2014-10-19, 10:49
Medlem
Det har sagts att det hela kan vara en undanledsmanöver. I så fall är det från oljetankern, tror jag, som håller på med ett massivt oljeutsläpp. Har man kollat vattnen där oljetankern har farit runt? Det borde vara prio 1.
Citera
2014-10-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Om det är en miniubåt, och den innehåller en litet grupp ryska soldater som redan kan ha tagit sig i land, vad tror ni om säkerheten för civilbefolkningen? Kan dessa soldater utgöra ett hot mot eventuella civilister som kanske upptäcker dem när de rastar hunden eller liknande?

Tänker mig att om någon vecka så kanske vi hör om något mord i Stockholms skärgård som inte kommer bli uppklarat, men det är nog väldigt spektakulärt thriller-tänk att ryska soldater skulle ta ihjäl civila svenskar för att inte bli upptäckta.

De sitter inte och trycker ute på någon kobbe, chanserna är goda att OM det rör sig om någon strandad besättning så sitter dessa redan och myser i någon ryskägd stuga eller har blivit upplockade av en båt i närheten och tagen ur området. Det är inte värnpliktiga eller oinformerade desperata nollor som arbetar med den här typen av verksamhet och man har planering och förberedelser för flera alternativ.
Citera
2014-10-19, 10:50
Medlem
SithXMs avatar
Finns det nån svensk här som gjorde värnplikten i flottan under Göran Frisk tid?

Var han respekterad av er i manskapet ?

Hur som bekräftar han att man med säkerhet haft koll på den ryska tanken långt innan pressen dropa den. Med det inte bekräftat att just den har med saken att göra, men koll har man
Senast redigerad av SithXM 2014-10-19 kl. 10:53.
Citera
2014-10-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Haha, du glömde de 10 hangarfartygen och laserkanonen på månen.

DU förstod verkligen inte andemeningen i min post!
Citera
2014-10-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Jag fattar inte riktigt.
Hur kan man stänga in en ubåt? Är det inte bara att dra iväg i u-läge och försvinna ut på djupet i östersjön? Ok, man blir upptäckt, men knappast identifierad.

Stockholms skärgård möjliggör inte för ubåtar att gå i u-läge överallt. Från Kanholmsfjärden finns det ett begränsat antal vägar och dessa kan man "stänga" genom att placera krigsfartyg och egna ubåtar som ligger och lyssnar. Försöker ubåten slinka ut genom någon av passagerna så kommer den inte kunna göra det obemärkt och man kan då tvinga upp den till ytan med vapenmakt (eller sänka den).
Enkelt förklarat.
Citera
2014-10-19, 10:55
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Tror att det är ryssarna som vill skrämma Nato och västeuropa, dem har ju inte varit diskreta de senaste veckorna precis med flyg och båtar som cirkulerat i/runt de svenska gränserna.

Det bästa hade varit om det ett missförstånd, typ någon som åker omkring i gummibåt kamouflerad som en ubåt med stuprör och allt, likt Harry gjorde i Jönssonligan.
Citera
2014-10-19, 10:58
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Om det är en miniubåt, och den innehåller en litet grupp ryska soldater som redan kan ha tagit sig i land, vad tror ni om säkerheten för civilbefolkningen? Kan dessa soldater utgöra ett hot mot eventuella civilister som kanske upptäcker dem när de rastar hunden eller liknande?

Tänker mig att om någon vecka så kanske vi hör om något mord i Stockholms skärgård som inte kommer bli uppklarat, men det är nog väldigt spektakulärt thriller-tänk att ryska soldater skulle ta ihjäl civila svenskar för att inte bli upptäckta.
Om nu ryssarna mot all förmodan skulle sätta iland soldater så tror jag knappast att de kommer knalla runt i ryska uniformer
Citera
2014-10-19, 10:59
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Det bästa hade varit om det ett missförstånd, typ någon som åker omkring i gummibåt kamouflerad som en ubåt med stuprör och allt, likt Harry gjorde i Jönssonligan.

...eller denna. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19715914.ab
Citera
2014-10-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Stockholms skärgård möjliggör inte för ubåtar att gå i u-läge överallt. Från Kanholmsfjärden finns det ett begränsat antal vägar och dessa kan man "stänga" genom att placera krigsfartyg och egna ubåtar som ligger och lyssnar. Försöker ubåten slinka ut genom någon av passagerna så kommer den inte kunna göra det obemärkt och man kan då tvinga upp den till ytan med vapenmakt (eller sänka den).
Enkelt förklarat.

Jo, men jag menar att ubåten kan ju kallt räkna med att FM inte kommer använda vapen. Då är det ju bara att åka iväg, under FMs fartyg. De kommer bli upptäckta, men ingen kan ju bevisa att det var ryssen och ytterligare en olöst gåta läggs till handlignarna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Finns det nån svensk här som gjorde värnplikten i flottan under Göran Frisk tid?

Var han respekterad av er i manskapet ?

Hur som bekräftar han att man med säkerhet haft koll på den ryska tanken långt innan pressen dropa den. Med det inte bekräftat att just den har med saken att göra, men koll har man
Tror du att FM upptäckte den mha media, dom har koll på alla fartyg som antingen upptäckts med radar AIS optiskt eller på annat sätt.
Citera
Medlem
perry2s avatar
561 omrp spetsnaz från en bas utanför Kaliningrad

https://vk.com/album-13731245_99755319

De kör ngn rysk facebook med bilder de med.
Citera
2014-10-19, 11:02
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Om nu ryssarna mot all förmodan skulle sätta iland soldater så tror jag knappast att de kommer knalla runt i ryska uniformer

Såklart inte, min tanke var mer att från de att de bryter vattenytan tills de har fått på sig civila kläder så kommer de se helknepiga ut. Dvs med dykarutrustning och dylikt. Med all otur som kan drabba en person i världen så är det ju inte omöjligt att någon springer på dem just då.

Men jag har noll erfarenhet av det militära, verkligen noll så jag vet att en del av mina funderingar kan te sig märkliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in