2014-10-17, 01:32
  #9193
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FysikElskarN
Någon här som har erfarenhet av kontorsjobb i Norge? Var över och jobbade ett par år på lager för några år sedan och börjar bli klar med min utbildning i Sverige och är lite sugen på att flytta tillbaks. Dock är det många av jobben som kräver engelska och norska i tal och skrift. När jag sökte lagerjobb sist var det många annonser som krävde norska även om det i praktiken gick lika bra med svenska när man väl var ute på golvet. Undrar om det är annorlunda för kontorsjobbare? För vissa jobb kan jag tänka mig att man verkligen måste behärska norska, exempelvis om man ska svara kunder skriftligen, men jag undrar om det är nån som jobbar med nåt annat ekonomirelaterat jobb som klarar sig med att skriva svenska i arbetet?

Svenska går bra nästan jämt. Undantaget är om du skall skriva dokument som skall vara på norska.
På dom flesta ställen är intern dokunetation på engelska. Inom ekonomi kan det förståss vara annorlunda. Men det lär du dig ganska snabbt. Skall man skriva så kan man alltid kolla på Nätet hur något skall vara.
Skriva svenska går bra som komunikation mellan kollegor. För dokumentation och mer foremella saker duger det inte. Men skall man skriva något så finns ju Nätet, så man kan ta tid på sig och få det rätt. Värre med tal. Där kör jag svenska rakt av utom för ord som jag vet blir helt fel.
Citera
2014-10-17, 09:09
  #9194
Medlem
fråga:

fick anmodning på min skattedeklaration.

om man inte får igenom sina avdrag blir man helt utan återbäring då?

om jag istället hade tagit det "vanliga" avdraget för utlänningar, standardavdraget, då hade jag varit "garanterad" återbäring (25% skatt istället för 36%) men nu när jag gjort avdrag för kost, logi och resor (pendlaravdraget) och fått anmodning så känns det mer osäkert....

nån som vet hur det ligger till?
Citera
2014-10-17, 10:13
  #9195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
fråga:

fick anmodning på min skattedeklaration.

om man inte får igenom sina avdrag blir man helt utan återbäring då?

om jag istället hade tagit det "vanliga" avdraget för utlänningar, standardavdraget, då hade jag varit "garanterad" återbäring (25% skatt istället för 36%) men nu när jag gjort avdrag för kost, logi och resor (pendlaravdraget) och fått anmodning så känns det mer osäkert....

nån som vet hur det ligger till?
Avdragen skrivs bara ned till 0 om det inte går igenom. Du får fortfarande tillbaka det du skulle få tillbaka om du inte hade gjort några avdrag alls. Standardfradraget hade inte sänkt din skatt till 25% förövrigt.
Citera
2014-10-17, 10:20
  #9196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag är fast anställd som plockare i Tromsö på lager (dagligvaruhandel) där jag plockar matvaror. De vikarier som är hos får förlängt som du säger men det är för att man inte vet behovet av vikarier kort sagt. Du kan inte skriva kontrakt med en vikarie om det inte finns efterfrågan, inte sant?

Vet en person på mitt jobb, en vikarie, han fick kontrakt över ett år men det var också för att han var "the one". Han gjorde sitt jobb riktigt bra, plockade bra och staplade bra. Varför ska man då inte förlänga kontraktet för sen sån person? Det är som med allt, man behåller gärna de bättre.

Jag tror han syftade på mig med 189:-/timlön. Har tjänat 342.000 till senaste lönen i September som motsvarar 253:-/timlön. Lagerarbetare är för den delen inget attraktivt jobb, vem har sagt det? Jag trivs, har bra lön, fantastiska arbetskollegor och en bra arbetsmiljö, varför klaga?
Har väldigt svårt att förstå hur du räknar. 7,5h per dag, 22 dagar per månad, 9månader = 1485h. 342000/1485 = 230kr/dag. Men jag har svårt att se att du har en plockbonus på 41kr/h så jag gissar på övertid och då sjunker ju kr/h markant.
Citera
2014-10-17, 13:42
  #9197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Avdragen skrivs bara ned till 0 om det inte går igenom. Du får fortfarande tillbaka det du skulle få tillbaka om du inte hade gjort några avdrag alls. Standardfradraget hade inte sänkt din skatt till 25% förövrigt.

ok! tack så mkt!

kan det vara så att en del av avdragen (som man åberopar) går igenom men inte andra? t.ex. för bostadskostnad men inte resor och kost?
Citera
2014-10-17, 14:38
  #9198
Medlem
Adikatpws avatar
Ni som har jobbat i Norge. Skaffade ni bostad först i någon stad och sökte därefter arbete i samma eller i närheten eller skaffade ni arbete först och letade desperat efter någonstans att bo?
Citera
2014-10-17, 14:45
  #9199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Ni som har jobbat i Norge. Skaffade ni bostad först i någon stad och sökte därefter arbete i samma eller i närheten eller skaffade ni arbete först och letade desperat efter någonstans att bo?

