2014-10-18, 13:39
  #9205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Du får inget besked i brevlådan nu för tiden, det kommer elektroniskt så du får logga in på skatteetaten och kolla.

har kollat nu på skattetaten. det ligger inget oppgjor där men jag har fått pengar. har ju dock ingen aning om hur de har tänkt...

fick ca 55% tillbaka av det jag betalat i skatt. är det ok?
Citera
2014-10-18, 17:02
  #9206
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Vet vi har haft denna disskution förut.
Men tycker inte du ska försöka sätta en standard för hur svensk synen är i norge.
För som sagt så är både min bild som anställer folk,vänner med företag och mina vänner en helt annan.
Detta är så klart helt anekdotisk, precis som din.
Så hur norrmän/norrhen syn på svenskar, bör hållas öppen tills det är gjort en undersökning.

Och till topic: Jag anser att det är otroligt mycke längre tröskel i norge. Tycker det är lite som sverige efter andravärlds krigs tiden.
Visa engagemang, och vilja så kommer du otroligt långt.
Vi har tex anställt flera folk som inte visste nått om måleri, men hade en vilja att lära sig och nu är riktigt duktiga målare.

Provar inte sätta nån standard utan bara säga att bilden av svenskar inte är som alla svenskar vill tro att den är. Det är synen jag fått från många då jag reser runt mycket. Sen att slla inte delar synen är självklarhet, beror mycket på branscher med. Men kan ju säga så mycket slappande och slötid som jag hade när jag jobbade i sverige har jag inte här i norge.
Citera
2014-10-18, 20:22
  #9207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag tog 345.000 / 9. Då 9:e månaden är September, får lön på Måndag och fick lönspec. idag. Jobbat ihop 387.642:- på 10 månader.

I Augusti gjorde jag 48 timmar övertid som gav 8.838:- extra. Fick ut 31.407 i September med en brutto på 44.680.

Så, ja du har rätt Temp.User. Min övertid och bonus hjälper på mycket. Men gör jag ingen övertid och inte tar någon bonus då har jag ut 22.000 i månaden

Lönespec. här under för September
http://forumbilder.se/DEB6L/namnlos

Inte illa! Du har verkligen Näs-a för biznizz min vän! Väldigt mycket övertid dock, men fungerar det bra och du inte mår dåligt så går det ju bra! Har ni 50-100% övertidsersättning vid all övertid?

PS: (FB) Jobb i Norge del 2 - Se i FAQ i førsta inlägget innan du postar I detta inlägg så har du en årslön på 390.000 exkl OB och bonus, nu får du bestämma dig

Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
alltså, nu checkade jag mitt norska konto och se där var insatt en summa från skattemyndigheten!!!

men jag har inte fått nåt besked per post om själva oppgjoret. brukar det gå till såhär? först får man återbäringen sen en månad senare trillar det ner ett besked i brevlådan? herregud!

fick beloppet insatt ca 25 september....finns det risk att brevet försvunnit på vägen till mig?

Tjena!

Tror inte man får något brev längre, kolla om du fått mail istället!
__________________
Senast redigerad av Bazzination 2014-10-18 kl. 20:39.
Citera
2014-10-18, 22:19
  #9208
Bannlyst
Det jag är konfunderad över hur ni hittade i ett helt ny land/stad. Vi säger om man fixar boende och arbete, måste ju vara pain in the ass att hitta vart man bor och vart arbetsintervjun är osv. Tips?
Citera
2014-10-18, 22:25
  #9209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Det jag är konfunderad över hur ni hittade i ett helt ny land/stad. Vi säger om man fixar boende och arbete, måste ju vara pain in the ass att hitta vart man bor och vart arbetsintervjun är osv. Tips?

Titta på en karta
Citera
2014-10-18, 22:46
  #9210
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Det jag är konfunderad över hur ni hittade i ett helt ny land/stad. Vi säger om man fixar boende och arbete, måste ju vara pain in the ass att hitta vart man bor och vart arbetsintervjun är osv. Tips?

Det finns något som heter GPS.
Citera
2014-10-18, 23:11
  #9211
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Det finns något som heter GPS.

Mm. Om man har norskt abonnemang ja.
Citera
2014-10-18, 23:43
  #9212
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av armorik
Titta på en karta

Tycker att kartor är så otydliga. Fast jag suger på att tyda dem också
Citera
2014-10-18, 23:48
  #9213
Medlem
Funkar det inte med karta eller gps är det nog kört och då är det nog lika bra att du stannar hemma där du hittar
Citera
2014-10-19, 00:04
  #9214
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av armorik
Funkar det inte med karta eller gps är det nog kört och då är det nog lika bra att du stannar hemma där du hittar

Kommer inte ha tillgång till GPS i Norge. Vad fattar du inte. OK får köpa en rutten karta
Citera
2014-10-19, 00:10
  #9215
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
OK får köpa en rutten karta
Köp en färsk annars, de brukar inte kosta mycket mer.
Citera
2014-10-19, 01:09
  #9216
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Det jag är konfunderad över hur ni hittade i ett helt ny land/stad. Vi säger om man fixar boende och arbete, måste ju vara pain in the ass att hitta vart man bor och vart arbetsintervjun är osv. Tips?


Tror inte vikarie är något för dig.

Jag hade 1-5 nya arbetsplatser i veckan på mitt första jobb i Oslo.
Och detta var före gps-telefoner var i var mans ägo.


Förövrigt finns det kartappar som fungerar utan att man använder mobildata,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in