2014-10-19, 18:42
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattisson
Ingen som kan avkoda morsekoderna på Buzzerfrekvensen? Hörs så tydligt!

Även om du översätter morsesignalerna så lär du inte få fram något spännande. Man kan inte sända klartext med morsealfabetet direkt, utan det är kodad skit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omahafittan
Det verkar ju stämma överens med tidigare uppgifter iallafall, att det rör sig om en miniubåt med dykare

Jo ,men den där svartklädda snubben verkar ju haft en ryggsäck på sig ,en dykare som går runt med en ryggsäck?
Antingen var det så och han gick letade något allternativt placerade ut något eller allternativt var det ingen från vattnet?
Det är ju mest troligt det var en dykare dock.
Citera
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
precis så är det, så han har helt rätt. Det ligger i förbandens grunduppdrag att förbli osedda veckvis.

Sen om de lyckas med det eller inte är såklart en annan femma.

Citat:
Tydligen sänds den på radio. Vilken kanal vet jag dock inte. Dom nämnde bara på P2 att SR ska sända den. (Om jag fattade rätt.)
P2? Hoppas det kommer något på teve, lite bilder på döda ryssar kan man hoppas.
Citera
2014-10-19, 18:43
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Inga andra fartyg i närheten har någon mottagen positionsrapport heller och nej de har
inte stängt av sin transponder eftersom det skulle vara att be om extra uppmärksamhet.

Det finns ingen täckning mitt ute på Östersjön, hur svårt ska det vara att förstå det?

Antingen ljuger du eller så är du bara helt okunnig på området, vilket är det?
Citera
2014-10-19, 18:44
Medlem
Skandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Skrev in 4625 och det låter ju skitmärkligt. Typ som en färjetuta som tutar på automatiskt inställd frekvens. Är det jag som gjort något märkligt med frekvensen?

Det är alltså den här sidan jag använder: (verkar vara överbelastad för alla nya som försöker ladda sidan dock) http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Buzzer signalen har väl inget som helst med detta att göra? Eller har jag missat något?

Buzzern är ett skitgammalt mysterium som ej är förklarat. Medelandet på kanalen har typ ändrats en enda gång på aslänge. Spekulera om detta i en annan tråd eller förklara kopplingen jag uppenbarligen har missat.
Citera
2014-10-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jo ,men den där svartklädda snubben verkar ju haft en ryggsäck på sig ,en dykare som går runt med en ryggsäck?
Antingen var det så och han gick letade något allternativt placerade ut något eller allternativt var det ingen från vattnet?
Det är ju mest troligt det var en dykare dock.
Det är en rätt bra ide att ha med sig ett par mackor och en fiskelåda i en ryggsäck om man är fiskare.
Citera
2014-10-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalf
Buzzer signalen har väl inget som helst med detta att göra? Eller har jag missat något?

Buzzern är ett skitgammalt mysterium som ej är förklarat. Medelandet på kanalen har typ ändrats en enda gång på aslänge. Spekulera om detta i en annan tråd eller förklara kopplingen jag uppenbarligen har missat.

Nej det har intet som helst med det här att göra. Det är en "numberstation".
Citera
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
På Flashback läggs det pussel som media sedan rapporterar. vad gäller NS CONCORD var Flashback timmar före media.Här lägger den ene fram en pusselbit som den andre sedan bygger vidare på. Därför vet vi mer än de som inte hänger här.

Du kan helt enkelt se det som ett underrättelsearbete bedrivet av amatörer. Ofta framgångsrika amatörer.
Vi får väl hoppas att inte kriget kommer hit då. Svenskarna sitter på FB och sociala medier och lägger pussel åt fienden via crowdsourcing. Vad grannar inom försvaret tar sig för, om fordon har rört på sig etc.
Citera
Medlem
Ipissonus avatar
På den kommande PK:n (kl.19) ska det visas någon form av bildmaterial eller annat medieinslag.

Ge oss något intressant nu då!
Citera
2014-10-19, 18:46
Medlem
alltså finns det någon som har livestream på någon radio kanal för ryssarna? the buzzer eller något?
Citera
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
Lyssnat på den i 40 min, hörde inget?

Vet du vilken kod det var? SOS?

Det var i alla fall inte ett SOS...
Citera
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Det är ju bara pinsamt vad man från svenskt håll håller på med. Skulle det nu vara så att ryssen hade ett litet äventyr i vårt hav så är de garanterat inte kvar. Det vi gör nu är och jagar ett spöke.
Än värre blir det om det visar sig att det var något helt banalt fånigt som inträffat som vi nu rest sådan noja över...

Du vet inte mycket va? Är det en ubåt så kommer den att ligga still på havsbotten för att inte bli upptäckt och eventuellt försöka smyga ut till öppet vatten efter ett tag.

Annars så riskerar dom att bli upptäckta och få både sjunkbomber och torpeder på sig.

Och allt pekar för övrigt på att den finns kvar (hade varit förbannat jävla svårt för den att ta sig ut med allt som försvaret har på ytan) med tanke på radiotrafiken och på hur, först "oljetankern" och nu det ryska "forskningsfartyget" har betett sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in