Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-11, 13:40
  #109
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du menar de 200 - 300 miljoner indier som inte har el?

Jag borde ha förtydligat mig jag syftar på låginkomsttagare i väst inte på de allra fattigaste som uteliggare och fattiga i tredje världen.
Citera
2014-10-11, 16:34
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag ser att du inte kan förklara vad du menar med befolkningsökningen som du fört in i diskussionen och konstaterar samtidigt att du lämnar energifrågan och nu talar om bottenfärger. Och att inget av det jag skrev ovan förtjänar en kommentar av dig noterar jag också.

Behöver man förklara att jorden är rund. Nej just det.

För övrigt kan vi bara konstatera att miljöpartister själv dömer ut Åsa Romsons kärnkraftspladdder. Hennes argument är lika tunna som de där klistermärken nördarna sprang omkring när kärnkraften var ung. Miljöpartiets plakatpolitik är lika ålderdomligt som deras samhällsyn. Det ska bli trevligt att se deras reaktion när de inser att tiden inte står still.

Kul i a f att Löfven lurat de när det gäller kärnkraften. Undrar hur diesel-Åsa tänkt förklara för sina blåögda väljare att kärnkraften blev kvar, i precis samma utsträckning som den giftiga bottenfärgen som hon målat sin båt med. (Bildbevis på Åsa Romsons omfattande miljö- och samhällsfarliga aktiviteter finns!)
__________________
Senast redigerad av Zugabe 2014-10-11 kl. 16:44.
Citera
2014-10-12, 10:37
  #111
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Behöver man förklara att jorden är rund. Nej just det.

För övrigt kan vi bara konstatera att miljöpartister själv dömer ut Åsa Romsons kärnkraftspladdder. Hennes argument är lika tunna som de där klistermärken nördarna sprang omkring när kärnkraften var ung. Miljöpartiets plakatpolitik är lika ålderdomligt som deras samhällsyn. Det ska bli trevligt att se deras reaktion när de inser att tiden inte står still.

Kul i a f att Löfven lurat de när det gäller kärnkraften. Undrar hur diesel-Åsa tänkt förklara för sina blåögda väljare att kärnkraften blev kvar, i precis samma utsträckning som den giftiga bottenfärgen som hon målat sin båt med. (Bildbevis på Åsa Romsons omfattande miljö- och samhällsfarliga aktiviteter finns!)

Jag är glad över ditt miljöengagemang. Det bådar gott.

Fortfarande inget svar vad du menar med ditt snack om befolkningsökningen, men det kan vi ju skita i.
Citera
2014-10-12, 14:15
  #112
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe

Kul i a f att Löfven lurat de när det gäller kärnkraften. Undrar hur diesel-Åsa tänkt förklara för sina blåögda väljare att kärnkraften blev kvar,

Det handlar om ändrade regler för säkerhet bland annat separat kylning av reaktorhärden. Om inte kalkylen går ihop tvingas ägarna stänga av driften. Kalkylen är naturligtvis svår att göra mycket osäkra faktorer på lång sikt, men om den dyraste kärnkraften bara är lönsam under december till och med februari, är det mycket svårt att räkna hem investeringarna.

Ringhals 1 och 2 ägs av statliga vattenfall som har mycket vattenkraft så de kan tjäna in på gungorna så att säga. Dessutom är de om inte minister, så i varje fall ägarstyrda. Å andra sidan kan de göra nya förluster då Tysk brunkol ska avvecklas och då blir det svårt för regeringen att förklara för väljarna hur Svenska folkets klenod Vattenfall kan gå så dåligt.

Oskarshamn 1 ligger sämre till det mesta ägs av Tyska EON och Finska Fortum de kommer att räkna utifrån strikt affärsmässiga grunder.

Om dessa tre kommer att stängas redan nästa år får vi höra mer om i vår när det är dags att stänga för översyn och då regelverket är lite klarare.

För övriga kärnkraftsreaktorer gäller investeringar för förlängd drift och där ska man ha högre krav på separat kylning, de kostar mer, de kan falla senare under valperioden. Ytterst handla det om att få lönsamhet hela året och det blir all svårare med fler vindsnurror som drivs med subventioner från el kundernas certifikat (extra elskatt).

Miljöpartiet vet att de genom omotiverat höga säkerhetskrav kan knäcka kärnkrafts industrins lönsamhet och det är deras avsikt.

Konsekvens vansinniga priser på el under vinterhalvåret. Men värst av allt total strömförsörjningssammanbrott under svinkalla vindstilla dagar januari.

Diesel Åsa kan sitta på sin båt och elda i den dieseldrivna kaminen och mysa med fotogenlampa men hur många vanliga miljöpartister har sådan grejor.
Citera
2014-10-15, 23:27
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Miljöpartiet vet att de genom omotiverat höga säkerhetskrav kan knäcka kärnkrafts industrins lönsamhet och det är deras avsikt.

Diesel Åsa kan sitta på sin båt och elda i den dieseldrivna kaminen och mysa med fotogenlampa men hur många vanliga miljöpartister har sådan grejor.

Bl a Green Peace och Schlaug har kommit med kritik. Därför känns det som att miljösvineriminister Åsa Romson inte alls kan känna sig lugn på något vis. Enligt SvD har man inte helller preciserat något miljömål, vilket de också fått kritik för.


Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Fortfarande inget svar vad du menar med ditt snack om befolkningsökningen, men det kan vi ju skita i.