Går lite åt båda håll, ska du flytta omedelbart så børja søk bostad først, gærna något kollektiv eller dylikt dær du lætt kan sæga upp efter 1 månad. Har du lite tid kvar innan flytt så søk jobb och så kan du ev rætta dig efter stællet du får jobb på!
Citera
2014-10-17, 14:51
  #9200
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Går lite åt båda håll, ska du flytta omedelbart så børja søk bostad først, gærna något kollektiv eller dylikt dær du lætt kan sæga upp efter 1 månad. Har du lite tid kvar innan flytt så søk jobb och så kan du ev rætta dig efter stællet du får jobb på!

Tack för bra svar. Har dock inte hittat något arbete än så tänkte bara se vilket som var lämpligast att göra först.
Citera
2014-10-17, 17:31
  #9201
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Har väldigt svårt att förstå hur du räknar. 7,5h per dag, 22 dagar per månad, 9månader = 1485h. 342000/1485 = 230kr/dag. Men jag har svårt att se att du har en plockbonus på 41kr/h så jag gissar på övertid och då sjunker ju kr/h markant.

Jag tog 345.000 / 9. Då 9:e månaden är September, får lön på Måndag och fick lönspec. idag. Jobbat ihop 387.642:- på 10 månader.

I Augusti gjorde jag 48 timmar övertid som gav 8.838:- extra. Fick ut 31.407 i September med en brutto på 44.680.

Så, ja du har rätt Temp.User. Min övertid och bonus hjälper på mycket. Men gör jag ingen övertid och inte tar någon bonus då har jag ut 22.000 i månaden

Lönespec. här under för September
http://forumbilder.se/DEB6L/namnlos
Citera
2014-10-17, 19:53
  #9202
Medlem
alltså, nu checkade jag mitt norska konto och se där var insatt en summa från skattemyndigheten!!!

men jag har inte fått nåt besked per post om själva oppgjoret. brukar det gå till såhär? först får man återbäringen sen en månad senare trillar det ner ett besked i brevlådan? herregud!

fick beloppet insatt ca 25 september....finns det risk att brevet försvunnit på vägen till mig?
Citera
2014-10-17, 20:03
  #9203
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
alltså, nu checkade jag mitt norska konto och se där var insatt en summa från skattemyndigheten!!!

men jag har inte fått nåt besked per post om själva oppgjoret. brukar det gå till såhär? först får man återbäringen sen en månad senare trillar det ner ett besked i brevlådan? herregud!

fick beloppet insatt ca 25 september....finns det risk att brevet försvunnit på vägen till mig?
Du får inget besked i brevlådan nu för tiden, det kommer elektroniskt så du får logga in på skatteetaten och kolla.
Citera
2014-10-18, 10:51
  #9204
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Jag har ingen negativ syn på det, sa bara att den bilden svenskar fått om svenskar är svenskarnas syn och inga andras. En rätt känd bild om svenskarnas arbetssätt är kafferaster och att man är två på ett jobb där det behövs en. Tycker bara det är komiskt när man hör i Sverige hur ryktet om svenskar är och när man är i Norge hör nåt annat
Jag har bra erfarenheter av att jobba i Norge så det är bara satsa, finns inga nackdelar med det.


Vet vi har haft denna disskution förut.
Men tycker inte du ska försöka sätta en standard för hur svensk synen är i norge.
För som sagt så är både min bild som anställer folk,vänner med företag och mina vänner en helt annan.
Detta är så klart helt anekdotisk, precis som din.
Så hur norrmän/norrhen syn på svenskar, bör hållas öppen tills det är gjort en undersökning.

Och till topic: Jag anser att det är otroligt mycke längre tröskel i norge. Tycker det är lite som sverige efter andravärlds krigs tiden.
Visa engagemang, och vilja så kommer du otroligt långt.
Vi har tex anställt flera folk som inte visste nått om måleri, men hade en vilja att lära sig och nu är riktigt duktiga målare.
__________________
Senast redigerad av RagGAnoF 2014-10-18 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in