepp, jeg tror det er det som har hendt - det er ingen grunn til å lagre slike bilder i GIF rett på minnekortet (hvis det i det hele tatt er mulig) da bildene blir veldig store. GIF fungerer dårlig på fotografier - det er best på grafikk der store deler av bildet består av eksakt samme farge.

Oppløsningen på bildet matcher også eksakt antall piksler på bildebrikker som var i bruk på ganske mange kompaktkameraer for et par år siden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in