Det svaret fick du redan för 11 dagar sedan LÄNK men det sket du i, precis som Åsa Romson spolar ut sitt skit rakt ut i naturen, som den miljösvineriminister Åsa Romson bevisligen är.
__________________
Senast redigerad av Zugabe 2014-10-15 kl. 23:42.
Citera
2014-10-16, 01:24
  #114
Medlem
V.Putlers avatar
När det gäller diverse förslag om ökad säkerhet etc som ska göra kärnkraften olönsam så att den "självstänger sig" är frågan vilka av de förslagen som måste passera riksdagen. SD är nämligen klara kärnkraftsvänner. Det är väl så Löfvén räknar...
Citera
2014-10-16, 04:48
  #115
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Bl a Green Peace och Schlaug har kommit med kritik. Därför känns det som att miljösvineriminister Åsa Romson inte alls kan känna sig lugn på något vis. Enligt SvD har man inte helller preciserat något miljömål, vilket de också fått kritik för.




Det svaret fick du redan för 11 dagar sedan LÄNK men det sket du i, precis som Åsa Romson spolar ut sitt skit rakt ut i naturen, som den miljösvineriminister Åsa Romson bevisligen är.

Det är ju just det jag har gjort.... och jag upprepar frågan igen....: Vart vill du komma med ditt luddiga tal om befolkningsökningen? Vad är din lösning på frågan? Göm dig inte under någon upplagd båt nu. Själv har du fått svar från två håll att befolkningsökningen planar ut med viss ökad levnadsstandard. Själv har du t.ex. fått två artiklar, visserligen på engelska, om hur den snara klimatsituationen lär bli. Silence från din sida.

Har du förresten koll på vad dunderkärnkraftskramande Frankrike har beslutat denna vecka?
Citera
2014-10-16, 08:14
  #116
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.Putler
När det gäller diverse förslag om ökad säkerhet etc som ska göra kärnkraften olönsam så att den "självstänger sig" är frågan vilka av de förslagen som måste passera riksdagen. SD är nämligen klara kärnkraftsvänner. Det är väl så Löfvén räknar...

Hur tänker du då att han frivillig tar ett nederlag vid en riksdagsomröstning för att han egentligen vill att hans eget förslag ska förlora? Det är inte så bra om regeringen vill behåll sin renommé som handlingskraftig.

Frågan är vad man kan ålägga kärnkraftsindustrin utan att ta fram en lag för det, d.v.s. inom nuvarande lagregler för säkerhetshöjande åtgärder och därmed slippa riksdagen.
Citera
2014-10-16, 11:49
  #117
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hur tänker du då att han frivillig tar ett nederlag vid en riksdagsomröstning för att han egentligen vill att hans eget förslag ska förlora? Det är inte så bra om regeringen vill behåll sin renommé som handlingskraftig.

Frågan är vad man kan ålägga kärnkraftsindustrin utan att ta fram en lag för det, d.v.s. inom nuvarande lagregler för säkerhetshöjande åtgärder och därmed slippa riksdagen.
Ja, Löfvén är väl egentligen inte så road av överenskommelsen med Mp o V men går den inte igenom har han ju gjort vad han kan o de två övriga har "fått försöka" sin linje...sämjan bevarad..
Misstänker han kör samma taktik med Bromma o förbifarten.
Din andra fråga tål att undersökas, för det kan ju vara avgörande. Men i så fall bestämmer sakkunskapen, och extrema politiska önskningar ska ju inte slå igenom då. Ministerstyre inte tillåtet.
Citera
2014-10-16, 11:52
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det är ju just det jag har gjort

Fint. Då undrar jag vad i det jag skriver som du har invändningar emot.


För övrigt kan noteras att Löfvenregimens politik nu även får saftig kritik från Per Kågesson.
__________________
Senast redigerad av Zugabe 2014-10-16 kl. 11:55.
Citera
2014-10-19, 19:43
  #119
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det handlar om ändrade regler för säkerhet bland annat separat kylning av reaktorhärden. Om inte kalkylen går ihop tvingas ägarna stänga av driften. Kalkylen är naturligtvis svår att göra mycket osäkra faktorer på lång sikt, men om den dyraste kärnkraften bara är lönsam under december till och med februari, är det mycket svårt att räkna hem investeringarna.
...
För övriga kärnkraftsreaktorer gäller investeringar för förlängd drift och där ska man ha högre krav på separat kylning, de kostar mer, de kan falla senare under valperioden. Ytterst handla det om att få lönsamhet hela året och det blir all svårare med fler vindsnurror som drivs med subventioner från el kundernas certifikat (extra elskatt).

Miljöpartiet vet att de genom omotiverat höga säkerhetskrav kan knäcka kärnkrafts industrins lönsamhet och det är deras avsikt.

Konsekvens vansinniga priser på el under vinterhalvåret. Men värst av allt total strömförsörjningssammanbrott under svinkalla vindstilla dagar januari.

Diesel Åsa kan sitta på sin båt och elda i den dieseldrivna kaminen och mysa med fotogenlampa men hur många vanliga miljöpartister har sådan grejor.

Vänta nu lite här. Om jag inte minns fel fick MP mellan 6 och 7 % av rösterna. Hur fan är det möjligt att de plötsligt kan diktera villkor hit och dit. Vad mig beträffar kan de dra åt helvete, och om Löfven låter tomtarna få sin vilja igenom så kan han också dra åt helvete.
Citera
2014-10-19, 21:32
  #120
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Behöver man förklara att jorden är rund. Nej just det.


God natt yxskaft.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback