2014-10-19, 02:01
  #9217
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Tror inte vikarie är något för dig.

Jag hade 1-5 nya arbetsplatser i veckan på mitt första jobb i Oslo.
Och detta var före gps-telefoner var i var mans ägo.


Förövrigt finns det kartappar som fungerar utan att man använder mobildata,

Hmm okej. Nej jag vet inte, är väl inte svårt att hitta där enligt er. Ni kunde väl Oslo utantill på 1 timme med hjälp av en otydlig liten papperskarta.
Citera
2014-10-19, 02:29
  #9218
Medlem
Smyger in och tipsar om min tråd i resekompisar om det nu finns folk här i tråden som är sugna på att åka till Norge och slita lite:

(FB) Resekompisar starta på nytt i Norge
Citera
2014-10-19, 08:49
  #9219
Medlem
Citat:
Tjena!

Tror inte man får något brev längre, kolla om du fått mail istället!

Tja! Tack för respons.

Näää! Inget mail eller elektroniskt brev. Om jag fått pengar men inget brev ska jag anta att det är korrekt och att pengarna är mina. Det kan väl inte blivit fel nånstans? Brukar 50 % återbäring vara normalt om man skött sina kort rätt?
Citera
2014-10-19, 09:23
  #9220
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Mm. Om man har norskt abonnemang ja.

Gps har man oavsett abonnemang, ta bara ner karta över oslo så är det löst.
Citera
2014-10-19, 11:09
  #9221
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Brukar 50 % återbäring vara normalt om man skött sina kort rätt?
Hur stor inkomst hade du och hur många procent skatt betalade du? Betalade du 36% och inte tjänade enormt mycket så borde du få tillbaka en hyfsad summa.
Citera
2014-10-19, 14:56
  #9222
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Gps har man oavsett abonnemang, ta bara ner karta över oslo så är det löst.

Ja, men GPS drar mobildata (för att få reda på ens position). Iofs, kanske finns något billigt kontantkort man kan fylla på med 1-2 GB surf?
Citera
2014-10-19, 16:06
  #9223
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Ja, men GPS drar mobildata (för att få reda på ens position). Iofs, kanske finns något billigt kontantkort man kan fylla på med 1-2 GB surf?

gps drar inte mobildata.
Citera
2014-10-19, 16:13
  #9224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Har du dragit av kost för 142 dagar så kommer de garanterat att sänka det till 82.
Om du inte vill vänta kan du gå till Plan- og bygningsetaten och ta ut ritningar helt själv.

Jag vill härmed framföra mina hjärtligaste tack till Tem.user som rekommenderade mig att kontakta Plan- og bygningsetaten. Tusen takk!

Sen undrar jag; det visade sig att lgh som jag hyrde "bara" var 12 kvadratmeter enligt Plan- og bygningsetaten (vilka man väl får räkna som officiella). Men enligt hyresvärden var den 15 kvadratmeter och de hyrde alltså ut den i annons som en 15 kvadratmeters lägenhet.

På hyreskontraktet står ej storlek angivet men i mailkorrespondens så har hyresvärden angett denna siffra (15 m2) till mig. (Vet ej om jag sparat själva annonsen).

Alltså min fråga; kan jag på nåt sätt anmäla hyresvärden i efterhand för att de "lurat" mig på 3 m2 per månad? Hyran var ju hutlöst hög så nu betalde jag ca 125 NOK mer per m2.

Finns det någon konsumentvägledning därborta?
Citera
2014-10-19, 17:05
  #9225
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
gps drar inte mobildata.

Det gör det väl? Annars har ju ingen aning om vart jag befinner mig (pilen som rör sig=jag) och vart jag ska gå. Måste ha internet för att kunna använda gps . blir dyrt utan abonnemang
Citera
2014-10-19, 18:16
  #9226
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Det gör det väl? Annars har ju ingen aning om vart jag befinner mig (pilen som rör sig=jag) och vart jag ska gå. Måste ha internet för att kunna använda gps . blir dyrt utan abonnemang

Nej gps använder ingen data, kartprogrammet gör det däremot om du använder onlinekartor. Så se till att du har offlinekartor så är det bara att köra på.
Citera
2014-10-21, 18:21
  #9227
Bannlyst
Har någon här en aning om vart man får reda på vad man får i sjukersättning från NAV?
Citera
2014-10-21, 21:10
  #9228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
Har någon här en aning om vart man får reda på vad man får i sjukersättning från NAV?

De gånger jag vart sjukskriven så har jag fått ut lika mycket som jag skulle fått utbetalt om jag itne vart sjukskriven.

Är väl iförsig bara en gång jag vart sjukskriven så länge att NAV tagit över ersättningen.
Men fick då fortsatt "lön" utbetald av arbetsgivaren som normalt och de begärde in ersättningen från NAV.

Men för säkra svar kontakta NAV eller arbetsgivaren. Kan nog fungera olika beroende på vart man är anställd och typ av anställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in